Rassering av alderspensjonen.

Jeg er kanskje en av få på  30 år som bryr meg om pensjonsordningene i dette landet. Det er garantert andre ting jeg kan bruke pengene mine på i hverdagen, men jeg sparer likevel en liten slump hver måned til pensjonen min gjennom en spareavtale i Vital. Det er de som har overtatt for Statens Pensjonskasse (SPK) for oss i Posten. Noen fikk være igjen i SPK grunnet alder osv, men de fleste av oss ble overført til Vital. Hvilket er helt greit. Tror jeg. Ikke helt sikker alltid, men etter å ha lest en artikkel i Dagbladet i dag var det kanskje greit. Eller så har jeg missforstått fullstendig. Igjen. Pensjon er nemelig ikke så veldig enkelt å forholde seg til. Mye regler å sette seg inn i.
Overnevnte artikkel er iallefall skrevet av Stein Stuge, rådgiver i De Facto. Artikkelen kan leses i sin helhet her.

Så til saken. Regjeringen har nemlig kommet med ett forslag som vil frata mange tidligere offentlig ansatte opptil 70-80 000 kr i alderspensjon årlig. Alle som tidligere har opparbeidet rett til offentlig tjenestepensjon, og som i dag jobber i en privat bedrift med rett til AFP, skal få samordnet AFP-tillegget med de pensjonsrettighetene de har fra tidligere ansettelsesforhold i offentlig sektor.

Det er liten grunn til å mene at pensjonister lever fett på de pengene de får fra staten. Da jeg var student gikk riktignok den evinnelige sangen om at «pensjonister har mer utbetalt enn studenter i måneden», men det er vel fortsatt ingen grunn til mene at man blir rik av å være pensjonist. De sitter nok igjen med mer etter at faste utgifter er betalt, ene og alene fordi de mest sannsynlig har nedbetalt huslån osv etter ett langt liv. Men mye penger har de nok ikke likevel.  Uansett så er det fryktelig på siden av saken.

Poenget her er at i gjennom ett langt liv i arbeid har man betalt 2% av lønna inn til alderspensjon. Beregninger viser at for de som har en lønn på under ca. 380 000, samordnes all opparbeidet rett til offentlig tjenestepensjon vekk. Hvor er logikken i dette?

De har gjort en beregning blant annet hos 7 Postansatte som er dirkete berørt av forslaget. Denne beregningen viser ett tap i alderspensjonen på mellom 23 000 og 70 000 i året. Og det hvert år fra fylte 67  og frem til de dør. I stedet for en pensjon på minst 66 prosent av lønn, som de trodde de var garantert, risikerer de å få en alderspensjon på mellom 50 og 55 prosent av sluttlønn hvis de går av ved 62 år. Noen av disse som her har blitt regnet på hadde tjent opp full offentlig tjenestepensjon før de (som alle andre i Posten) ble overført til innskuddsbasert pensjon i Vital. Resten av den begredelige beregningen kan dere lese i artikkelen som nevnt over.

I følge forfatteren ar artikkelen har ikke Regjeringen giddet å ta seg bryet med å beregne hvor mange som blir berørt av forslaget. Det er tydeligvis ikke så viktig. Jeg nekter å tro at det er få. Det er nemlig ikke så rent få som jobber i offentlig sektor i Norge. Og skal vi se, hvem tror vi dette går værst utover?? Ikke at dette skal bli noen kjønnskamp, men det er jo ikke til å legge under en stol at det er flest kvinner som jobber i offentlig sektor. Med andre ord, kvinnene taper igjen.
Og til å være den rødgrønen regjeringens forslag, er det jo merkverdig at det private ikke rammes. Ikke denne gangen heller. Nå er dette riktignok i tråd med lovverket for private tjenestepensjonsordninger. Men når man nå en gang har hatt en offentlig innskuddsordning, kan man ikke etterpå komme å ta fra folk penger de ærlig og redelig har tjent opp?? Hva i alle dager er meningen med det??

Jeg kjenner at jeg blir sint og lei meg. Som en stolt Arbeiderparti-jente blir jeg skuffet og såret over at ett parti jeg tror på når det kommer til felles goder, til tider ser ut som de heller ønsker å rassere offentlige tjenester og ytelser enn å bevare de. Jeg kommer ikke til å skifte parti. Da vil jeg heller kjempe for at de snur tilbake der de en gang var. Og jeg vil fortsette å spare mine penger til alderdommen kommer. Noe skal jeg ha å leve av da også.

Vet at det er mange 20-30 åringer der ute som ikke gidder å tenke på dette. Og jeg kan til en viss grad forstå det. Det er nå livet er og moroa står utenfor døren og bare venter. Men å spare 200-500 kr. i måneden til fremtidig pensjon, i tillegg til det arbeidsgiver betaler inn for deg er faktisk en investering for livet. Ikke er det mye heller.

4 thoughts on “Rassering av alderspensjonen.

  1. Det er virkelig merkelig at ikke flere unge bryr seg om de endringene som kan komme når det gjelder pensjon og den nye pensjonsreformen. De som er litt oppe i årene rammes jo ikke av endringene, eller i liten grad.
    Fint du fokuserer på dette. De som har SPK og KLP bør kjempe for å få videreført det, men med samordning med de nye pensjonsreglene som kommer så blir det bare dårligere.
    Stå på !
    🙂
    ***********************************************************’
    Det er faktisk fremtiden og alderdommen vår det er snakk om, så flere bør bry seg. Men det er klart, for mange er det så langt frem i tid at de ikke evner å se saken.
    Tror de kommer til å tape stort på det.
    Vi gir oss ikke i kampen 🙂

  2. Det høres jo helt på trynet ut…
    ************************************
    Det er det også. Jeg kan ikke reglene så godt, men det jeg skjønner er ikke så veldig oppløftende.

  3. Jeg har også hatt en slik ordning med Vital i en del år hvor arbeidsgiver betalte istedenfor tradisjonelle lønnspålegg.
    Så måtte vi isteden jobbe litt hardere for en skikkelig bonus, men idag – som pensjonist så får jeg hver måned nesten 4000 ekstra i tillegg til den vanlige folkepensjonen.
    Og den beholder jeg ti jeg fyller 77!

    Derfra sparer jeg kanskje 4000 i måneden på ikke å ha bil.. (Hvem vet?)
    *******************************************************************’
    Høres ut som om du har ordnet deg bra 🙂
    Hos oss betaler arbeidsgiver inn det de må, og så er det opp til oss å spare ved siden av i tillegg. Greit nok det.
    Men ikke for de som faller mellom to stoler pga av ett lovforslag ingen har utredet konsekvensene av. Sånt er ikke «snilt».

  4. Eg er og av dei som er skuffa. Men eg er einig med deg, ein må bli i partiet for å snu det tilbake der det skal vere. Ein får ingen stø kurs ved å bytte parti etter valgsaker heile tida heller…
    *******************************************************************************
    Finnes andre saker jeg er uenig med de i og, men kan ikke forlate skuta av den grunn. Sånt blir det jo ikke endring av.
    Skuffende sak iallefall, og håper ikke den går gjennom uten kamp på høringsrunden.

Legg igjen en kommentar

