17. mai er jeg så glad i…..

Jeg gleder meg til 17. mai. Derfor går jeg rundt og traller på denne sangen om dagen:

17. mai
er jeg så gla’ i,
moro jeg har fra morgen til kveld!
Da er det så du,
om vi er små du,
er vi med likevel.
Jeg roper hurra dagen så lang,
synger for Norge mangen en sang.
Og jeg, jeg kan du
elske mitt land du,
det skal du se en gang.

Det er Margrethe Munthe som har skrevet den. Melodien er Østerdalsmasj.
En god gammel barnesang de fleste av oss har lært på skolen.

4732_117093905660_614050660_3223750_3306415_n

Mamman min og meg.

Jeg må si jeg er opptatt av at man skal ha bunad fra der man har tilknytning. Enten fordi man har nære slektsbånd fra stedet, har bodd der hele livet osv. Mange som ikke er enig med meg, men det får så være. At en bunad er fin, rettferdiggjør absolutt ikke at du har den mener jeg. Tilknyttning er viktig.

Jeg har to stykker. En Gudbrandsdal Festdrakt og Gausdalbunaden. Sistnevnte ser dere ser på bildet. Den første fikk jeg da jeg stod konfirmant. Den er blå. Med blomster. Jeg kler ikke blått. Men bunaden er veldig fin og mange i familien har den. Iallefall på mamma sin side. Mamma er fra Gausdal, så der har dere tilknytningen. Da jeg skulle velge meg bunad som 13-åring syns jeg liksom ikke at den mamma har var så fin. Oransj og gull «lizzom». Så jeg valgte meg en blå. Var kjempefornøyd i mange år. Syns jo fortsatt at den er fin, men jeg kler den bare ikke.

Så etter salg av leilighet med godt overskudd for ett par år tilbake fant jeg ut at jeg ville bytte. Hadde allerede da siklet på mamma sin i lengre tid. Var egentlig oppsatt på at jeg skulle ha samme fargen også, men så dukket den opp i brun. En farge som kler meg utrolig mye bedre. Jeg var rett og slett forelsket og valget ikke vanskelig å ta. Husfliden sydde (og ja, den er sydd rundt Lillehammer ett sted, ikke i Thailand av billige, små barnehender).

Jeg er en merkelig skrue, jeg vet det. Men jeg gleder meg sånn til å krabbe inn i bunaden min. Gleder meg til å se på alle de andre flotte nasjonaldraktene som vises frem på denne dagen. Gleder meg til å være sammen med familie og jeg gleder meg til å spise is og pølser. Ja, jeg spiser fortsatt pølser 17. mai. Det hører liksom med 🙂
Så en liten ting til slutt: det er hverken pent eller «lov» med joggesko til bunad. Det er heller ikke greit med håndveske av alle merkelige slag. De bunader som ikke har veske har faktisk alternativer. Og det er ikke greit med regnbuefarget paraply til. De finnes nemlig i sort og grått. Til og med blått.
Irriterer jeg på meg noen nå? Garantert, men dette er min mening. Og jeg kommer ikke til å si det til deg om jeg ser deg med hvite joggesko til bunaden din. Det får være din sak. Og det kan jo tross alt hende at du ikke kan gå i bunadsko. Og det er lov 🙂

Ha en strålende 17. mai alle sammen. Med og uten bunad 🙂

8 thoughts on “17. mai er jeg så glad i…..

  1. Eg har vakse opp med ganske strenge krav til kva ein kan -og ikkje kan- ha til bunad. Passa ikkje bunadskoa, så var det svarte pensko som ligna mest mogleg. Min har lomme, så veske slapp eg å bekymre meg for. Men så gjeld det å ikkje fylle for mykje i den lomma, da…
    Også skal strømpene ha rett farge. Til min bunad skal det vere raude strømper til ugifte, og svarte til koner. Her er også koneskaut, det seier seg sjølv at det ikkje skal nyttast av småjenter…

    Ha ein god 17.mai! 🙂
    ********************************************************************************************
    Jeg syns faktisk det er viktig å holde noen tradisjoner i hevd. Det er klart at enkelte bunader har forandret seg med tiden, men det er ikke alt som er lov likevel.
    Jeg har veske på min og er veldig glad for det. Men som du sier, gjelder å ikke fylle den med for mye 🙂
    Kan jeg spørre hva slags bunad du har forresten??

    Ha en strålende 17. mai.

  2. Eg er Sunnmøring, og har den svarte sunnmørsbunaden. Eit stasplagg eg er svært glad i. Har ikkje fått den på meg på nokre år, men ser at i år vert det kanskje råd med det og! Gledar meg som ein unge! 🙂
    ***************************************************************************************************************
    Fin den bunaden 🙂
    Så bra du får den på deg i år. Skjønner at du gleder deg 🙂

  3. Bunad er sexy. Men som jeg kommenterte på en annen blogg for en stund siden, det er mest fordi jeg fantaserer om at dere alle er nakne under skjørtet, og at det er fritt frem.. Men det er bare meg. hehe.. :p
    ************************************************************************’
    Du har aldri rota rundt under en bunad med andre ord?? Hehe…..
    Er ikke bare bare å finne frem under der. Digre stakker, underskjørt, lange skjorter, strømper osv….. Men du bør jo absolutt prøve 🙂

  4. he he he, fikk meg en god latter av kommentaren til Choronzon 😀

    Bunad skal man ikke tukle og tulle med, det er et festplagg med lange tradisjoner bak seg.
    Har man ikke sko som passer så bør man ta på seg noe annet mener nå jeg.
    Og jeg er helt enig ang. paraply…uff så mye stygt å se når det regner på 17.mai
    En paraply med byggmakker reklame er lite kledlig til bunad 😉

    Spis pølser og is på den 17. Hipp Hipp Hurrrraaaaaa!!!! 🙂
    *********************************************************************’
    Bunad skal man ikke tukle med nei. Enten får man kjøre det helt ut, eller la være 🙂
    Hipp hurra for 17. mai med is, pølser, familie og venner 🙂

  5. En kan ikke gå i bunad uten bunadsko. Sånn er det bare.

    Svigerinna mi kastet bunadsskoene etter 17.mai i fjor fordi de var så vonde å gå i. Det glemte hun helt ut…. helt til morgenen på konfirmasjonsdagen til datteren. Full krise! Heldigvis var det noen som klarte å hoste opp et passelig par bunadssko til henne – for ellers hadde hun måttet finne noe heeelt annet å ha på seg.

    Og Choronzon: Hvis du finner fram under bunaden før 17.mai er over…. så blir jeg nesten litt imponert 😉
    ***********************************************************************
    Jeg hadde aldri hatt på meg bunaden hvis noe manglet. Som sko. Godt svigerinna di fant noen som hadde 🙂
    Og ja, hvis Choronzon finner frem under bunaden før 17. mai er over, er vi to som er imponert 🙂

  6. anonym sier:

    Du er da en flott kvinne, i en flott bunad.
    Og det er et syn mange menn gleder seg over på 17.mai.
    Ha en fin feiring, og kanskje dukker det opp en Choronzon underveis 😉
    Vi andre venter til stakken er byttet ut med noe lettere og luftigere 😉
    klem
    ******************************************************************************
    Takk for det 🙂
    Er veldig glad i bunaden min. Og ja, kanskje dukker det opp noen som tar utfordringen med å finne frem under stakken.
    Ha en flott feiring du også.
    Klem

Legg igjen en kommentar

