Jeg lar meg provosere… igjen!! (Oppdatert)

Hvis du ikke har lyst til å lese mer om jentene i Bolivia trenger du ikke lese resten 🙂

Jeg har i ett tidligere innlegg ment noe om at man må stå til ansvar for det man gjør her i livet. Uansett hvor i verden man gjør det. Henviste vel til både Bolivia og Kongo. Jeg antar at de er skyldig utifra det som er skrevet i media. Ferdig med det. Det ble tross alt funnet kokain i koffertene. Dukket vel ikke opp der som ved ett trylleslag når tollerne kikket nedi.

Det som plager meg i dag er kommentarene alle har til den saken. Alle «stakars jenter» kommentarene. For all del, på det menneskelige plan er jeg helt enig, men de har nå en gang gjort noe galt. 
Har egentlig ingen formening om hvorvidt 13 år er for strengt eller mildt. Her hjemme hadde de kanskje fått en smekk på fingeren, men det var ikke i Norge de ble tatt. Synd for de, men sånn er det. Leste noe om at moren til hun ene mente at dette var altfor strengt, stakkar som måtte sitte i fengsel Bolivia i 13 år til osv. Joda, jeg er enig i at det er leit de må sitte der borte, men det skulle de kanskje tenkt på før?? Eller??

Leser i VG at Stina Brendemo Hagen gråter over at hun ikke slipper ut før hun blir GAMMEL. Og jeg kjenner at jeg blir litt provosert og bittelitt sint. Kanskje det er det at jeg nettopp har blitt 30 som gjør at jeg reagerer sånn. Føler på ingen måte at livet er forbi, og hadde jeg vært så dum at jeg smuglet kokain og slapp ut i en alder av 32 år (som hun gjør), så hadde jeg hatt store muligheter for å leve ett normalt og godt liv etterpå. Men for all del. Jeg slapp å tilbringe 20 årene mine under kummerlige forhold i ett Boliviansk fengsel. Kanskje det er forskjellen??

Leste også en kommentar ett eller annet sted at vi nordmenn er harde og kalde mennesker som syns det er greit at de fikk den dommen de fikk. Hva pokker?? What goes around, comes around. Ikke gjør noe du ikke tåler konsekvensen av. Javisst er det fortsatt kjipt å sitte der i 13 år, men for guds skyld: ikke begå en slik forbrytelse da.

Arg…. jeg hisser meg opp og publiserer det. Skyt meg ( i overført betydning) den som vil for å mene at de «vær-så-god» får sitte der, men dere om det. Og ja, jeg håper virkelig norske påtalemyndigheter får ut fingeren og anlegger sak til hun som rømte fra alt og lot de andre i stikken. Feigt, feigt, feigt. Og ikke minst uansvarlig og respektløst.

__________________________________________________________________________

OPPDATERT:

Nå får det jaggu være nok.

Dette er hva jeg leser idag (men som sikkert stod i går). Her er utdraget fra vg nett: «Begge er rasende på Norge etter at de ble dømt til å sone 13 år og fire måneder i boliviansk fengsel i går. De reagerer blant annet på at de ikke får støtte til advokathjelp, ikke får dekket utgifter i Bolivia og at Kripos vitnet mot dem i rettssaken.
Ambassaden og norsk politi har ikke gjort noe for å hjelpe egne borgere, isteden står de og «kosesnakker» med statsadvokaten under rettssaken. Det er samme om vi er skyldige eller ikke. De har plikt til å hjelpe oss, mener Madelaine Rodriguez

De har da pokker ikke plikt til noe som helts når folk på privat ferie på egenhånd roter seg bort i sånne ting som det her. Når ialle dager ble det UD sitt ansvar å passe på at nordmenn i utlandet oppfører seg skikkelig?? Akkurat nå er jeg truende til å mene at de burde ha fått tilleggstraff for disse uttalelsene alene. Vettu hva. Dette går bare ikke ann!! 
Hvorfor gutta i Kongo har fått hjelp, aner jeg ikke. Er det staten Norge som betaler advokaten deres??

Når de derimot kritiserer ambasaden for å ha gitt rømlingen nødpass, skal jeg være helt enig med de. Den kritikken skal de få kred for.

10 thoughts on “Jeg lar meg provosere… igjen!! (Oppdatert)

  1. Ja du lar deg provosere, men ikke noe i veien med å ha sterke meninger 😉

    Men denne gang ble jeg også provosert av mediene. Et par av punktene er jeg helt enig med deg på; Man er IKKE gammel når man er 32, og en straff på 13 år er vel greit nok hvis de er så dumme og smugler.

    Men jeg er lit mer forsiktig på hvem av de som er skyldige. Hun ene har jo innrømmet at hun kjente at bagene var mye tyngre enn de burde ha vært, og at det var noe hardt innhold i dem. Men hun følte skyld for å ha tatt imot mye penger, så hun følte hun måtte ta de med. Lukter skyldig lang vei spør du meg, så bur henne inn.

    Men om hun andre hadde noe med innholdet å gjøre, eller om venninnen kan ha lagt dem i kofferten hennes har vel ikke kommet helt frem i mediene. Ja, hun visste at det var bager i kofferten hennes, men hadde hun lagt dem der og hatt muligheten til å kjenne vekten? Her er ikke jeg villig til å forhåndsdømme siden jeg føler jeg ikke har nok informasjon. Kanskje hun trodde de bare skulle ta med noen fake bager til landet for å selge litt dyrere? hmm…

    Og med tanke på hun siste, som rømte til Norge; jeg hadde vel gjort det samme selv 😛 Ikke for å rømme fra straffen (joda hadde kanskje gjort det også hvis en hadde natt muligheten), men for å sone i Norge isteden for Bolivia. But hey, that’s just me 😉 Eller kanskje de fleste ville gjort det om de fikk muligheten?
    **************************************************************************
    Hvor mange kjenner du som reiser til Bolivia på jentetur a?? Og hvem i alle dager tar med seg bagger hjem fra hvor som helst fordi de har tatt i mot penger?? Vel, det er lov å tenke 🙂
    Å rømme fra straffen kunne sikkert de fleste tenkt seg, men jeg synes fortsatt det er feigt. Håper hun får like mange år her og den værste cella som finnes i landet.
    Trenger ikke alltid være enige vi vennen 🙂

  2. Jeg tror egentlig jeg bare sier jeg signerer denne. Jeg er helt enig med deg, i alt du sier.
    ************************************************************’
    Tror jeg det er mange som er 🙂 Takk for kommentar!!

  3. Jeg hadde villet rømme om jeg hadde hatt sjansen ja… bedre å sone her enn der… men det er jo så mange rare ting her.. at hun m barn har lyst til å bli der.. i landet.. osv.. ja det sier mye syns jeg….
    godt innlegg forresten:)
    *****************************************************************
    Takk 🙂 Det ble nok skrevet litt i harnisk. Men denne saken har irritert meg lenge.
    Skjønner jo at man heller vil sone her enn der, men så var det det med at man ikke bare kan løpe fra egne gjerninger bare fordi man har resursene. Og det er jo direkte ufint for å si det mildt å la de andre to i stikken. Mener nå jeg da 🙂

  4. Mayaliten sier:

    Jo, jeg er enig med deg. Forsåvidt. Men ulempen min er at jeg ser saken fra så mange sider (søren ta..). Jeg er så enig i at man skal stå for det man gjør, jeg sier det til barna mine, og det var det som fikk meg til å legge igjen lapp hos den gamle pensjonisten jeg rygget ned gjerdet til. Samtidig tenker jeg; tenk hvis de virkelig ikke visste hva det var i bagene. Da er det jo altfor strengt. Jeg er nå bare knappe 26, men er det noe jeg har lært meg, så er det det at media IKKE er noen pålitelig kilde.

    Et horribelt eksempel (riktignok svenske medier) var drapet på Anna Lindh. Der gikk media på et tidspunkt ut med navn og bilde på den mistenkte gjerningsmannen. De intervjuet ekskjæresten, og tok virkelig tak i denne fyren. Og så var det ikke han!

    Jeg tror at det disse jentene er mest skyldige i, er å være naive og kanskje en smule bortskjemte. Rett og slett dumhet.

    Jeg ble ikke så fornærmet over «da er jeg gammel» kommentaren, jeg lo, for den sier virkelig noe om hvor umoden denne jenta er. og at hun i det hele tatt blir gravid, i et fengsel! Og tror hun får komme hjem pga det.
    I tillegg tror jeg ikke de har det så ille. De har lagt på seg, bildene fra rommet til denne jentungen er fullt av bilder og blomster og bamser.. se på French og Moland i forhold.

    Nei…de det er synd på er de stakkars ungene. Datteren til hun ene som nå ikke har sett moren sin på lenge. Og denne stakkars babyen som skal bli født inn i et fengsel og tilbringe …hva da..tolv år der, fordi moren er en egoistisk og bortskjemt drittunge..nei..
    ******************************************************************
    I forhold til Moland og French har de det nok som plommen i egget ja. Men at de har det kjipt tviler jeg ikke på.
    Jeg nevnte i ett tidligere blogginnlegg at man ikke skal tro alt som står i media, så det er ikke det. Men man har jo fått med seg litt likevel. Uttalelsene til jentene og familien vitner om sitt syns jeg. Men for all del, hvis de er helt uskyldig så er det jo fryktelig. Men, personlig tviler jeg sterkt.
    Skulle iallefall ønske hun tar til vettet og sender barnet til Norge når det blir født. JEg skjønner at det er vanskelig, men likevel. Man kan da ikke ønske sitt eget barn så vondt??

  5. Jepp… what goes around comes around… and bite you! 🙂
    ***************************************************************
    Så sant som det er sagt 🙂

  6. hehe… Nei, vi trenger ikke alltid være enige vennen 🙂

    Men jeg er helt enig med oppdateringen din, de er ikke helt i samme verdens som oss andre hvis de forventer at Norge skal støtte dem uansett om de er skyldige eller ikke – ærre muuulig 😛

    Tror det er staten som betaler en del til kameratene i Kongo også, men etter hva jeg har fått med meg tidligere så er dette bare så lenge de kan risikere dødsstraff – noe vi er prinsipielt i mot og dermed må prøve å unngå…
    **********************************************************************************
    I forhold til Kongo så var det vist det med dødsstraff som var årsaken til at vi støttet der ja. Og det syns jeg er greit. Vi liker ikke dødsstraff. Ikke jeg iallefall 🙂

  7. Jeg er ambivalent her… Skulle gjerne sett rettsprotokollen. Men foreløpig ser det mørkt ut for disse
    ****************************************************************************
    Ambivalent tror jeg de fleste har følt seg i forbindelse med denne saken. Iallefall i begynnelsen. Etterhvert tror de fleste har endt opp med en mening.

  8. Når du opplever hvordan dette setter følelser i sving hos deg selv, som ikke engang er involvert, kan du kanskje forestille deg hva som ligger bak disse jentenes uttalelser i en presset situasjon. Sterke følelser. Hvis de hadde sittet i din stol, ei uke før dette skjedde, ville disse samme jentene antagelig ha sagt noe helt annet og ment noe helt annet om en sånn situasjon.
    **************************************************************
    Helt sikkert. Men det hjelper liksom ikke.
    Hadde vært meg, så hadde jeg trolig sittet der og vært sint på meg selv for at jeg kunne være så dum. Og jeg er opplyst nok til å vite at UD overhodet ikke har noe ansvar for å få deg ut av klemma du selv har satt deg i. Greit de er «bare» 19 år, men det er fortsatt lov til å tenke selv 🙂

  9. Jeg er enig med deg. Hvor mange 19 åringer reiser til Bolivia på jentetur? Og man har lest SÅ mange ganger om folk som har blitt «lurt» og blitt tatt for å smugle narkotika og da tar man bare ikke i mot noen bagger for å ta med seg ut av landet. Man sjekker det som er oppi disse baggene. Jeg vet det finnes uskyldinge som har blitt tatt for smugling, men i dette tilfelle, sorry mack, I dont think so…… Det er lov å bruke hodet unge damer…. innlegget får stjerner av meg.
    **********************************************************
    Som du sier, det er jo de som faktisk er uskyldig. Og det unner jeg jo absolutt ingen. Tror bare ikke det er tilfelle her. Og i stedet for å fokusere på hva de selv faktsik har gjort, så sutrer de over dømmende og kalde nordmenn, et UD som ikke rydder opp etter de osv. Arg, jeg kjenner jeg blir eitrende forbannet. Får jeg unger noen gang og de roter seg borti noe sånt, får de værsågod ta straffen sin (men med et gråtende mammahjerte selvfølgelig) 🙂

    Forresten, det siste innlegget mitt i dag (om Tangerudbakken) var egentlig ett lite hint til kreative deg 🙂

  10. Dette er jeg utrolig enig med deg i!
    Nesten så jeg kunne skrevet mye av det selv.
    ************************************************************************
    Det tror jeg det er mange som er. Idiotisk….

Legg igjen en kommentar

