Tidlig krøkes om god (…) skal bli!

Sitter i ensomheten på kontoret og blar gjennom nettavisene. Blant mye sludder og vås, som det så ofte er, finner jeg følgende artikkel i VG:

«Jente (8) fryktet godterinekt – bløffet om voldtekt».
En 8 år gammel jente beskylder altså to 10-åringer for å ha stengt henne inne på ett rom og voldtatt henne. Hun innrømmet på rettsakens andre dag at det hele var en bløff og at hun gjorde det fordi hun fryktet at moren ikke ville gi henne godteri.
Årsaken til at hun trodde moren ville straffe henne på den måten, var at hun var redd moren skulle bli sint hvis hun fant ut at de tre hadde kledd seg nakne sammen.

Jeg blir skremt av sånt. Dette skjedde i England, men det er ingen grunn til å tro at denne saken ikke kunne ha skjedd her. Jeg tror ikke jenta så konsekvensene av denne beskyldningen, og 8-åringer har kanskje ikke de helt store forutsetningene for å forstå at dette er alvorlig. Jeg har ikke unger, og det er lenge siden jeg var 8. Men en ting vet jeg, og det er at hverken da eller nå ville jeg funnet på å beskylde noen for noe sånt når det ikke var sant. Antageligvis viste jeg vel heller ikke hva en voldtekt var i den alderen.

Dette er jo desverre ikke ett enestående tilfelle. Jo, kanskje at en i den alderen gjør noe sånt, men at jenter på falskt grunnlag anmelder voldtekt skjer ofte nok. Jeg har aldri vært utsatt for noe sånt. Og takker høyere makter for det. Kan derfor heller ikke sette meg inn i hvordan det er. Men jeg antar at det er tøft, og mange klarer antageligvis ikke å legge det bak seg heller.

Min tanke går derfor til de som velger å anmelde noen for en voldtekt som ikke har funnet sted. Hvorfor gjør de det? Er det ett behov for oppmerksomhet? Ett rop om hjelp for noe annet?  Hevn?  Hva er det som får folk til å gjøre noe sånt?

Man roper høyt om hvor forkastelig det er at voldtetksmannen (-kvinnen) ødelegger ett annet menneskes liv. Og det er det. Jeg skjønner ikke hva som får folk til å gjøre sånt. Men hva med den feilaktig anklagede overgriperen som får ødelagt livet sitt? Har dere tenkt over det?

Og hva med de jentene som faktisk blir voldtatt? Det har aldri vært en ekelt prosess å gå gjennom i rettsvesenet. Ofte blir man ikke trodd (har jeg forstått) og ofte henlegges saken pga bevisets tilstand. Hvor enkelt tror dere at det blir å gå gjennom noe sånt, når man anklager folk for en voldtekt som ikke har funnet sted? Mistroen til de virkelige offrene blir jo ikke akkurat mindre av sånt. Jovisst skal hvert tilfelle behandles for seg i rettsvesenet, men vi vet alle at det fra forsvarernes side fint kan ende opp med å handle om hva jenta hadde på seg, hvor full hun var, om hun ikke sendte feil signaler osv. Som om det er jenta sin feil at hun blir tatt med makt.

Jeg skjemmes. Jeg skjemmes på jenter sine vegne som går til skrittet for å anklage noen på falskt grunnlag. Jeg skjemmes på vegne av alle voldtektsmenn som ødelegger liv på en så meningsløs måte. Jeg skjemmes over ett rettsvesen som får jenta til å føle at hun burde gjort noe anderledes. Jeg skjemmes over at behandlingstiden i slike saker er så lang. Jeg skjemmes over mye, og jeg føler maktesløshet når jeg leser sånne artikkler som nevnt over. Hvor holder samfunnet på å ta veien?

Og for de som nå har lest dette og tror at jeg har skrevet ett forsvar for voldtektsmenn. Les det en gang til. Voldtekt er forkastelig. Falske anklager stiller like forkastelig.

7 thoughts on “Tidlig krøkes om god (…) skal bli!

  1. Veldig enig… Kan ikke forstå hvorfor noen vil gå til det skrittet, ofte handler det nok om hevn desverre…
    ***********************************************************************************
    Det er det jeg sitter med følelsen av også. Og desverre så ødelegger jo det for alle som faktisk har en rettmessig anmeldelse.
    Kanskje handlig og konsekvens burde blitt ett eget fag på skolen?

  2. Denne artikkelen handler om barn, nå skal det sies at barn på 8 og 10 år, trolig ikke vet hva voldtekt er. Kan ikke skjønne hvordan dette kunne havne i rettsvesentet, det er helt sykt. Barn har ikke noe i retten å gjøre, det er derfor det finnes barnevern. 10 år gamle gutter kan mest sansynlig ikke gjennomføre noen voldtekt. Hvor i himmelens navn er det voksne med vettet i behold i denne saken? Barn er barn, de tenker ikke på konsekvenser i den grad voksene bør.
    En bør kanskje sjekke famile forholdet til jenta i stedet..? Hvordan vet en jente på 8 år hva en voldtekt er? De kan så vidt lese, og slik stoff bør ikke være veldig tilgjengelig for våre småtasser.
    ****************************************************************************************************************
    Som jeg skrev, jeg viste ikke hva dette var da jeg var 8 år. Og trolig (forhåpentligvis) vet ikke så mange av dagens 8-åringer hva det er heller. Enig med deg i at det er helt på trynet at saken kom i rettsapparatet i det hele tatt. Burde kanskje ha ringt en bjelle i forhold til alderen på guttene.
    Og ja, hvor er foreldrene? Det burde nok garantert vært tatt en sjekk av familieforholdene ellers.
    Men når sant skal sies, så er det enkelte 8-åringer som er vanvittig utspekulerte og som har fått med seg mer enn vi liker å tro.

  3. Ja noen er super utspekulerte, sånn vil det alltid være 🙂

    Som du sier det burde ringt en bjelle et sted.
    *********************************************************
    Jupp 🙂

  4. Håkon sier:

    At barn blir dratt for retten er sykt, men ikke noe nytt, det skjer stadig vekk i USA, men så er jo USA litt «*bleeped* up*
    *********************************************************************
    Her har vi heldigvis ett barnevern som tar affære før sånt havner i rettssystemet. USA er jo ikke riktig vel bevart på mange områder.

  5. Tragiske greier. Her er det nok noen foreldre som ikke har sitt på det tørre. De har et oppegående barnevern i Storbritania og denne saken hadde nok ikke havnet i retten hvis ikke det var for noen «syke» foreldre.
    *************************************************************************************
    Hvis barnevernet er oppegående (hvilket det sikkert er), burde vel aldri denne saken kommet for retten eller hva?
    Men foreldrene har nok helt sikkert ikke alt på det tørre. Tenk å gå til retten mot to 10-åringer i en slik sak. De hadde da umulig kunnet voldta noen, om de hadde aldri så mye villet. Eller??

  6. pk sier:

    Vi må lære dem så tidlig som mulig at seksualitet er noe stygt, og at det har med overgrep mot kvinner å gjøre…
    Dagens feminisme moral har arvet mye fra forrige århundres kristendom. Same shit, new wrapping.
    **********************************************************************************
    Seriøst??
    Seksualitet er da overhodet ikke noe stygt. Overgrep derimot er. Uansett.

  7. Kamilla sier:

    Jeg har en sønn på 13,5 som nå har blitt anmeldt for voldtekt av sin eks jente på 15 . De var sammen i 8 mnd. Han innrømmer at de har hatt sex i skole tida, men begge ville! Ikke første hu har hatt sex med! Det er nå 14 d siden, ikke en polis har tatt kontakt!!! Jeg har ringt dit 3 g nå, for å få et avhør av min sønn. Bare barnevern som kalte han for et null og rakket ned på han. Dette finner jeg meg faen ikke i!! Har snakket både med rektor, lærer, helsesøs og lege. De» prater» med han.Nå kommer jeg til å kjøre «full» pakke for falske anklager!! Det er straffbart! Hele skolen skal «banke» han, så dit tør han ikke gå.
    Til uka blir dette advokat mat.!
    ****************************************************************************************
    Hei.
    Leit å høre at du har fått en sånn sak i hendene. Håper det løser seg for alle parter.

Legg igjen en kommentar

