"Clair de Lune"

Jeg har en ganske så allsidig musikksmak. Er veldig glad i Metallica, Ramstein, Iron Maiden osv. Salsa og tango musikk finner du også endel av på iPhonen min. Du kan til og med høre Britney Spears komme ut av mine høytalere når jeg vasker huset. Å danse med vaksekosten til noen av hennes mer fengende låter er jo bare morsomt. Selv om jeg foretrekker en fyrrig, argentinsk tango i den sammenhengen.

Men jeg liker også endel klassisk musikk. «De fire årstidene» av Vivaldi, «Für Elise» av Beethoven, «Morgenstemning»  og «Dovregubbens Hall» av vår egen Grieg, «Air» av Bach er bare noen jeg elsker å høre på. For ikke å snakke om Beethovens «Skjebnesymfonien». Den er det svung over. Full guffe over anlegget er bare herlig.
Det jeg ikke liker med klassisk musikk er som regel sånne seige, triste piano/klaver strykker som får meg til å kjede meg kav i hjel. Skal det være piano/klaver alene, må det være noen heftige greier før jeg skal like det. Orgelmusikk derimot. Oohhh…. Det er det kraft i. Ikke at jeg hører det så ofte, men da jeg så filmen «De Usynlige» (som forøvrig er en utrolig bra norsk film), fikk jeg frysninger på ryggen da hovedpersonen dro til med «Bridge over Troubled Water» på orgel. Ahh…. den satt. Det var en kanllsterk låt til der, men den husker jeg selvfølgelig ikke hva heter 😦

Men tilbake til pianomusikk. Eller bøker alt ettersom. Jeg leser nemlig Kate Mosse sin «Sepulchre» om dagen. Forøvrig en veldig bra bok etter min mening. Men der kan jeg iallefall lese om en fransk komponist ved navn Debussy. Helt ukjent for meg, men så er ikke jeg veldig godt bevandret i den klassiske verden heller. Anyway. Blant annet nevnes det en låt (?) med navnet «Claire du Lune».  Tenkte egentlig ikke mer over det før jeg så de to første Twilight filmene på nytt for 14 dager siden. Der presenteres nemlig denne låten.
Så etter å ha konstantert at dette får jeg sjekke opp senere, har jeg glemt det helt frem til nå. Iallefall fant jeg den på youtube i dag, og jeg må si at det er et helt nyyyyydelig stykke musikk. En sann nytelse å bare lene seg tilbake med denne svirrende i bakgrunnen. 

Tenkte jeg skulle være snill å dele den med dere her. Hvis dere ikke får se den her, ligger den øverst til venstre på siden 🙂

5 thoughts on “"Clair de Lune"

  1. Oj, kosesang……minner strømmer på 🙂 gode minner denne gang. Tusen takk!!
    ************************************
    Bare hyggelig 🙂

  2. Clair de lune er fin. Den har jeg spilt på piano. Du legger kanskje merke til at tonaliteten er annerledes enn i den wienerklassisistiske og romantiske musikken. Det er fordi Debussy sprenger dur/moll-tonaliteten og har en mer «flytende» tonalitet, der klangene er viktigere enn harmonikken.

    Debussy er nok den viktigste og mest nyskapende franske impresjonistiske komponisten og komponerte samtidig som de impresjonistiske malerne i Frankrike hadde sin store periode.

    Morsomt at den er blitt brukt i en film.

    Takk for tipset om bok! 🙂

    Fortsatt god sommeruke!
    ***********************************************
    Hmmm… aner ikke hva du snakker om… hehe…. Jeg kan ingenting om klassisk musikk, liker bare å høre på endel av det 🙂
    Tror jeg skal rote frem noe mer av ham og høre om jeg liker det og. Noen tips?

    Sangen har blitt brukt i flere filmer også, deriblandt Frankie & Johnny med Michelle Pheiffer og Al Pacino. Nok en kjelighetshistorie 🙂
    Boken bør du lese ja, og da anbefaler jeg «Labyrinth» av samme forfatter i samme slengen 🙂

    Ha en fortsatt fin sommeruke du og 🙂

  3. eh.. neeei.. ikke min greie.
    Selv om jeg er åpen for en del klassisk jeg også. 🙂
    ************************************
    Hehe….. trenger ikke like alt her i verden vet du 🙂
    Men jeg er overrasket over hvor fin jeg syns den er.

Legg igjen en kommentar

