"Sniker seg til å jobbe i ferien"

Nei, så overrasket jeg ble da jeg så denne overskriften dukke opp på VG Nett/E24. Tror dette gjelder samtlige av mine kollegaer. Eller iallefall en god del av de. De klarer jo ikke ta helg en gang uten å ta med seg pc’n hjem for å sjekke mail osv. Jeg har troen på at ingen er så uunværlig i dette samfunnet at alt faller sammen om man bare tar vare på seg selv i noen uker og glemmer jobben. Og som psykologiprofessor Gunnar Aronsson sier i artikkelen: uthvilte ansatte er mer produktive, orker mer og får bedre motivasjon ved å ta ut ferie». Jeg er ganske sikker på at han har rett. Jeg er helt sikker på at han har rett faktisk. Også sjefene har godt av dette lille avbrekket. De er jo mye hyggeligere å få tilbake på jobb når de har hatt mulighet til å senke skuldrene bittelitt. For denne gruppen gjelder det kanskje å tro på at de ansatte klarer å styre skuta noen uker uten at noen passer på de. Det har tross alt gått bra før.

Selv om man ikke føler at man trenger ferie, er det en grense for hvor lenge man kan gå i ett strekk. Vi er bare mennesker, ikke maskiner. Og selv maskiner har tydeligvis behov for å ta pause av og til. Iallefall de maskinene jeg omgås 🙂

FerieSelv skal jeg ikke si noe. Jeg tar riktignok ikke med meg jobben på ferie, men på andre siden så tar jeg skjelden ferie. Iallefall ikke hvis jeg ikke har planer om å reise bort. Noe av det værste jeg vet er å gå rundt hjemme å henge. For greia er nemelig den at da blir jeg så tiltaksløs at jeg omtrent ikke gidder å reise på butikken en gang. Og dit må man jo av og til, med mindre jeg vil gnage av meg en fot for å få meg noe å spise. Foten vil jeg derimot helst beholde som den er.
Det er ikke så mange år siden jeg sluttet å studere. Da jobbet jeg året rundt. Som fulltissstudent med deltidsjobb ved siden av. Og fulltid jobb på sommeren. Hva skulle man vel med ferie da? Eller, på den tiden pleide jeg faktisk å ta meg en uke i Hellas eller noe, men det var jo ikke mye ferie det heller.
Etter at jeg ble fulltidsarbeidende har jeg knappast hatt ferie. Har liksom ikke følt for det. Enden på visa har jo vært at jeg har overført de ukene jeg kan, og deretter fått utbetalt resten. Sånn omtrent. Nå setter jo den nye ferieloven en effektiv stopper for den type handlinger og det er vel egentlig helt greit. Noen av oss trenger å bli tvingt ut i ferie.

(Bildet er tatt fra en artikkel i KK)

Så neste uke tar jeg faktisk fri. Skjønt fri og fri. Jeg holder på med ett studie i voksenpedagogikk ved siden av jobben. Henger litt etter der, så får se om jeg ikke klarer å komme ajour. Fint å ha noe å lese på i solen. Og skrive oppgavene ikke minst.

Vil forresten tippe at to av dere som jeg kjenner (på ordentlig) og som leser bloggen vil føle dere truffet. Og det bør dere 😉

6 thoughts on “"Sniker seg til å jobbe i ferien"

  1. Skjønner oftere og oftere at jeg er priviligert i arbeidssituasjon siden jeg kan bestemme selv – og ta ferie når jeg vil… og ta med jobben på ferie og jobbe innimellom… og SVINjobbe en stund for å få noen dager herlig fri andre ganger… så da er vel straffa for dette å ha mye prakk med regler og greier som selvstendig 😀
    Tralla laaaa, hvem vil være normaaaaaal 😆
    *****************************************
    Det må jo være ren luksus å kunne ta ferie når man føler for det 🙂
    Jeg kan jo og ta med meg jobben på ferie og dermed bestemme bittelitt selv, men da blir det liksom ikke ferie-ferie. Så det lar jeg vær. Men i år skal jeg være flink pike og ta ut alle ukene, ikke bare den ene jeg pleier å la meg overtale til å ta 🙂

  2. Jeg er sikker på at jeg ikke har det ‘problemet’. Jeg kan, vil og trenger å koble helt av når jeg har ferie.
    Det er ennå noen uker til, men jeg gleder meg.
    Er så heldig a jeg klarer å koble helt av i helgene også. 😉
    Du får kose deg i neste uke. Håper du klarer å koble av. 😉
    ***************************************
    Bra noen klarer det da 🙂
    Jeg skal kose meg. Tror det blir en bra uke. Kanskje…..

  3. Så du mener kanskje ikke jeg skulle svart på fire mail i går kveld mellom 22:00 og 01:00 heller? 😛

    hehe… Jeg kjente meg veldig truffet ja, blir litt jobb og mail hjemmefra innimellom, noen ganger, daglig… Men til gjengjeld så har jeg da samvittighet til å ordne private ting når jeg er på jobb også da, og det er jo kjekt innimellom 🙂

    Men jeg vet… Må skjerpe meg 😉

    Og du bør ta ferie, synes ikke akkurat det er noe bedre å ikke ta ferie men jobbe hele tiden 😐
    ************************************************
    Hehe…. du følte den traff ja 🙂 Regnet med det.
    Vi får skjerpe oss begge to. Jeg lover å ta ferie, du får love å ikke jobbe i ferien 🙂

  4. HaHa, det er MASSE «naut» som TROR de er u-unnværlige uten å være det! Og liker å «vise seg» også, ved å lese (uvesentlige) mails, jabbe tøv i mob’n osv! Bullshit sånt, da INGEN er u-unnværlige en stund. Basta!
    *******************************
    Hehe… nei, ingen er uunværlig 🙂

  5. Ferie er bra og nødvendig, etter å ha godt fra undervisning til administrering i skoleverket synes jeg fryktilig synd på meg selv som bare ha ferie i juli nå:)))) men da jeg var ung kjentes det annerledes
    *************************************
    Hehe… en liten overgang vil jeg tro.
    Da gjelder det å nyte den tiden du har i juli 🙂

  6. Ta deg fri, med god samvittighet, – du har så rett så rett; vi er jo ikke maskiner. Selv om arbeidsgivere gjerne skulle sett at det muligens var slik 😉
    *******************************
    Men av og til tror jeg ikke det er arbeidsgiver heller som anser oss som maskiner. Heller det at vi går rundt og tror vi er uunværlige 🙂
    Nå har jeg iallefall forlatt jobben for en uke, så får vi se hvor moro jeg syns det er. Kanskje det blir en uke til og 😛

Legg igjen en kommentar

