De siste dagers hendelser.

Da jeg kom på jobb i da møtte dette visdomsordet meg på tavlen ved inngangen. Det er forøvrig ett nordisk ordtak.

«Det er mange kloke på land når det skjer en ulykke på sjøen».

Disse ordene fikk meg til å tenke på oppslagene rundt de 4 norske soldatene som ble drept i Afghanistan forrige dagen.
Før jeg går videre, la meg aller først få overbringe min dypeste medfølelse til de etterlatte i denne vonde tiden.

Ordtaket over har mye sant i seg. Etterpåklokskap er den største klokskap av de alle. Og det er mye lettere å ha en mening om en sak når det har skjed noe. I all den tid hvor vi har deltatt i fredsbevarende operasjoner, krigshandlinger osv blusser debatten om vår deltagelse opp kun når det skjer slike ting som nå har skjedd igjen. I de rolige periodene er det ikke på langt nær så mange avisoppslag, debatter, tv-innslag osv som det vi ser nå. Naturlig nok selvsagt.
Vi sitter her på vår egen lille tue og skriker over oss om hvor forferdelig det er å sende våre gutter og jenter ned i en krig vi egentlig ikke burde bry oss om, «Norge ut av NATO» har fått en ny vår og statsministeren er nok en gang dum og svak.

På den ene siden så kan jeg til dels være enig i at vi ikke burde vært i Afghanistan. Dette er ikke vår kamp. På den andre siden handler dette også om solidaritet. Hjelper vi verden, hjelper verden oss. Liker jeg å tro iallefall. Her kommer også NATO inn. For ett angrep på ett NATO land, er å anse som ett angrep på hele NATO etter artikkel V.
Men kritikken mot NATO kan jeg til dels være enig i. Den er relativt styrt av hva amerikanerne mener er rett og galt her i verden. Og etter den kalde krigen endret prisnippet seg kanskje i feil retning. Det er ikke lenger slik at NATO trenger et vedtak fra FN om inngripen før de setter i gang. Dette betyr også at NATO kan intervenere uten at noen av medlemslandene er under direkte angrep. Heldigvis gjør man ikke alltid som USA vil. Da USA bestemte seg for å gå inn i Irak etter 11. september var det flere av NATO-landene som satte seg på bakbeina og lenge nektet å delta i den felles forsvarsforberedelsen.
Selv om forutsetningene i NATO har endret seg med tiden, tror jeg ikke veien å gå er å melde seg ut. Det er nå en gang sånn at dersom man er uenig i noe, er man best tjent med å ta kampen om en endring, ikke utmeldelse.
At Stoltenberg har overtatt Bondevik sin tese om at «Norge ikke er i krig» syns jeg er feig. Riktignok er ikke vi under direkte angrep på noen som helst måte. Vårt demokrati står ikke i fare. Men å si at vi ikke er i krig blir likevel litt feil. I det minste kan de være så ærlige å si at vi deltar i en krig. Ikke bare i krigslignende handlinger. Og det selv om jeg ikke helt klarer å se hvem «vi» er i krig mot. For jeg har fortsatt problemer med å skjønne hvorfor USA, eller noen, skulle gå inn i Afghanistan. Javist, jakter de på taliban og Bin Laden, men det synes å være glemt i det store og hele.

Uansett. Norske soldater eller ikke. Vi er der. Og deltar man på noen som helst måte i krigsherjede områder, må man regne med tap. Det er fortsatt trist at noen mister livet sitt. Men vi er der. Og det er naivt å tro at ikke nordmenn rammes på samme måte som amerikanere, engelskmenn osv. Vi er ikke noe mer superhelter enn de andre. Selv om vi liker å tro det.
Så kan man kanskje argumentere med at 20-åringene som blir sendt dit, ikke vet hva de begir seg ut på. Men jeg velger å tro at det norske forsvaret har gjort en så grundig jobb som de kan i forkant. Og det er faktisk frivillig å reise ned dit. Foreløbig er det ikke sånn at staten Norge tvinger noen ut i krig, når vi ikke er direkte rammet selv.
Mulig pengene lokker ungguttene. Men det er ikke bare 20-åringer der nede.

La oss sende familiene våre tanker og medfølelse. Og ett håp for fremtiden om at vi ikke trenger å delta i slike handlinger, selv som medlem av NATO. La oss håpe på en fremtid uten krig, selv om det er en håpløs og nyttesløs tanke.

5 thoughts on “De siste dagers hendelser.

  1. anonym sier:

    Min dypeste medfølelse til de som sitter igjen. Vi andre kan ikke si annet enn at de har gitt det ultimate offer.

    Når det er sagt: Norge er ikke i krig, men norske soldater deltar i en krig. Og i krig vil det alltid være tap. Som regel på begge sider av konflikten. Dessverre.
    Men da er det ekstra synd at vi har politikere som påtar seg å sende våre styrker i krig, men samtidig nekter å anerkjenne at de har et slags ansvar for dem som dør, eller kommer hjem med skader/senskader. Feige? Politikere? Ja, så definitivt.
    Jeg håper vi slipper flere norske dødsfall blant våre militære styrker i utlandet, men det er dessverre ikke særlig realistisk. I krig må man regne med tap. Også norske.
    Min største honnør til dem som velger å dra. De er der på våre vegne, og gjør det de færreste av oss ville klart.
    De er krigshelter i mine øyne, uansett hvor uvillige politikerene er til å anerkjenne dette.
    ******************************************************************
    Jeg sa vel ikke at Norge var i en krig? Men vi deltar like fult. Og det syns jeg kanskje at våre ledere nå må begynne å vedkjenne. Så vi er enige der.
    Og ja, når vi sender de ned, må vi også erkjenne den handlingen de gjør og det ansvaret det medfører. Men nå er det ikke sånn at vi blankt skal tro alt som står i avisen heller om hva Norge gjør og ikke gjør for sine utsendte.
    Uansett så er det trist når vi mister våre landsmenn, men det må vi desverre regne med!

  2. anonym sier:

    Nei du sa ikke det, men det har våre politikere latt være å anerkjenne frem til nå. Og det er synd.
    De kunne gjerne vedkjent de faktiske forhold tidligere.
    Og nei, jeg tar ikke medias fremstilling for god fisk, hverken den ene eller andre veien, men baserer meg bl.a på uttalelser direkte fra noen som har vært der selv…
    Både Afghanistan, og tidligere i Libanon. Norge har ikke hatt et godt nok system for å ta vare på de såkalte veteranene. Dessverre. For det ser ut til at det kommer til å fortsette slik i mange år ennå.
    For øvrig, jeg støtter dine synspunkter, det var ikke ment som en kritikk mot deg 🙂
    ****************************************************
    Jeg tok det ikke som kritikk 🙂
    Og vi har absolutt ikke godt nok system for å ta vare på våre veteraner. Har også hatt samtaler med flere som har vært i krigsutsatte steder. Både Libanon og ikke minst Balkan.
    Det hadde nok vært en ide om vi hadde hatt ett bedre apparat til å ta imot de når de kommer hjem, siden vi nå først sender de nedover 🙂
    Er nok ganske enige du og jeg her 🙂

  3. Kloke ord, det ordtaket. Jeg har hørt at de beste sjåførene på et billøp sitter bland publikum… det er vel i samme bane. Og absolutt sant.
    Og – hva har vi vel der nede å gjøre… har selv en bror som var i Libanon og sliter med ettervirkningene mentalt derfra. De kan pakke det inn så pent de bare vil. Krig er og blir krig.
    ********************************************
    Ja, de beste sitter alltid på sidelinjen 🙂
    Kjenner også folk som har vært med på lignende operasjoner i utlandet og ettervernet for disse er helt klart for dårlig. Skal vi sende folk ut i krigen må vi være beredt på ta vare på de i etterkant også.

  4. Også jeg kondolerer de etterlatte. Selvsagt! Men vi ER i krig entel vi liker det eller ikke, så lenge vi deltar med militært personell hvor det enn måtte være! Og i krig går soldatliv uvegerlig tapt. Slik ER det bare!

    “Det er mange kloke på land når det skjer en ulykke på sjøen”. Da tenkte JEG fort på Kronprins Håkon som ramla i sjøen fra båten sin igår! Ser man det, også kongelige gjør sine maritime feil… he-he
    *************************************************************
    Enige er vi. Desverre er tap av menneskeliv, selv norske, uungåelig i slike situasjoner.
    Du koblet det til Kronprins Håkon du ja…. hehe.

Legg igjen en kommentar

