En stor takk….

Sitter og blar gjennom nettavisene. Vold, krig, overgrep og trussler slår i mot meg dag etter dag. Er det virklig ingenting positivt som skjer i verden?

I dag kan jeg lese om en mann på 35 som har forgrepet seg på en 14 år gammel jente, en katolsk prest som har betalt biskopen for å tie om hans sexovergep, en øksemann som jaget kvinner og tente på huset. Kvinne drepte seks egen barn, fire gutter voldtok en jente og påførte henne kjønnsykdom. I tillegg dukker det opp litt andre saker om dårlige veier, forferdelige sykehusrutiner, elendige skoler og lærere osv. De sistnevnte fører jo til en samfunnsnyttig debatt, så de er forsåvidt alright å følge med på. Men jeg kjenner på meg selv av lysten til å bla opp i avisen blir mindre og mindre for hver dag som går. Rett og slett fordi det er så mange katastrofer å lese om. Har egentlig mest lyst til å gjemme meg under dynen og ikke kommer frem igjen før det skjer noe positivt der ute.

Som en samfunnsengasjert sjel som meg skulle jeg ønske det av og til kunne komme noe konstruktivt på trykk. Jeg gir faktisk f**n i hvem som har sex med hvem på Paradise Hotell, hvilke kjendis som har vært utro mot ektefellen. Bryr meg heller ikke om at Lady Gaga har blitt saksøkt for x-antall millioner for ett eller annet.

Da er det faktisk mye annet moro å lese om her inne på vgb. Jeg tar meg selv i å sjekke bloggene før jeg gjør så mye annet. Får meg en god latter på morgenkvisten, samt noen litt alvorligere betrakninger som gjør at tårene sitter løst innimellom. Kan faktisk strekke meg så langt til å si at dette er dagens høydepunkt hva angår den virituelle verden. Det er mye smarte mennesker her inne som jeg drar nytte av å lese. Nye innfallsvinkler som får meg til å tenke over hva jeg selv mener om enkelte ting. Jeg lar meg provosere og jeg lar meg glede.

Så takk til alle dere for at dere iallefall klarer å redusere min irritasjon over alt annet forferdelig som skjer rundt i verden. Jeg kommer for alltid til å være engasjert i politikk og samfunn (kommer garantert noen innlegg om det også), men det er deilig å forholde seg til andre ting også. Nesten så jeg syns jeg kjenner noen av dere bare ved å lese bloggene daglig 🙂

3 thoughts on “En stor takk….

  1. Nesten nøyaktig mine tankar på avis/bloggrunde på nettet i dag. Det gir meg ofte meir å lese blogg enn såkalla aviser.

    Ha ein god dag! 🙂

    **********************************************************************
    Godt det er flere enn meg. En god dag til deg også 🙂

  2. Diverse «katastrofer» blir i dag overeksponert i nyhetsbildet. Skulle gjerne sett at det ikke var tilfelle men det er nå dessverre det som selger, hvis ikke så ville de jo ikke gjort det…

    Men; da er det viktig å tenke på at det er millioner av folk som det ikke står noe positivt om, for de aller fleste er jo tross alt snille 🙂

    Statistikken viser også at det aldri har vært så få drap som nå, det totale antall drepte i verden har gått ned hvert eneste år de siste 100 årene, med unntak av et par år på 60-tallet. Viktig å huske at det bare er avisene som slår det stort opp.

    Jeg fikk en liten påminnelse om det i går også, da jeg kikket i gamle aviser om dekningen av en flystyrt for 40 år siden der et familiemedlem av meg døde sammen med over 120 andre. Kun en liten notis i landsdekkende aviser, mens lokalavisen hadde litt større artikkel. I dag hadde dette vær trykket på alle forsider i ukevis i etterkant, sammen med alle mulige spekulasjoner.

    Så det viktigste er å huske: Det er ikke verden som har blitt verre, kun aviser og andre nyhetsmedier!

    ********************************************************************************
    Er bare så lei av å lese alt det negative. Skulle gjerne sett flere solskinnshistorier.

  3. Dessverre så har verden rundt oss blitt tabloid.

    Avisene som har vært en av Norges stoltheter har forfalt mye de siste tyve årene. Nettavisene er jo enda verre synes jeg.

    Vi får sortere litt sjøl, så blir hverdagen litt mer munter og trivelig.

    Nå er det helg 🙂

    *******************************************************************
    Nettavisene er nok hakket værre enn papirutgavene ja. Må nok bare leve med det 🙂
    Ha en strålende helg!!

Legg igjen en kommentar

