Ansvar for egne gjerninger??

Kokain-tiltalt rømte til Norge med nødpass.

Fra jeg var liten har jeg blitt fortalt at man må ta ansvar for egne gjerninger og at forbrytelser aldri lønner seg. Ergo: jeg ville aldri smuglet kokain og  hadde jeg vært dum nok til å gjøre det hadde jeg tatt i mot straffen jeg fikk når jeg ble tatt. Det siste antageligvis ikke uten protester, men dog…..

Jeg blir så umåtelig provosert over hvor lett enkelte tar på ting her i verden. Man kan ikke bare begå en forbrytelse, bli tatt, for så å stikke av når ting blir for tøft. Det er respektløst mot rettsprosessen og en hån mot ærlige mennesker. Man kan ikke bare løpe fra konsekvensene bare fordi man kommer fra mer resurssterke kår. Jeg skjønner at det sikkert ikke er særlig alright å sitte i ett Boliviansk fengsel. Men seriøst, det burde disse jentene tenkt over på forhånd. Det innebærer tross alt en viss risiko å smugle kokain. Og de visste hvilket land de hadde med å gjøre.

Til de som nå tenker «rettsystemet fungere r jo ikke/er inhumant/urettferdig» osv. So what?? Skulle tenkt på det før kanskje?? Ikke noe hemmelighet at ting er anderles utenfor norges grenser. 

Må si jeg har mer «respekt» for de andre to som sitter igjen der borte. Håper ikke de får unngjelde for at det nå er en mindre å straffe.

For meg spiller det ingen rolle om man er i Kongo eller Bolivia. Tyr man til sånne handlinger som disse tilsynelatende har gjort får man ta konsekvensen av det når man blir tatt. Lik det eller ei, men sånn er det.

(Og jada, vi har bare fått servert en side av saken gjennom pressen, men jenta er nå kommet til Norge er hun ikke??)

Legg igjen en kommentar

