Moscow here I come!

Moskva-2

Moskva

Dette har jeg gått og gledet meg til lenge. Magen er full av sommerfugler og kroppen sitrer i spenning. Jeg skal nemlig til Moskva. Reiser i morgen og dagen i dag kan ikke få gått fort nok.
Riktignok så er det jobb som bringer meg over grensen, men likevel. Jeg gleder meg som en liten unge på juleaften.

De som har lest bloggen min tidligere har kanskje fått med seg at jeg jobber i ei fagforening. To ganger i året har vi opplæring av nye russiske tillitsvalgte i vår sektor. De henger litt etter på det området, da det ikke alltid har vært like akseptert å drive slikt der borte. Så vi fortelle de om prosessene vi bruker i jobben vår, og overfører den kompetansen som er nødvendig for at de skal klare å gjøre jobben der borte. Denne gangen går altså ferden til Moskva og Arkhangelsk. Sistnevnte er kanskje ikke verdens navle, men det blir spennende å komme dit også. Syns det er utrolig moro å få oppleve nye ting og møte andre typer mennesker. Jeg hadde nok ikke reist til Arkhangelsk på ferie, men da er det jo flott at jeg får muligheten til å reise dit i jobbsammenheng.

St.Petersburg

St. Petersburg

Det skal sies at jeg alltid har hatt lyst til å reise til Russland. Og da med tanke på to byer, Moskva og St. Petersburg. I fjor var jeg så heldig å få besøke St.Petersburg. En utrolig flott by med masse å se og oppleve. Vi hadde bare to dager der, før turen gikk videre til opplæring i Murmansk, men fikk med meg utrolig masse likevel. Vinterpalasset i St. Petersburg var jo en helt fantastisk opplevelse. Jeg har vel aldri gått rundt med så vidåpne øyne og gapende munn noensinne. Gull, gull, gull og atter gull så langt øyet kunne se. De hadde vinkjølere store som badekar. Malerier av verdenskjente kunstnere osv. Bare så synd jeg ikke fikk med med den ene atraksjonen jeg virkelig ville ha med meg: Fabergè-eggene. De skulle jeg gjerne ha fått med meg. Men det er gode sjanser for at jeg får muligheten til det senere.
I tillegg må jeg si at jeg er positivt overrasket over maten der borte. Hadde fått noen skrekkhistorier av mine kollegaer, men i ettertid tror jeg bare de drev ap med meg. Biff Stroganoff, som vi også spiser her hjemme, var noe av det beste jeg har fått i hele mitt liv. Og den er absolutt ikke lik den vi får her i Norge. Den kommer jo opprinnelig fra Russland og har sikkert fornorsket seg her hjemme.  Fantastisk matrett iallefall. Det har aldri falt meg inn å spise rødbetsuppe heller, men det måtte jeg jo prøve der borte. Rødbeter er for meg noe man har på brødskiva med leverpostei. Ahh…. Kald rødbetsuppe er bare nydelig.  Når jeg tenker meg om, fikk jeg veldig mange gode supper der borte. Minnes at vi i reisefølget snakket om at suppe var noe vi burde spise mer av her hjemme også.
Minnesmerke "Den ukjente soldat" - Murmansk

Minnesmerke "Den ukjente soldat" - Murmansk

Murmansk var en spesiell by å besøke. Veldig typisk russisk. Eller det vet jeg jo ikke, men det er iallefall sånn jeg forestilte meg det etter påvirkning fra media osv.
Fikk en privat guidet tur, og fikk deriblandt besøke «Den ukjente soldat» der den stod og skuet utover havet og mot Norges grense. Et fantastisk monument som raget over byen. Derifra så jeg ned på lastebåtene som frakter koks (?). Det luktet liksom litt brunt over hele byen. Veldig markant lukt fra denne utvinningen.
Ble også fraktet inn i ett boligområde. Og det må jeg si var en merkelig opplevelse. Betongblokkene som stod tett-i-tett gav med en følelse av «Storebror ser deg». Litt sånn hentet ut fra boken 1984. Gikk kaldt nedover ryggen på meg til vi var ute av området. Vanskelig å beskrive, men det var skikkelig ekkelt.
Alt i alt var det en flott tur jeg fikk gjennom byen. En helt annen virkelighet enn den vi er vant med her hjemme.
Tror jeg har lagt min elsk på Russland.
Ha en strålende helg og kommende uke alle sammen. Oppdatering kommer nok når jeg er hjemme igjen. Med bilder forhåpentligvis 🙂
(Med unntak av det fra Moskva, så er dette mine private bilder). 
6 thoughts on “Moscow here I come!

  1. Og jeg er IKKE misunnelig fordi det lærte min mamma meg, det skal man ikke være. MEN…….. JEG ER LITT!!!

    Det blir sikkert utrolig morsomt og du må love å kose deg veldig!!!

    Send kort om du får tid da 🙂

    Klemmer sendes.
    *************************************************
    Er lov å være litt misunnelig…. Jeg er nemlig misunnelig på Tyrkiaturen din. Så det så 🙂
    Jeg skal kose meg masse, lære de opp på best mulig måte og få med meg masse severdigheter i samme slengen. Vi er tre som drar, så finner nok en pub eller to underveis og… hehe
    Kort kommer dalende 🙂

  2. Privet Nina Elisabeth, kak dela?

    Du får sikkert en fin tur og ta gjerne en piva for meg, en grønn Botsjka er best 🙂
    *************************************************
    Jeg skal ta en piva for deg vet du 🙂
    Gleder meg så vanvittig til å reise tilbake dit igjen. Turen blir nok strålende 🙂

  3. Leverpostei med rødbeter er kjempegodt! 🙂
    Ellers, ha en strålende tur!
    Skulle gjerne vært med. 🙂
    ****************************
    Takk for det.
    Du får skaffe deg en flybillett og visum, så ordner det seg 🙂

  4. Ja, det er flott å kunne få med seg slike eksotiske reiser, og det attpåtil i jobbsammenheng. Det er nok mange som er misunnelige. Selv var vi i Russland med jobben i 2005, og besøkte St. Petersburg, Moskva, og Novgorod. Mottakelse på den norske ambassaden, forestilling på Bolsjoi-teateret, Vinterpalasset, Krigsmuseet, Kreml. Ja, med Faberge-eggene. Helt fantastisk tur. Ha en fin dag og helg.. 🙂
    *******************************************************************
    Takk for det. Russland er ett fantastisk land, med mye å by på. Jeg gleder meg iallefall storveis. Men det har du jo skjønt 🙂
    God helg til deg også 🙂

  5. For meg som ikke snakker russisk føles landet på en måte litt utilnærmelig. Det ligger så mange skygger over folk og steder at man enten blir skremt eller fascinert. Kanskje begge deler? Reiste rundt i Russland for noen år siden, bodde for det meste privat og møtte en gjestfrihet ulikt alt annet. Maten var bedre i heimen enn i hoteller og restauranter. Supper, ja.. Ble en del av det 😀 Og sort brød med like mye smør oppå. Smør var dyrt, må vite, og de ville gjøre ekstra stas på gjester. Håper og tror at mye har skjedd etter at jeg satt i Orel og så OL på Lillehammer 😀
    Kos deg masse masse! Høres ut som opplevelsen er flott!
    *****************************************************************************
    Snakker ikke russisk jeg heller, men vi har med oss tolk på kurset. Ellers går det veldig bra med å peke og kroppsspråk. Vi har kommet oss gjennom 2 dager i Moskva på egenhånd og fikk både mat og drikke 🙂
    Kan si takk og skål. Kommer langt med det… hehe
    Så du har reist rundt i Russland ja. Hørtes spennende ut. Det er utrolig hyggelig å være i dette landet. Tror faktisk det er en av mine favoritter. Både med historie, mat, kultur osv. Moskva var en fantastisk by. Fikk ikke sett en brøkdel, så skal garantert tilbake.
    Rapport kommer på bloggen når jeg er hjemme igjen 🙂

  6. Her kommer en setning du må lære deg Nina Elisabeth.
    Når du skal ha en øl til.
    Djevoshka, jesho piva, pasjal(o)st’

    Skrevet slik du utttaler det 🙂
    ***************************************
    Å få øl har vært det minste problemet her…. hehe
    Men takk for tipset 🙂

Legg igjen en kommentar

