Justisminister Storberget mener politiet må omprioritere!!

Yey, tenkte jeg da jeg hørte dette på radioen i dag. Kanskje man engelig skal få føle at man blir tatt seriøst når man blir ranet, slått ned av ukjent gjerningsmann/-kvinne, voldtatt osv.
Skuffelsen var derimot stor da de fulgte opp med at «økonmisk kriminalitet skal prioriteres fremfor rus, prostitusjon, tigging og utelivsvold». Jeg trodde jeg hadde hørt feil. Og siden jeg ikke fant noe om det i avisen følte jeg meg sikker på at jeg hadde hørt feil. Det var intil jeg fant en artikkel i nettavisen og nå denne på VG Nett

Første først, jeg er enig i at økonomisk kriminalitet faktisk er ett stort problem for velferdsstaten Norge. Unndragelse av skatt, moms osv, som skal bidra til fellesskapet, skader faktisk den jevne nordmann idet lange løp. Nå er det nok noen som mener at velferdsstaten Norge ikke er så velfungerende uansett, men da vil jeg påstå at disse millionene/milliardene i feks skatt som ikke betales inn kunne ha vært med og bedret dette.
Uansett, det er faktisk ikke økonomisk kriminalitet som påvirker den jevne nordmann daglig. Hva med Leon her på bloggen som uforskyldt ble slått ned på AC/DC konsert? (Selv om man vet at det er vanskelig å finne gjerningsmannen i sånne situasjoner). Hva med jenta som blir voldtatt i en bakgate i en by på vei hjem fra hva som helst? Hva med han/hun som blir slått ned på åpen gate av en tilfeldig idiot som synes det er helt greit å drive med sånt? Skal ikke disse sakene tas alvorlig lenger? Skal jakten på finanstopper som ønsker å ha mest mulig i egen lomme gå på bekostning av vanlige borgere som uskyldig blir rammet av vold?
Hva med rettferdighetsfølelsen til disse menneskene? 

Jeg kjenner at jeg blir sint og lei meg. Forstår at det er viktig å ta disse «haiene» som kun er ute etter å mele egen kake/øke størrelsen på bankkontoen på ulovlig måte, men det burde vel være en mulighet for å gjøre begge deler?
Antar at ikke alle ressurser i politiet kommer til å gå til bekjempelse av økonomisk kriminalitet, men en omprioritering av midler og mannskap betyr ALLTID at noen får mindre. Og her er det jo uttalt at «hverdagskriminalitet» skal nedprioriteres.

Jeg håper du har en plan Hr. Storberget. En plan som ikke får den gjengse mann på gata til å føle  seg mindre trygg!!

4 thoughts on “Justisminister Storberget mener politiet må omprioritere!!

  1. samantha sier:

    Mindre innsats? MINDRE? Hele helvetes bunten av politikere burde kastes ut av landet!
    ***********************
    For du hadde gjort en bedre jobb eller?
    (Usaklige kommentarer, får usaklige svar)

  2. Morten sier:

    Det er en viktig debatt du tar opp. Jeg støtter deg fullt ut i dine uttalelser. Men jeg reagerer litt på innledningne din. Håpet at man ENDELIG kan bli tatt SERIØST når man blir slått ned, voldtatt osv…!?

    Før jeg fortsetter vil jeg påpeke at jeg er politimann og følgelig har litt innblikk og forståelse av kriminalitetsbekjempelsen i Norge…

    For det første; har du opplevd alt det der? Ranet, slått ned, voldtatt? for siden du uttaler at du ENDELIG kan bli tatt SERIØST, regner jeg med at du har førstehåndskunnskap?

    Dersom det er slik, at du har opplevd alt dette – og hver gang følt at du ikke har blitt tatt seriøst, er jeg svært overrasket. Jeg har til dags dato ikke opplevd en gang at hverken jeg eller mine kollegaer (som jeg jobber med til daglig) at vi har tatt slike forhold useriøst. Det er klart at dersom vi opplever saker hvor «begge to er like gode» og «begge har bedt om dette resultatet» (et blått øye hver), så tar vi det ikke så veldig seriøst. Men slike saker som du skisserer har høyeste prioritet!

    At vi ikke alltid klarer å pågripe en gjerningsmann og bevise vedkommendes skyld er riktig. Det kommer blant annet av at vi ikke kan trylle. Ikke kan/eller vil vi produsere fiktive bevis. Dessuten er kravet til bevis i en rettssak svææært strenge!

    Dersom du sikter til «ikke bli tatt seriøst» hva angår straffeutmåling, når bevis for et straffbart forhold faktisk foreligger, så er jeg enig med deg. Veldig mange gjerningsmenn får svært lav, eller ingen sraff, til tross for at det er bevist.

    Vel – takk for ditt engasjement i norsk kriminalitetsbekjempelse. Interessant innleg. Men måtte bare skrive noen ord om innledningen din.

    Ha en god sommer videre 🙂

    Mvh Morten
    *******************
    Hei Morten.
    Takk for en lang og fin kommentar.
    Aller først, nei jeg har aldri (bank i bordet) noensinne blitt utsatt for hverken voldtekt, ran, overfall eller lignende. Uttalelsen min om «endelig bli tatt på alvor» var satt litt på spissen. Jeg vet at politiet gjør det de kan, men sett fra offerets side når det drøyer med påtale, rettsak og ofte en lav dom, føles det ofte å ikke blit tatt på alvor. Og det er der hvor det i det hele tatt blir en dom. (Og ja, jeg kjenner folk som har blitt utsatt for slike hendelser).
    At strafferammene i Norge er lave, hersker det vel liten uenighet om, men på den andre siden mener jeg at det er vel så viktig hva vi gjør for å få de ut i gjen i samfunnet som lovlydige borgere. Samt å ha ett ettervern som virker.

    At man i mange tilfeller må henlegge en sak på grunn av manglende bevis osv, er jo i og for seg en bra ting. Det hindrer iallefall uriktige dommer. Selv om vi har hatt noen få justismord her til lands. Den jevne nordmann er også klar over at politiet ikke kan trylle. Som den saken jeg nevnte i innlegget med han som ble overfalt på AC/DC konserten tror jeg det er stor aksept for at gjerningsmannen ikke blir tatt. Selv fra offerets side. Ikke kan politiet trylle, ei heller er de synske. Og den dagen man begynner å fabrikkere bevis, har vi tapt på alle områder. Både offer og gjerningsmann.

    Ønsker deg en fortsatt fin sommer, og takk for igjen for fin kommentar 🙂
    Fortsett å gjør en like god jobb som dere gjør. For jeg mener faktisk dere gjør det, selv om innlegget mitt kan leses anderledes!!

  3. silje sier:

    Må si mortn hadde et veldig godt innlegg. Jeg har faktisk blitt utsatt for et ran. Det morten sier er sant. Du blir behandlet seriøst og ivaretatt.
    ********************
    Hei Silje.
    Godt du ble ivaretatt etter en sånn opplevelse.
    Les gjerne kommentaren min til Morten, så ser du litt mer om hva jeg mente.
    Ha en fortsatt fin sommer 🙂

  4. potetrepublikken.norge sier:

    snuten oppfører seg rasistiseke mot mørke! en lys og mørk bråker,ja da er mørke fordømt av politiet,og havner i cella. politiet oppfører seg rasistiske!!!de bør straffes!
    *******************************’
    Det er ikke sånn av hver gang en med mørkere hud havner i cella at det er rasistisk motivert fra politiet sin side.
    Har du belegg for det du sier??

Legg igjen en kommentar

