Utro menn og kvinner.

Utroskap er ikke noe nytt fenomen. Det skrives om det høyt og lavt i alle aviser og blader, under titler som «Hvorfor er din mann utro?», «10 tips for å holde din mann på den rette sti», «Hvordan beholde din mann?», «Derfor er han utro» osv.
Det jeg reagerer på er hvorfor handler det alltid om menn som er utro? Hvorfor bytter de ikke ut ordet «mann» i alle disse artikklene med «kvinne»? Eller kjører en artikkel som fokuserer på begge deler? Det er jo ikke sånn at kvinner ikke er utro. Strengt tatt er vi vel ikke noe bedre enn menn på det området. Eller hva?

Jeg skal ikke begi meg ut på noe jeg ikke kan noe om. Hvorfor sånt finner sted osv får eventuelle forskere ta seg av. Jeg kan bare synse. Og ha mine egne meninger om saken.
For greia er den, jeg kan aldri forsvare utroskap, men jeg kan forstå hvorfor i enkelte sammenhenger. Noen trenger den ekstra spenningen, noen er bare drittsekker (begge kjønn), atter andre er utro fordi de ikke har det så bra hjemme. Og da snakker jeg ikke om det skjer under dynen.

Jeg har troen på at man heller får snakke om problemene hjemme før man går i veien og har seg med andre. Men mennesket er som kjent feige og skyr gjerne konflikter som går på egen sfære. Det er tross alt enklere å skyfle alt under teppet og håpe det går over av seg selv. Personlig er jeg av de som mener at uansett hvor dårlig dårlig forholdet er, hva den andre har gjort/ikke gjort osv, så er det INGEN i hele verden som fortjener å bli bedratt.
Jeg skal riktignok ikke kaste stein i glasshus, for jeg har falt for fristelsen en gang uten at jeg skal utdype det noe mer her. La oss bare si det sånn, dette er overhodet ikke er noe jeg er stolt av, ei heller kommer til å gjøre igjen. For det fortjener han faktisk ikke. Uansett hva han måtte ha gjort mot meg.

Men tilbake til saken. Hvorfor ikke sette fokus på damer som er utro? Hva med å komme med tipsene til en mann om hvordan han skal beholde sin kvinne? Er ganske sikker på at det er en og annen mann der ute som ville satt pris på det.
Nå skal det sies burde de kanskje gjort seg selv en tjeneste med å skrive disse artikklene litt mer matnyttige, for det står strengt tatt ikke noe der man ikke viste fra før. Og de «signalene» de ber deg se etter, kan like gjerne være signaler på noe helt annet. Kanskje de i det store og hele bare burde slutte å skrive disse artikklene, for man kan jo bli mistenksom av mindre.

Så hva mener dere der ute?

2 thoughts on “Utro menn og kvinner.

  1. Jeg tror disse artiklene skrives om menn fordi de publiseres på steder der kvinner er målgruppen.
    Noe sier meg at sånne overskrifter ‘biter’ lettere på kvinner enn på menn, og det vet redaktørene.
    Har sett dem selv, men aldri giddet å klikke meg inn for å lese.
    Litt av grunnen til det er at det aldri står noe nytt i disse artiklene. Bare samme gamle budskapet i ny innpakning. Og det kan jeg jo alt om. 😉
    ********************************************
    En ting er at det står om det i kvinneblader. Men jeg nekter å tro at VG, Dagbladet, Nettavisen og Aftenposten er mer myntet på kvinner enn menn 🙂
    Jeg klikker meg inn på de, men ikke fordi det interesserer meg. Rett og slett bare for å konstantere at det er det samme gamle i grunnen.

  2. Jeg er helt enig med deg for jeg synes også det alt for ofte blir brukt eksempler der mannen er den utro parten.

    Det jeg kan huske (og som Google «bekftetet») er at menn og kvinner er like utro. De fleste nyere statistikker viser tilnærmet lik prosentandel (som faktisk er opp mot 50% dessverre).

    Men grunnen til at mannen ofte fremstilles som den utro parten har kanskje med historie å gjøre. For det er visst bare den siste tiden det har vært lik fordeling, hvis man går en generasjon tilbake så var menn mye mer utro enn kvinner.

    Så konklusjonen blir at likestillingen har kommet lengre i samfunnet enn i mediene…?
    **************************************************************
    Historisk sett har nok sikkert menn vært mer utro enn kvinner.
    Synd likestillingen har gått feil vei der da. Hadde jo vært mye bedre om antall utroskap hadde gått nedover. På begge sider 🙂

Legg igjen en kommentar

