Laila Naverud får bli i Norge!!

En gledelig nyhet å lese på VG Nett i dag.
Laila Naverud får bli i Norge. Regjeringen har endret lovverket.

Hva de har endret det til kommer ikke frem av artikkelen, men de har iallefall endret.
Og bra er det. Latterlig å sende noen ut pga av en sånn liten formalitet, hvor de strengt tatt burde fått hjelp til å fylle ut skjemaet riktig.
Som Trine S. Grande (V) sa på nyhetene, «du får hjelp til å fylle ut byggesøknader, men ikke til arbeids- og oppholdstillatelse». Det i seg selv er jo latterlig.

Anayway: Gratulerer til fam. Naverud som endelig har fått den positive tilbakemeldingen de har ventet på 🙂

34 thoughts on “Laila Naverud får bli i Norge!!

  1. Dette synes jeg var flott, for det var helt uretteferdig! Bra det går an å høre på fornuft og endre regelverket 🙂
    *************************
    Det er flott for Naverud-familien, hvor det er en misforståelse i utfyllingen som er roten til hele saken. Jeg gleder meg på deres vegne 🙂

  2. Jan Olsen sier:

    En sorgens dag. Hvordan går det når folk bare kan hente utenlandske importbruder til Norge, og så grine seg til at de skal få bli i landet. Nei dette er en sorgens dag.
    ****************************
    Du, ikke ta sorgene DINE på forskudd nå. Dette handler ikke om «importbruder».

  3. Per sier:

    Jan Olsen, hvorfor er dette en sorgens dag? At to mennesker finner kjærlighet er vel alt annet enn sorg.
    Det skulle bare mangle at hun ikke skulle få bli i Norge. Gidt med norsk mann samt felles barn født her. Gratulerer til familien!!
    *********************************
    Og ikke minst har lært seg språket, jobber og betaler skatt. Med unntak av språket, går hun enkelte nordmenn en høy gang. Bra hun får bli. Finnes ikke sorg i dette 🙂

  4. Jeg synes det er bra at folk som kan skikke seg veel og følge norges lover får lov til å bli.
    ***************************
    Så enig, så enig 🙂

  5. Pelle Parafin sier:

    Vel, – ser man det! Da lot det seg jo ordne, likevel da. Får håpe ´instruksen´ til UDI/UNE også inneholder formaninger om at vedtak utformes slik at normale mennesker (innbefattet skattekontor, Folkeregister, etc.) og med normale leseferdigheter skjønner innholdet. Og det kan vel passe med en unnskyldning til de to også, – for ikke å si de tre.

    Og ,- en sak til: Når nå dette lot seg ordne av Jensemann så kvikt kan han vel få ordnet regelverket mht fedres rettigheter til egne barn. Spesielt med sikte på å bli ´godkjent´ (og akseptert) av meglingsinstanser, rettssakkyndige, dommere i rettsinstanser, mv. som kapable til å ha daglig omsorg for sine barn. Og å slippe å fore mødre som rømmer med felles barn, – hva enten dette er innenfor eller utenfor landets grenser. Mao: Stopp i bidragsplikt og barnetrygd for disse mødrene (ja, det er mødre vi snakker om her, – siden dette gjelder i 9 av 10 tilfeller, – og at fedre ikke har fått bidrag fra mor eller barnetrygd uansett!).
    *******************************
    Det burde kanskje følge med en unskyldning til disse på lasset ja.
    Angående den andre saken du nevner, så tror jeg at jeg skal la være å kommenterer noe jeg overhodet ikke har peiling på. Men jeg vet at det er store urimeligheter innenfor barnefordeling osv, og at man fortsatt antar at mor er den beste forsørger. Siste tror jeg overhodet ikke er tilfelle i alle saker, og er nok noe som henger igjen fra gammelt av.
    Og jeg skjønner ikke hvorfor far ikke får barnebidrag fra mor når han har foreldreansvaret (eller hva det heter), når man får andre veien.
    Ups… ble en liten kommentar på det likevel 🙂

  6. ravn sier:

    Fy for et menneske!
    Hun får bli, ja.. Men å dra fra barna sine hvor hun kom fra var ikke så vanskelig så lenge det var en mulighet for å komme til rike Norge. Hun sa det jo selv, at hun var jo så fattig og ønsket seg et hus osv.. Bra hun fant den looseren å få seg barn m da..
    Så norske tapermenn, ut og grine seg til oppholdstillatelse for alle thaidamene dere skaffer billig på rundreise..
    Støtte på facebook, hvet dere…
    ***************************
    Nei, vet du hva. Det der er å gå laaaangt over grensen.
    Jeg kjenner ikke hele saken hennes og det gjør neppe du heller.
    Greit det finnes de norske mennene som reiser til utlandet «bare» for å finne seg en kone, men jammen meg er det mange av de som finner kjærligheten også. Verden er ikke så svart/hvit som du tydeligvis der den som.

  7. Endelig sier:

    Ahh, endelig. Endelig slipper vi å se på den sippingen på TV lengre, av han der gubben som ikke klarer å ordne seg norsk dame…
    ***********************
    Seriøst?
    Man bestemmer som oftest ikke selv hvem man vil blir glad i.
    Og om du syns han sippet på tv, så trengte du jo overhodet ikke se på. Det var ett valg du hadde og tydeligvis tok!!

  8. Pelle Parafin sier:

    @ ravn: Kanskje du er grei og forklarer oss lesere her hva som gjør Lailas mann til en ´looser´? At han har giftet seg med ´en thaidame´, kanskje? (Laila er fra P.I. har jeg skjønt, – men det er vel det samme for noen). Hvis de norske damene han oppigjennom livet har møtt, ligner på deg, skjønner jeg han godt, jeg. Tipper dama (og mannen hennes) har såpass til vett i hodet, at de skjønner regelverket vi har her. De gir full anledning til å få barnet/barna hun måtte ha på P.I. hit til landet. Gode og riktige regler, slik jeg ser det. Hva mener du?
    **************************
    Ja, Ravn, hva sier du?
    Med tanke på endel norske jenter/damer og deres krav til g** og hvermansen kan jeg faktisk forstå at noen ønsker å prøve lykken andre steder. Jeg mener IKKE at asiatiske jenter tar hva som helst eller er uten meninger om noe, men kanskje (forhåpentligvis) tenker de i litt andre baner enn enkelte av de norske??

  9. ravn sier:

    Neivel!
    Tar i alle fall utgangspunkt i hva hun sier ang det å dra fra ungene sine. Hadde aldri dratt fra barna mine når jeg tross alt hadde til mat og husly som hun hadde..
    Forkastelig å se å høre om den innstillingen hun legger for dagen. Han derimot ser vel kjærlighet i ethvert skjørt som heldigvis skulle blåse hans vei…
    **************************
    En ting har jeg lært, og det er at man aldri, skal si aldri. Og selv ikke du vet hva du ville gjort under gitte omstendigheter.
    Siste setningen din er så usakelig at det er ikke verdt å kaste bort irritasjon på igrunn.

  10. Dusten sier:

    De største «looserne» er vel de som reiser til Thailand o.l. hvert år for å få seg en dame, men tør ikke å ta hu med hjem.. Det er også disse som rakker mest ned på utlendinger i Norge, og spesielt norske kvinner som er i sammen med en utlending ( dvs svart ).

    Gratulerer, familien Navrud!
    **************************
    Hadde jeg vært mann og funnet kjærligheten i Asia hadde pokker ikke jeg turt å ta henne med hjem heller. Makan til fordømmende nordmenn i mange tilfeller skal du lete lenge etter.
    Og jeg tror så absolutt ikke disse som «ikke kommer» hjem er de værst til å rakke ned. Det er etniske nordmenn i Norge sabla flinke til selv.

  11. Pelle Parafin sier:

    @ ravn:

    Forsiktig anslått, – for meg virker det som barna til fru Nyrud har vært heldigere med foreldrene, – i allefall mor, – enn hva dine barn har vært. Når det er sagt: Lykke til!, – uansett! Håper for din del (og barna dine sin del) at du aldri kommer i den situasjon som jeg kan forestille meg har vært Lailas. Har forøvrig et forslag til deg, ravn: Slå opp på ordet EMPATI. (Har ellers forståelse for at du unnlater å svare på mine spørsmål. (Hva skulle det svaret i så fall ha vært?).
    ****************************
    Bare for å hjelpe til i saken, kommer definisjonen på empati her (Wikipedia):
    Empati (fra Gresk, empatheia, bokstavelig: «inn-følelse.» Må ikke forveksles med sympati) er evnen til å forstå en annens sinnstilstand eller følelser. Empati er således ikke bare evnen til å se om noen er glad eller trist, men innebærer også evnen til å forstå andres motiver for handling samt deres verdier og holdninger

  12. ravn sier:

    Tja!
    En ting er å ha empati m fattige, men mennesker som fru Naverud som tross alt klarte seg der hun kom fra blir det verre med..
    Det var nok den «stoore» kjærligheten som lokket henne til Norge vekk fra barna sine…
    Skal like å høre dere forklare ordene «empati og gitte omstendigheter» for de barna hun dro i fra..
    Men snart er jo mor «rik», så da så…
    *******************************
    For hun syns sikkert det var lett å reise fra barna sine?
    Hverken du eller vi andre kjenner den hele og fulle sannheten. Det er det kun de det gjelder som gjør i denne saken. Jeg syns det er drøyt å trekke motivene hennes i tvil helt uten videre. Eller i det hele tatt bestemme motivene for henne. For det er sånn det virker på meg at du gjør.

  13. ravn sier:

    Liten opplysning til Pelle parafin, sånn for å hjelpe ham i saken: naiv a1 (utt na-i>v; gj fr fra lat. nativus ‘medfødt, naturlig’) NAIV:
    1 barnslig, troskyldig ha en n- tro på noe / være n- som et barn…
    ****************************
    Like lite som man mangler empati fordi man ikke alltid er enig i en sak, er man naiv fordi man tror på en 🙂

  14. Jeg lurer meg litt på om disse som fordømmer henne for å ha reist fra barne sine hadde tenkt i de baner om dette var en mann…..

    Jeg er så glad for at det ordnet seg for dem. Alt annet ville vært helt forferdelig.
    Gratulerer til familien :))
    ******************************
    Tviler jeg på at de hadde.
    Veldig bra at det ordnet seg for dem 🙂

  15. Pelle Parafin sier:

    @ ravn:

    Fremdeles ikke svar på hva du synes det er som gjør herr Nyrud til en ´looser´?

    Obseverer videre at du ikke, – selv etter oppslag, (egentlig) skjønner betydningen av ordet empati. Hvilket innleggene dine allerede har bevist. Test: Kan du forestille deg hva hun tenker&føler når hun leser innleggene dine? For det gjør hun, – og det var med i beregningen din, – ikke sant?

    Og hva vet du om fru Nyruds bakgrunn, forhistorie og personlige agenda? Like lite som meg, tenker jeg, selv om du prøver å gi inntrykk av å vite alt om henne.

    Hvor kommer NAIV inn her? Skjønner ikke, – er jeg ´som et barn´? I så fall: Takk for det, – barn er flotte mennesker. Noen ganger helt til noen voksne tar fra de den egenskapen, he, he. Du skulle nok ha beholdt mere av ditt ´barnlige hjerte´, ravn!

    @ Jan Olsen:

    Innlegget ditt er egentlig ikke verdt å kommentere, – men vil gjøre et forsøk: Kan du fortelle oss uvitende hva du mener med «hente utenlandske importbruder til Norge»?
    Mener du sånn som onkelen min som for noen år siden giftet seg med en (svensk) dame han traff under studier i Gøteborg, – og siden flyttet tilbake til Halden med? Eller mener du noe helt annet enn det?

    ***************************
    Vi får se om ravn svarer denne gangen da 🙂
    Og Jan Olsen tenkte garantert ikke på svenske jenter. Akkurat det tror jeg at jeg kan love deg. Svenskene tenker vi skjelden på, selv om de står for den største delen av blant annet arbeidsinnvandringen her til lands.

  16. Pelle Parafin sier:

    @ ravn, Jan Olsen, – og dere andre lesere her:

    Dere vil, knapt nok, finne EN ENESTE nordmann som er mer UENIG med den asyl- og innvandringspolitikk som har vært ført av de skiftende regjeringer de siste 35-40 år, enn hva jeg har vært, og fortsatt er. Det som har skjedd innenfor dette området er en ulykke for nasjonen Norge, – uten historisk sidestykke, – og etter hva jeg kan bedømme: irrevesibelt! I særlig grad, – men ikke alene, det faktum at omtalte innvandring i det alt vesentlige har bestått av innvandrere fra muslimske og afrikanske kulturer, – kulturerer så fremmedartede og forskellige fra norsk/nordisk/skandinavisk som vel overhodet mulig. Historiens dom vil bli hård.

    Hudfarge er for meg revnende likegyldig og uvesentlig. Likeså religion, – med ett unntak: Islam. Som etter mine begreper knapt er verdig betegnelsen ´religion´. Rase:
    best egnet for forskere ac forskjellig ´fag´, – ikke så interessant for menigmann.

    Jeg vil la det være med dette her. Siden saken her på denne bloggen dreide seg om hvorvidt Laila Naverud og mannen og baret (og barna) hennes/deres endelig har fått det klarert med Jensemann at de har grunn til å se framtiden lyst i møte! Og siden jeg ikke har kommet i hu å nevne det før nå: Gratulerer med dagen, – det gledet meg nesten like mye som jeg kan forestille meg at det gledet dere!
    ***********************************
    Kanskje det kommer ett innvandrings-politisk innlegg her en gang. Isåfall kan vi jo ta den diskusjoen da. Noe sier meg at vi er relativt uenig i endel 🙂 Men uenighet fremmer diskusjoner og nye sider av en sak. Mulig vi kan lære noe begge to 🙂

  17. Jeg er kjempeglad på deres vegne og ufattlig forbannet på alle de useriøse kommentarene her. Gidder ikke å bruke energi på dem engang.
    Skål fam. Naverud 🙂
    ******************»
    Dette vet jo fra før: useriøse kommentarer kommer alltid på innlegg/saker som engasjerer.
    Men siden de gidder å bruke tid på å øse ut av seg eder og galle, skal de jammen få noen mere fornuftige svar tilbak 🙂

    Skåler samen med deg jeg 🙂

  18. ravn sier:

    Pelle P:
    Onkel fra Halden, ja. Var det han som var på busstur m kona si i tv,»harrytur på svinesund»?
    M looser mener jeg menn som tar m seg ei kone hjem for egen skyld, hvor ungene blir igjen.. Men han er det synd på når det hender ham..
    **************************
    Den der ble så usakelig at dersom du ikke har noe mer fornuftig å komme med, syns jeg du skal finne ett annet sted å kommentere saken!!

  19. Pelle Parafin sier:

    @ ravn:

    hva (i dine øyne) gjør meg naiv? Hva er det jeg «tror», – som du synes å ´vite´? Å være «uenig» er helt i orden for meg, – det ligger mere enn DET i mine innspill til deg. Hadde håpet du så det, – men skjønner jo at du ikke gjør det. For meg representerer innleggene dine kun ´lavmål´ på menneskelighet, – kultur og dannelse, – om du skjønner? (Rart du ikke ser det selv, – eller har du ´røykt sokkene dine´? Gi oss alle her ´mer av deg selv´ – hvem er du, hva gjør du, hvorfor tenker (og skriver) du som du gjør? Hvor ´kommer du fra?´ Har du ´mann og barn?´ Er sikker på at noen ville ´gadd vite´?. For meg fremstår du som kjempesnål, uten dannelse, harry! ,- og heller ganske ´odd´!
    *******************************’
    Tviler på du får svar 🙂

  20. ravn sier:

    Du har rett,, beklager den første setningen..
    Den andre kan jeg fint stå for.
    Har fulgt fru naverud på tv 2 i dag, og uttaler meg etter hva hun selv sier..
    Kun ord om at hun ønsket seg jo et hus, og hvem gjør ikke det.. Hun hadde nok til å fø og huse barna sine m sine foreldre, men allikevel drar hun fra dem i årevis..

  21. Pelle Parafin sier:

    @ ravn:

    dette blir nok min siste kommentar til deg. (Romkompisen min her sier: «Leave her alone, – hu er´ke rett navla»):

    Jeg har jo nettopp fortalt deg at onkelem min studerte i Gøteborg. Erru´ treig eller?

    Vel, da har vi avklart at herr Naverud IKKE er en ´looser´. Han har, etter det jeg leser i avisene IKKE TATT HJEM noen som helst, – heller ikke kona. De traff hverandre her i Norge.

    Men, takk for órdvekslingen´. Håper du er fornøyd med deg selv. Den siste linjen din var forresten bare ondskapsfull.

  22. Jan Mayen sier:

    Jeg tror at hele saken handler om importbruder og menneskehandel. En gamling på 62 år, som jeg kjenner, benyttet samme fremgangsmåte. Jenta kom fra Tailand som au pair. Selv om han kunne vært bestefaren til jenta, giftet de seg samme år. Jeg kan avsløre at bak dette ligger det kyniske menneskehandel. Utad virker det som en solskinnshistorie, men dette er menneskehandel.

    Men i lykkerus er det vel vanskelig for mange debattanter å se klart.
    ****************************************
    Hmm… jeg vet faktisk ikke helt hva jeg skal skrive her jeg.
    Selv om noe er menneskehandel betyr ikke det at alt er det. Innimellom finner man kjærligheten også 🙂

  23. John sier:

    Syntes dette er en flott nyhet jeg. Jeg er 20 år og hadde en Norsk far til han døde når jeg var 10 år. Min mor er Vietnameser. Hun var flykning fra Vietnam og pappa var en av de som møtte henne når de tok imot flykningene derifra. Orker ikke å skrive alt som skjedde der og da men likavel…. Siden den dag pappa døde har min mor som er født i et helt annet land, tatt godt vare på meg og min søster. Det er spessielt tungt å ta vare på 2 unger fra 8-10 års alderen helt til de er voksne og skal ta vare på seg selv. Mange foreldre sliter med å ta var på unger som er i ‘teenage’ fasen. Min mor kan Norsk, jobbet som bare det, for å kunne få meg og min søster til å vokse og ha det godt i et trygt hjem. Det er ikke alle som kan heller, det er et stort ansvar.

    Jeg føler meg faktisk hatet og folk vil jeg skal ut av landet fra andres innlegg her inne, trist men sant. Folk som sier at han som fant denne Filipinske dama ikke greide å få seg Norsk dame, er en taper. Forelskelse er ikke noe du selv bestemmer, det er noe som kommer automatisk. Jeg har selv hatt forhold med Norske jenter, fra andre land og jenter som er blandet Norsk og noe annet. Dette er ikke noe jeg bestemte, dette er hva mine følelelser fortalte meg.
    Jeg føler meg stolt over å ha en mor som jeg har i dag, siden det er et tungt ansvar, spessielt for henne som ikke var født i Norge.

    Som jeg nevnte tidligere, folk i innlegene her skriver hat mot han som ikke ville gifte seg med en Norsk kvinne. Så du/dere mener jeg er en taper? Siden jeg hadde en Norsk far og en Vietnameser mor?

    Nei seriøst, om dere ikke har noe bedre til å bidra i deres innlegg så ikke gidd en gang å skriv here inn. Orker ikke folk som skal være så negative.

    Igjen da 🙂 Flott blogg og gratulerer til parret! Ønsker dem alt godt! 🙂
    **************************************
    Kan ikke annet enn å si, takk for flott kommentar 🙂
    Du skal være stolt av din mor og ikke bry deg om hva enkelt individer her inne sier. Enkelte klarer ikke tenke lenger enn sin egen nesetipp. Og faren din var heller ingen taper 🙂

    Ha en flott helg 🙂

  24. JILL WHITE FANEBUST sier:

    Laila Navrud hade neppe fått blitt i Norge viss ikke folket
    hadde arrangert seg.Stoltenberg
    snudde da han kom til og tenke
    på hvor mange velgere AP ville
    miste på dette.

    JILL
    *******************’
    Det får vi jo aldri vite da.

  25. Elin sier:

    Først til Ravn. Den første bemerkningen din er mer enn grusom.
    Jeg er så glad for at denne familien kan få bo sammen. Jeg håper at de får hentet Laila,s barn og at familien kan bli 4 istedenfor 3.
    Gratulerer. Er glad at regjeringen «la seg flate». Hadde ikke vanlig folk stått på og forlangt dette hadde det aldri hendt.
    *****************************
    Mye vanlig folk forlanger, uten at det blir gjort noe med det. Men denne saken var kanskje noe de kunne gjøre noe med?? Tror det er mer der det ligger 🙂

  26. ravn sier:

    Ja, ha det godt Pelle!
    Og ang dette m utdannelse, kan du jo be «romkompisen din hjelpe deg m rettskriving i framtiden..
    ***************************
    Gi deg da!!
    Bokstavkjeks har vi alle bruk for innimellom. Du også har jeg sett.

  27. Pelle Parafin sier:

    @ John:

    Du har det beste innlegget på denne bloggen!

    Les hva jeg skriver om´norsk innvandringspolitikk´. Om jeg var statsminister og ´bestemte alt´ her til lands, ville både du og moren din vært ønsket velkommen! Dengang da, – og nå!

    Du har tilegnet deg mere ´dannelse´ enn de fleste på din alder. Ta vare på deg selv, – og din mor. Og må hell&lykke følge deg. En ting til: 90%, – kanskje mer, er MED deg, ikke MOT deg.

    mvh rml

  28. Pelle Parafin sier:

    @ ravn:

    he, he. Gidder ikke se etter hvor fingrene kan ha gått fort, jeg.

    Kanskje sikter du til denne? (ravn/13:57)?:

    «Så norske tapermenn, ut og grine seg til oppholdstillatelse for alle thaidamene
    dere skaffer billig på rundreise.. Støtte på facebook, HVET dere…»
    *********************
    Touche (??)

  29. John sier:

    @ Pelle Parafin
    Takker 🙂 Ja jeg føler det at folk er med meg og det er jo en deilig følelse!
    Syntes fortsatt synd på at folk skal rakke ned denne familien som endelig har lykken med seg. De fortjener det og jeg ser jo så utrolig godt at de trives i nærværet og de er skikkelig forelsket! Noe som de fortjener! Og ja tusen takk 🙂
    Moren min forelsket seg tross alt i faren min pga han var snill og tok var på henne. Dette er noe alle søker i kjærlighet; Trygghet. Laila fant trygghet i mannen hun er sammen med nå. Er så utrolig provoserende folk skal rakke ned på dem :/.
    Men tusen takk igjen! Håper du får en super helg og ønsker deg alt godt også 🙂

    @ Nina (Bloggeren)
    Er enig når du skrev tidligere: »Hadde jeg vært mann og funnet kjærligheten i Asia hadde pokker ikke jeg turt å ta henne med hjem heller. Makan til fordømmende nordmenn i mange tilfeller skal du lete lenge etter.»
    Er trist når folk skal dømme andre, bare fordi de ikke er med en Norsk kvinne.
    Alle jenter fra hele verden er spessiele på sin måte og alle har sin egen smak.
    I kjærligheten er det ingen grenser uansett hva 🙂

    Og tusen takk for kommentar for mitt innlegg:) Ha en super helg du også 🙂
    **************************************
    Ja, det er trist når man dømmer andre bare fordi man finner noen med annen bakgrunn og som man liker 🙂 Kjerligheten har ingen grenser som du sier 🙂
    Som du ser har du flere med deg enn mot deg 🙂

  30. Fubar sier:

    Gratulere familien Naverud og er veldig glad på deres vegne. På tide at regjeringen omgjorde vedtaket. Nye landsmenn/kvinner må få hjelp til utfyllingen av søknadene så misforståelser kan unngåes. Slik det er blitt gjort i denne saken.

    Til det med at hun måtte forlate barna når hun flyttet til Norge er helt vanlig praktsis. Og som au pair er det veldig vanskelig å ta med barna.
    Ytterst skjelden at barna for være med på første flyttelass til Norge. Det har noe med regelverket å gjøre. Spesielt hvis mor og barn ikke bor innenfor Schengen.

    For først må mor få oppholds- og arbeidstillatelse i Norge, Mannen må dokumentere inntekt, boforhold ovs før søknaden til barna kan sendes UDI. (UDI bruker i snitt 6-12 mnd å behandle søknaden). Er svaret negativt fra UDI så må saken sendes UNE for videre behandling (ytterligere 6-12 mnd saksbehandlings tid). For meg så var det vanvittig saksbehandlings rot fra UDI. UNE overkjørte UDI i saken.

    Jeg er gift med asiatisk dame, hun trengte ikke å flytte til Norge fordi hun klarte seg veldig bra økonomisk, hun la ned butikken sin og flyttet til Norge for hun ville bo sammens med meg. Hun prater norsk nesten helt flytende, jobber (økonomi avd i kommuenen) og betaler skatt

    UDI = utlendingsdirektoratet
    UNE = utlendingsnemda
    ******************************************
    Takk for hyggelig kommentar.
    Det er jo helt på trynet at man får hjelp til å fylle ut byggesøknader osv, men ikke sånne ting som det gjelder i denne saken. Heldigvis kom det noe godt ut av det 🙂
    Godt du tok deg tid til å forklare dette med barn osv. Tror det er flere av de som har kommentert her som trengte å få en opplysning om det 🙂

  31. Endelig fikk regjeringen ut fingeren og endret reglene slik at hun får bli. Gratulere så mye! Det er slike mannesker vi ivl ha her i landet så kan vi sende ut alle som ikke gidder å jobbe og lever på ulike tiltak. (skulle samlet dem på en øde øy) Denne dama er det tak i, noe vi bør sette ganske høyt.
    **************************************
    Enig med deg i at folk som faktisk jobber og gjør som de skal her i landet, ikke skal hives ut på en teknisk formalitet.

  32. minhnguminhngo sier:

    Jeg ser at UDI har endret sin prakis overfor strenge regler er positiv mottatt av alle. Det har lettet både familien og innvandrere og norske folk som har lenger ventet på en slik omvending. Men, det er et stort mysterium av sakene som UDI sikker velge å overse og helst ikke blotlegges for allmenneligheten er:
    1- Laila har sagt opp arbeidskontrakt med vertsfamilie dermed hennes oppholdstillatelse tilbakekalles med øyeblikkelig virkning, hun har deretter giftet seg mens hun manglet oppholdstillatelse noen det ikke kan gjøres etter vigsels regler for utenlandske borger som vil gifte seg i Norge.
    2- En au-pair kan ikke levere søknad fra riket om ikke hun har lovlig oppholdt i siste 8 mnd i Norge. Det gjorde Laila da hun søkte om familiegjenforening
    3- Da hun søkte om au-pair tillatelse hadde hun et barn i hjemlandet, etter au-pair regler kan ikke person med samboerskap, har småbarn eller være gift søke om au-pair. Laila fikk tillatelsen sannsynligvis fordi hun ikke oppga om barna og dermed hun fikk sin sønn fra tidligere ekteskap med seg til norge

    Jeg ser at UDI viste om disse ulovlige tingene men overså det for å unngå mer bråk av medier og oppfyller folks forventing. Dette viser at selv om man har mindre lovbrudd kan oversees når saken har fått dekket av riksaviser
    ********************************************
    Jeg kjenner ikke detaljene i saken, og du har nok rett i at media har mye makt når de setter ting på dagsorden.
    Men jeg mener at man av og til må utøve litt skjønn i slike saker også. Hvorfor får ikke ærlige, hardarbeidende asylsøkere/innvandrer bli, mens lovbryterne kan tusle rundt i gatene som om ingenting skulle ha skjedd??

  33. minhnguminhngo sier:

    Joda, er helt enig med deg og tror at hele verden har en felles oppfatning om å ikke la krimineller vanker fritt i gatene i deres eget hjemland, snarere ikke i Norge. Men hvem er krimineller og hvordan de blir krimineller? Et konkret eksemple som jeg bevitnet til, en dame fra Vietnam har vært gift med en norsk mann. Han var ikke fornøyd med henne da hun har nokså blitt integrert i norsk samfunnet. Han mente at hun burde fungert som nordmenn i arbeidstid og som vietnamesisk ydmykede kone etter arbeidstider. Hun prostestert ham om dette. Han dro til Vietnam og får seg en ny og yngre dame der og blir beboende der. UDI fant at mannen ikke bor sammen med henne og dermed avslo søknaden om fornyelse av opphold. Hun anket videre til et endelig avslag fra UNE. På vedtaket stod det at UNE ber POL forkynner henne om utreisefrist, hun ventet og ventet i flere måneder. Tilslutt reiste hun hjem frivillige, og giennom sin advokat har hun bed om å informere POL om hennes utreise. Alt var i orden. Problem er alt etter skilsmisse med norsk mannen, bodde hun sammen med en norsk borge med vietnamesisk bakgrunn. De ble forlovet og begge har reist til Vietnam og giftet seg der når han hadde ferie. Hun søkte da om familiegjenforening med den nye mannen. UDI avslo søknad begrunnet at hun hadde ulovlig oppholdet i landet etter UNE sitt vedtak. UDI viste heller ikke om dette da hun har lagt fram deltaljert historien om hvordan hun blir kjent med den nye mannen. Hun har også lagt frem et brev fra sin advokat hvor hun understrekket at hun har ventet lenger på vedtak fra POL om utreisefrist uten å ha fått det. UDI nektet henne avgang til Norge for 2år. Det er flere momenter i saken som styrker hennes sak men UDI stempler henne som kriminiller. Da ser du at hvem har makt og uttalelse om et enkelt mennesker kan bli krimineller selv om de er i utgang en ærlig mennesker. Hva synes du om denne historien da?
    ***********************************************
    Det var ikke slike saker jeg mente da jeg sa at man kan stille seg spørsmål om hvorfor kriminelle får bli, mens ærlige og arbeidene mennesker sendes hjem.
    Jeg snakket om de som voldtar, stjeler, dreper osv.
    Den historien du snakker om skal jeg ikke uttale meg om, da det er for mange momenter jeg ikke kjenner. At det norske byråkratiet til tider er tungvindt og ikke alltid til det beste i enkeltsaker er desverre ikke noe nytt.

  34. minhnguminhngo sier:

    Det er noe her Fubar Sa ikke «helt» korrekte.
    1- Betinget for å være au-pair er «man må være singel» hverken enslig mor eller partner i samboskap, ekteskap. Dette er til barnets beste. Siden en au-pair skal være mellom 16 og 30 år ved søknadstidpuktet.
    2- Når UDI fattet et negativt vedtak, det kan omgjøres dersom det kommer med nye momenter som gir grunnlagt for endring av vedtaket. Dersom klagen ikke fikk medhold, vil UNE behandle klagen, de fleste tilfeller, vil UNE har samme befatning som UDI og vedtaket fikk ikke medhold. Da rettsak kan innvolves vha en advokat.
    3- Behandlingstid for en klage er vannligvis kortere enn en opprinnelig sak fordi alle trengte dokumenter er vedlagt i saken, det er kun noe få opplysninger som trenges for å omgjøre saken. Grunnen til at det tar flere måneder til å behandle en klage fordi denne saken blir tilbakelagt nederste i klagebunken. Selv om en sak behandler får de opplysninger idag men likevel saken skal da gå i sin tur og orden.

    Jeg kjenner til systemmet og vil påstår at slik det foregår i utlendingsforvaltnings organet
    ***********************************************************
    Eller så er det så mange saker å behandle at ting tar tid uansett hvordan man snur og vender på det??

Legg igjen en kommentar

