Er det sant?

En venninne av meg la ut en link på facebook i dag. Det er en kommentar publisert i Dagsavisen av Hege Ulstein og du kan lese den i sin helhet om du trykkker her.

Kort fortalt handler dette om Langøyene i Oslofjorden som i årtider har vært yndet ferieparadis for Oslo-beboere med dårlig råd. Med andre ord, de som ikke har råd til å bygge seg hytte i strandsonen eller reise på dyre familieferier til land langt der borte. Men så er det nå en gang sånn at der som alle andre steder, finnes det de som ødelegger for alle andre. Fordi noen få lager problemer for de mange andre, har Oslo Kommune måtte leie vakter til den nette sum av 400.000 kroner i året. I følge Oslo kommune er dette urimelig mye. Og det er kanskje det. Men likevel ikke bortkastede penger. Det er i følge kommentaren 6 ganger mindre enn enn mottagelse for Fabian Stang ville kostet i rådhuset. Slik det egentlig var planlagt. Nå blir heldigvis ikke det noe av på skattebetalernes regning heller.

For å løse problemet har derfor kommunen bestemt at INGEN for overnatte på øya mer enn enn to døgn av gangen. Neivel, det får nå så være. Men det er smålig politikk fra en ellers så hyggelig kommune. Og det er tydeligvis ikke sånn at de har tenkt å spare de pengene. For vet dere hva: Oslos fremste snobbegate, som kommentarforfatteren så fint kaller det, skal få nytt veidekke. Her snakker vi om Bogstadveien for dere som måtte lure. Og det er jo ikke sånn at asfalt er bra nok for byens finere shopping fruer. Neida, det skal vistnok være granitt til 40 millioner kroner.

Jeg gjentar: 40 millioner kroner. Det er med andre ord 100 ganger mer enn Oslo kommune er villig til å bruke på «fattigfolk» fra beste østkant i byen. Jeg blir f*** meg så provosert at jeg ikke kan få sagt det. Jeg innrømmer glatt at jeg har slukt all informasjon i den kommentaren og har ikke sjekket om det faktisk er riktig, men det får så være. Blir ikke overrasket på en flekk om det er sant.

Jeg jobber i Oslo, men bor i en annen kommune så jeg skatter ikke dit. Og takke høyere makter for det. Hadde det nå enda vært sånn at det var mine skattepenger det gikk av hadde jeg heller sett at kommunen brukte de på å ha vakter på Langøyene enn at fiffen fikk granitt å tråkke på mens de slentrer fra butikk til butikk for å svi kortet. Det får pokker meg være nok annen galskap i denne verden.

Jeg sier som Hege Ulstein: FY FAAN!!

4 thoughts on “Er det sant?

  1. Jeg er bare SÅ enig med deg,Nina Elisabeth!
    Det er en prioritering av pengene som etter min mening er helt forkastelig. Jeg visste ikke dette.
    Håper de kan ombestemme seg så vanlige folk fortsatt kan feriere på Langøyene. Det er jo så fint der.

    Veldig god artikkel.
    Fem stjerner!
    **********************************************************************
    Det er jo helt på trynet at de gjør dette. Håper virkelig de åpner opp igjen sånn at vanlige folk kan få tilbringe mer enn to døgn der ute av gangen. Irriterer meg grønn over det nok en gang er i de de såkalte finere strøkene som får nyte godt av felles penger.

  2. Las artikkelen, las innlegget ditt ein gong til, og kan framleis ikkje heilt forstå at slikt kan gå an! Det er i så tilfelle forkasteleg av dei å prioritere på dette viset.
    La dei som treng granitt få betale det sjøl, så kan folk som treng denne perla få ha den i fred!
    **********************************************************************
    Så enig, så enig. Og hvorfor er ikke svart asfalt godt nok for Majorstuens shoppere?? Det er jo det for vanlig folk.
    Ikke er Bogstadveien en paradegate heller. Hadde det nå enda vært snakk om Karl Johan. Ikke at jeg hadde forstått prioriteringen da heller altså, men……

  3. Cecilia sier:

    Enig i kritikken mot resriksjonene på Langøyene…
    Men å sette dette opp mot hva «fiffen» får av fellesgodene syns jeg grenser til missunnelse og forekommer meg litt trangsynt.
    De 40 millionene man evt. bruker på Bogstadveien er vel det Oslo får inn i skattepenger fra et kvartal i den gaten pr. år.
    At du i utgangspunktet ikke forstår prioriteringen kan jeg skjønne. Det hjelper kanskje litt på forståelsen hvis du får vite hvor mesteparten av skatteinntektene kommer fra? 🙂
    *****************************************************************’
    Ikke ta meg for å være uvitende, missunnelig og trangsynt fordi om jeg retter kritkk mot dette. Og vet du: det er ikke de 40 mill. som plager meg. Men det er at de ikke kan bruke 400.000 på vakthold, men å legge granitt i gata er liksom helt greit.
    Og hva i alle dager er det som får deg til å tro at jeg ikke vet hvor mesteparten av skattepengene kommer fra??

  4. «Hadde det nå enda vært snakk om Karl Johan. Ikke at jeg hadde forstått prioriteringen da heller altså, men……» skriver du i ditt svar til Sylja.

    Forståelsen din har du altså klart gitt uttrykk for, eller?

    🙂
    ***************************************************************************************
    ……. men det hadde vært lettere å forsvare. Burde kanskje ha føyd på den da, så hadde det vært klarere eller?? 🙂
    Jeg kan skrive en laaaang avhandling om forståelse for både hva man bruker penger på, hva man ikke bruker penger på og hvor skattekronene kommer fra, men det har jeg ikke tid til, ei er det interessant for folk heller 🙂

Legg igjen en kommentar

