Hva skal jeg plante…..

…. i mitt nye blomsterbed?

Seriøst, jeg trenger litt hjelp her.
Endelig begynner det å bli ferdig ute og jeg skal avsted for å kjøpe blomster til mitt nye blomsterbed. Men jeg vet ikke hva jeg vil ha.
Bedet er mellom  5-10 meter og vender ut mot gårdsplannen. Forran bedet står en mur i grå-mix stein (ulike gråfarger).

Jeg har ikke veldig grønne fingre, så må ha noe som passer seg selv. Hvilket i grunnen er ensbetydende med at jeg skal ha stauder. Eller busker av noe slag.
Men jeg vil ikke bare ha grønne buskevekster heller. Må ha litt farge som fresher opp om sommeren.

Noen som ha gode forslag??

8 thoughts on “Hva skal jeg plante…..

  1. Vet du Nina.. DETTE har jeg ingen peiling på. 😉
    ****************************
    Men du har greie på så mye annet, så det går bra det 😉

  2. Fioler, en flott og lettstelt staude som kommer igjen år etter år. Passer du på å knipe av visne blomster, så har du blomster hele sommeren. Dette er en lav staude.
    *************************************
    Fioler er og flotte blomster. Kanksje jeg kan kombinere de med prestekrager??
    Vurderer å sette opp noen sånne lave «kinaeiner» eller hva de heter i ytterkant og få farger i mellom.
    Også syns jeg Rhodondendron (?) er så fine og de kommer i lave utgaver også, men vet ikke om jeg klarer å håndtere de.

  3. Er jo mye pent der ute da 🙂 Personlig liker jeg valmuer veldig godt, i sann fersken farge!
    *******************************
    Valmuer er også pent. Men det tenkte jeg at jeg skulle plante ett annet sted 🙂
    Jeg liker best de knallrøde valmuene 🙂

  4. Altså du sier ikke noe om det er et surjordsbed eller om det er såkallt normalt jordsmonn..
    Så jeg satser på at du har det sistnevte..Det du bør gjøre når du har et så stort bed er å velge forskjellige blomster som har forskjellig blomstringstid, på den måten vil du få oppleve blomster hele våren/sommeren/sensommeren igjennom.
    Alternative stauder er følgende:
    Arendspir(finnes i flere farger)
    Prydkattemynte (blålilla blomster),
    Purpursolhatt (Rosarød), Bergaster(lilla),alpeaster(rosa)
    Ridderspore(finnes i flere farger) Hybridbakkestjerne(flere farger),
    staudekrokade(gul og rød)
    Hvis du vil ha noen grønne planter der også så ville jeg ha gått for Bladlilje/hosta hybrid(finnes i flere varianter)

    Jeg har noen av disse selv og de er svært lettstelte, noen av de må deles med jevne mellomrom og andre knipser en de døde blomstene av for å få nytt flor.. Når jeg valgte planter og blomster så brukte jeg plantekatalogen på oasen hageland sine nettsider, der står det også hvor plantene vil trives og hvilket klima de bør ha. Den kommer godt med =)

    Lykke til=)
    *****************************
    Hei.
    Takk for hjelpen.
    Altså, jeg har vel ett helt vanlig jordsmonn antar jeg… hehe
    Har vært på Plantasjen sine sider og konsultert med min mor. Siden jeg må ha litt høye planter, endte jeg opp meg noen gule «buskegreier» som jeg vokste opp med da jeg var liten. De blomstrer fra juni til oktober stod det. Og tåler all den solen som er der de skal stå.
    Men jeg er stygt redd for at jeg må ha noe mer, kansjke noe som står forran, så får se om jeg ikke kikker på noen av dine forslag da 🙂
    Planter først disse iallefall, så jeg får litt mer bilde på hva som trengs ette rdet. Kanksje jeg legger ut ett før og etter greie, så dere får se hva jeg har kommet frem til. Om jeg tør…. hehe

  5. Jeg tenker Dogglas løste dette for deg jeg Nina Elisabeth 😉

    Ellers så liker jeg som «rajobr» ville fioler og stemor. Det minner meg om sommer og svaberg 🙂
    ******************************
    Som jeg skrev til Dogglas: endte opp med noen gule buskevekster som vi hadde hjemme da jeg var barn. Tipper de passer fint, når de får vokst seg til 🙂
    Men må nok fylle på litt mer, så da blir det nok noen av forslagene under/over.

  6. De gule buskgreine er sikkert potentilla? Eller no? Blir sikkert fint uansett. Rhodondendron er ikke vanskelig i det hele tatt. Og du får lave som kan stå i forkant. Om de står i halvskygge så blir de flotte som bare det 🙂 Lykke til!!
    ******************************
    Potentilla ja. Det var det 🙂 De blir kjempefine når de blir store. Vurderer faktsik å plante rhodondendron forran. Men får ta de gule først 🙂
    Takker 🙂

  7. Kan dessverre ikke være behjepelig du, da jeg ikke har grønne fingre jeg heller! Men HEIAGJENG kan jeg være, så: Stå på, dette fikser’u godt likevel 🙂
    **********************************
    Hehe… godt å ha en heiagjeng og 🙂
    Men jeg har fått plantet noen gule buskeblomster. Abi kunne navnet på de. Skal plante noen andre forran, så blir det så fint så. I morgen skal jeg så plen. Jippi…. 🙂

Legg igjen en kommentar

