1. Mai 2010

I dag er det 1. mai. Og atter en gang tråkker arbeidere over hele verden ut i gatene for å markere dagen. For de av dere som ikke er så godt kjent med bakgrunnen for dagen kommer det litt historikk her.

Hitorikk.
Den internasjonale arbeiderkongressen møttes i Paris i 1889 for å stifte Den annen Internasjonale. Etter forslag fra de fagorganiserte i USA ble 1. mai vedtatt som demonstrasjonsdag, fordi 1. mai 1886 markerte begynnelsen på en generalstreik som resulterte i innføringen av åtte timers arbeidsdag i USA. Disse hendelsene minnes i dag som første mai eller arbeidernes dag i de fleste industrialiserte land.

I USA sørget Knights of Labor (= Arbeidets riddere) allerede i 1887 for at første mandag i september ble Labor Day, slik at man fikk distansert seg fra de radikale kreftene i Europas arbeiderbevegelser.

Den første 1. maifeiringen i Norge ble gjennomført i 1890. I Kristiania (Oslo) og Kristiansand ble det arrangert demonstrasjonstog. 3600 mennesker deltok i 1. maitog fra Youngstorget. Arbeidere i Fredrikshald (Halden) feiret dagen med en større fest, og i Skien og Hønefoss var det møter, men enkelte steder ble festlighetene utsatt til lørdag 3. mai eller søndag 4. mai for å unngå konflikt med arbeidsgiverne. På Kongsberg holdt Carl Jeppesen foredrag om 8-timersdagen for 400 tilhørere lørdag 3. mai, og på Vikersund dagen etter for 300 arbeidere.

Fram til 1919 var kravet om en lovfestet normalarbeidsdag på 8 timer 1. mai-feiringens fremste, om ikke eneste, krav. Kravets popularitet lå i at det både var et konkret krav om kortere arbeidstid og et symbolsk krav, slagkraftig formulert i den berømte tredelingen «8 Timer arbejde, 8 Timer frihed, 8 Timer hvile», slik det sto på det første norske 1. mai-merket i 1892. I 1935 erklærte Arbeiderpartiregjeringen 1. mai som offisiell flaggdag.

I 1947 anerkjente Stortinget 1. mai som offentlig høytidsdag. Dagen reguleres, siden dette i Norge som bevegelig helligdag i egen lov om 1. og 17. mai. Med jevne mellomrom tas det til orde for, som oftest fra borgerlig side, å omgjøre dagen til normal arbeidsdag.

Selv om oppslutningen om 1. mai har variert fra land til land, må feiringen av dagens ansees for å ha kommet for å bli. Helt fra første stund var maidagen på samme tid en festdag, en kampdag og et symbol på arbeiderbevegelsens styrke. 1. mai mønstret arbeiderbevegelsen under musikk, faner og flagg, for å feire dagen og for å demonstrere for sine krav.

I enkelte tidsperioder har maidagen hatt størst betydning som kampdag, i andre har festen eller dagens symbolske betydning vært det viktigste.

I Norge har til alle tider forskjellige samorganisasjoner eller lokale avdelinger av Landsorganisasjonen i Norge vært hovedarrangør av dagen. Men i de senere år har også andre politiske retninger enn den tradisjonelle arbeiderbevegelsen valgt å markere dagen, enten gjennom møter og deltakelse av andre deler av den politiske venstresida. Men også den politiske høyresiden i Norge har på ulike måter valgt å markere dagen. Enten i form av motstand, men også egen form for deltakelse eller selvstendig markering. (Wikipedia)

Jeg skal selvfølgelig ut å gå i tog. Min deltaglse strekker seg helt tilbake til slutten av -80 tallet. Jeg var da ei lita jenta som stilte opp sammen med familien for å vise avsky rundt en hendelse i bygda hvor jeg kommer fra. Siden da har 1. mai, og senere politisk engasjement, vært stedfast.

I år skal jeg gå under parolen: «Veto mot EUs 3. postdirektiv» sammen med mine kollegaer, tillitsvalgte osv. Dette er en sak som betyr mye for oss i Postkom, våre medlemmer og ansatte i Posten Norge AS. 
Kort fortalt vil en innføring av dette direktivet bety:

  • dyrere porto for folk og næringsliv, spessielt i distriktene
  • færre dager med utlevering av post
  • lengre fremsending
  • stor risiko for sosial dumping

For de av dere som nå tror at dette er en nei til EU sak, tar feil. Både ja og nei til EU mennsker i og utenfor Postkom er av den oppfatning at vi må reservere oss mot dette direktivet. De tjenestene som Posten leverer er en viktig del av Norges infrastruktur som bidrar til at folk kan jobbe og bo i hele landet.
Etter vår mening er det meningsløst å erstatte et system som fungerer godt med noe som vil bli dårligere for folk og næringsliv.
Den samme liberaliseringen, som har skjedd i land som Tyskland, Nederland og Stobritania, har ført til sosial dumpung. Lønninger og arbeidsbetingelser i de nye selskapene som skal konkurere med de tidligere statsselskapene er skremmende dårlige.

Liberaliseringen av postmarkedet fører til en tap-tap situasjon. Postselskapene taper, folk taper, næringslivet taper og staten taper.

Det norske postmarkedet åpnes for fri konkurranse 1. januar 2011, hvis regjeringen velger å følge EUs tredje postdirektiv og ikke bruker reservasjonsretten i EØS-avtalen.
Dette er en usedvanlig dårlig ide!!

Finn ditt lokale 1. mai arrangement og engasjer deg. Marker at du står for noe og tror på noe.
Youngstorget vil i år igjen fylles med folk og vaie med flaggene. Møt opp du også!!

8 thoughts on “1. Mai 2010

  1. Ønsker deg en riktig så god 01. mai. Stå på barrikadene du. Jeg skal støtte de som går under faner VEKK MED MOBBING FRA GATER OG NETTET… eller noe i den duren 🙂 Stor klem
    ***************************************************************************************
    Takk for det. Jeg skal være med å markere for alt det er verdt. Viktig sak for oss. Mobbing er så absolutt viktig å markere også. Bra jobb du gjør i forhold til den «Slå en Magnus» saken. Stå på. Verden trenger sånne som deg.
    Klem 🙂

  2. Lykke til med dagen i morgen begge to! Jeg skal ikke gå i tog, men kanskje hvis formen er bra, drar jeg ned til byen og tar noen bilder.
    ******************************************************************************************
    Takk for det 🙂
    I Oslo er det meldt 8 grader og småregn…… Ta noen fine bilder da om du orker/har lyst til å se på toget 🙂
    Ha en strålende dag!!

  3. Netsen samme innlegg jeg hadde tenkt å legge ut. Egentlig burde denne dagen være kun for de som markerte dagen.
    Jeg skal gå bak fagforeningens fane, utenom det er det veldig mange paroler jeg også kunne støttet. Her i byen er også naturvernorganisasjoner, pensjonister, funksjonshemmede og undertrykte gtrupper pga forfølgelse i eget land, et naturlig innslag i toget. Hvis jeg ikke hadde gått bak fagforeningsfana hadde jeg valgt: Stopp helseforetaksreformen, sykehusene tilbake til reell politisk styring.
    Ha en fin dag i morgen!
    ********************************************************************
    Flott at du skal ut og gå i tog 🙂 Og det er ingen grunn til at ikke du skal kunne legge ut ett innlegg om dette og 🙂
    Ha en fin dag i morgen 🙂

  4. Vi får slåss for alle de saker vi syns er viktig. Men les de siste innleggene på mobbeinnlegget mitt. Jeg blir beskyldt for å være en overbeskyttende mor 🙂 Jeg må le 🙂

    Det blir en tur til byen i morgen, så skal jeg flagge selvfølgelig hele dagen, så skal jeg stille og rolig lage is til konfen, det er lov ikke sant? Gjøre ting som ikke syns og være helt stille på innsiden av huset mitt??? Og jeg tror jammen i meg jeg skal ta et glass vin også jeg 🙂
    **************************************************************
    Så det var noen som kalte deg en overbeskyttende mor. Idioter. Ikke annet å si om det.
    Det er lov å lage is til konfirmanten ja. Men jobbe, det gjør man ikke 1 .mai 🙂
    Kos deg med vinen i morgen og 🙂

  5. Jeg leste dem Abi, men jeg orket ikke kommentere innlegget til vedkommende. Det nytter ikke diskutere med slike. Ta deg et glass vin du, det skal jeg gjøre i allefall, når jeg skal se på Farmen 🙂
    **************************************************************************
    🙂

  6. Å, dette er et innlegg som varmer og gleder, Nina Elisabeth!
    Første-maidagen, samholdet og arbeiderbevegelsen er like viktig som før.
    Glade stjerner til deg! 🙂
    ***************************************************************************
    Takk for stjerner 🙂
    1. mai vil aldri miste sin betydning. Og den dagen vi ikke har noe å kjempe for her, får vi vise solidaritet med andre 🙂

  7. Er syk og hoster innvolla ut av meg, men i tog SKAL jeg gå 🙂
    **************************************************
    Huff da. Hørtes ikke bra ut. Håper du føler deg litt bedre i morgen da 🙂
    God bedring!!

Legg igjen en kommentar

