Jeg har forelsket meg….

…. i Jo Nesbø. Eller er det Harry Hole jeg har forelsket meg i?

Jeg er veldig glad i å lese bøker. Når jeg blir ordentlig stor skal jeg ha mitt eget bibliotek i huset. Er forsåvidt på god vei allerede. Da jeg var liten var jeg stamgjest på det offentlige biblioteket hjemme. Alltid med en bok under nesen. Men selv om jeg har lest mye, har jeg aldri hatt sansen for norske forfattere. Vet ikke helt hvorfor, men kanskje jeg fikk nok av Ibsen, Bjørnson, Kielland og Lie på skolen?? Tror ikke det er grunnen heller, for verkene deres har jeg jo faktisk lest opp igjen. Er vel heller noe med moderne norske forfattere jeg ikke har fått helt grep på.

Men så skjedde det….. Juleferien kom og jeg skulle som vanlig hjem til familien. Hjem til det beste sted på jord, men som likevel ikke er verdens navle. Alt var pakket av klær og gaver. Kursen staket ut. Det viste seg derimot da jeg nådde hjem at jeg hadde glemt å ta med noe å lese på. Nå er jo ikke det noe problem siden jeg kommer fra et hjem med nok lesestoff å ta av. Men jeg klarer aldri helt å bestemme meg når jeg står der forran andres hyller. Men så stod den der da. Jo Nesbø – Snømannen. Alle sier at mannen er en strålende forfatter, så hvorfor ikke. Hadde jo strengt tatt ikke noe å tape på å lese den. I værste fall hadde jeg jo enda flere argumenter til å fortsette med min «jeg leser ikke norske forfattere» greie:

Jeg vet ikke hva det er, men jeg har aldri vært så redd mens jeg har lest en bok før. Jeg leste de 10 første sidene på sengen lille juleaften og var livredd. Aldri har en bok skremt meg sånn. Og jeg vet ikke hvorfor. Den krøp bare under huden på meg. Snømannen som stod der og stirret. Ikke fikk jeg sove noe særlig godt den natten heller siden jeg hele tiden så for meg dette vesenet som noen hadde satt opp. Heldigvis gikk mye av dette over neste gang jeg plukket opp boken, men følelsen sitter fortsatt litt i. Boken er ferdig lest og jeg kan ikke vente til jeg får begynt på den neste.

Jo Nesbø, jeg bøyer meg i støvet. Panserhjerte står på handlelisten ved første mulighet.

2 thoughts on “Jeg har forelsket meg….

  1. Jaja…meld deg inn i klubben. 🙂

    Jeg er nettopp ferdig med Panserhjerte og må si at det er EN STOR svakhet ved Jo Nesbø…og det er at han publiserer altfor sjelden.

    Forelskelsen i Harry Hole…ja, for jeg vet hva du mener, er for meg også en delt…beundring for forfatteren selv…som deg også…jeg bøyer meg i støvet, Jo Nesbø. Faen så bra du er! 😉

  2. Nina Elisabeth sier:

    Jepp. Gleder meg til butikkene åpner i morgen og jeg kan få kjøpt Panserhjerte. Har en merkelig lengsel i kroppen… vil ha mer….. 🙂

Legg igjen en kommentar

