London (bilder og sånt)!!

Her kommer min lille reiseberetning om London-turen. Den er ikke like bra som Soletraveller sin, men samme det. Jeg hade en knallfin tur 🙂

Klokken ringte altfor tidlig torsdag morgen. Jeg som er ett b-menneske av de helt store, syns ikke det er moro å stå opp klokken 4 om morgenen. Selv ikke for å reise på tur. Men kom meg da opp, gjennom dusjen og ut av døren med veske, pass, kort og koffert.
Gardermoen er jo ikke akkurat spennende, så det gidder jeg overhodet ikke å si noe om.

london5

Ankom Gatwick rundt 08.30, fikk hentet kofferten, snakket med en snill mann i billettluken og vips var togbilletten inn til byen i hånd. Fikk rasket med meg en kaffe fra Costa også, så alt var i grunnen bare velstand. Kom oss trygt til Greenwich, fant leiligheten og måtte bruke noen minutter på å summe oss. For en fantastisk leilighet. 120 m2 fordelt på to etasjer. Begge soverommene hadde eget bad og utsikten var upåklagelig. Med terasse som gikk på 3 sider av kåken kunne vi se ned til London Eye, Millenium-domen osv. Fant fort ut at vi kunne trives der.

(Bildet er tatt fra terassen en av kveldene.)

Men med bare 4 dager til rådighet, var det ingen tid å  miste så vi satte kursen mot byen. I ett smart øyeblikk fant vi ut at den billetten vi hadde kjøpt på flyplassen var en heldagsbillett som vi også kunne bruke på undergrunden. Huff så leit 🙂 Riktignok klarte undertegnede i ett svakt øyeblikk å putte den i bukselommen, slik at den krøllet seg og ble ubrukelig. Men det førte bare til at jeg fikk mange hyggelige samtaler med de snille og hjelpsomme mennene som voktet billettdingsene nede på undergrunden. Ingenting er så galt at det ikke er godt for noe har jeg hørt 🙂

Jeg er overhodet ikke noe utpreget shopping menneske. Selvfølgelig må jeg innom butikker vi ikke har her i Norge, men utover det kan shoppingstrøkene unngåes etter min mening. Jeg vil heller rusle rundt og se på ting som har historisk betydning, besøke museer, parker, kirker osv. Desverre reiser jeg skjelden med noen som er av samme oppfatning som meg. Hadde vi vært en større gruppe hadde jeg garantert stukket av og gjort det jeg ville, men grei som jeg er føyde jeg meg mer eller mindre etter de andre. Vi fikk likevel sett endel  siden vi tok en sånn City-tour buss hvor man kunne hoppe av og på akkurat som man ville. Og i den billetten var det båttur på Themsen. Så jeg fikk sett endel likevel.

london2london6

Båten gikk ifra Greenwich Pier, ved Cutty Sark der vi bodde, så det var en smal sak å hoppe på der. Cutty Sark er ett klipper-skip som seilte under Det Britiske Ostindiske Kompani på 1800-tallet. Desverre stod det innpakket i plast for restaurering etter en brann (tror jeg) for noen år siden.
På vei nedover elven fikk vi beskjed om at det var en stor båt på vei opp, sånn at Tower Bridge skulle heves. Riktignok skjer det ca. 500 ganger i året, så muligheten er alltids tilstede for å se det, men vi fikk det nå med oss på første tur. I grunnen litt stas å se. Ellers er det jo de sedvanlige bildene av Big Ben, Parlamentet osv. Endel av bildene ble litt rotete, så legger ikke ut flere enn disse.

London Eye ble festet på bilde, men ikke noe mer enn det. Med min høydeskrekk var det ikke noe alternativ å teste den ut, selv om jeg hadde overbevist meg selv på forhånd om at jeg ville klare det. Men når jeg så hvor uuuuuuutolig sakte den gikk rundt, er jeg stygt redd for at den timen eller noe det ville tatt å komme rundt, ville være som ett langt vondt år for meg og dermed var det uaktuelt. Det er nemlig noe med det, at når panikken griper deg i det døren smeller igjen bak deg, så vet du at det blir en uholdbar reise. Uansett, muligheten byr seg kanskje senere når jeg har kurert meg selv litt for høydeskrekken.
Alle byer med respekt for seg selv (?) har jo en Ferrari-butikk. Selvfølgelig måtte vi innom der. Eller jeg og gutta måtte innom der. Jeg liker Ferrari. Iallefall når den kommer i Formel 1 versjon. Og gjett hva som stod innenfor døren? Jo, Michael Schumaker sin bil fra 2005- sesongen. Rød, fin og shiny. Me like 😀 Fikk ikke ta bilde av bilen inne i butikken av den strenge mannen i døren. Men pytt sann. Hva gjør vel det når man kan stå i døråpningen å ta bilde 🙂
I tillegg til Ferrari-butikken var det jo flust med Starbucks. Til og med en i Greenwich. Og som alltid ellers måtte jeg ha bilde av skiltet. Høydepunktet for meg på enhver ferie er minst en svær kopp med Mocca fra Starbucks hver dag. Ble noen for å si det sånn. Omtrent 8 stk tror jeg. Ikke om dagen altså, men fordelt på de 4 dagene.

En ting jeg oppdaget da jeg var i London er at den byen om meg ikke går sammen shoppingmessig. Jeg er lang, engelskmenn er korte. Jeg er tynn, engelskmenn er små. Hvilket betyr: lang og tynn passer ikke sammen med kort og smått. Etter to dager i butikker hadde jeg enda ikke fått kjøpt meg noe. Jeg var på randen av sammenbrudd og vurderte sterkt ett lite øyeblikk å legge meg ned i gata og hylskrike. Jeg vet, dette passer ytterst dårlig sammen med bildet jeg har gitt av at jeg ikke liker å shoppe, men noe ville jeg ha med meg hjem også. Men til slutt rant pengene ut av kontoen min også. Bare se her:
collagelondon

Rosa/lilla strop-less kjole fra TopShop
Lilla sko fra Onitsuka Tiger
Svart og lilla bag/veske fra Gola
Og sist, men ikke minst: ny golfbag fra Capital Golf. Merket er Callaway, som de rosa ballene mine jeg har skrevet om tidligere.

Nå skal det nevnes at jeg liker rosa. Sjokkert?? Nei, tror ikke det. Men jeg liker også svart. Er veldig glad i svart. Så jeg gav klar beskjed på forhånd om at dersom de så meg stå med noen svarte klær i hånden, skulle de sporenstreks ta de fra meg. Jeg har nok av det. Så da ble det rosa. Har egentlig mer enn nok av rosa klær også, men det får gå 🙂

Kjolen skal på i en kollegas 50-årsfeiring, og ved enhver annen anlening som byr seg. Så det er bare å invitere 😉
Skoene er allerede godt brukt, vesken likeså.

Golfbagen skal tas i bruk i kveld dersom det slutter å regne. Og det bør det helst, for jeg er helt sikker på at med rosa bag og rosa baller, kommer jeg til å gå en mye bedre runde enn noengang før 😛

london31

Men det er da overhodet ikke det eneste jeg endte opp med.

Nytt olaskjørt fra Benetton ble også med i kofferten. Gutta som ville inn dit da de så det ble servert champagne til alle. Så i champagnerus endte jeg opp med ett skjørt jeg ikke hadde tenkt jeg skulle ha og en liten goodie-bag på kjøpet. Skjørtet er veldig fint (og kort) og snasket jeg fikk med meg i tillegg gjorde alt verdt pengene. Var ikke så dyrt heller.
Fikk til og med kjøpt meg en liten tigerhai i akvariet. Men den skal lille nevø få i gave. Var bare såååååååå søt.

Siden shopping som sagt ikke er helt meg, var jeg en smule trøtt da vi entret leiligheten sent på kvelden igjen. Måtte bare legge ved ett gjespende bilde som bevis 😀

Jeg må si jeg er veldig fornøyd med London som by. At en så stor by, med så mange mennesker likevel klarer å beholde intimiteten og de hyggelige gatene er bare fantastisk. Og da jeg så på alle de svære, røde London-bussene som kjørte rundt i de trange, små gatene skjønte jeg plutselig hvordan J.K Rowling fikk ideen til bussen i Harry Potter som trekker seg sammen for å passere mellom biler og hus. Det var litt sånn den følelsen jeg fikk når jeg så på de. For jeg var ganske sikker på at det ikke var plass til de der.

Elles fikk vi med oss akvariet med masse fisker, fargerike frosker osv. Piraiene som stod heeeelt stille impnerte meg bittelitt. Og de var svære. Bildet nederst i innlegget er fra Akvariet.
Ellers tilbragte vi siste dagen i Greenwich. Der har de nemlig marked på søndager og det var masse liv overalt. Siden vi måtte pakke oss ut og reise den dagen fant vi det best å holde oss i nærområdet. Siden jeg ikke har klart å fordøye alle intrykkene derfra enda, kommer det ett nytt innlegg om det senere.

Så jeg kan virkelig anbefale London til alle som ikke har vært der før. Både for å shoppe og for å oppleve ting og tang. Jeg skal garantert tilbake 🙂

london4

15 thoughts on “London (bilder og sånt)!!

  1. Takk for turen! Siden jeg ikke har planer om London-tur med det første er jeg glad jeg fikk «haik» med deg. Fine bilder og fin beskrivelse av turen din. 🙂
    Den kjolen var smelllekker. 🙂
    ***************************
    Bare hyggelig å ta deg med på tur 🙂
    London er en storartet by på alle måter. Og joda, den kjolen satt pent den 🙂

  2. Så fint reisebrev 🙂 Drømmer meg tilbake dit jeg også, tror det er 8 år siden jeg var der…

    Veldig fint bilde av deg med tigerhaien 😀

    Lykke til med oppholdsværet og golfen i ettermiddag 🙂
    **********************
    Vi får ta oss en tur sammen da vet du 🙂
    Tigerhaien gjorde hele bildet…. hehe….
    Tror ikke det blir noe golf, siden det fortsatt regner i bøtter og spann. Men krysser fingrene for i morgen 🙂

  3. Dette ble da en hyggelig tur! 🙂

    Og mens du pekte deg ut Starbucks, la jeg merke til Prèt à Manger som så ut til å være overalt(!) 😀
    *******************************
    Det var langt flere Pret A Manger i den byen enn noe annet i grunnen. Men jeg har en hang til Starbucks. Trodde først jeg ikke skulle finne noen, men da jeg først fant en, dukket de opp som perler på en snor 🙂 Me happy!!!!

  4. Ja, det er en koselig by og fint du trivdes der selv om du ikke er shoppegal 🙂
    Jeg har heller aldri turd London Eye, folk med høydeskrekk bør velge bort slike ting tror jeg og dessuten var det så lang kø når jeg var der sist at det var lett å skylde på det 😉
    Du prøvde ikke engelsk pub da, og snakket med lokalbefolkningen?
    ******************
    Hadde en flotters tur ja:-)
    Glemte jeg å skrive at jeg var på pub, pub og pub?? 😛 Var det skjønner du 🙂

  5. Jeg har vært i London tidligere flere ganger og jeg og en venninne har planer om ei langhelg før jul. Gleder meg for da skal jeg konsentrere meg om steder utenom den vanlige turistjungelen. London er en fantastisk by og har egentlig ALT hva hjertet begjærer kan man si.
    ****************************
    Ja, London kan by på absolutt alt. Det er så veldig mye mer jeg kan tenke meg å se, men rekker ikke alt på en tur 🙂
    Og det er mye bedre å gå andre steder enn i de typiske turistfellene 🙂

  6. SÅ fint du ha laget reisebrevet, og fint at du har hatt en fin tur:) Stilig skjørt og kjole:)
    *************************
    Tenkte jeg måtte prøve å gjøre det litt skikkelig 🙂
    Likte skjørtet og kjolen jeg og 😀

  7. Så koselig med reisebrev! Å, det er så fint i London, det er så mye å se, så mye å oppleve.. jeg vil tilbake dit! Snart!!

    Flotte bilder, likte de små collagene.. det er sånn det skal gjøres på blogg! Flott! 🙂
    *************************
    Så hyggelig med ros fra deg som jeg har latt meg inspirere av 🙂 Ikke at mine collager ble like bra som dine, men det er mitt første forsøk 🙂
    London er kjempekoselig. Gleder meg allerede til å reise tilbake en gang 🙂

  8. Velkommen hematt! Trudde du sku’ være lengre jeg da, men koz å ha deg tilbake her ja! Flottingse bilder ass’å 🙂 Men du burde løfta litt på det miniskjørtet…*lattrer*
    ***********************’
    Takker og bukker, stjernebjørnen 🙂
    Kunne ikke legge ut de værste bildene på bloggen heller, så skjørtet ble akkurat passe langt på bildet. Må jo overlate litt til fantasien også 😉

  9. Syns din reiserapport var fin. jeg leser alt om London siden jeg snart skal dit selv. Lekker kjole.Den skulle jeg likt i svart, for jeg liker ikke rosa klær 🙂
    ***************************
    Da kan jeg glede deg med at den også finnes i svart. Tror det var uten bling-bling, men det er jeg ikke helt sikker på. Du får stikke innom TopShop i Oxford Street. Der jeg kjøpte min 🙂 Takk for koselig hilsen og riktig så god tur når du reiser 🙂

  10. Stjernedrysser for herlig innlegg og kule bilder:)) Kjenner reiselysten meldte seg med en gang her….Og den kjolen…me like…very much:))
    **********************************
    Takker og bukker 🙂 Egentlig veldig fornøyd med å ha fått til bildene sånn.
    Kjolen finnes også i blått og svart, men uten bling-bling på i allefall den blå. Bare å bestille seg en billett til London og finne TopShop med en gang 🙂

  11. Å steike ta så mye fint å se og for et flott innlegg du har laget 🙂 tusen takk for turen,kjente meg igjen, minnene strømmet på (de jeg ikke skulle minnes også, men samma det). Dritlekkert alt du har kjøpt. Den kjolen var tumbs up!!
    Jeg vil tilbake igjen!!
    **************************************
    Jeg er igrunnen veldig fornøyd med det innlegget. Fant ett gratisprogram som til og med jeg skjønte. Så heretter blir det flere sånne bildegreier. Bare jeg finner ut av hvordan jeg skal merke de med navn eller noe, sånn at de er mine og ingen kan stjele de.
    Kjolen er bare såååååååå snasen. Satt som ett skudd….. hehe
    Jeg vil også tilbake til London 🙂

  12. Om du sier meg programmet så skal jeg sjekke for deg. Om ikke mailer du meg bilder og jeg stempler dem med mitt program 🙂
    *****************************
    Bruker Photoscape. Ett sånt gratisprogram som til og med jeg skjønte. Med unntak av hvordan jeg kan merke bildene mine 🙂

  13. evelyn stokke sier:

    moro å lese om turen:)skjønner godt at du vil tlb..varm klem eve
    ***************************
    Ja, det var en strålende tur 🙂
    Klem

  14. Så flott reportasje fra London, med flotte bildemontasjer. Høres som du har hatt det fint! 😉
    ************************
    Takk for det.
    Hadde en kjempeflott tur 🙂

Legg igjen en kommentar

