En erfaring rikere.

I forrige innlegget mitt skrev jeg at jeg skulle hjelpe til på ett arrangement i regi av LO. Tenkte jeg skulle skrive litt om opplevelsene rundt det denne gangen.

For de av dere som ikke har lest det forrige jeg skrev, er det 3 gangen LO arrangerer «Inn i varmen» på Folkets Hus i Oslo. Her er det åpent hus for de som ikke har det like bra som andre. Det være seg fattige, narkomane, prostituerte, ensomme osv. Her er det plass til alle. Det serveres 2 retter og dessert, samt at det er levende musikk store deler av kvelden. Vi som er med som frivillige er der for å sørge for at det blir en hyggelig kveld. Noen blir plassert ut som vakter, mens andre rydder inne i salen, er samtalepartner og bare til stede.

Som vanlig var dette en fantastisk kveld. Mye hyggelige mennesker, ikke noe bråk, god mat (sa de som kom iallefall) og masse sjokolade. Bordene var pent pyntet med blomster og hvite duker. Porselenet var hentet frem og stemningen utrolig god.

I fjor viste jeg ikke helt hvordan jeg kom til å reagere på å være med her. Jeg er lettrørt av meg, og får alltid vondt av de som har det værre en meg. Overraskende nok gikk jeg derfra uten å felle en eneste tåre eller kjenne klumpen i halsen. I år derimot var det litt anderledes. Inn døren kom nemlig en familie på 4. To voksne og to barn. Da jeg så dette fikk jeg mest lyst til å løpe ut og grine en skvett. Jeg syns bare det er så blodig utrettferdig at unger skal måtte gå på slike steder for å få seg ett godt måltid mat. Men de smilte og lo og hadde det hyggelig med resten av gjengen på bordet, så jeg er sikker på at de hadde en fin kveld. Er bare jeg som får så veldig vondt når jeg ser slikt.

 Som den sosiale skravlebøtta jeg er snakket jeg med mye folk den kvelden. Men det er enkelte som er lettere å komme i snakk med enn andre. Endte opp ved ett bord med en gjeng på 6 stykker. Vi fikk veldig god kontakt, og hun ene var så åpen at jeg kunne spørre om alt jeg lurte på. I tillegg til å lære masse om hvordan de ulike «husene» fungerer i byen, lærte jeg masse om ett annet menneske som egentlig hadde like forutsetninger som jeg har nå, men som tok en helt annen retning i livet.

Oppsummert tror jeg at både vi og de som kommer har en fin kveld. Brukerne kan ikke få fullrost opplegget nok virker det som. De er strålende fornøyd med maten, godt fornøyd med musikken, lokalet og alt annet. De bukker og skraper når vi henter en kaffekopp osv til de og de stråler når vi rydder vekk brukte glass og tallerkner slik at det ser pent ut der de sitter.

Jeg tror at det viktigste jeg sitter igjen med etter en sånn kveld er kunnskapen det bringer med seg å snakke med de som er der. Det sammen med gleden over å kunne være til stede for andre en kveld i året. Gjøre alt jeg kan for at enkeltmennesker skal ha en flott kveld.

For de av dere som tenker at dette skulle jeg gjerne ha stilt opp på jeg også. Vel, det finnes garantert ett suppekjøkken eller noe i nærheten av der dere bor (iallefall de som er i nærheten av en litt større by), så det er bare å stille opp. Jeg garanterer nesten en erfaring dere ikke vil være for uten. Og man trenger ikke være kjempeengasjert for å gjøre dette. Men det er hyggelig å gjøre noe for noen andre av og til.

4 thoughts on “En erfaring rikere.

  1. Det må jeg si, du inspirerte meg litt nå. Skal sjekke ut mulighetene her i nærmiljøet, men kanskje du har mulighet til å slenge ut noen linker? Da er det litt «enklere» for oss litt late å ta initiativ 🙂
    ******************************************************************
    Så bra at du ble inspirert 🙂 Jeg fikk jeg greie på dette fordi jeg jobber i ett LO forbund og dermed fikk invitasjonen til å være med på mail. Skal se om jeg ikke kan finne noen lenker å legge ut i ett eget innlegg 🙂

  2. Hørtes veldig trivelig ut, og et godt tiltak for alle som har behov for det. Tror det gjør alle mennesker godt å føle at de gjør noe for andre og føle at en er til nytte. Det er mange som detter utenfor pga følelsen av at det ikke er behov for dem.
    Kjempeflott jobbet!
    **************************************************************************
    Virker som om de setter pris på det i allefall. De roser alt opp i skyene og kommer tilbake neste gang. Jeg er iallefall utrolig glad for at jeg tok motet til meg og stilte opp som frivillig i fjor. Og dermed i år.

  3. Et fint innlegg Nina Elisabeth. Og som Toffee sier, så er det til inspirasjon.

    Må bare omgjøre tanken til handling nå 🙂
    **************************************************************
    Skal ikke skryte på meg at jeg gjør så innmari mye sånt ellers, men dette er iallefall litt 🙂 Og litt er bedre enn ingenting er det ikke?

Legg igjen en kommentar

