Å oppleve noe nytt!!

Sitter og blar gjennom nettutgaven til VG for ørtende gang i dag, og tar meg i å lese en artikkel gang på gang. Norske Linn vil krige for Isarael står det i headlineren. Jeg lar meg fasinere. Kanskje mest fordi noen er villig til å tjenestegjøre i ett land de har bare delvis tilknytning til (hun er halvt israelsk), men også fordi hun bevist melder seg til tjenest i ett land hvor antall rakettangrep bare øker for hver dag som går.

Personlig er jeg av den oppfatning at Israel er feil side verve seg til. Men det er ikke min avgjørelse å ta. For å være helt ærlig er jeg så lei av den konflikten at jeg ikke vet hva jeg skal si. Uansett så er det ikke Israel som er den svake parten. De bekjemper tross alt stein med bomber og raketter. Det kan aldri bli rettferdig. Men krig er heller ikke rettferdig.

En ting kunne vi kanskje ha lært av Israel. Nemlig allmenn verneplikt for kvinner. Jeg ser faktisk ingen grunn til at det bare er gutta som skal avtjene plikttjenesten. Selv om jeg er vannvittig glad for at jeg slapp unna 🙂

Tilbake til saken. Motivene for hvorfor noen ønsker å tjenestegjøre i krigsrammede områder vikarierer nok ganske mye. Og jeg mener strengt tatt ikke at noen er bedre eller dårligere enn andre.
Men når Linn sier at motivasjonen først og fremst er å oppleve noe nytt, dernest for å lære mer om situasjonen i hjemlandet tar jeg meg i å tenke noen tanker.

For det første, hvis det å oppleve noe nytt er det viktigste, har jeg ett par andre forslag.
Hopp i fallskjerm
Test en trampoline
Raft i Sjoa
Rappellere fra en hvilken som helst fjellskrent
Kjøp deg en motorsykkel og ras nedover Europa
Ta dykkersertifikat

For det andre, å lære mer om situasjonen kan gjøres på andre måter enn å verve seg til tjeneste der nede. Hun sier at nordmenn har feil inntrykk av det som foregår der og kritiserer oss langt på vei for å være fordømmende mot Israel uten grunn (slik jeg tolker det). Hva slags ideer tror hun at hun vil bli foret med der nede? Jeg tipper det er av typen: Palestinere er roten til alt vondt og må utryddes for alltid og pines på veien. Verden blir sett på gjennom de øynene man har der man er. Kritikk mot Israel er en av de tingen hun ikke kommer til å lære. Jeg tviler på at hun får større forståelse for konflikten av å delta på Israelsk side. Ei heller på palestinsk. Kanskje i FN-tjeneste, men ikke som fotsoldat i «hjemlandet».

Sorry, men å oppleve noe nytt er faktisk ett dårlig argument for å verve seg i fremmed lands tjeneste. Iallefall etter min mening!!

14 thoughts on “Å oppleve noe nytt!!

  1. Er veldig glad det ikke er vernepliktstjenese for kvinner i dette landet, det hadde jeg rett og slett ikke fixa. At noen verver seg, får være deres valg tenker jeg………
    ***********************
    Jeg hadde heller ikke fikset det.
    Men enten får det være obligatorisk for alle, eller frivillig for alle 🙂

  2. Obliganten sier:

    Hun tar vertfall ett realt standpunkt, fremfor urovekkende mange pro-palestinere som sitter godt i stolen å småfiser foran nettet.
    *********************
    Ja, for all del. Det gjør hun. Men jeg trenger ikke applaudere valget for det. Like lite som jeg trenger å applaudere valget noen tar når de bestemmer seg for å bli selvmordbombere.
    Jeg har tatt mitt standpunkt, men det egner seg ikke på trykk.

  3. Sliceofheaven sier:

    Hmm må si jeg har flensa over overskriftene på vg.nett noen ganger jeg og i dag, men har slett ikke oppfatta hva denne tittelen egentlig sa. Er vel blitt litt slik som du: mettet på info om denne konflikten ( denne også.. er så lei av krig og naturkatastrofer nå at jeg spyr) Men når du nå har oppsummert hva den handlet om, så må jeg si at det er tøft gjort av henne, da hun har tatt standpunkt om noe. Jeg for min del vet ikke hvem jeg tror er grunnen til uroen der nede: i mitt syn så er ikke den ene bedre eller værre enn den andre.
    ***********************
    Jeg har på mange måter sluttet å lese slike overskrifter. De flyter bare forbi. Som du sier: mettet på krig og eldendighet.
    Men, ja. Det er helt klart tøft av henne å ta ett standpunkt. Var ikke det som var poenget mitt. Argumentasjonen om å prøve noe nytt var heller greia. Men mulig jeg ikke uttrykte meg klart nok 🙂
    Uansett hva man mener om hvem som har skylda og ikke (og ingen av de er uskyldig etter min mening), så er fortsatt Palestina den svakeste parten.

  4. Fordi Linn er halvt Israelsk, kan jeg faktisk forstå hennes avgjørelse! Men; krig kan ALDRI bli rettferdig, enn si rettferdiggjøres, der er vi HELT på linje du!
    **************’
    Spørs om du er enig med meg i dette da: av og til er krig eneste utvei!!
    Men jeg er mer for diplomati enn noe annet jeg da. Krig kan liksom aldri bli greit.

  5. Veel, fordi om krig ALDRI verken kan rettferdiggjøres eller bli rettferdig, så ER krig iblant eneste, om enn SISTE, utvei! Kan nemlig være «krigersk» jeg også.. 😦
    ***************’
    Da var vi enig der og da 🙂
    Men krig er fysjom og bør bare brukes som absolutt siste utvei.

  6. Jeg hagla inn det jeg klarte av stjerner her jeg, for hvis hennes begrunnelse for å bli med i en krig hvor mennesker drepes – gjerne av henne – er for å oppleve noe nytt, så er hun dummere enn jeg trodde var mulig.
    😯
    *************************
    Det var en side av saken jeg ikke tenkte på. Takk for at du så den.
    Kan vel ikke annet enn å si meg heeeeeelt enig med deg i det 🙂

  7. Hun vil oppeleve nytt. Det fins ikke mange som har lyst til å bli opplært tilbarnemordere! Jeg oppfordrer alle til å lese boka «morgen i jenin» av susan abdulhawa og «øyene i gaza» av erik fosse og mads gilbert.
    **********************
    Jeg syns fortsatt at det å ville oppleve noe nytt er en dårlig begrunnelse for å tjenestegjøre i krig jeg da.
    Bøkene er helt sikkert verdt å lese 🙂

  8. jo sier:

    Hvorfor israels hær og ikke det norske forsvaret hvis hun på liv og døde må «oppleve noe nytt». Vet at hun har dobbel statsborgerskap men dette sier mye om lojaliteten hennes.
    *************************
    Vil ikke trekke lojaliteten hennes i tvil, men man kan jo alltids lure. Og ja, hvorfor ikke det norske forsvaret.

  9. dumma sier:

    sist jeg ville oppleve noe nytt så var jeg utvekslingstudent i australia.
    trist at jeg ikke vurderte det militære, må være veldig spennende å lærerikt å skyte på sivile.
    litt typsik israel dette også, minner veldig om kosovo albanere i sin overdrevne og syke patriotisme.
    jeg får helt avsmak.
    **************************
    Jeg er jo også av den oppfatning at dersom man ønkser å oppleve noe nytt, er det mye annet å gjøre enn å verve seg til ett annet lands forsvar. Til og med ett land som konstant er i krig med naboen.

  10. Jeg foretrekker å svare på delen som er å oppleve noe nytt og å sette seg inn i en sak.
    Det er absolutt mulig å oppleve noe nytt uten å delta i en krig. Hva med å melde seg som frivillig til hjelpe mennesker i nød? Å melde seg til en humanitær organisasjon vil samtidig gjøre at man får satt seg inn i saken også. Om det er mulig å gjøre i Israel er en sak jeg ikke aner noe om. Men på den palestinske sida kan man gjøre det, og samtidig få spenning i hverdagen visstnok. (jeg har ikke sjekka fakta for denne påstanden)
    ***************************’
    Stjerner til deg for den kommentaren 🙂 Det er absolutt mulig å oppleve noe nytt og samtidig lære noe om sake uten å måtte verve seg til et forsvar og land som konstant er i krig.
    OG det hadde kanskje vært mer nyttig for både henne og befolkningen om hun hadde gjort som du sier.

  11. Marcus sier:

    Jeg skjønner hennes tankegang. Folk verner seg i millitæret her i landet for å prøve no nytt også. Hun sier hun vil flytte der så skjønner jeg godt hun vil tjenestegjøre der. Siden alle andre i Israel vil ha vært inne til værneplikt vil nok dette hjelpe henne å passe inn. Samt er det jo no helt nytt og anderledes enn vanlig a4 liv. Folk som vil inn i millitæret for å skyte folk blir luket ut tidlig. Kan tenke meg de er spesielt flinke til dette i israel på grunn av all media dekkningen der nede…

    Krig er aldri en god ting. Men noen ganger kan det være den minste av 2 onder..

    @ Dan: Å kalle alle israeliske soldater barnemordere er det samme som å kalle alle palastinere for terrorister. Hold deg for god til det!

    @ Dumma: Tror du burde sette deg inn i saker før du prøver diskutere. Til motsettning ifra hamas og andre terrorister førsøker det israelske forsvaret å minimere tapet på sivile. Hamas gjemmer seg gjerne midt inni sivile beboelser for å hindre israel for å bombe dem i frykt for sivile tap.

    Det siste året har over hundre raketter blitt skutt fra Gazastripen mot den sørlige delen av Israel. Noen her som tror det norske forsvaret ville tillatt dette på norsk jord uten repisalier?
    Når alt er sagt og gjort er da ingen av sidene uskyldig, begge er angriper og begge er offer. Vi kan håpe på fred der snart men er nok lite sannsynlig.

    **********************************
    Krig er aldri en god ting nei. Men som du sier av og til det minste av to onder. Når det er sagt så vil det for meg aldri være ett godt argument å melde seg til tjeneste i ett annet land (hennes andre land) som er i konstant krig for å oppleve noe nytt. Da har jeg mer sansen for forslaget til kommentatoren under (over?) deg.
    Noen norske jenter verver seg til forsvaret, men jeg tror at hvis du spør deg rundt så er det ikke for å oppleve noe nytt de gjør det. De som har vært intervjuet osv ønsker å bidra til fred og frihet dersom de sendes ut. Hadde DET vært begrunnelsen til denne jenta, ville jeg ikke tenkt over det en gang. Men for å oppleve noe nytt? Seriøst?

    La oss håpe de løser konflikten snarlig. Desverre har jeg vondt for å tro det.

  12. Jeg er av den mening at all krig er dummt og av det onde.

    «Kjærlighet, Fred og Ikke Krig.»
    Hvordan skal man få slutt på en krig, om man verver seg..
    Stjerner og klem til deg.
    *********************
    Enig med deg i det 🙂
    Klem tilbake 🙂

  13. U.S.A - Forever sier:

    Personlig er jeg av den oppfatning at Israel er feil side verve seg til. hmm .. ja er lukter det BÆÆÆÆ … jeg skjønner faen meg ikke hva dere sosialister ser i Muslimer, som om de var hellig for dere .. For eksempel her i Norge i ett typisk klasserom i oslo.. halvparten muslimer noen norske og ett fåtall jøder.. Jødene blir mobba av muslimene og vi etniske nordmenn henger oss på ( for når muslimene gjør det må sosialistene gjøre det.. vet ikke hvorfor .. det er bare sånn ) alstså jeg er fullt klar over at muslimske jenter .. altså fra Midtøsten – pakkistan og afhganistan er jekla nicee ( uten burka ofc ) jeg har blitt trollbundet av deres vakre ansikt med lange skinnbein og brune glitrende øyer ^^, MEN det er ikke den rektige siden å støtte :O husk Holocaust.. har ikke de stakkars jødene opplevd nok eller ? :O JO det har det.. Israel må vere tøffe ellers så vil Irans antisemmitiske og holocaust fornektede diktator amijead ( eller noe sånt ) gjøre slutt på israel og sette opp konsentrasjonleirer.. dette er ikke typen du chatter med :O men styrter ! Oorah 😀 SOSIALISTER STEM FRP I 2013 så har dere gjort bot på deres synder ved å støtte muslimene .. 😉 Viss det er noen som fortsatt støtter muslimene plz write it down 😀
    ************************
    Å stemme FrP vil aldri, aldri, aldri være noe alternativ.

  14. Forstår godt at jøder flytte til Israel. Det er vel mange jøder som vurderer det som lettere å være jøde i Israel enn i Europa. Og jeg forstår godt at de ønsker å gjøre millitærtjeneste, og lære seg å forsvare seg. Ortodoks Islam er dessverre en genocidal politisk ideologi.
    *****************************************
    Har jødene det så forferdelig i Europa i dag?
    Mulig de har det vanskelig enkelte steder nedover, men kan ikke si at jeg har sett mye til antisemittisme i Norge.

Legg igjen en kommentar

