Tilbake på norsk jord!!

Postfolk går på postpub i Moskva

Postfolk går på postpub i Moskva

Etter en uke i utlendighet er jeg nå tilbake på norsk jord. I grunnen kunne jeg vært borte en uke til. Russland er herlig. Jeg rett og slett elsker det landet. Ett språk jeg ikke forstår, mat som er anderledes, nye inntrykk, fantastiske mennesker og en fantastisk kultur.
Etter turen til St.Petersburg og Murmansk i høst var forventningene på topp, og jeg ble ikke skuffet. Vi var ett reisefølge på tre. Gode kollegaer og vel forlikt. Gutta og jeg på tur. Landet i Moskva på ettermiddagen, kom oss til hotellet og la ut på vandring. Mat, øl og fotball stod på agendaen. Vi fant alt. Samt vodka og ett eksemplar av russisk rotte som snek seg inn i baren vi satt på. Jeg hylte, gutta flirte og bartenderen konstanterte at det bare var Mikke Mus på besøk. Jaja…. hehe. (Mikke var IKKE på besøk hos «Postmeister», bare så det er sagt)

Vi fortsatte ruslerunden i byens gater etterhvert. Konstanterte til slutt at klokken var blitt 5 om morgene og fant ut at det var greit å finne puten siden vi skulle på skikkelig sightseeing dagen etter.
Vi hadde to mål for dag 2. Kreml og Puskin-museet. Og den røde plass selvfølgelig. Det var bare en av disse vi fikk med oss. For å komme inn i KReml stod vi i milelang kø og ventet. Nevnte jeg at det var 30 varmegrader?? Og klamt?? Vel, det var det. Og da er køer ekstra slitsomme å stå i. Men vi kom oss da inn til slutt. Fikk tuslet gjennom områet, inn i katedraler og sett på x-antall løkkupler i gull. Utrolig fint og flott.
Skulle ta med oss den røde plass på veien til Puskin, men den viste seg å være stengt. Hele greia var gjerdet inn og St.Basil-katedralen var umulig åkomme seg til. De hadde feiret nasjonaldagen sin den dagen vi kom, så det er mulig det hadde vært noe der da, som gjorde at det fortsatt var avstengt. Fryktelig skuffet over å ikke ha fått med meg plassen og katedralen. Men håper å få besøkt det ved en senere anledning.
Vi trippet innom en restaurant for å få oss nor å drikke, mens jeg skrev mine postkort. På vei til Puskin-museet begynte skyene å dra seg til og vi kjente på klamheten at det kom til å bli dårlig vær. Og gjett om vi fikk rett. I det vi har musset i rekkevidde åpnet himmelens sluser seg og øste ut i bøtter og spann. Siden køøen inn på museet var milelang søkte vi tilflukt på en armensk restaurant over gaten. Og der ble vi sittende. Nydelig mat, godt drikke og en god atmosfære. Da vi endelig somlet oss ut derfra var fortsatt køen så lang at vi gav opp hele prosjektet. Får besøke det en annen gang også.Etter et godt måltid mat endte vi opp på en pub hvor bartenderen sendte meg drinker i høy hastighet rett inn fra venstre. Jeg rakk aldri å bestille noe jeg selv ville ha. Men for all del, jeg klager overhodet ikke over det jeg fikk. Gutta fikk testet ut Beluga og endel annet russisk snacks.
Siste dagen ble tilbragt lett tilbakerukket på en elvebåt gjennom Moskva. Like greit siden vi skulle fly videre til Arkhangelsk på ettermiddagen.

Arkhangelsk var noe helt annet enn Moskva. Litt mer typisk russisk kan man si. Slitte bygninger, tilnærmet sibirfrosne veier osv. Men det var ett hyggelig sted. Kom sent og skulle begynne kurset tidlig neste morgen, så det ble bare en liten rusletur før vi alle fant sengen. Siden det er lyst hele døgnet der oppe var det litt problematisk å sovne, men gikk da på ett vis det også. To dager med kurs kulimnerte i en festmiddag jeg aldri har sett maken til. Masse god mat, lystige russere og kursholdere (oss) som kunne klappe oss selv fornøyd på skuldrene. Vel, er  russerne ett ekstremt høfflig folkeslag, men hvis vi trekker fra 80% av rosen de kom med, kan vi fortsatt si oss meget godt fornøyd.

Siste dag før hjemreise ble fortattt med en sightseeing runde til Arkhangelsk statlige museum for trearkitektur og folkekunst, Malie Kareli og Kvitsjøen utenfor Severodminsk. Sistnevnte er stedet hvos de bygget Kursk og forstatt bygger u-båter. Fikk ikke sett noen, men sånn går det.

Jeg er iallefall strålende fornøyd med turen. Kan nesten ikke vente til neste gang jeg får reise dit. Nedenfor følger noen bilder av det jeg har sett.

Kreml by night

Kreml by night

Inne i Kreml

Inne i Kreml

The Tsar's cannon

The Tsar's cannon

Under kanonen fant vi en løve som så noe sliten ut

Under kanonen fant vi en løve som så noe sliten ut

The Tsar Bell. Den støtste i verden.

The Tsar Bell. Den støtste i verden.

The Cathedral of Annunciation

The Cathedral of Annunciation

Regnværet utenfor Puskin-museet.

Regnværet utenfor Puskin-museet.

The Cathedral of Christ the Redeemer

The Cathedral of Christ the Redeemer

Folkemuset utenfor Arkhangelsk

Folkemuset utenfor Arkhangelsk

DSC_0104

Kvitsjøen

Kvitsjøen

3 thoughts on “Tilbake på norsk jord!!

  1. Åh, det høyres ut som ein flott tur! Så spennande det er å få følge med på andre sine reiser på denne måten. Tusen takk 🙂
    ******************************************
    Bare hyggelig 🙂
    Russland er ett utrolig spennende land, som det er få som kan tenke seg å reise til. Så da er det min glede å kunne fortelle om alt det flotte som er der 🙂

  2. Moro å lese og se bilder, øker den allerede store reiselysten 🙂

    Og velkommen hjem igjen 🙂
    ************************************
    Takk for det 🙂
    Russland er ett fantastisk land. Så det er bare å bestille seg visum og komme seg avgårde. Jeg er gjerne med som guide… hehe

  3. Privet Nina, jeg kjenner igjen Kreml og løkkuplene her.
    Jeg fant ut her for litt siden da jeg egentlig skulle poste et innlegg for din tur til Moskva, at jeg har mistet mine bilder derfra.
    Nå var mange av de bildene tatt av en kamerat, så jeg håper han fremdeles har de.

    Dine bilder fortjener et større format syns jeg. Hvilken opplastingsstørrelse har du brukt?
    ***************************************************
    Mistet bildene dine? Det er kjipt da. Håper kompisen din har de fortsatt så du kan få igjen noen.
    Opplastingsstørrelse? Nei, si det. De komprimerte seg selv iallefall da jeg la de inn. Trodde jeg hadde blinket meg inn på full størrelse, men tydeligvis ikke.

Legg igjen en kommentar

