Tradisjoner og likestilling hånd i hånd??

For en liten tid tilbake skrev så og si alle avisene her til lands om at den svenske kirken reagerte på at Kronprinsesse Victoria ville følges ned midtgangen av sin far når hun skal gifte seg til sommeren. Dette i strid med svensk tradisjon hvor brud og brudgom går til alters sammen.

Hva svenskene gjør er meg revnende likegyldig. Det er ikke der jeg skal gifte meg om jeg får muligheten til å oppleve noe sånt en gang.  Men nå sitter jeg altså og leser i Aftenposten, og ser der at også norske prester og teologer mener at dette er en problematisk ting å gjøre. Den er vistnok patrialsk og utdatert. I tillegg klarer de altså å blande likestilling inn i dette.
Førstelektor Merete Thomassen ved Det praktisk teologiske seminar, sier at det problematisk at far fører bruden ned kirkegulvet fordi paret er likeverdig og at kvinnen ikke skal gis fra en mann til en annen. Hun mener at ritualet viser til noe som vi forlengst har forlatt. Nemlig at kvinnen gis fra en patriark til en annen. Med andre ord at vi er mannens eiendom. Og det er vi ikke lenger.

Jeg blir ikke noe mer mannens eiendom om min far følger meg ned kirkegulvet. Ikke blir jeg og min fremtidige mann noe mer likestilte om vi går sammen heller. Likestilling har ingenting i denne debatten å gjøre. Men det er min mening. Det er mulig skikken er foreldet, selv om den faktisk er relativt ny her i landet, men det er ikke alle tradisjoner man trenger å sette spørsmålstegn ved. Jeg tviler sterkt på at vi kvinner blir noe mindre likestilte, eller mindre verdt for den saks skyld om vi holder på den tradisjonen.

Den dagen jeg skal gifte meg (ingen ring på fingeren enda da men), vil jeg at pappa skal føre meg frem til alteret hvor min tilkommende venter. Jeg syns det er en fin tradisjon. Jeg vet ikke hvorfor, men for meg gir det mye mer mening enn at vi skal gå sammen ned gulvet. Blir liksom en siste handling som veslejenta til pappa. Det betyr iallefall mye for meg å få gjøre det på den måten.
Tar kirken fra meg den muligheten, kommer jeg iallefall til å gifte meg borgelig. Og det er egentlig ikke ett alternativ for meg. Human-etikerne vil vel ikke blande seg inn i hvem som fører med der??

Jeg kommer til å bryte en tradisjon. Og det er forloveren. De av dere som har lest det forrige innlegget mitt, har kanskje skjønt at min beste venn i hele verden er en gutt. Ok, en mann da. Vi har vel blitt så gamle nå. Så selv om vi jenter liksom skal ha en venninne som forlover, blir ikke det aktuelt hos meg. Min beste venn er en gutt/mann og det er min beste venn som skal være forlover. Ferdig med det. Så får han heller være eneste hane i kurven på utdrikkningslaget. Det tåler han helt fint. Hvis han orker å holde ett…. hehe.

Jeg forbeholder meg herved retten til å selv velge hvem jeg skal gifte meg med, hvem jeg skal gå sammen med ned kirkegulvet og hvem som skal være min forlover. 

5 thoughts on “Tradisjoner og likestilling hånd i hånd??

  1. scelerant sier:

    Det morsomme med likestilling er at den er like idiotisk som kjønnsdiskriminering i sine prinsipper. De som diskriminerer basert på kjønn ser jo på kvinner som mindre rasjonelle, ekstremt følelseorientert og ut av stand til å ta sine egne avgjørelser, og at derfor en mann skal ta dem for de. Blir ikke omtrent det samme som at feminister tar bort valgmulighetene til kvinner ved dette maset? Helt greit for meg om de gjør det «forbudt» å bli ført til alteret av far, eller lignende skikker, men sier ikke feministene da «Kvinner er ikke i stand til å avgjøre om de vil gå med sin brudgom eller far, så vi tar det valget for de!»?
    *****************************************************»
    Jo, det er vel to sider av samme sak.
    Men nå er det jo ikke feministene som sier at vi ikke skal følges til alteret av far. Har ikke inntrykk av man finner de største feministene i kirken for å si det sånn 🙂
    Og jeg tror kanskje at kirken har litt andre holdninger i eget hus å rydde opp i før de begynner på denne saken.

  2. Jeg er enig med deg her både angående det at jeg håper jeg vil føre mine døtre opp kirkegulvet skulle de gifte seg. Og så er jeg veldig enig i at en god venn ut av egen vilje for både brud og gomm.

    men jeg respekterer selvfølgelig mine døtres ønsker om de gjør noe annet.

    Dette har ingen ting med likestilling å gjøre.
    ******************************************************
    Nettopp, dette har ingenting med likestilling å gjøre 🙂
    Håper også at du får følge de ned gulvet så lenge det er det de ønsker.

  3. Har ikke hørt på maken til tull, en hver er da ett fritt menneske til å bestemme selv. Synes det er finnt å holde på tradisjoner jeg, at far overleverer bruden til brudgommen. Men det er jo så mange lover og regler, atte.
    Synes Prinnsessa skulle få lov til å holde i sin Fars arm nedover kirkegangen, jeg.
    Ha en riktig fin kveld.
    Klemm 🙂
    ************************************************************
    En likestillt verden trenger ikke ta bort fine og gode tradisjoner. Trenger liksom ikke se fanden på veggen i alt.
    Ha en strålende kveld du også 🙂
    Klem

  4. Jeg tror jeg kommer til å gå alene jeg, for å vise at jeg er en sterk og uselvstendig kvinne som bestemmer selv 🙂
    ***********************************************************************************************
    Og det står du jo fritt til å gjøre 🙂 Men jeg vil forbeholde meg retten til å la pppa føre meg ned uten at de dytter likestilling inn i det. For jeg er like sterk og selvstendig om pappa følger meg ned eller ikke 🙂

  5. Trollapekatt sier:

    Jeg hadde faktisk to mannlige forlovere til bryllupet mitt. Det var bare en av dem som faktisk skrev under papirene som forlover. For loven sier ingenting om at det må være en forlover av samme kjønn. 😉

    Så I beat you in utradisjonell, for jeg hadde ikke bare en men to mannlige forlovere. Ædda bædda! (Just kidding. ;-)) Men til gjengjeld var jeg kanskje enda mer tradisjonell i brudekjole valget: Jeg var svart brud, noe som var tradisjonen før i tiden blandt de som ikke var adel eller styrt rike. Følte det ble feil å være hvit brud siden jeg ikke var jomfru + for å signalisere at jeg har lyst å bruke kjolen igjen slik som de som brukte svarte brudekjoler før i tiden gjorde…tradisjonen tro her altså. 😉 Og jeg giftet meg borgelig, noe som gjorde at jeg ikke ble fulgt opp noen kirkegulv av naturlige årsaker…

    Uansett, tilbake til temaet i innlegget ditt:

    mange av ritualene vi har til lands her, er i grunn veldig tomme ritualer uten mening lenger. Feks konfirmasjon er en tom rituale blandt de som konfirmerer seg kristelig men som ikke er kristene. Og dåp er et tomt rituale blandt ikke kristne….eneste ekte rituale man har i dag er eventuelt ekteskapsinngåelse, hvor man gir sine løfter til hverandre… og begravelse faktisk.

    Men så er det det å gjøre det sånn som du gjør det: legge din egen betydning i rituale i å gå opp kirkegulvet. …og generelt hvordan du velger at bryllupsdagen din skal være, er heller ingen tom rituale, eller hur?. 🙂
    ***************************************
    Hei Trollapekatt 🙂
    Enig med deg i at mange av ritualene vi har her i landet har blitt tomme og uten den opprinnelige meningen. Jeg er ikke kristen, men valgte likevel å konfirmere meg kristent. Det føltes rett og slett mest riktig for meg. I dag er det vel flere av de som gjør dette fordi none i familien mener det, mens de som kofirmerer seg borgerlig gjør det fordi de velger det selv. Vet ikke om det er sant, har bare følelsen.

    Har tro på at man må velge det som føles riktig for en selv. Den dagen jeg skal gifte meg (må bare få gubben til å fri først ;-)) blir det i hvit kjole, selv om jeg ikke er jomfru. Jeg skal følges ned kirkegulvet av pappa og ha en mannlig forlover. Det er mest riktig for meg. Resten får jeg og min kjære kom frem til i fellesskap, da det er vår dag og ingen andres 🙂
    Svart kjole ja. Ikke så vanlig, men tipper du var helt nydelig 🙂

Legg igjen en kommentar

