Kampen mot liberaliseringen av postmarkedet!! Del 1

Posten Norge AS er ett yndet tema for mange. Som så mange andre statseide etater er. Også her inne kan man finne diverse meningsytringer om dette konsernet. Selv ble jeg inspirert til å skrive innlegget du nå leser av Bohemen. Som jeg skrev i en av kommentarene mine til ham, blir jeg personlig fornærmet når det er noen som er ute og kritiserer Posten. Selv når kritikken er berettiget. Bakgrunnen for det er så enkel som at jeg selv har jobbet i Posten siden jeg var 16. Både ved siden av videregående, studier på universitetet og etter at jeg ble voksen og gikk ut i fullt arbeidsliv. Min far jobber i Posten, onkel har jobbet i Posten, mamma har vært innom, og til og med min kjære lillebror har hatt noen dager innenfor de portene. Som dere skjønner: Posten er for meg familie. Og familie forsvarer man i tykt og tynt. Men nå er det faktisk ikke Posten jeg skal forsvare her da. Ikke denne gangen.

Siden mange innlegg her inne handler om liberalisering av ulike markeder, privatisering osv, tenkte jeg at jeg skulle bringe lys over liberaliseringen av postmarkedet i EU og Norge. Siden dette blir en laaaaang greie får dere den i to deler. Som en introduksjon til emnet kan dere lese artikkelen jeg fikk publisert som gjesteskribent i Fagforbundets ungdomsmagasin Ujoli oktober 2009. Litt tyngre stoff kommer i del 2 🙂

 

Postkom og kampen om EUs 3. postdirektiv.

For Postkom har 2009 vært ett begivenhetsrikt år så langt. Vi fikk LO-kongressens samlede oppslutning i saken om EUs 3. postdirektiv, og sammen med resten av fagbevegelsen har vi vært med på å sikre en fortsatt rød-grønn regjering.

Det norske postmarkedet åpnes for fri konkurranse 1. januar 2011, hvis regjeringen og Stortinget velger å følge EUs tredje postdirektiv. For befolkning og næringsliv i distriktene blir resultatet dyrere og dårligere posttjenester. Det er helt feil når enkelte politikere og markedsliberalister hevder at posttjenestene blir billigere og bedre i et liberalisert marked.

Konkurransen i det norske postmarkedet ventes på områder der posttjenestene kan tilbys bedriftsøkonomisk lønnsomt. Postens konkurrenter vil etablere seg i de store byene der disse mulighetene er størst. Det vil ikke være andre enn Posten som kommer til å tilby landsdekkende distribusjon 6 dager i uka, fordi kostnadene med å hente inn og omdele postsendinger blir for store.

Posten skal i dag dekke kostnadene ved dette samfunnspålagte servicenivået med enerettsoverskuddet og bevilgning over statsbudsjettet. Denne måten å finansiere de samfunnspålagte og ulønnsomme posttjenestene vil stå i fare i et liberalisert postmarked. I praksis vil dette føre til en forringelse av service- og kvalitetsnivået på posttjenestene utenfor de største byene eller at prisene må økes kraftig.

For å opprettholde et landsdekkende tilbud av gode, likeverdige og rimelige posttjenester uten mulighet til å dekke kostnadene gjennom overskuddet fra enerettsområdet, må staten dekke underskuddet over statsbudsjettet. Regningen for liberaliseringen sendes skattebetalerne og finansieringen av posttjenestene i distriktene kan dermed gå på bekostning av andre velferdsgoder.

Når postmarkedet liberaliseres vil dette føre til dobbeltkapasitet i transportnettet både på vei, bane og i lufta. Lokalomdelingen i områdene i og rundt de store byene vil også bli utført av flere «postbud» til ulike tider. Resultatet er økt miljøbelastning i form av CO2 utslipp.

Postkom mener at en liberalisering av det norske postmarkedet er en usedvanlig dårlig ide. Posttjenestene i Norge skal fortsatt være en viktig del av landets infrastruktur. Staten må sikre finansieringen av disse oppgavene ved at Posten opprettholder sin enerett til omdeling av lukkede brev under 50 gram. Dette sikrer at Posten også i fremtiden kan tilby gode og rimelige posttjenester i hele landet. Alle – både bedrifter og privatpersoner – skal ha tilgang til et landsdekkende postnett som har en god kvalitet, et likeverdig tjenestetilbud og en rimelig pris.

Primært ønsker Postkom at Norge benytter reservasjonsretten mot direktivet, og varsler dette overfor ESA/EU. Vi mener dette kan gjøres uten å svekke EØS-avtalen. Sekundært ønsker Postkom at Norge ber om utsettelse av implementeringen, slik at konsekvensene av direktivet kan bli belyst ytterligere. En slik utsettelse har EU akseptert for 11 av sine egne medlemstater.

En god høst ønskes dere alle!

Nina Elisabeth Tollan
Forbundsekretær, Postkom

 

 

Advertisements

15 thoughts on “Kampen mot liberaliseringen av postmarkedet!! Del 1

  1. Marius sier:

    Posten Norge AS er et ubrukelig firma! Postmenn kan ikke lese norsk. Pakker blir levert på feil postkontor, hvis de i det hele tatt kommer fram. Små pakker blir lagt igjen på postkontor med unskylding om at det ikke er plass i postkassa, selv om de bevislig er små nok. Pakker som skal leveres på dør mellom 8-16 blir levert direkte til postkontor, mens sjåføren påstår at «ingen var hjemme». Posten har nettopp blitt bøtelagt ac ESA, med 102 millioner for misbruk av sin maktposisjon i Norge.

    Ja til FRI konkurranse. Nei til Postens kommunistliknende monopolvelde!
    ***********************************
    At også Posten gjør sine feil, er det da ingen som har nektet på 🙂
    Og at det finnes arbeidstakere der som gjør mindre enn de skulle gjort er heller ikke noe anderledes enn andre steder. Men pakkene dine står du jo stort sett fritt til å sende med en hvilken som helst annen distributør her i landet. Om de ikke vil ha pakken din er jo en annen sak.

  2. Clemet Wengen sier:

    Du kan ta deg så nær av kritikken mot posten du bare vil. Uansett er det ikke til å komme unna at Posten Norge er et av de mest slurvete og useriøse firmaene i manns minne. Antakeligvis pga. mangel på konkurranse, heldigvis tar dette kanskje slutt nå. Har selv postboks hos posten i Halden, her har de sommeråpent, vareutlevering fra postbokssentralen kun mellom 8 og 10! 2 timer om dagen, 4 dager i uken er det mulig å få ut pakkene sine der, HÅPLØST! Det forrutsetter selvfølgelig at pakkene kommer frem i det hele tatt.
    *******************************
    Å kalle Posten ett useriøst firma tror jeg ikke du skal. Med ordnende lønns- og arbeidsvilkår står de ganske sterkt i arbeidslivet. At det er sine feil og mangler der også, er jo noe vi som fagforening jobber for å endre. De ansatte (iallefall de fleste) tar jobben sin svært seriøst og yter service langt over hva du finner mange andre steder.
    Selv om det er sommeråpent på boksanlegget ditt kan da du hente ut posten din når du måtte ønske det? Eller stenger de dørene?
    Posten har konsesjonskrav fra eier (staten) på fremlevering til rett tid som er ganske høy. Når konsernet faktisk ligger godt over dette på A-post kan du ikke komme med » (…) at pakkene kommer frem i det hele tatt».

  3. Anders sier:

    Dere kan synes posten er så ubrukelig som dere bare vil, men etter mange år som avsender av store mengder pakker så er faktisk posten minst ubrukelig i klassen. Andre aktører som har *post eller *gods som del av navnet i enellerannen form fremstår som statsansatte i små bananrepublikker i forhold. – SKal du ha en pakke fra sandefjord til oslo som posten iallefall klarer å levere til neste dag tar det ofte en drøy uke, og den havner til slutt på en godsterminal i sentrum etter å ha kjørt rundt på forskjellige biler som ikke «finner» adressen…. (det virker som det er mye vanskeligere å finne adresser når kl. nærmer seg 16.00 i mange av disse firmaene merkelig nok….)

    Og hvis noen som ønsker full liberalisering tror at vi vil unngå en rasering av postombæringen i distriktene så vil jeg gjerne se argumentasjonen for det. – Bor du litt utenfor allfarvei må du nok regne med postombæring en gang i uka og at det koster en 50-lapp å få sendt et lite brev til deg …
    **************************************
    Snakket en gang med en som bor ute i «jokk-mokk». Der var det egentlig ett annet selskap som leverte pakkene, men de tryglet nettbutikken om å få Posten til å levere, fordi de da iallefall fikk pakkene. Og det til den tiden du skulle ha.
    Har forresten skrevet en del 2 på dette. Du kan jo lese den og 🙂

  4. Robert Fredriksen sier:

    Posten er ubrukelig. Har opplevd litt av hvert, men det verste er at jeg har mistet flere viktige offentlige dokumenter. Hvorfor ikke sende rekommandert? Jo fordi politiet har ikke råd til å gjøre det, derfor gambler de på at posten når fram. Dette er jo noe politiet må ta på sin kappe, men post skal ikke forsvinne. Kanskje veldig forsinket (noe jeg også har opplevd), men ikke forsvunnet. Det er det samme som at et firma skal si at nei vi er så stort firma og mottar så mange regninger daglig at vi mister en regning og dermed ikke betaler er noe du må bare regne med. Det er jo ikke sånn ting fungerer. Verste av alt når eg snakker med eldre folk om posten forteller de meg at når de var yngre kom alltid posten fram og at post forsvant var uhørt! Burde fremdeles vært sånn, men der har du Norge igjen. Kurven for Norge er synkende, vi har nådd toppen vår.
    ***********************************************
    Ingen gambler på at posten skal komme frem. Det gjør den i de fleste tilfeller. Selvfølgelig er det noe som forsvinner og sånn skal det jo ikke være, men det skjer. At du har mistet noen viktige dokumenter er jo leit, og du er jo i din fulle rett til å sende en formell klage til Posten.
    I løpet av mine 30 år på denne jorden har jeg alltid fått post og pakker når det skal. Og det er jo ikke sånn at Posten har ett usynlig nettverk som sikrer at egne ansatt får det de skal ha, når de skal ha det.
    Alt var jo bedre før!! Uansett hvem du spør. Men det er jo ikke like sant alltid.

  5. Ser av argumentene dine at du vet bl.a. at i distriktene vil post tjenester bli dyrere og dårligere , og at det vil bli økte co2 utslipp pga. overkapasitet på eksisterende fraktruter, da nye oppstår. En eventuelt ny aktør trenger nødvendigvis ikke opprette nye fraktruter , men kjøpe seg inn på allerede eksisterende som f.eks…..Bring 😉 På lik linje med hva f.eks mobiloperatører gjør, dem leier plass av Telenor eller Netcom.
    Men at Posten trenger konkuranse ,- se det ja…..det er helt klinkende klart!! Det er bare slik hele samfunnet er blitt , og Posten skal da ikke være i særklasse!!

    Og kjære vene vakre ; Ikke ta slike debatter personlig , tenk om alle skulle det? Og tenk om jeg skulle måtte ta hensyn til at det jobber personer i Posten, NSB , Stortinget , Kommuner , Staten og ikke minst Jensemanns kontor 😉 Nei da hadde det ikke vært stort å skrive om…..annet en sminke sex slanking og sko!! 😉

    Men hjelper det med en trøsteklem? 😉
    **********************************
    Hjelper alltid med en trøsteklem 😉
    Men seriøst, jeg tar meg ikke nær av at Posten får kritikk. Ofte er jeg ening i den selv. Men det er nå sånn at familiemedlemmer har man en tendens til å forsvare nesten uansett 🙂

    Bring er endel av Postenkonsernet og de har ikke brevdistribusjon. Men det er nok av andre som kan ta den biten for de. Uansett vil det blir mer transport, da disse bilene ikke kjører tomme pr i dag. Ergo må de ha flere biler på veiene for å frakte det de skal ha ut.
    Posten har forøvrig konkuranse på all annen distribusjon, som pakker og gods. Det er kun brev under 50g de har monopol på.

  6. Nikolai sier:

    Det er da veldig dyrt å sende noe med posten. Rart at man mener alt blir så mye billigere på andre områder med konkurranse men ikke hos posten.
    Min erfaring er lange køer hos et postkontor, ellers hvor jeg bor nå er det ikke postkontor i det hele tatt. Posten er i en travel butikk hvor støynivået var så høyt at man ville bort raskest mulig. Man hørte dårlig hva som ble sagt.
    Postmannen er svært flittig, med å levere reklame.
    Kan ikke se noe som helst problem med å bli kvitt monopolet. Støtten de får til å levere i grisegrente strøk kan jo fortsette med basert på antall leveranser slik at det ikke er ett selskap som får alt, men baserer seg på service.
    *****************************************
    Enig med deg at mye er dyrt med Posten i dag. Og det vil bli billigere å sende innad i Oslo, men vesentlig mye dyrere å sende noen utenfor ring 3. I dag sikrer fortjenesten man har i Oslo, lik pris over hele landet. Sånn vil det ikke bli hvis man liberaliserer siste bit av markedet.
    Og staten kommer ikke til å gå inn å støtte de private selskapene. Men de er forpliktet til å dekke ulønsomme tjenester for Posten som er statseid. Hvem tror du kommer til å betale den regningen og hvor tror du det kommer til å svi?
    Forresten så kan du reservere deg mot reklame distribuert av Posten. All annen reklame, enten som instikk i aviser eller distribuert av private aktører vil fortsatt få. Du tror vel ikke det bare er postmannen som kommer med den?

  7. Ragnar sier:

    Det er med Postverket som det er med resten av offentlig sektor: mange slappfisker. Er man slapp i det private, får man sparken. Å få sparken i det offentlige er så og si en umulighet.

    Derfor: privatiser alt som lar seg privatisere. Det vil styrke norsk økonomi
    *************************************
    Ja, det finnes slappfisker overalt. Og det finns mangler i alle systemer som gjør at det er for vanskelig eller for lett å kvitte seg med de.
    Men å privatisere alt styrker ikke norsk økonomi. Og så absolutt ikke din eller min.

  8. erik sier:

    For å understreke det først: posten er ikke totalt udugelig.

    MEN… selv om bud og skrankepersonalet normalt er meget servicevennlige så sitter det dessverre en overvekt med udugelige klovner enkelte andre steder i organisasjonen. Spresielt tollavdelingen på Alnabru ser ut til å være et veksthus for udugelighet og trenering. Jeg mistenker at Reitgjerdet asyl ble lagt ned fordi posten ansatte alle pasientene på tollavdelingen sin 😦
    Å holde bedriftspakker fra utlandet i systemet til tollavdelingen en uke for å gjøre en fortolling som tar et par timer er bare patetisk. Spesiellt når man får oversendt alle data om sendingen fra utlandet før pakkene i det hele tatt når norsk jord slik at papirarbeidet kunne være ferdig og sendingene bare burde glidd rett gjennom og videre.

    Og når pakkene først kommer seg videre til det lokale postkontoret (min bedrift har ikke normal åpningstid på dagen) så klarer man aldri å sende ut ankomstmelding til postadressen

    Forsøker man å ringe kundeservice så er det som å komme til en klagemur som er betalt for å ta i mot klager og roe ned misfornøyde kunder uten at de skyldige bakenfor noensinne får kritkken eller melding om å skjerpe seg. Hos andre transportselskaper blir man satt over til avdelingsledere eller andre ansvarlige, men postens politikk er tydeligvis å beskytte de ansvarlige og la den stakkars kundeservicen ta alle klagene.

    Den uhorvelige treneringen i tollavdelingen, generellt rot, feilfortollinger er blant årsakene til at jeg i størst mulig grad forsøker få våre leverandører til å velge DPD, DHL, Schenker etc. som transportører, men dessverre kommer fortsatt noe gjennom posten med de problemer det alltid medfører.

    Jeg har selv flere bekjente på posten så jeg vet at ikke alt er helsvart. Imidlertid må det være desillusjonerende om man er engasjert i jobben sin og ser hvor mange ubrukelige eller giddaløse medarbeidere man har rundt seg, og hvor tafatte og uinteresserte ledere man har som tydeligvis ikke klarer ta fatt i organisasjonen og få ryddet unna dødvekta. På sikt vil fler og fler av de engasjerte og kapitulere og gli over til en «never mind» instilling

    *****************************************
    Merkelig nok er jeg faktisk enig med deg i endel av det du sier.
    Pakker som skal gjennom tollen er ikke prisgitt bare Posten sin behandling. Tollvesnet har også med ett ord i laget der 🙂
    Og det er dårlige ledere overalt. Ikke at det er noen unskyldning, men hvorfor tro at det skulle være bedre i Posten?

  9. A sier:

    Gi meg ett år, så kan jeg betale den bota posten har fått. Det skal betales med pengene som er samlet fra alle udugelige nordmenn som pokker ta ikke fikser å sette på rett porto på brevene dem sender. Post skal de ha, til alle døgnets tider, men porto skal de pokker ikke betal. Typisk norsk å være idiot!
    **********************************
    Ja, Posten taper mye penger på at folk ikke betaler portoen sin.

  10. A sier:

    Posten får forresten svært få klager, det er da veldig merkelig siden flertallet over her klager? Det nytter ikke å klage i det små og på nett, har man no å si så si det direkte til posten. Posten er det eneste firma i landet som hver og en av oss i det langstrakte land er brukere av, for at posten skal kunne levere like bra for alle, så rett deres klager til rette vedkommende og ikke på VG nett!
    **********************************
    Enig!!
    Det er lite klager iforhold til antall «brukere». Men her ser det jo ut til at det burde vært langt flere.
    Posten leser ikke dette blogginnlegget, så de kommer lenger med å henvende seg til rett instans 🙂

  11. Ørjan Pettersen sier:

    Viser til ditt svar til Clemet Wengen.

    Du skriver «»Posten har konsesjonskrav fra eier (staten) på fremlevering til rett tid som er ganske høy. Når konsernet faktisk ligger godt over dette på A-post kan du ikke komme med ” (…) at pakkene kommer frem i det hele tatt”.»»

    Du som jobber i posten burde vite at konsesjonskravet ikke gjelder pakker. Det er kun for brev under 50 gram. Så pakker kan godt la være å komme fram uten at det påvirker konsesjonskravet. Det er forøvrig fri konkurranse på all post over 50 gram, inklusive pakker.

    Det er særdeles dobbeltmoralsk av Posten Norge BA å være motstander av EUs 3. Postdirektiv, all den tid Posten selv er inne i andre land og konkurrerer om posttjenester. Derfor er det bare rett og rimelig at andre får tilgang til å konkurrere mot Posten Norge i Norge.
    *****************************************
    Jeg vet at konsesjonskravet kun gjelder brev. Og A-post inkluderer ikke pakker, så jeg skrev ikke feil.
    Posten Norge AS er ikke mot postdirektivet. Vi som fagforening er det. Og det å trekke seg ut av Norden på de områder vi konkurerer i dag, er etter min mening IKKE noe tap.

  12. Anders Nilssen sier:

    Jeg er helt enig me deg når det gjelder å kjempe mot liberalisering av postmarkedet. Ser man på EU landenes som allerede har gjort det, er det store problemer over hele linjen. Og når det gjelder større pakker så har man uansett allerede lovt til å velge andre enn Posten for å sende.

    Har ikke gått helt inn på hvordan det blir hvis dette skjer, men kan det teoretisk sett bli slik at 5 forskjellige firmaer vil levere brev til samme postkasse?
    ****************************************
    Royal Mail i England har gått fra å være overskuddsbedrift til underskuddsbedrift på under 2 år som følge av direktivet.
    Alt over 50 g kan sendes med hva annet man måtte ønske, så lenge noen gidder å distribuere det for deg.

    Ja, det kan teoretisk sett blir 5 firmaer som leverer til samme postkasse.
    Du kan lese «Kampen mot liberaliseringen!! Del 2» som er en oppfølger på dette innlegget. Du finner det øverst på siden min. Hvis du vil vite enda mer kan du gå inne på http://www.postdirektivet.no

  13. Tjavel sier:

    Bare en liten fornote om postens effektivitet, og om deres manglende evne til å ta kritikk og innrømme feil.
    Da min bror sendte julegave til mine barn i fjor, posten han den i Stavanger, innenfor posten egensatte frist.
    Ingen hentelapp dukket opp her. Men jeg fikk et varsel, i begynnelsen av januar, om at pakken ville bli tilbakesendt…om jeg ikke hentet den før 27/12..eller noe sånt…altså ca ei uke før jeg i det hele tatt fikk varselet. Od da jeg prøvde å kontakte postvesenet, fikk jeg som sagt beskjed om at pakken var sendt tilbake.
    Pakken ble igjen sendt i mars, denne gangen kom heller ingen hentelapp, og jeg etterlyste den, men fikk beskjed om at jeg ville motta hentelapp da den kom.
    Siste virkedag før påske, fikk jeg varsel, om at pakken ville bli tilbakesendt samme dag, om jeg ikke hentet den.
    Jeg var på vei til jobb, og hadde ingen mulighet til å hente den, så jeg ringte en venn, og ba denne om å hente pakken for meg.
    Han fikk navn på mottaker, pakkenummer og navn på avsender…og ble mødt med et surt uttrykk og fikk beskjed om at uten hentelapp så kunne han nok ikke få pakken.
    Jeg skrev så et klagebrev til posten, hvor jeg påpekte manglende levering, og ekstrautgifter i forbindelse med dette… Og svaret jeg fikk tilbake, var et nedlatende, «det er din feil om det er påført ekstrautgifter, siden pakken ikke ble hentet innen fristen»
    …..
    Som en liten avrundning…. hentelappen lå i postkassa mi i juni…
    ***************************************************

    Har desverre hørt noen sånne historier. Og sånn skal det selvfølgelig ikke være. At du atpåtil får ett nedlatende svar fra Posten når du klager til de, er absolutt kritikkverdi. Posten skal yte service på lik linje med enhver annen butikk eller lignende. Desverre er det ikke alltid sånn der heller.
    Og 6 måneder er jo drøyt å vente på en hentelapp 🙂
    Forresten, at du ikke får hentet uten hentelapp selv om du har sendingsnummeret er jo en sikkerhetsregel for din del som kunde. Så der gjorde de jo rett.

  14. Heisann, jeg har bodd i New Zealand i over 10 aar. Her til lands kommer apkker paa døra uansett størrelse. Bare noe jeg syntes kunnje ha fingert i Norge…greit for de som sliter med beina som trenger hjelp til å komme seg til postkontoret.
    ************************
    Hei 🙂
    Du kan få alle pakker levert på døren i Norge også. Det kan man velge når man bestiller noe over feks internett.

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s