Trist at en 15-åring må tilbringe 4 uker i varetekt?

Den 15- år gamle gutten som er siktet for bankranet i Kristiansand har fått fire uker varetektsfengsling. Forsvarere en skuffet og syns dette er trist. Jeg er enig, men det er noe som er tristere.

Det er trist at en 15 åring begår noe så alvorlig som et bankran.
Det er trist at han har flere slike hendelser på rullebladet allerede.
Det er trist at ingen har fanget opp gutten før det gikk altfor galt.
Det er trist at gutten ikke har hatt forbilder i livet sitt som kunne ført ham på en annen sti.

Det er trist at uansett hva slags barndom han har hatt, har han ikke klart å ta ansvar for eget liv og fremtid.
Det er trist at statistisk sett kommer han til å fortsette i samme sporet.

Jeg håper han en dag ser anderles på verden og dens muligheter!!

18 thoughts on “Trist at en 15-åring må tilbringe 4 uker i varetekt?

  1. Slike saker er både triste, vonde og ikke minst vanskelige.
    *********************
    Ja, og likevel må de straffes. Trøsten får være at man iallefall har fulgt FN’s barnekonvensjon.

  2. ted tedsen sier:

    det som er tristest er vell att en femtenåring bergår gråv kriminalitet som ran og ovefall skulle bare mangle samfunnet luker vekk ugresset
    ************************’
    Det er ikke trist i seg selv at man straffer de som begår lovbrudd, uansett alder. Da har du misforstått det jeg skrev 🙂
    Alle handlinger har konsekvenser tross alt!!

  3. Abi sier:

    Jeg er så enig med deg og all den tid jeg jobber på et sted hvor disse havner i varetekt så kan jeg bare si at vi ønsker dem ikke hos oss heller, men hva skal vi gjøre? Et sted har det sviktet totalt og jeg håper bare alt annet er prøvd fordi i fengsel passer dem ikke, men hvor skal man ellers gjøre av dem?
    Det er trist som bare det.
    *********************************
    Nei, man vil jo ikke at en 15 åring skal i fengsel. Men man må jo tross alt få straff for det man har gjort.
    Handling og konsekvens.
    Det er bare så trist at en gutt i alder av 15 år har kommet dit hen at han raner bensinstasjoner og bank. Noe har gått galt.

  4. Ronja sier:

    Ja det er trist at en 15-åring må settes i varetekt, men enda mer trist er det for alle dem som kansje må leve livet videre i frykt etter å ha blitt ranet.

    Han er nok for ung til å forstå de konsekvenser hans handlinger får, både for han selv og for andre.

    Man får bare håpe han får hjelp til å forstå hva han egentlig holder på med.
    **********************************
    Ja, det er trist for de som måtte oppleve dette så nært. Har selv sett hvordan folk faller fra hverandre etter slike opplevelser.
    Men jeg er ikke enig at han er for ung til å forstå konsekvensene av en slik handling. Når du er 15 er du mer enn gammel nok til å forstå hva som er rett eller galt, uansett hva slags bakgrunn du har.

  5. Jeg er også helt enig. Dette er bare trist. Håper gutten får hjelp, slik at han kan komme på rett spor, men jeg har mine tvil…
    ***************
    Jeg krysser fingrene og håper 🙂

  6. Huff så trist, håper virkelig at gutten får den hjelpen han trenger for å komme seg videre..
    En trist historie..
    Stjerner..
    **************
    Håper jeg også!!

  7. supermann sier:

    ja det er trist…Men her må man beskytte samfunnet. Gutten har sikkert hatt en vanskelig oppvekst men det betyr ikke at han er frikjent ansvar. Jeg har endel bekjente som har opplevd svært vanskelig oppvekst men allikevel aldri vært i nærheten av å gjøre noe kriminelt som dette.
    *****************************
    Klart samfunnet skal beskyttes.
    Og jeg er enig i at han ikke er frikjent ansvar hverken fordi han er ung eller har hatt en vanskelig oppvekst.

  8. Tja, kanskje tanken slår ham i et rolig øyeblikk at han faktisk er i ferd med å bli «yrkeskrimminell» før han når kriminell lavalder?

    At han starter livet uten førerkort, store erstatningskrav og et kriminelt rulleblad som effektivt forhindrer at man hverken får jobb eller banklån.

    Han er i prinsippet dømt til et liv i fattigdom eller å reise tilbake dit han kom fra. Jeg vet ikke hva som er verst, men vi trenger vel strengt tatt ikke denslags elementer i arbeidet med å «bygge Norge»?
    **********************************
    Jeg håper han denne gangen får den hjelpen han trenger til å bli en lovlydig samfunnsborger.

  9. # EB,

    Ja, han trenger åpenbart hjelp. Hvorfor kan ikke noen gi ham en egen bank? Eller kanskje det er nok bare med bank?
    (Og et lite obligatorisk lynkurs i «folkeskikk»? )
    *******************************
    Lynkurs i folkeskikk, samt norges lover og regler er kanskje en god ide 🙂

  10. samantha sier:

    Det er trist, ja, og se hvordan samfunnet har utviklet seg. Det er jo snart ikke lov til å snakke hardt til en ungdom. Derimot er det ikke trist at denne fyren settes inn. 15 år, og i går kunne vi lese at politiet hadde kjennskap til ham fra før. Det betyr i klartekst at fyren har vært innblandet i dritt tidligere.
    ********************************
    Nei, det er alle grepene, eller manglende sådann i forkant av den siste hendelsen som er trist. Ikke at han får straff for det han har gjort.

  11. JILL WHITE FANEBUST sier:

    Valgt denne løpebanen selv.
    Må ta konsekvensene for det.

    JILL
    ******************
    Handling – konsekvens. Sånn er det med oss alle 🙂

  12. Kåre sier:

    Trist?

    Hadde dette skjedd i Iran så kunne det virkelig blitt trist for gutten.

    Jeg har ingen sympati for gutten, livet er hva man gjør et til og man kan ikke skylde på andre.
    ******************************
    Nå er det vel ikke han som har skyldt på andre etter det som kommer fremi media (med mindre artikkelen er oppdatert siden jeg leste den sist).
    Men det er trist at ingen har klart å fange ham opp før det gikk så langt som nå. Det er lov å hjelpe de som ikke klarer å se klart selv.

  13. Karwen sier:

    Når du er 15 år er du faktisk voksen. Du vet hva som er rett og galt. Jeg er så lei av å høre om ungdommer som har hatt det så vanskelig at dette er en unnskyldning for ting som de gjør galt. Skal vi alltid ha en unnskyldning til å bryte loven? Jeg hadde det ikke lett mens jeg vokste opp, kan jeg derfor gjøre som jeg vil? Jeg har null sympati for denne gutten. En gutt på 15 er ikke lenger et barn, så han burde ikke bli behandlet som et.
    *****************************
    Voksen og voksen, men han er i allefall gammel nok til å vite hva som er rett og galt.
    Nei, det å ha hatt en vanskelig barndom er ikke en uskyldning for å bryte loven. Men det er trist at ingen har fanget ham opp. En 15-åring er fortsatt mindreårig og dermed under det offentliges ansvar når foreldre svikter.
    Det er lov å hjelpe de som ikke ser klart selv.

  14. Nå titter jeg ihcvertfall innomn deg som den høflige piken jeg er, noe jeg også var som 15-åring.
    Du har rett! Det er trist alt det du ramser opp og jeg er glad det ikke er min sønn 🙂
    De golfgreien kan du ha i fred for meg:)
    Gleder mg til å se deg.
    **********************’
    Tror vi alle skal være glad for at vi kom gjennom tenårene litt bedre enn det der.
    Sikker på at du ikke skal teste golf? Moro skjønner du 🙂
    Gleder meg til å treffe deg og 🙂

  15. Jeg er helt enig med deg, Nina Elisabeth!

    Fem stjerner.
    ******************
    Takk.
    Rett og slett nitrist at noen ender opp på den måten.

  16. Han vokser nok opp og bli en goe gutt etter at han har fått lære at slikt gjør en ikke uten konsekvenser.
    **************************************
    Krysser fingrene for det 🙂
    Likevle trist at en 15 åring ender opp sånn.

Legg igjen en kommentar

