Hvor "miss" går det ann å bli?

Det er mye som er sagt og som helt sikkert kommer til å bli sagt om misser og missekonkuranser. Stort sett blir vel ikke disse jentene stilt i det beste lyset de kan stilles i. Eller rampelyset er jo godt nok, men de blir ikke fremstilt som de skarpeste knivene i skuffen.
Jeg har prøvd å være litt mindre fordomsfull og tenke at de sikkert ikke er noe dummere enn oss andre i verden. At de klarer å svare noe annet enn «ja/nei til krig og fred og religion og sånt». Men akkurat nå tviler jeg bittelitt.

VG Nett har nemlig gitt årets «Frøken Norge» finalister en liten missequiz, eller en faktaquiz om Norge om du vil. Der ble de blant annet spurt om hvilken elv som er lengst i Norge og hvem som sitter i den rødgrønne regjeringen. De fikk også spørsmål om de nordligste fylkene i Norge, hvem som er justisminister og hvilke land vi grenser til. Vel, det skal sies at mange av de viste svarene på noen av de. At de ikke vet hvilken elv som er lengst får så være, men å si Nilen er vel ett så stort bomskudd, at selv jeg hadde vært nærmere en tierblink med pil og bue med bind for øynene. At man ikke vet navnet på alle de tre partiene som sitter i regjering er vel også kanskje greit, men å si Fremskrittspartiet og Høyre er fryktelig skivebom. Man spør tross alt etter den RØD/GRØNNE regjeringen. Navnet på justisministeren? Vel, der stiller de kanskje likt med store deler av Norges befolkning. Nabolandene til Norge? Noen som vil gjette? Norges nordligste fylker? Seriøst? Men hvem som vant Paradise Hotell 2010. Ja, det visste de svaret på.

Hvis noen finne på å bli fornærmet av at jeg mener dere burde vite svaret på disse relativt enkle spørsmålene, så får dere bli det. Akkurat det d***** jeg faktisk i. Dette har med almennkunnskap å gjøre. Trenger ikke være rakettforsker for å ha fått med seg dette. Jeg er ikke over gjennomsnittet smart, men akkurat dette kunne jeg svart på uten problemer.

Jeg holder fortsatt en knapp på at det finnes smarte misser. Men de deltar iallefall ikke i denne runden av Frøken Norge.

20 thoughts on “Hvor "miss" går det ann å bli?

  1. Thomas sier:

    Søte er de ihvertfall, artikkelen sier vel sitt, hue teller ikke, bare dem er søte.
    lissom,,,,,
    **************************’
    Joda, pene er de. Det skal de ha.
    Men at de fant opp kruttet skal de ikke beskyldes for. Lizzom

  2. Oisann, der var det ikke mye kunnskaper nei. Hva brukte de tiden sin til på skolen tro?
    ****************************************
    Å øve på den fremtidige seierstalen kanskje??

  3. Er det mulig?
    Hvor blond går det an å bli?
    *****************************’
    Hehe… samme tenkte jeg.
    Også slo det meg, hun som svarte riktig på alle spørsmålene (så vidt jeg kunne se iallefall) var…. *trommesolo*…. brunette 🙂
    Stigmatisering? Ja, kanskje….

  4. Dante sier:

    Det er tydelig hvor fokusen ligger for Oslo-puppen.
    Det eneste svaret hun var i stand til å svare på, var på det spørsmålet det hadde vært en fordel å svare feil.
    Det er fantastisk at det går an å oppnå vakuum i hodet.
    Men det er jo en kjent sak at man må være noenlunde vakuumert på forhånd for å stille opp i slike fesjå.
    Kun til pynt. Ikke brukende til noen ting.
    ****************************************
    Skal ikke skjære alle over en kam da 🙂
    Men dette refrenget passer kanskje for gutta som vil ha sånne damer:
    Vi vil ha en drømmedame
    en effen, fjeng og fin dame
    En sånn som man kan se på kino
    En dame man er stolt av å ha med
    En kom-å-se-på-meg-dame
    som ikke trenger å si no

    Trang Fødsel, Drømmedame

  5. Selima sier:

    Pynt, pene… Sånn halvveis littegrann oppskrytt det også om dem. Uansett skulle det da trolig være mulig å være både over gjennomsnittet pen og med hjerneceller i bruk OG hjernen på rett plass…
    *****************************************
    Noen av de er jo pene da. Hadde de fremstått som litt smartere ville de jo faktisk blitt enda penere 🙂

  6. Kjetil sier:

    Hvordan kan noen bli sjarmert av noen med null i hodet?
    *****************************
    Ikke vet jeg 🙂
    Jeg er ikke en av de som blir sjarmert av de.

  7. Det er ingen forbrytelse å være dum. Men, her nærmer vi oss alvorlig grensen for ubetinget fengsel.
    *****************************
    Sant, sant.
    Det burde egentlig ikke være lov å være så dum.

  8. Rockman sier:

    Mvh. Rockman

    Hehe, først trodde jeg de fleipa, men så forstod jeg at de svarte etter beste evne…. F…, hvor teit går det an å bli? Foreldrene er nok skikkelige imponerte ville jeg tro, hvis de ikke stiller i samme klasse da?
    For å bli miss world i dag, holder det ikke lenger bare med skjønnhet………

    Mvh. Rockman
    *************************
    Hadde mine foreldre sett meg svare så dårlig for meg, tror jeg de hadde gravd seg ned.
    Håper virkelig at foreldrene er i litt bedre kunnskapsstand enn disse jentene.
    Heldigvis så krever de litt mer enn bare ett pent ytre i de store konkuransene. Ikke rart vi aldri vinner der 😛
    Men jeg presiserer: det var vel ei av de som svarte riktig på alt 🙂 Selvfølgelig en brunette…. hehe

  9. Waldebert sier:

    Haaper rektorene og laererne paa «skolene» disse barbiene har gaatt, vurderer sine stillinger. Det er nok ikke bare lese- og skriveferdighetene det gaar nedover med.
    Kunnskapsminister Halvorsen burde faa tilsendt denne videoen. For noen tiaar siden, ville enhver ungdomsskoleelev kunne svart paa disse spoersmaalene. -Men Paradise Hotel kan de…
    Hvem vil vaere sammen med/gifte seg med slike jenter? Dette blir nok en snakkis. Jeg groesser.
    Ha en god sommer!
    *************************************
    Hva med foreldrene da? Burde ikke de tatt litt ansvar for at de lærte noe? Iallefall forsøkt å dytte de i kunnskapens retning?
    En riktig så god sommer til deg også 🙂

  10. galv sier:

    De må ha sosial intelligens…enkelt forklart «evnen til å omgås andre mennesker»
    Jaja,- jeg er redd den ikke er spesielt imponerende heller. De vil ikke klare seg i selskap med hvem som helst over lenger tid. «Vi finner denne intelligensen typisk høyt utviklet hos dyktige selgere, karismatiske ledere, diplomater og «folk som folk liker». (Kilde for det i gåseøyne: nettsiden til en viss siviløkonom og master of science, samt HR-direktør, hva nå det er, ved navn Stein Tore Nybrodahl. Siden jeg tyvlånte noen ord, får jeg oppgi fra hvem)

    Men bevares, søte jentunger.
    ************************************
    Kjenner de ikke, så skal vel ikke utale meg om den sosiale intelligensen. Men det å kunne omgås andre mennesker og spesielt i de miljøene de skal ferdes, krever jo litt kunnskap om enkelte ting for å kunne holde en høfflig samtale. Kunne kanskje vært greit å ha plukket opp en og annen kunnskapstanke utover hva som er best foundation, rouge, lipgloss osv….

  11. samantha sier:

    Dette er jo for en stor del jenter som er uteksaminert fra norsk, videregående skole! Hvorfor drite ut jentene, og ikke det norske skolesystemet? Men vi har jo en kunnskapsminister som vil gjøre skolen mer ‘kul’, så da så! Det vil nok gjøre susen!
    **********************************
    Jeg driter ikke ut jentene. Det klarte de fint selv.
    Og du kan mene hva du vil om det norske skolesystemet (det kunne helt klart vært bedre), men akkurat dette burde jentene ha lært seg. Og det var nå ei av de som svarte rett på alt 🙂
    Kanskje de andre skulle konsentrert seg mer om fag og mindre om sminke og hår??

  12. Kåre sier:

    Som han over tenkte jeg også at dette må jo være en spøk. Liksom at de drev med litt selvironisk tulling overfor journalisten.

    Men de prøvde jo faktisk! Og det kom jo fram av videoen at det sto enda verre til en hva artikkelen ga inntrykk av.

    Jeg er lettere rystet. Trodde det var en myte at slike bimboer var dumme, at stort sett var de som alle andre. Men dette her var bare helt forferdelig.

    Forhåpentligvis, og antakelig, fikk vi se de verste svarene her da…Men likevel, dette her er uakseptabelt.
    *************************************
    Jeg ble ikke veldig overrasket. Selv om jeg hadde håpet at de skulle klare det litt bedre 🙂
    Men satser på at den gjennomsnittlige norske jente og gutt kan svarene på disse spørsmålene iallefall. Hvis ikke blir jeg skremt over nivået her til lands 🙂

  13. Kåre sier:

    PS. her er det en bug. Det bildet ved siden av navnet mitt over er ikke meg…lol

    Jeg sendte en anonym kommentar, har ingen blogg, eller bruker eller noe sånt på vgb.

    Får vel beklage overfor den virkelige Kåre om han er uenig.
    **************************************
    Høm….. Vi får håpe den virkelige Kåre tar det med ett smil og at vgb ser feilen 🙂

  14. Rockman sier:

    Waldebert.
    Hehe, du siterer «Hvem vil være sammen med/gifte seg med slike jenter»?
    Jeg kan love deg at det finnes like mange «blonde» hannkjønn der ute også. Så de finner seg nok en av samme kaliber skal du se.

    Mvh. Rockman
    ******************************
    Hehe….. litt lettere å glemme de blonde gutta midt oppi alt 🙂

  15. abebe sier:

    Så dumme folk burde tvangssteriliseres, jeg fatter ikke hvordan de klarer å puste..
    ******************************
    Nåja, det var nå å ta veldig hardt i.

  16. Komodo sier:

    Merker jeg blir litt provosert av dette. Blir nervøs av folk som kan mer om Paradise Hotel enn om grunnleggende norsk geografi. På hvilke andre områder enn å se bra ut skal disse representere Norge?

    Jenter som ikke kan navnet på nordlige fylker i Norge går ikke under betegnelsen «pen» i min målestokk. Bildeskjønn kanskje, men skjønnhet er for meg en kombinasjon av det indre og det ytre. Nå er det mulig Frøken Norge kun går ut på å ta seg bra ut utseendemessig, men jeg ville skjemmes om noen slike skulle representere Norge utad. Og jeg ville heller gravd meg ned i tide enn å ta i et slikt menneske!

    Der fikk jeg ut litt frustrasjon, takk skal du ha. 😉
    *****************************************
    Hehe… Bare hyggelig 🙂

    Missegeneralen sier jo så fint at de ikke legger vekt på kunnskap, men at sosial inteligens er viktig. Sier jo litt om ham også det da, siden det i grunnen går håndi hånd. Man må ha litt kunnskap om samfunnet, landet vårt osv får å kunne mingle også. Small-talk handler skjelden om sminke og klær.
    Jeg vet ikke hva som kreves av en miss Norge når de skal konkurrere i utlandet, men jeg har fått inntrykk av at det ikke lenger er bare det ytre de konkurerer på i Miss World og Miss Universe.
    Ikke rart vi ikke vinner lenger 😛

  17. abebe sier:

    Fullt mulig at det er hardt å sterilisere idioter, men verden er i full gang med å bli overbefolket, så hvorfor ikke?
    **********************************
    Derfor 🙂

  18. Anders sier:

    Mulig jeg er litt rar, men for meg så kan folk fort prate seg stygge eller uattraktive, og her var det vel noen jenter som faktisk klarte det uten lyd……og det er første gang.

    Detta er sikkert litt på siden av sakens kjerne, men kjenner veldig på at jeg er glad for at vi ikke skal ha tvangsekteskap i Norge, for hadde jeg måtte tilbringe resten av livet med noen av de der hadde det nok ikke gått så bra med meg. Tror (og håper) at jeg sjøl er sånn rundt midt på treet kunnskapsmessig, og da å måtte gifte seg med ei som svare «Hæ?» på et spørsmål som inneholder mer enn 2 ord, hadde gjort meg grisevill….
    **************************************
    Hehe….. enig med deg. Men det blir det samme med guttene. Du kan være så kjekk du bare vil, men hadde de vært like blåst som de jentene der fremstår som, hadde jeg mistet interessen ganske kjapt 🙂

  19. Misser av alle slag er pene, men det at en del av dem ikke er så beleste er ikke noe som plager dem.
    Det lønner seg å være pen fremfor smart.
    Søren og .. 😉

    Kitty.
    ****************************
    Pokker også…. Jeg stod bak feil dør i utdelingen…. hehe….
    Næ, foretrekker å være smart nok og helt alminnelig jeg 🙂

Legg igjen en kommentar

