Ta hverandre i handa og hold….

Å våkne til meldingen om at 84 unge mennesker er drept på Utøya er ufattelig. Det er vanskelig og ikke minst veldig vondt.

Jeg sitter her og tenker på min ungdoms sommerleire der ute. Flere sommeruker tilbrakte jeg der ute. Bladde gjennom bildene fra en av leirene senest forrige dagen. Klarer ikke ta inn over meg det som har skjedd.

La oss fortsette å kjempe for rettferdighet og toleranse. Vi skal ikke la oss skremmes til taushet.
Ta vare på hverandre i denne vonde tiden.

En av sangene som synges mest i arbeiderbevegelsen er «Ta hverandre i handa og hold» (tekst og melodi: Stein Ove Berg). La ordene være med dere i dagene fremover. La ordene minne dere om hva vi står for og hvem vi er. La ordene gi oss styrke til å fortsette kampen for toleranse og rettferdighet.

Vi har gått under faner og flagg
på en lang vei fra natt imot dag.
Hån og spott har vi tålt,
men når styrke ble målt
var vi sterkest – vi kjempet i lag.

Det har hendt våre rekker ble brutt
av soldater med kuler og krutt.
Men vår mannsterke hær
med de brukne gevær
sto som fjell, og de seiret til slutt.

Mang en bauta vil stå uten navn
- reist av tårer, av sult og av savn -
over kvinner med mot
som var stamme og rot
for et mai-løv som vi fikk i favn.

Det fins de som har snudd seg og gått,
som tror frihet er no’ man har fått.
De vil smi for seg selv,
tror på evner og hell.
Slike folk har vår framtid forrådt.

Nei, nå gjelder det mere enn før!
For hvis samholdet rakner og dør,
venter fiender nok
som vil splitte vår flokk.
Og vår flamme blir aske og glør.

Du skal synge, men aldri i moll!
Du skal kjempe, men aldri med vold!
Tusner støtter vår sak,
så vær stolt og stå rak!
Ta hverandre i handa, og HOLD!


11 thoughts on “Ta hverandre i handa og hold….

  1. Ja, det skal vi. Holde sammen og ta vare på hverandre og samfunnet vårt. Med mangfoldet.
    En annen som har skrevet om det vi står overfor her, er Arnulf Øverland. Hans dikt «Du må ikke sove» forteller at

    Vi skal ikke tåle så inderlig vel
    den urett som ikke rammer oss selv

    Vil vi oss et land, må vi stå for det, ikke stenge det mot utvikling og mangfold.

    Mine første tanker om tragedien er her. Etter at de var skrevet kom forståelsen for at dette er en ufattelig tragedie. Men vi må ikke bukke under for den handlingen, den fremmedfrykten og det hatet som kom til uttrykk på Utøya. Hvordan kan et menneske hate så mye at det dreper over 80 ungdommer? De som skal være med å bygge og utvikle landet vårt til å bli enda bedre?

    • Øverland sine ord er også viktig å ta med seg i denne tiden.
      Jeg forstår ikke hva det er som får ett menneske til å gjøre noe sånt. Ordene er borte og tankene går i stå.

  2. sjøsjuk sier:

    Det er en tristhet som lammer meg, tårene de har rent, hånden den rekker jeg vidre……

    • Det er en ufattelig vond dag for nasjonen. Tårene triller her også. Men jo mer jeg ser på tv eller leser avisene, jo mer uvirkelig blir det hele.
      Tragisk rett og slett….

    • Jeg syns det er vanskelig å sette ord på. Til tross for alle medieoppslag er dette så uvirkelig. Jeg klarer ikke, eller vil ikke, ta det innover meg.
      Ett Norge står samlet i sorg over det som skjedde. Sammen tror jeg vi kommer styrket ut av det.

Legg igjen en kommentar

