En vellykket påske!!

Jeg har egentlig ikke noe spessielt forhold til påsken. Joda, påskeegg og lammestek har vært fast gjest i alle år, men utover det har det ikke vært så mye å rope hurra for. Da jeg studerte i Bergen var det selvfølgelig en god anledning til å komme seg hjem for å besøke familien. Var jo ikke så ofte ellers det skjedde, annet enn i høytidene mener jeg. Litt for dyrt å reise landet på tvers for en fattig student i tide og utide. (Nå hørtes jeg utakknemmelig ut. Mamma hvis du leser dette: jeg har ALLTID satt pris på påskene hjemme. Og alle andre besøk for den saks skyld).

Denne påsken har jeg tilbragt noen dager på fjellet med familie og samboer. Alle tanker om en mulig skitur snødde bort, men pytt sann. Er ikke akkurat noen skigåer uansett. Fikk da sett solen i ti minutter og grillet pølser på terassen mellom snøbygene.

Jeg tror faktisk at jeg nå har blitt så stor at jeg skal begynne å skape mine egne påsketradisjoner. Siste året har jeg blitt glad i å stå på kjøkkenet og lage mat, så neste år tror jeg at jeg skal fylle huset med familie og venner på middag. Hver dag. Eller nesten iallefall. Må få tid til å kjøre oppvaskmaskinen innimellom og. Ble bare to middager i år nemlig.

I går hadde vi bestekompisen min på besøk. På menyen stod lammelår, saus, poteter og tilbehør. Maten var god den, men hadde en av disse ordentlige kokkene sett meg skjære opp lammelåret hadde de skammet seg. Skjønt, skjære og skjære. Tror vi kaller det å maltraktere dyret. Noen må lære meg det til neste år. Men maten smakte da. I dag hadde vi ett vennepar på besøk. Da stod det kyllingfilet surret i bacon, båtpotetet, fløtesaus og balsamicosurrede grønnsaker på menyen. For ikke å snakke om hjemmelaget appelsinkake til dessert.

Har funnet ut at det jeg legger mest prestisje i nå er å lage maten fra bunnen av selv. Skjelden posesaus å finne her i huset. Med mindre det er snakk om bernaise. Den tør jeg ikke begi meg ut på enda. Der får Toro stille opp. Posegrønnsaker er kun til nødsbruk og potetmosen lager jeg på husk. Sier ikke at det er feil med hjelp fra Toro, Mills osv,  de har vært mine gode venner i mange år, men når man har lært å lage det selv er det utrolig hvor mye bedre det smaker.

Anyhow….. Om litt under en time er påskeferien over og hverdagen kommer sprettende. Jeg må si jeg gleder meg litt til å komme tilbake på jobb. Gode kollegaer, spennende ting i vente, trening og struktur på hverdagen ønskes velkommen 🙂

2 thoughts on “En vellykket påske!!

  1. Egne tradisjoner er alltid en bra ting tror jeg da 🙂

    *************************************************************
    Tror jeg og 🙂 Forresten, poteter har ulik koketid avhengig av hva slags type det er 😉

  2. Middagen på søndag var veldig god den, nydelig lammelår 🙂 Men jeg må lære meg og faste før jeg kommer på besøk til dere, for du ordner alltid så mye og så god mat at en gjerne skulle spist enda mer 😀
    ******************************************************************************
    Takk for det vennen. Tror de tenkte det samme i går. Og de fikk appelsinkaken jeg glemte å servere deg. Skal lage ny til deg neste gang 🙂

Legg igjen en kommentar

