Mitt forhold til telefonselgere.

Dette er ikke noe hatinnlegg mot telefonselgere. Er vel en av de som ikke har noe spesielt problem med denne yrkesgruppen. Så lenge de er hyggelige når de ringer, er jeg hyggelig tilbake. Kanskje jeg bruker opp tiden deres med å høre på hva de har å si, før jeg høfflig avslår. Men jeg har lært av mamma at det er uhøfflig å avbryte når andre snakker.

Men det er ett par tre ting jeg ikke liker:

  • når de bruker navnet mitt i enhver setning som om vi er gamle kjente. Eks: … har du hørt om *ett eller annet produkt/selskap* (etternavnet mitt)?
  • når de bruker adressen min: så hvordan står det til i (adressen min) i dag da?
  • eller bare generell bruk av fornavnet mitt: så hvordan har du det i dag da Nina Elisabeth?

Jeg kjenner ikke disse menneskene, og det å bruke navnet mitt i tide å utide er å tråkke innenfor min intimsone. Jeg vil i mange tilfeller påstå at jeg ikke har noen sirkel rundt meg som beskytter meg. Jeg slipper som oftest de fleste tett innpå. Men akkurat navnet mitt, det er forbeholdt de som kjenner meg.
Mulig dette er ett salgstriks som fungerer på mange mennesker, men for meg blir det hele bare veldig klamt. Og om de så har ett bra produkt de selger, kjøper jeg iallefall ikke.

Så har du de som ikke gir seg på tørre møkka. Feks Norgesenergi.
De ringer omtrent ukentlig og skal tilby meg billigere strøm. Joda, det er forsåvidt hyggelig det, at de vil spare penger for meg mener jeg. Problemet er jo bare det, at de ikke sparer penger for meg.
Norgesenergi tar sikte på å være blandt de 10 rimeligste leverandørene av strøm i Norge til enhver tid. Og det klarer de sikkert. Men de er aldri billigere enn Lier E-verk som er min leverandør. Og det provserer meg noe grønnjævlig når de ringer og fremlegger sin sak og blir sint når jeg avslår med følgende begrunnelse:

«Hver gang dere ringer, hvilket er omtrent en gang i uken, sjekker jeg samtidig sammenligningstabellen man finner på nett. Den er alltid oppdatert og Lier e-verk kommer i 9 av 10 tilfeller bedre ut.»

Ok, så har de da fått ett greit svar på hvorfor jeg ikke vil bytte leverandør. Men de fortsetter likevel med at joda, de er sikkert billigere enn Norgesenergi, men det kan være tilfeldig at de er det når NE ringer. Nei, for tenk. Det er ikke det. Ikke når jeg sjekker hver eneste gang og Lier fortsatt er billigere. Da er det ikke snakk om tilfeldigheter lenger. Hun ene ble så sint på meg da hun ikke fikk ett salg at hun smalt på røret, så det smalt i min ende. Sånne liker jeg ikke. Ikke når jeg har forholdt meg saklig gjennom hele samtalen. At Norgesenergi er billigere enn det jeg har 1 av 10 ganger holder ikke for at jeg skal bytte.

Utover det så er telefonselgere ganske så hyggelige. Jeg vet det er mange som mener noe annet, men av og til tar jeg meg i å tenke at det er deres eget har mot de som ringer som får alt til å høres så mye værre ut en det egentlig er. Det kan jo ikke være sånn at alle de hyggelige ringer til meg, mens de «sinte og sure» ringer til alle andre??

13 thoughts on “Mitt forhold til telefonselgere.

  1. Jeg er i Brønnøysundregisteret med begge numrene og har også registrert meg for å slippe adressert reklame i postkassa, samt har klisterlapp for Uadressert. Jeg vil ikke ha den driten verken i kassa eller i øret. Håper at telefonselgere er en utdøende rase… for før jeg registrerte meg eller registreringa var oppdatert, ringte de ALLTID når det passa MINST!
    Som spyfluer – irriterende men harmløse…
    ***********************************
    Jeg har også klistrelapp på postkassa med «Nei takk». Den funker fint. Ikke abbonerer jeg på aviser heller, så jeg slipper reklamen der.
    Når det kommer til telefonselgere så syns jeg de er helt greie så lenge de oppfører seg pent. Tar skjelden telefonen når det ringes fra et «husnummer» på kvelden, for det er alltid selgere, men når jeg er på jobb må jeg nesten.
    Og det er jo en fin ekstrajobb for skuleungdom som trenger å tjene noen penger 🙂

  2. som jeg sa et annnet sted.. så ringer de ofte til upassende tider – men de gjør en jobb – og jeg finner at de fleste er til å snakke med…. tror det er like mye opp til deg som svarer….
    *********************
    Ja, det tror jeg også. Og som jeg skrev, så lenge jeg er hyggelig er de alltid hyggelig tilbake 🙂
    Dessuten er det en fin ekstrajobb for skoleungdom/studenter for å spe på tilværelsen 🙂

  3. Etienne sier:

    – Kan du der overlevere en Unnskyldning til Dag Eigil.. der jeg kom med en kommentar om en kreftaksje istedet..?

    Her helt enig i det, Nina Elisabeth.. de er altfor personlige.. ukjente folk som later som om de skulle være gamle bekjente av deg… Heldigvis er jeg ikke selv særlig plaget av slike.. Men jeg brukte heller aldri å bruke telefon noe særlig før en begynte å sitte inne å blogge.. har nylig lært sms.. og synes det kan være like kavende som blogging.. Før blogginga pleide en i stedet å dra på hyggelige samvær i andres folks stuer.. altså på gode sosiale besøk.. Selvsagt bør en som før igjen pleie god sosial kontakt med naboer.. og selvsagt burde tatt langt oftere kontakt med hun som gikk vekk.. nylig..

    Flere typer for salg:
    På aksjesteder på nettet er det Reklame for aksjer… altså Aksjesalg..
    På telefonen får en til anmasende telefonselgere på tråden.. Telefonforhold.. bruken av den der var en omtrent som en fetter av meg som heller aldri bruker telefonen.. men har bra sosialt liv..

    Og her på Bloggemiljøet i Vgbloggen er det reine Kjærlighetssalg…. hvilket endte med fornya kontakt med ei fra lang tid tilbake.. og touch av fornya kjærlighet…. Her følte en nær som om noen bloggere gjorde som hennes mor og tok avstand fra henne når hun naivt møtte på en voldsperson..
    Rundt det har jeg spurt henne flere ganger hvordan.. hun kunne være så ukritisk i møte med denne.. Tilsvaret ble kunne ikke vite det på forhånd.. og det er vel riktig.. en kan ikke vite slikt på forhånd..

    Fra the real life er den gjengse oppfatning at en omtrent var oppfatta som en omsorgsarbeider, en ledsager der også….. så overgangen til blogg.. om en føler en bør ha omsorg for hver blogger også.. så tja.. så kan det bli tolka noe arrogant… i blant?

    Blogging.. der kunne det være som følt hat og spekulasjoner mot person over lengre tid… også til og med slikt som Vold også.. Men den eneste Gangen jeg selv har møtt på vold var når jeg ble slått utenfor Park Hotel rundt 81 av fulle folk uten forvarsel.. altså relativ blind vold.

    mvh
    ***************************
    Ja, det er jo mange typer salg. Og uten hadde vi vel ikke fåt vite om nye ting som er «fine å ha». Men jeg liker å kunne velge selv, ikke bli påprakket på telefonen 🙂
    Men så lenge de er hyggelige, er jeg hyggelig tilbake.
    Kanskje det snart kommer salg over bloggen og?? Hmmm… håper ikke det 🙂

    Jeg tror kanskje det er best om du overbringer den unskyldningen til Dag-Eigil selv? Det er som oftest det greieste det 🙂

  4. Etienne sier:

    Altså dette er den eneste episoden en kan sette fingeren på i the real life.. rundt alle specs rundt person og mot person fra noen vgbloggere.. (slik det kunne virke..) og her er det mye som tyder på noe naivitet.. ved en bytur for nær 30 år sia..

    Blogging.. der kunne det være som følt hat og spekulasjoner mot person over lengre tid… også til og med slikt som Vold også.. Men den eneste Gangen jeg selv har møtt på vold var når jeg ble slått utenfor Park Hotel rundt 81 av fulle folk uten forvarsel.. altså relativ blind vold.
    *****************************************
    Jeg er relativt ny her på bloggen, så hva du eller andre har vært utsatt for, vet jeg særdeles lite om 🙂
    Men det er jo syns å høre at du ble utsatt for blind vold den gangen. Det er ikke sånn det skal være.

  5. Etienne sier:

    Nei.. salg over bloggen.. nei.. Det var nå litt Bokstavelig talt humor.. 🙂 Vel, du skjønte det.. Det var humoristisk nevnt og ment.. 🙂
    **************************
    Hehe… er nå så smart atte 🙂

  6. Etienne sier:

    Nei.. Hver gang.. en begynner å taste for jeg lyst til en samtale.. Nina.. En kommentar er blogg.. og ikke toveissamtaler som i the real.. men nå er det snart neste oppdrag.. mens en mor hviler middag.. henting.. budtjeneste som i gamle dager.. 🙂

    Ha en finfin dag.. 🙂
    *******************************
    Samtaler er alltid hyggelig 🙂
    Ha en fin dag du også, med budtjeneste og hva annet dagen byr på 🙂

  7. Etienne sier:

    Litt off-topic.. men siden Kjærlighet og forhold er et gjengs tema:

    Gikk ned trappa igjen.. (fra en bikkje som hadde lyst på en tur til), enda en halvtime igjen til kjøring..

    Ref.. Kjærlighet-/vennskapstur.. og mulige slike planer seinere dette år.. så kunne jeg gjerne tenkt å spørre deg om råd, Nina Elisabeth.. – Da jeg innerst inne tror at det ikke er så himla lurt…. har lyst til å avslutte en kontakt.. som var initiert 90 % pga.. av blogginga…. Altså hun er over 41.. men personligheten er som en overgeara 25 åring enda.. og ingenting skal planlegges…alt spontant.. «skal bare færra..» (Vel, nå likte jeg meget godt å kjøre bil, men ungdomsliv nær 54 år.. nei..det blir ikke henge med helt..) Men jeg har lyst til å avslutte på en God måte.. og ikke bare Farvel uten noe som helst mer.. uten forklaring…. – Så hvordan avslutte på en god måte… Feil gjensyn.. noen hektiske dager like før ferieavreise denne sommeren…. med 3 kjempegode dager og 2 slitne.. men en blir styrt av den andre hele tida..
    *****************************
    Oi… nå tillegger du meg mye tillitt her. Og det på ett område jeg ikke har mye erfaring.
    Men det har vel alltid lønnt seg å være ærlig mot andre mennesker og forklare hvor man står i ett forhold på en konstruktiv måte. Det er iallefall hva de fleste av oss setter mest pris på og mye enklere å forholde seg til 🙂
    Forresten så er spontanitet en god egenskap, men det er høyst nødvendig å planlegge en gang i blant.
    Lykke til iallefall 🙂

  8. Etienne sier:

    men en blir styrt av den andre hele tida…. (med ei i full ordfres… men jeg slipper til i heldige øyeblikk da.. 🙂 (selv kan jeg nok få ordfres når jeg skriver men..
    *****************************
    Gjensidighet sier jeg bare 🙂

  9. Personlig har jeg ikke noe stort problemer med telefonselgere, og hvis ikke jeg er opptatt når de ringer så hører jeg gjerne på hva de tilbyr – men kun av nysgjerrighet, kjøper aldri 😛

    Men noen er VELDIG pågående, og spesielt de som kun samler inn penger, ikke selger noe. Tror de som ringer rundt kobler listene mot alder på abonnenten, for ser at eldre (av erfaring besteforeldre) blir oppringt av innsamlingsaksjoner til Livredningsselskapet (ikke det kjente Redningsselskapet), Røde kors, leger uten grenser m.m. Og de eldre klarer ikke si nei til det, for de har selv vært gjennom en verdenskrig og vet hvordan det er å ha det tøft. Problemet er at det bare er en brøkdel av de innsamlede pengene som faktisk går til organisasjonen. Og DET irriterer meg!

    Og forresten helt enig i det du sier at de bruker navnet mitt som om de allerede kjenner meg 🙂
    *******************************
    Jeg har som sagt heller ikke noe problem med de på generelt grunnlag. Men noen er mer ufine i alt de sier enn andre.
    At de kobbler opp mot alder, bosted og alt annet av registre er meget mulig. Skulle ikke forundre meg en pøkk.
    Og det hadde jo vært en fordel om pengene som ble samlet inn gikk dit de skulle ja 🙂

  10. Veldig irriterende ja nå rde bruker mitt navn som om de kjenner meg, på jobb hender det jeg møter på selgere som bruker tittel til de grader at det kan blir komisk. Men eller prøver jeg alltid å være høflig, uansett….
    *****************
    Jeg prøver også å være høfflig uansett, men det er like fullt irriterende. Og tittel er ikke noe bedre 🙂

  11. Når jeg har reservert meg for telefonsalg både her og der, så hjelper det ikke en dritt om de er aldri så hyggelig i stemmen. Hos meg er de rett og slett ikke velkommen.
    *********************
    Jeg har ikke reservert meg, så sånn sett kan jeg jo bare klandre meg selv. Men det er jo ikke det at de ringer som plager meg. Det er bruk av navn for å gi meg følelsen av at det er en bekjent/venn som ringer 🙂

  12. Her diskuteres også telefonselgere, ser vi. Ja, noen av dem kan være riktig så nærgående og aggressive, men de fleste er jo hyggelige, da. Eller av den joviale, tjomslige sorten. I grunnen litt ille, de der sistnevnte. Og ja, det har hendt at vi har bitt på, og bestilt et eller annet produkt, også… 🙂
    *****************
    Hehe…. har hendt seg de har klart å «lure» deg ja. Var sikkert ett sabla godt produkt du endte opp med og 😛
    Leste ditt forrige dagen, så da de ringte meg i dag og var av kamerat-sorten tenkte jeg at jeg måtte skrive noe om det 🙂

  13. Jeg tar aldri telefonen når det er telefonselgere, – de får aldri svar av meg. Men likevel ringes det over en lav sko, og det irriterer meg noe grenseløst. Har registrert meg for å slippe disse telefonene, men likevel finner de nummeret mitt…
    De fleste selgerne er hyggelige, men jeg får rett og slett kløe når de tiltaler meg med fornavn, da har jeg lyst til avslutte samtalen, det blir så innsmigrende og falskt… Derfor slutta jeg rett og slett å ta telefonen 😉
    ******************************
    Har kke registrert meg jeg da, men begynner å kjenne igjen nummrene. Så etter endt arbeidstid tar jeg ikke telefonene hvis det er fatsnummer, med mindre jeg venter telefon av noen. Når jeg er på jobb derimot blir det litt anderledes. Da må jeg nesten ta telefonen 🙂

Legg igjen en kommentar

