Tangerudbakken Borettslag, min nye hverdagsfavoritt på tv-skjermen:-)

Den siste tiden har det stort sett ikke vært annet å lese i avisene og se på nyhetene enn askeskyer her og der, passasjertrøbbel, Bolivia og Kongo. Ett og annet drap osv. Og ikke minst: usømmelig oppførsel fører til naturkatastrofer. Joda, sikkert. Forferdelige saker på hver sin måte alt sammen, men dog viktige. Litt lei er jeg av alt dette, så i går skrudde jeg på TvNorge og så på Tangerudbakken i stedet.

For de av dere som ikke har sett på det, eller vet hva det er, så er Tangerudbakken Borettslag en dokumentarserie produsert av Rubicon TV for TVNorge om seks utviklingshemmede som bor sammen i et borettslag på Stovner i Oslo. Serien følger de seks i hverdag og i fest, og vi treffer både venner og familie over en periode på et halvt år. Tangerudbakken Borettslag er en serie som det ikke er øvd inn noe replikker i. De som er med er seg selv og sier sine meninger (Wikipedia).

Jeg syns dette er ett utrolig artig program som viser virkeligheten til en relativt liten del av befolkningen som de fleste av oss har lite med å gjøre. Desverre kan man kanskje si, for jeg sitter med følelsen av at livene våre ville blitt rikere av å kjenne noen med Downs syndrom eller lignende.
For en episode eller så tilbake fikk vi se at noen (nok en gang) har stjålet skiltet deres. En eller annen uoppdratt tølper som sikkert syntes det var en god ide, sent en nattestime. De ringte politiet som skulle se på saken og har etter det jeg skjønte blitt godt fulgt opp. Men nå har TvNorge utlyst en liten konkuranse på dette her. Du kan nemlig sende inn skiltforslag og vinneren blir kåret av boretslagets beboere. Reglene for konkuransen finner du her. 

Siden jeg har sett så mye fint inne på bloggene tenkte jeg at jeg i det minste kunne videreformidle saken. Er jo så mange kreative sjeler som kanskje kunne finne på å lage noe flott til denne herlige gjengen.

Og for de av dere som ikke har sett Tangerudbakken Boretslag før: benk dere ned forran tv’n neste torsdag kl. 20.30. Fantastiske folk 🙂

3 thoughts on “Tangerudbakken Borettslag, min nye hverdagsfavoritt på tv-skjermen:-)

  1. utviklingshemmede er bare helt herlige mennesker! Fy så stygt å stjele! Håper det kommr mange gode forslag til skilt!

    Jeg har ikke set på dene serien, men jeg skjønner jeg skal ta det opp til vurdering..
    *****************************************************************************
    Jeg anbefaler virkelig å se serien. Har ledd meg skakk de få gangene jeg har sett det. Ikke av de, men med de 🙂
    Håper de får seg ett fint skilt, som får være i fred denne gangen.

  2. Kjempefin serie! Jeg fikk ikke sett på i går men det går i reprise i helgen tror jeg. De er en herlig gjeng som gir myue av seg selv og forhåpentligvis viser at funksjonshemmede kan ha et fint liv slik disse bor med deres vennskap 🙂
    *******************************************************************
    Da må du få med deg reprisen. Var en god episode 🙂
    Knall gjeng er det iallefall!!

Legg igjen en kommentar

