Den oppvoksende slekt….

Jeg leser seriøst ikke rosablogger. Har vært innom og kikket, men det er det. Jeg blir matt av hele greia. Det finnes viktigere ting her i verden enn sminke, klær og mote.
Men så ser jeg at en av mine venner på facebook har lagt ut link til ett av stikkene fra Heidi Alexandra, Life of a Barbie, og jeg kan ikke la være å kommentere det.

I 2009 klarte hun det kunststykket å komme med løsningen på HIV/Aids problematikken. Siden ingen har klart det før henne, må jo det være en bragd. Særlig for en selværklært Barbie. Bare hør her:

«I Oslo har vi østkanten og vestkanten. Og her ble jeg inspirert, sånn at dere slipper å påpeke det. Uansett, så hva hvis man delte verden i to. To deler, uten en grense, men ja. Først må alle, barn som vokse, teste seg for hiv/aids. Etter det blir man delt i to grupper – de som har det, og de som ikke har det. De som har det blir på en side av verden, resten på den andre siden. Ja, det er brutalt, men hvis man noen gang skal bli kvitt dette dustete sakene må man slå til må de muligheter som er.»

Videre snakker hun så fint om at de med sykdommen ikke kan få barn, slik at man bli kvitt dette en gang for alle. Hun klarer til og med å finne positive ting med dette: «Man kan jo se det fra den positive siden (e). De som har hiv/aids trenger ikke føle seg uvelkommene og være redde for å smitte noen, og de som ikke har det kan leve mens de vet at de ikke kommer til å få det.»

Ok, som ei relativt voksen jente på 30 år vet jeg at jeg ikke burde la meg provosere av dette. Men jeg klarer ikke la være. Kanskje ford i dette ikke er første gang det kommer noe ufint ut av bloggen hennes. Hun var blant annet en av de som forsvarte «kick a ginger-day» med brask og bram. Rett og slett fordi det er stygt med rødt hår.

Jeg tar i meg i å tenke: hvor er foreldrene til denne jenta? Skolen? Foreldrene til vennene? Generelt sett, hvor er de voksenpersonene som burde fått henne til å forstå at det hun predikerer i bloggen sin faktisk er skadelig for andre. Enten så er det ingen av disse som vet om bloggen hennes (hvilket jeg ikke tror særlig på), eller så fremstår hun som den mest oppegående, smarte og medmenneskelige jenta overfor nærmiljøet sitt. Men akkurat det har jeg litt vanskelig for å tro.

Jeg fatter ikke hvordan sånne blogger kan få så høyt lesertall som det de faktisk får. Men jeg tviler på at alle som leser, leser fordi de tror på det som står der. Jeg velger å tro at unge jenter og gutter i dag er litt mer oppegående enn som så. Hvis man ser på kommentarene til dette innlegget får hun heldigvis ikke mye støtte.

Så hva skjer med den oppvoksende slekt? Har vi sluttet å ta ansvar for å få noe fornuftig inn i hodene deres?
Lille, søte Voe virker iallefall som en oppgående, fantastisk flott jente i forhold til dette.

(Jeg vet at lesertallene deres øker med at vi voksne kommenterer og irriterer oss ihjel over dette, men det får så være)

9 thoughts on “Den oppvoksende slekt….

  1. Herregud… seriøst? Det er ikke kødd liksom? Kjenner jeg blir litt kvalm egentlig…
    ************************
    Jeg trodde også det først var kødd, men på den andre siden, det er den selvutnevnte barbien vi snakker om.

  2. I Sverige har vi samma problem, förstås. Men större, eftersom vi är större. Och vad beträffar svenska bloggar så är de allra, allra flesta totalt ointressanta för mig – «tonårsbloggar». Därför har jag gått över Kölen för att ta del av norska bloggar. «Rosablogger» är en kul, norsk beteckning …
    ***********************
    Vi har heldigvis noen bedre bloggportaler enn der hvor «rosabloggerne» oppererer. VGB er en av de, kanskje den eneste hvor man virkelig kan skrive om «alt». Som du ser av fargen på bloggen min liker jeg rosa, men ikke rosablogging…. Hehe….

  3. Jeg håper inderlig ikke at noen av mine tenåringer leser sånt møl. Men om de gjør det, er jeg sikker på at det ikke går inn som en sannhet, de har heldigvis lært å bruke hodet 🙂
    Hmmm, heter det svart- hvitt, montro?
    ***************************
    Om de leser det håper jeg de har fått med seg baggasje nok hjemmefra til at de ikke blir påvirket av sånt møl 🙂

  4. Også aner jeg at din valgte bakgrunnsfarge er nettopp «ROOOSA»?!
    ***********************
    En smule…. Hehe…. Er bare veldig glad i rosa 🙂
    Men innholdet er ikke veldig rosa 🙂

  5. Amazing_Grace sier:

    Hohoho:D
    Jeg skulle likt å vite hvor høy (lav) IQ den jenta har. Nekter å tro det er på rett side av Gauss kurven:o)

    Nei de rosabloggerne er en skam for både seg selv og sine omgivelser. Det verste av alt er at det er de som får mest oppmerksomhet.
    ***********************
    Vi har vel vært flinke nok her på portalen til å gi de oppmerksomhet i det siste og. Men men 🙂
    IQ’n er nok ikke så altfor høy nei.

  6. Hæh! Er det mulig?!
    Det er trist at rosabloggerne får mest oppmerksomhet, men det viser bare hva folk/den oppvoksende slekt er opptatt av: alt som kan kjøpes for penger. Det er det de har meninger om og svært lite annet, dessverre… Og har de meninger om noe annet, ja, så illustrerer ditt eksempel ganske tydelig hva som foregår oppi toppen….
    ********************
    Tror riktignok ikke vi skal skjære alle rosabloggere over en kam. Men det ser desverre ut som om all sminken har trengt inn i hjernen og ødelagt litt for mye.
    På den andre siden, hvem sin skyld er det egentlig at de ikke tenke lenger enn hva sminkekosten rekker? De må jo ha fått med seg noen verdier hjemmefra.
    Men jeg blir fryktelig skremt over tendensen.

Legg igjen en kommentar

