"En får værra som en er, når'n itte vart som en sku….."

Har alltid vært en liten tv-slave. Elsker krimserier som Numbers, Criminal Minds, C.S.I osv, osv. Kan vel se på det meste innen den sjangeren. Det jeg derimot skjelden har tatt meg tid til å se på er reality-show. Joda, 71′ nord og sånt har jeg kikket på, men syns ikke det kvalifiserer til reality av typen søppel jeg ofte forbinder det med. Big Brother så jeg aldri på, ei heller endel av de andre. Skamfullt må jeg nok desverre inrømme at jeg fikk med meg samtlige episoder av Paradise Hotell nå sist. Og engasjerte meg i det som foregikk. Jeg skjelte ut tv’n da deltagerne mobbet som verst, og jeg gråt da programleder Triana tok ett oppgjør med kulturen som utfoldte seg i fritt fall der inne.  Jeg lo av uskyldige fantestreker og konstanterte oppgitt at enkelte er mer opptatt av utseende og kropp enn noe annet.

Etter å ha kost meg ute i snøen i noen timer dumpet jeg ned i sofaen svett og sliten. (Tar på for en stakkar å fordele snøen utover så den smelter fortere). Iallefall trykket jeg meg gjennom kanalene og endte på ett program som heter True Beauty på «5». Det handler om en gjeng unge, vakre mennesker i USA som selv mener de er vakrest i hele verden. Og for all del, de har ikke utseende mot seg. Det disse ikke vet at de skal bli målt på indre skjønnhet også. Til syvende og sist er det tross alt hvordan du er på innsiden som teller. Underveis blir de selvfølgelig testet i ulike greier. Hvordan de løser oppgaven, ter seg mot andre osv er det som danner grunnlaget for om de ryker ut eller ikke. Jeg blir litt sjokkert over hvordan enkelte forholder seg til andre mennesker. Finnes ikke hjelpsomme med mindre det gagner seg selv, de lyver og skaper splid, lurer i kulissene og klar til å stikke deg i ryggen så fort muligheten byr seg. Heldigvis er det noen av de som har litt integritet og normal folkeskikk. En av de tre som er igjen nå, har jo vist seg å være et relativt godt menneske med gode verdier i tillegg til et vakkert ytre. Er klar over at jeg lar meg irritere over noe jeg kunne latt være å se på, men jeg blir nå litt nysgjerrig også. Men får ta fremstilligen av disse med en klype salt, da tv ikke viser den fulle og hele sannheten, samtidig som det er laget for å få seere.

I en alder av 30 har jeg sluttet å bry meg om utseende. Jeg sminker meg bittelitt og vil gjerne ta meg godt ut. Men jeg er nå som jeg er og det er lite å få gjort med det. Gidder ikke bruke timer forran speilet for å fikse hår, bruke treningsstudioet for få den perfekte kroppen, planlegge hva jeg spiser for ikke å legge på meg. Greit jeg har meldt meg inn på Elixia nå, men det er for å bli i litt bedre form, ikke for å få en bedre kropp. Vil leve litt lenger bare.

Her er vel poenget mitt da: jeg synes fryktelig synd på de som er så opptatt av utseende sitt at de går glipp av det som foregår i resten av verden. Og da mener jeg ikke at krig og elendighet går de hus forbi, for det er det vel strengt tatt ingen som har lyst til å høre så mye om, men det er jo så mye annet. Alle de hyggelige menneskene de kunne møtt på sin vei.

Nå er det sikkert en og annen der ute som tenker at: det er bare stygge mennesker som mener at indre skjønnhet er viktigere. Men det sier meg om de enn om meg=) 

I bunn og grunn får man leve litt etter Ole Ivar sin setning: «En får værra som en er, når’n itte vart som en sku. Inni er vi like både je og du»

One thought on “"En får værra som en er, når'n itte vart som en sku….."

  1. En viss grad av selvkontroll er jo alltid bra, men å bli manisk opptatt av utseendet og slanking har jo vist seg å være mindre heldig 😀

    Men jeg vil ikke anbefale min livsstil til noen!

    **************************************************************************
    Tror ikke nødvendigvis jeg ville anbefale min livsstil heller, men å kun være opptatt av utseende kan jo ikke føre noe godt med seg 🙂

Legg igjen en kommentar

