Bruk av sosiale medier

I Hedmark, nærmere bestemt Hamar, har det de siste dagene versert mye skriverier i avisen rundt bruk av sosiale medier under møter i formannskapet og i kommunestyremøter. Ordfører Einar Busterud (By og bygdelista) reagerer på at de folkevalgte poster statusmeldinger på Facebook, mens de sitter i møter som skal dreie seg om løsninger til det beste for innbyggerne i kommunen. Busterud er bekymret for konsentrasjonen til de folkevalgte, samt signaleffekten dette gir til velgerne i kommunen.

En av de som har måttet tåle kritikk fra ordføreren er Thomas Langeland Jørgensen (AP). I følge HA er han også en av de ivrigste brukerne av dette mediet under disse møtene. Siden vi er gamle kjente fra AUF-tiden er vi også venner på Facebook. Jeg er vel desverre innom FB altfor ofte, og burde dermed ha fått med meg alt dette Jørgensen skriver mens han sitter i kommunestyremøtene. Jeg kan med hånda på hjerte si at jeg ikke har sett så mange av hans oppdateringer under disse  møtene, men det kan jo godt være at jeg ikke er så observant av meg.

Uavhengig av om kritikken mot Jørgensen er berettiget eller ikke, så syns jeg Busterud tar opp ett aktuelt tema. Jeg er helt klart for åpenhet rundt det som skjer i disse møtene, og jeg syns man skal benytte seg av sosiale medier i den grad det gir mening. Men jeg er ikke så sikker på om jeg syns det er greit at de folkevalgte bruker tiden i møtene på å oppdatere verden rundt seg om hva som foregår. Hva konsentrasjonen angår skal jeg ikke uttale meg om. Denne er ganske så forskjellig fra person til person. Selv konsentrerer jeg meg best når jeg kan sitte og drodle eller skrive. Andre konsentrerer seg best med strikketøyet i fanget.

Jeg er mer opptatt av signaleffekten det gir. Hva syns dere der ute om at folk sitter og fikler med telefonen, enten det er med sms, twitter, FB eller annet når de skal diskutere og vedta løsninger for innbyggerne?
Med den politikerforrakten vi ser i samfunnet i dag, så har jeg mine tvil om at denne type bruk av sosiale medier er med på å endre dette synet. Jeg er redd fokuset blir på at de «ikke følger med» fremfor at de faktisk kan få informasjon om hva som foregår.
Ser at argumentet for å kunen bruke FB under møtet blant annet er åpenhet rundt prosesser og diskusjoner. Men det finnes bedre måter å gjøre dette på. Å ha live-streaming fra ulike fora er jo ikke akkurat en ny og ubrukt oppfinnelse. Dersom man mener at befolkningen har krav på å få vite alt hva som foregår i en kommunestyresal, så bør man jo gå inn for å sende hele møtet live.

Men det er klart, da må man plutselig akte seg for hva man sier og man kan ikke lenger legge ut meldinger som baserer seg på egne interesser. Da blir det opp til beskuerne å avgjøre om en sak eller argumentasjon er god. Kanskje det er noen som er redd for at velgerne skal få se deres sanne jeg dersom det blir live-sendinger fra møtene.

Jeg er politiker, iallefall på vei tilbake. Jeg syns det er en uting å drive med slikt under møter. Man er der for en grunn og det er ikke å legge ut oppdateringer på FB. Vil man ha åpenhet, får man søke å oppnå dette på en annen måte.

Men hva mener dere? Er det slik at politikerne blir tatt mindre seriøst (dersom det er mulig) ved at de bruker møtetiden på sosiale medier, eller fører det til at dere som velgere har større mulighet til å følge med på det som foregår?

2 thoughts on “Bruk av sosiale medier

  1. Det er ikke derfor man deltar på disse møtene, vel?
    Enten får man overføre «live» gjerne via lokalt tv, om det finnes, eller et annet medium, men sånn «nesten under bordet fikling med mobil» er en uting.
    Subjektivitet og egne verdier vil i så fall forkludre budskapet, om det er noe budskap da.
    Hvis det ikke bare er for å signalisere at her sitter jeg og gud så viktig jeg er. Slem nå?
    Kommer kanskje av at jeg er lut lei bruk av sosiale medier i en møtesituasjon, hvor alle ikke stiller på like fot. Og hvor noen forsvinner inn i mobiltelefonen og må ristes i for å delta i RL.

    Dagens lille sure gulp :-)
    Håper jeg er tilgitt :-)

    Fin pinse :-)

    • Hehe… her var det ingenting å tilgi, så da er du vel.. ehhh… tilgitt :-)
      Jeg er ikke glad i disse som sitter mer oppslukt av telefon, padder og andre duppedingser selv under møter. Jeg skal glatt innrømme at det har skjedd at jeg har fiklet litt med mobilen også, men hadde samtidig blitt skamfull dersom noen refset meg. Oppmerksomheten får rettes dit den bør :-)

      Fin pinse til deg også :-)

Legg igjen en kommentar

