Æ kan bake…

Alle har vel en eller annen gang sett reklamen med den unge mannen som på klingende nordlandsk (nordnorsk?) utbryter «Æ kan bake» der han sitter på bussen.
Vel det kan jeg også. Og det uten Toro, Freia eller andre sine hjelpeprodukter. Ikke for det, jeg har brukt de mang en gang. Noen av de er faktisk kjempegode. Og når nøden er nær, tyr selv Nina til halvfabrikata. Jeg skal ikke skryte på meg å være noen stor baker eller konditor, for det er jeg ikke. Gjærbakst er det vanskeligste jeg vet og selv eplekaka faller sammen på midten. Men den er god iallefall, så da spiller det kanskje ingen rolle hvordan den ser ut.

Uansett så fikk jeg så innmari lyst på enten brownies eller cookies i sted, og siden jeg  hadde alle ingrediensene var det jo bare å sette i gang. I tillegg er det sikkert hyggelig for de stakkarene som er på jobb at jeg stikker innom med kake i morgen.
Det ble nå cookies og her er oppskriften (og bilde):

Cookies

20-25 store cookies
160 g smør, romtemperert
200 g sukker
150 g brunt sukker
360 g mel
2 ts bakepulver
1 ts vaniljesukker
1 / 2 ts malt kanel
3 egg
350 g sjokoladedråper eller hakket sjokolade
100 g grovhakkede hasselnøtter, kan sløyfes

Bland sammen sukker og smør i en kjøkkenmaskin. Tilsett mel, bakepulver, vaniljesukker og kanel, og bland det sammen til en smuldret masse.

Ha i egg, sjokolade og nøtter. Arbeid deigen raskt sammen. Form deigen til en stor rull ved hjelp av plastfolie eller bakepapir. La rullen hvile 1 time i kjøleskapet eller 1 / 2 time i fryseren. Skjær rullen opp i skiver og stek skivene ved 175 grader i varmluftsovn i 10-15 minutter.

Enjoy!!

(Har noen en oppskrift de mener er bedre, så bare rop ut :-))

6 thoughts on “Æ kan bake…

  1. mmm.. nei, jeg har ingen bedre oppskrift, jeg tar din med meg, jeg!! 🙂
    ***************************************
    De ble ganske så gode 🙂
    Selv om jeg ikke hadde sjokoladebiter å ha i denne gangen. Ble litt kakao i stedet 🙂

  2. Ååh det så og hørtes godt ut 🙂
    Tenk så glade de blir på jobben din, når du tropper opp med kaker til de 🙂
    ********************************
    Hehe… de pleier å bli det 🙂
    Brownies’ene mine forsvant jo omtrent før jeg hadde fått satt de på bordet. Foreløbig er det gått litt smått med kakene 🙂

  3. Herrligheten, det der så da himla godt ut!! Og jeg er ikke i tvil om at de på jobben setter pris på noe sånt. Jeg vil også ha sånn, men ikke i dag. Jeg har startet et nytt og bedre liv, så det der må vente til lørdagen 🙂
    ***************************************
    Så hvis jeg sender nedover en liten bit, kommer du ikke til å spise den?? Hehe….
    Nei, skal være greit og la deg leve det nye og bedre livet 🙂

  4. Mmmmmm,- det så godt ut og enkelt å lage. Tror jeg må lage noen når jeg kommer hjem igjen.
    Ha en fin dag til deg.
    *********************************
    Det er bare å sette igang. Og enkelt blir det jo når man bare trenger å legge en klatt med deig på bakepapiret her og der også ordner resten seg selv i ovnen 🙂
    En riktig så fin dag til deg også 🙂

Legg igjen en kommentar

