En liten kunngjøring!!

Jeg gjør egentlig dette for min egen del. Litt for å ha en dato som jeg kan huske og dermed telle dagene, ukene, månedene og årene. Og derfor kunne feire meg selv dersom jeg lykkes.
Samtidig blir det en liten «nå – må – du – gjøre – det – du – har – sagt – til – hele – verden – at – du – skal – klare – hvis – ikke – blir – det – flaut» greie.

Saken er nemlig den at

JEG HAR MIN FØRSTE RØYKFRIE DAG I DAG!!!

Igjen burde jeg vel skrive. For jeg har prøvd å slutte før. Har lyktes i noen måneder, før jeg har falt for fristelsen. Trodd at jeg har vært sterkt nok til bare å ta en på fest og ikke noe mer. Men nå vet jeg bedre. Jeg vet at jeg ikke er sterkere enn min svakeste dag. Og derfor skal jeg heller aldri mer tro at jeg klarer bare den ene og dermed ta den for så å ramle utpå igjen.

Etter 4 fantastiske dager i London (kommer ett eget innlegg om det når bildene er over på pc’n) tentke jeg detvar på tide å innse at jeg har blitt 30 og at jeg dermed er voksen nok til å slutte å leke med mitt eget liv. Jeg vil bli fri. Fri fra det fengslet som har holdt på meg i mange år. Ok, det er ikke så ille som det høres ut, for jeg er ingen storrøyker, klarer meg i mange timer uten, trenger ikke å løpe av flyet for å finne ett sted å røyke. Ei får jeg heller panikk dersom jeg går tom uten at det er butikk/kiosk i umidelbar nærhet. Men det er likevel på tide å kvitte seg med denne uvanen.

Men hjelpemiddel må til. Så røykeplaster ble innkjøpt i London (for det var satans så mye rimeligere der) og fint plassert på skulderen i dag tidlig da jeg var ute av dusjen. Vet ikke om det funker, men utrolig hva hjernen kan lures til å tru. Uansett så har jeg enda ikke hatt lyst på røyk i dag, så jeg kryser fingrene for at det hjelper bittelitt jeg 😀

Erklærer meg hverved for å være røykfri. Denne gangen skal jeg nemlig klare det 🙂

13 thoughts on “En liten kunngjøring!!

  1. Darunia sier:

    Oioi! Gratulerer med din røykefrie dag! Håper det blir mange mange av dem! Et råd jeg tror har hjelpet mange og det er å bruke det som motiverer deg til å slutte.. Skriv det ned, heng det på lappen på kjøleskapet? Uansett hva det er. Sparer penger, bedre kondis osv=)
    ************************
    Takk takk. Jeg håper også det blir mange av de 🙂
    Så nå er det bare å finne frem joggeskoene og ta seg ut i skog og mark. Skal ikke ha noe av at kiloene kommer bare fordi jeg slutter å røyke. Heldigvis blir jeg ikke mer «fysen» på noe godt, bare fordi jeg ikke røyker.

  2. SÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅ bra, og jeg skal støtte deg jeg 🙂 Bare si fra om du må ha litt oppmuntring. Stå på dette klarer du 🙂 Tjjjjjjoooooooooooohoi
    ******************************
    Hehe…. takk takk 🙂
    Akkurat nå svimler jeg litt. Tror kanskje røykeplasteret var heftig i dag. Men jeg kan likosm ikke ta det av meg 🙂

  3. Gratulerer,- dette klarer du. 🙂
    Hadde forresten en pussig opplevelse med/om røyk. Skriver egen blogg om den historien.
    Lykke til med røykeslutten.
    ************************
    Takk for det 🙂
    Den historien må jeg få meg meg 🙂

  4. Lykke til ønskes fra en allergiker som aldri har tatt et trekk.
    Og selvfølgelig trenger du ikke dette rådet, siden du allerede HAR SLUTTA, men i tilfelle andre røykere leser det: Broderen slutta ved å sette på FORJÆVLIG musikk hver gang han tok en røyk. Til slutt forbandt han røyken med den FORJÆVLIGE musikken og orka ikke mer røyk, han slutta 😯
    ************************************
    Hehe…. det var en smart ting å gjøre 🙂
    Men jeg tror jeg skal klare det uten det tipset der.
    Skal bli godt å leve livet nå 😛
    (Og til eget forsvar har jeg vært veldig flink til å ta hensyn til de rundt meg når jeg har røyket. Sånn i tilfelle det var en allergiker eller ti der. Greit det luktet av klærne da, men……. )

  5. Kjempebra, Nina Elisabeth!
    Jeg vet hva du skal gjennom nå. Har gjort det før jeg også.
    Du har min fulle support hele veien! 🙂
    Det er faktisk ikke så vanskelig som du tror, når du først har bestemt deg. 🙂
    **********************
    Takk takk.
    Har gjort det før, så vet det ikke er vanskelig å slutte. Problemet er jo å ikke begynne igjen 🙂

  6. Dette greier du – under en klar forutsetning:

    Du må være motivert! Hvis ikke kan du bare glemme det hele)

    Og så fikk du kanskje med deg innlegget i VG forleden om «Festrøykeren»? Han/hun som bare etok et par sigaretter på en fest? Og så viser det seg at dsa kan du like gjerne røyke 8-10 sigaretter hver dag om man legger fare og risiko for sykdommer til grunn. Forbausende, men sant!
    ************************’
    Jeg er motivert. Det var jeg de andre gangene også. Problemet ligger ikke i motivasjonen, men evnen til å forstå at man er svakere enn man tror. Med det mener jeg at den festrøyken man tror man fikser, stort sett går til h***** 🙂
    Det siste har jeg hørt en gang før, og det tror jeg nok er sant:-)

  7. Lykke til, Nina Elisabeth!

    Kanskje motivasjonen blir ekstra sterk når du har fortalt på VGB at dagen i dag er din første uten røyk.

    Jeg håper at du har gode strategier når røyksuget kommer og krysser fingrene for deg! :0)
    **********************
    Motivasjonen ligger i bedre helse osv. Ikke at det feiler meg noe nå, men røykere ligger jo dårligere ann en andre statistisk sett 🙂
    I tillegg motiveres jeg av en splitter ny MacBook Air. Den skal kjøpes for pengene jeg sparer på å ikke røyke 🙂

  8. LYCKA TILL! … säger rökaren i Stockholm (som ju tidigare har kommenterat dina sluta röka-planer). Snart blir det dags också för mig. Kunngjøringen är nu publicerad även i Sverige (på min blogg). Hoppas att det i alla fall är en liten ytterligare sporre.
    ************************’
    Hehe….. Takk for publiseringen 🙂 Jeg håper jeg lykkes denne gangen. Har prøvd noen gang er tidligere, men denne gangen skal jeg klare det. Har en AirBook Mac som venter på meg i andre enden for pengene jeg sparer på ikke røyke 🙂
    Lykke til du også når du kommer så langt 🙂

  9. Klart du klarer dette vennen 🙂

    Det hjelper sikkert å publisere det her også, i tillegg til at helsefaktoren er en motivasjon, og sikkert penger også, så hadde du nok ikke hatt lyst til å skuffe alle dine trofaste lesere og venner hvis det hadde gått dårlig.

    Men det gjør det jo ikke, kommer til å gå strålende 🙂
    **********************
    Jeg har jo prøvd dette med din støtte før også jeg 🙂 Men denne gangen skal det gå. Jeg har troen 🙂
    Godt å vite at du har troen på meg også 🙂

  10. Jeg X’er fingre for deg N-E, og håper du klarer det! Selv finnes jeg null motivert for å slutte, så… 😦
    ***********************
    Takk takk, bjørnen 😉
    Forruten bedre kondis, ligger motivasjonen i en ny MacBook Air. Skal klare dette 🙂
    Ingen vits i å slutte før du finner motivasjonen 🙂

Legg igjen en kommentar

