Flytog fremfor pendlertog??

Leser i VG i dag, at det i en rapport til Samferdselsdepartementet anbefales å prioritere flytogpassasjerer fremfor pendlere når Oslotunnelen mellom Skøyen og Oslo S er ferdig renovert. Vistnok begrunnes dette med at det ikke koster staten en krone å øke antall flytogavganger, mens det vil koste de mer penger hvis NSB får økt antall avganger, siden de er subsidiert.  At de 30.000 pendlerene inn til Oslo daglig vil komme for sent til jobb er det ikke gjort noen konsekvensanalyse av. Iallefall etter det vi får oppgitt i VG i dag.

Om det er riktig at så mange mennesker vil komme for sent til jobb, stiller jeg meg litt tvilende til, Men det får så være. Jeg tar iallefall endel flytog. Ikke på langt nær så ofte som andre, men nok til å kunne uttale meg. Og det skorter ikke akkurat på avganger til/fra Gardermoen fra Oslo S. Og jeg opplever heller skjelden at det er så fult at det ikke er sitteplass å få. I motsetning til på lokaltogene. 

Og jeg lar meg provosere. Min erfaring er at de som benytter flytoget er dresskledde forretningsmennesker som skal rekke flyet til ett eller annet møte, ett eller annet sted i Norge. I tillegg kommer ferierende nordmenn som skal på charterreise til ett eller annet solvarmt land. Jeg vil påstå at disse er i mindretall. Men det er mulig jeg tar feil. Folk flest tar (tror jeg) lokaltoget til/fra jobb. En liten digresjon i dette er jo at fra Asker til Gardermoen tar lokaltoget ca 10 min lenger tid enn flytoget. Rimeligere er det også, for den som bryr seg om det.

Jeg kan forstå hva rapporten sier om at det ikke koster staten noe å velge flere flytogavganger. Men siden man høylytt snakker om å få flere folk over på tog fremfor bil, er det å fremme flytoget ikke akkurat forenlig med dette. Selv tar jeg bussen til jobb. Det tar meg 45-50 minutter hver vei. Jeg kjører forbi den enorme lavastrømmen av baklykter på vei inn til jobb og tenker som så, at disse menneskene må jammen like det å stå i kø. Skjønner forsåvidt at det er mer behaglig å sitte i en varm bil, enn å fryse på en eller annen perrong i vente på at toget skal komme, men likevel. Potensialet for å få flere til å ta toget er jo enormt dersom man får flere avganger.

Etter min mening burde det ikke være spørsmål en gang om hva samferdselsdepartementet burde velge. Ja til tog for folket!!

Legg igjen en kommentar

