"Et hus uten bøker, er som et legeme uten sjel."

Man kan sikkert diskutere opp og ned i mente om hvorvidt alle burde gå over på lydbøker, lesebrett osv for å spare miljøet eller ikke. Personlig kommer jeg til å forsvare bøker i papirformat til evig tid. Iallefall nå som det meste kan resirkuleres.

Da jeg var liten bodde jeg på biblioteket. Ikke bokstavelig talt altså, men jeg gikk dit etter skolen så ofte jeg kunne. Jeg husker ikke akkurat når jeg lærte å lese, men jeg vet jeg kunne det før jeg begynte på skolen og jeg kunne det før vennene mine.
Jeg har bært med meg tonnevis med bøker hjem fra biblioteket. Og jeg har tilbragt utallige timer der, gjemt mellom reolene med nesen i en god bok. Jeg elsket faktabøkene om Marie Curie, Beethoven, Mozart osv. Tordivelen flyr i skumringen ble fort en favoritt. Jeg leste også typiske jentebøker (men aldri om hester). Nancy Drew stod på ønskelisten til jul i mange, mange år. Etterhvert utvidet jeg horisonten til de litt tyngre verkene. Jeg har lest Dante «Den Gudommelige Komedie», Goethes «Faust», det meste av Shakespeare (jeg er stolt eier av de samlede verkene), Dostojevskij osv. Og selvfølgelig har jeg lest mye av de fire store: Ibsen, Kielland, Bjørnson og Lie. 

Det er ikke så viktig hvilket språk jeg leser på. Men jeg er enig med de som sier at bøkene er best på orginalspråket. Du finner med andre ord mye engelske bøker i hyllene mine. Biblioteket mitt som jeg liker å kalle det. For jeg liker nemlig å eie bøkene mine. Liker å kunne ta de frem igjen når jeg måtte ønske det. Føle papiret mellom fingrene mine. Formelig kjenne historien bli skrevet. Greit nok, jeg eier ingen førsteutgaver (forståelig nok), men likevel. Det er noe eget å stå der med boken mellom hendene, bla tilfeldig i sidene, kjenne lukten av papir.
Jeg har også arvet endel gamle bøker. Og gamle bøker lukter det spesielt av. Godt på en snodig måte. Kan ikke helt forklare det, men jeg liker det.

Personlig er jeg av oppfatning av at historier gjør seg best mellom stive permer. I tillegg holder de seg bedre da. Men av og til må jeg ha paperback, siden sommervarmen har en tendens til å få limet i margen til å gå i oppløsning. Samt at sand, salt og solkrem tar knekken på lim og papir. 
Å kaste bøker er en dødssynd. Men av og til er det ingen vei utenom. Når sidene ikke lenger henger sammen og alt er ett eneste virvar, ja da er resirkulering eneste utvei. 

Nå er jeg akkurat ferdig med å lese Kate Mosse sin bok «Sepulchre» og er dermed på jakt etter en ny god bok å lese. Noen som har gode forslag??
Har vært noen sånne blogginnlegg i det siste, men jeg husker da ikke hvem som skrev de, ei heller hva som ble foreslått. Så kom gjerne med tips 🙂

«Et hus uten bøker er som et legeme uten sjel.»
Marcus Tullius Cicero
6 thoughts on “"Et hus uten bøker, er som et legeme uten sjel."

  1. her i huset er det ihvertfall sjel. Jeg har vel litt over 250 bøker, alt arvet etter mamma og alle har jeg også lest 🙂 Jeg elsker jo å lese bøker.
    Jeg har bare anbefalt to, dvs den ene syns jeg var kjedelig 🙂 Natta vennen.
    **************************
    Har ikke tall på hvor mange bøker jeg har. Det er flere enn jeg kan telle.
    Den du syns var kjedelig, virket kjedelig, så den skal jeg ikke lese 🙂
    Men jeg liker meg i bokbutikker, så skal nok finne noe.
    Natti natt, vennen!!

  2. Et hus uten bøker gir meg panikk… 🙂 Biblioteker derimot, å nytelse… da forsvinner dagen fort 🙂
    *******************************
    Samme følelsen jeg sitter med det 🙂
    Egentlig lenge siden jeg har vært innom ett offentlig bibliotek, men kanskje jeg skal ta meg en tur igjen. Bare for å se, føle og kjenne på bøkene 🙂

  3. Jeg skal ikke skryte på meg at jeg er en lesehest, men på barneskolen var jeg også innom biblioteket nesten daglig. Dessverre leser jeg veldig sjelden bøker nå, men jeg er veldig enig i en ting: Jeg liker veldig godt lukten av gamle bøker. Hva som lager den spesielle lukten har jeg ingen anelse om, og det lukter jo egentlig ikke godt, men bare liker lukten 🙂
    *************************************
    Derfor jeg forer deg med bøker i gave når muligheten byr seg, vennen 😛
    Gamle bøker lukter støv og historie 🙂 Og det er en god lukt. Ikke sånn parfymegod, men god likevel.

  4. Et liv uten bøker er utenkelig, selv kan jeg ikke tenke meg å lese en roman på en skjerm! 😦
    Har akkurat lest «Tapte døtre» av Xinran, utrolig tankevekkende dokumentar. Anbefales! Og har du sansen for Kina, så skriver Lisa See fantastiske romaner. 🙂
    *****************************
    Ikke aktuellt å lese bøker på noe annet vis enn i papirformat. For meg iallefall 🙂
    Kanskje jeg skal slå meg på den boken du nevner der. I tillegg har jeg vurdert den boken som heter «På hjørnet av (ett eller annet jeg ikke husker i forbifarten)».

  5. Tidligere var jeg nærmest som bibliofil å regne, og var overbevist om at denne læresetningen hadde en høy sannhetsgehalt. Men nå når jeg lever sammen med en befolkning hvor 70 % lever under sultegrensen, må jeg si at det finnes sjel også blandt de bokløse … 😉
    ****************************
    Joda, det har du nok rett i. Og setningen passer kanskje best hos oss som har råd til både hus, mat og bøker 🙂
    Men jeg klarer meg ikke uten bøker. Iallefall ikke så lenge jeg har penger til å kjøpe de med. Og den dagen jeg må bruke pengene på noe annet, får jeg heller finne igjen veien til biblioteket 🙂

  6. hehe… Jeg vet det er derfor du forer meg med bøker 😉 Og det er bra det, for det er veldig hyggelig å slappe av med en god bok innimellom (selv om det blir for sjelden)
    *******************
    Hehe…. du finner nok tid en gang 🙂

Legg igjen en kommentar

