"I Norge unner man ingen suksess"

Denne overskiften er hentet fra Nettavisens artikkel om bloggeren Voe, som nå begir seg ut i musikkens verden.
Her blir vi altså presentert for Norges mest leste blogger (iallefall en av de) som har funnet enda ett marked å hevde seg på. Ønsker henne lykke til med det. Hun er jo tross alt bare 14 år, og har hele verden og fremtiden for sine føtter.

Så til saken.
Voe sier følgende i artikkelen: «I Norge unner man ingen andre suksess. Vi lever etter janteloven, og du skal ikke skille seg ut. Du skal ikke tro noe som helst godt om deg selv. Det er jo sånn det er, og det er jeg så forferdelig lei av.» (Nettavisen)
Jeg har derimot litt problemer med å tro på dette.. Kan til dels være enig i at janteloven henger igjen mange steder/hos mange, men det er ikke sånn at enhver kritikk kommer fordi man er misunnelig på andres suksess.
På fredag debuterte hun på Rådhusplassen i Oslo, under VG-lista showet. Hun er iallefall så årvåken at hun forstår at det kommer kritikk fra alle kanter etter å gjøre slike ting. Dermed håper jeg også at hun tåler denne kritikken.

Kjære Voe.
I en alder av 14 år kan jeg forstå at det er vanskelig å ta til seg alt som skjer. Jeg har ikke til hensikt å være nedlatende, slem, eller i det hele tatt tro at du er dum. Jeg velger faktisk å tro at du har ett støtteapparat rundt deg (foreldre osv) som gir deg den balasten du trenger for å takle det du nå står overfor. Selv om jeg tar meg selv i å tvile. For hvilken foreldre ønsker å eksponere sin 14 årige datter på denne måten?

Men, det er ikke sånn at de som ikke liker musikken din, bloggen din, eller deg for den saks skyld, ikke liker det/deg fordi de er misunnelige. Kan det tenkes at det du utgir bare er dårlig? Kan det tenkes at andre har en annen smak enn deg, at de mener noe annet enn det du gjør? 
Jeg har ikke lest bloggen din, ei heller hørt sangen din, så det skal jeg ikke uttale meg om. Jeg tviler ikke på at du har noe for deg. For alt jeg vet kan det hende du er et unikum på mange områder.

Men en ting må du forstå, og det håper jeg at du har, stikker du deg frem i media, må du også tåle kritikken. Og det uten å tro at det ligger misunnelse bak. Vi er vel alle der at vi stort sett ønsker rosen og de hyggelige ordene. Men sånn er ikke livet.
Noen er misunnelige, sånn vil det alltid være. Og de kommer til å kommentere bloggen din med ufine ord. Men ikke tro for ett sekund at de som gir deg kritikk i saklige ordelag, gir det fordi de ønsker deg noe annet enn hell og lykke.

Jeg håper faktisk inderlig du lykkes med det du gjør og at du ikke ender opp som en haug på en eller annen klinikk fordi du ikke fikk beholde litt mer av barndommen og tenårene dine som de fleste andre. Det er mange som har klart det før deg. Det er også mange som ikke har klart det. 
Husk bare på å stå for det du gjør. Ha alltid ryggen fri og ikke la andre dra deg ned i søla.
Hyggelige mennesker, får alltid de hyggeligste omtalene.

4 thoughts on “"I Norge unner man ingen suksess"

  1. helt enig med deg! det begynner å bli litt oppbrukt å skylde på janteloven hver gang man føler at man får kritikk e.l., for all del, som du sier, noen mennesker er alltid ute etter å knekke andres selvtillit uansett, men det er kanskje på tide å legge ballen død?

    Flinke folk GJØR jo faktisk suksess i norge også og det må jo tyde på at det er en masse mennesker som unner dem det:)
    ***************************************
    Det har du helt rett i. Det er flinke folk som lykkes uten at folk er negative til de.
    Man kan ikke alltid skylde på andre når man ikke lykkes.

  2. Blir man utsatt for misunnelse og jantelov, er det bare en ting som gjelder: Jobbe jobbe jobbe!! 😉 Er overbevist om at har man talent og arbeidslyst kan man komme laaaangt. Og med det: Back to work!
    ***********************************************
    Hehe…. sant nok.
    Med hardt arbeid lykkes man oftest!!

  3. Det er noe som heter ;

    Stikk hue frem og dem hogger det av!!!

    😉
    **************************************
    Ja, og vil du bli rik og berømt, må man regne med.
    Men å alltid skylde på janteloven og nordmenns misunnelse blir ikke riktig syns jeg 🙂

  4. På små steder «bruker» en opp personene. Det går ikke mange dagene uten at en ser Voe i lokal avisen. Jeg har rett og slett sluttet å lese den, da det intressere meg midt på ryggen hva et barn på 14 år bruker dagene sine på.. Det er ikke alltid janteloven, det er bare ikke intressant.
    **********************************************
    Nettopp mitt poeng. Det er ikke alltid alt her i verden er interessant og da blir det lett å skylde på janteloven 🙂
    Jeg kan nesten unskylde henne dumheten fordi hun bare er 14 år. Men det er jo godt voksne som gjør det samme også.

Legg igjen en kommentar

