Telenor Arena suger…..

…. på å formidle høy lyd.

Jeg var på Metallica-konsert i går. Å som jeg hadde gledet meg til det. Har aldri sett de live før, men har vel hørt på musikken siden 1997 eller noe sånt. Så da billetten var i boks, var det bare å vente på konserten. Tror ikke tiden kunne gå fort nok.

Til tross for alle skrekkhistoriene om hvor vakelig det er å komme seg ut på Fornebu når det skal være konsert, satte vi kursen uten de helt store bekymringene. Vi er jo ganske godt kjent i området, så det burde jo gå bra. Og siden vi tok buss, kunne vi alltids hoppe av når det nærmet seg og trafikken korket. Merkelig nok var det ikke trafikk ut i det hele tatt. Reisen gikk smertefritt på alle måter. Tror kanskje de har lært noe av tidligere konserter.

Anyway, vi kom oss til Telenor Arena, snublet oss inn og fant plass. Oppvarmingsbandet gidder jeg ikke ofre tid på, for det var elendig. Jeg tviler ikke på at de er bra, men noe med lokalet gjorde at lyden ikke kom så godt frem.

Og det er her poenget mitt kommer. For dette er overhodet ikke noe kritikk til Metallica. De gjorde en utmerket jobb. Showet var bra, intensiteten til å ta og føle på, sangene velkjente (de fleste iallefall) og med senterscene ble jo opplevelsen enda bedre. Poenget mitt er at Telenor Arena overhodet ikke egner seg til å formidle den type lyd. Før første gang i mitt liv måtte jeg plugge igjen ørene med gummiknotter. Og det ble ikke så veldig mye bedre. Når det spilles sanger jeg kan godt og jeg likevel ikke klarer å høre hva vokalisten synger, da er det noe som er feil. Iallefall etter min mening.

Det er ingen hemmelighet at Metallica spiller høyt. Veldig høyt. Noe de selvfølgelig skal de få lov til, det er jo en del av deres greie. Men for at publikum skal få den ultimate opplevelsen må jo lokalet være i stand til å formidle lydbildet. Feilen vår var val kanskje at vi hadde plasser midt på den ene tribunen. Mulig lyden var anderledes nede på gulvet. Men da de bygde Telenor Arena, var det jo i tankene at den skulle brukes til konserter i tillegg til fotball. Og da mener jeg de burde hatt mulighet til å gjøre det sånn at lyden ble bra overalt. Iallefall langt bedre enn den var i går.

Forrige konsert jeg gikk på var Rammstein i februar. Den var i Valhall i Oslo. De spiller nok ikke like høyt, men så er jo det lokalet absolutt ikke laget for sånne konserter. MEN: der var lyden en helt annen. Faktisk mye, mye bedre. En gammel flerbrukshall som ikke er egnet til konserter gir bedre lyd en en hall som er laget for blant annet å ha konserter?? Hmmm…. dårlig planlegging??

Nå skal det sies at mange hevder at Metallica ikke er ett bra live-band, mye fordi de spiller for høyt. Mulig det er riktig. Men likevel mener jeg at Telenor Arena burde ha gjort noe. Ett eller annet for å fordele lyden bedre. Jeg kan absolutt ingen ting om sånt, men det kan da ikke være umulig??

Jeg håper iallefall at de har en plan for gjennomføringen av Melodi Grand Prix finalen som gjør at publikum får en knallopplevelse. For sånn som det var i går kan jeg ikke si annet enn at jeg er skuffet. Dypt og inderlig skuffet. Over lokalet. Og ja, det er hjemmebanen til Stabekk. Og fotball funker sikkert fint. Men dette er en kombiarena. Med andre ord, fotball er ikke det eneste den skal være lagd for.

Og sånn til slutt: hvor ble det av oksygenet??

One thought on “Telenor Arena suger…..

  1. Picina sier:

    Hmm.. jeg blir logget ut når jeg kommer inn på siden din, vgb sine problemer fortsetter tydeligvis..

    Anyways.. synd at den nye «storstua» skuffer lydmessig! Jeg har aldri vært på konsert der, men jeg har vært på Oslo Spektrum, og også der syns jeg lyden skuffer stort!

    Lyden er jo så viktig når man er på konsert! Da gjelder det at arenaene som skal arrangere klarer å levere, både for besøkende og de som opptrer!
    **********************************************************************
    Høm… tydelig at vg har litt å rydde opp i 🙂
    Syns Telenor Arena burde fikset dette bedre. Men på den andre siden, Metallica spiller uvanlig høyt vistnok. Kanskje bedre med andre?? Nja, skuffet var jeg uansett desverre.

Legg igjen en kommentar

