Mørke skyer truer….

… over himmelen.
Nei, de gjør ikke det. For ute er det en nydelig rosa horisont og de tunge regnskyene er borte.

De mørke skyene har funnet tilflukt inne i hodet mitt. Der har de vært i hele dag. Jeg vet hvorfor. Tankene mine blir uregjerlige og følelsene ukontrolerbare. De sier det skal gå over snart, men akkurat nå virker det ikke snart nok.

Jeg føler meg tom innvendig.
Jeg føler en enorm tristhet som jeg ikke vet hvordan jeg skal få ut.
Jeg gråter, jeg er aggresiv og jeg er lamslått.
Alt på samme tid.

Nei, det er ingen som har dødd, men det føles sånn ut. Det er bare abstinensen som river i kroppen. Jeg viste det ville bli vanskelig å slutte å røyke. Jeg viste det ville bli en kamp. Og jeg viste at dette ville bli en fryktelig slitsom affære. Heldigvis har jeg ikke lyst på røyk. For med alle disse følelse rasende rundt i kroppen, ville lysten på en røyk vært en lett lyst å tilfredstille.
Det værste er egentlig følelsen av tristhet. Ikke tristhet fordi jeg savnet røyken. En annen tristhet. En som jeg ikke klarer å beskrive. Eller, det er en tristhet jeg trodde jeg bare ville kjenne den dagen en av mine aller nærmeste forlater denne verden.

Jeg har gitt de beskjed på jobb om å overse de litt kvasse kommentarene fra meg når de kommer. De som er kvassere og mer usakelig enn andre. Og jeg har bedt de trekke seg sakte tilbake når de ser det svartner i øynene mine. Jeg unner nemlig ingen å bli utsatt for det ukontrollerbare raseriet som da kommer. Heldigvis er det over på få sekunder, men jeg kan få sagt mye jeg ikke burde på den tiden.
På bussen hjem klarte jeg ikke å holde tårene tilbake. De bare trillet og trillet. Prøvde å gjemme meg bak boken min, men fikk noen rare blikk likevel. Kan i grunnen ikke klandre de 🙂 Og tårene trillet for ingen grunn. De bare trillet, trillet og trillet.

En annen ting er at andre følelser jeg sitter inne med, og som kanskje ikke passer seg helt, har blitt så utrolig mye mer forsterket i det siste. De var der fra før også, men nå klarer jeg ikke helt å putte de tilbake i det «skapet» de bør holde seg en stund til. (Nei, jeg har ikke begynt å like jenter). Som om ikke det allerede utslitte hodet mitt hadde nok å streve med liksom 🙂 Vel, vel…… Det er iallefall den mer hyggelige siden av saken da. På en måte 🙂

På vei til bussen fra jobb gikk jeg forbi Vero Moda. Der hang one-piecen på salg. Og den var ROSA. Sjokkert? Næ, tror ikke det 🙂 Greit, greit. One-Piece er stygt, stygt, stygt. Men jeg skal ikke bruke den ute. Jeg lover. Men rosa gjør meg glad og kosedress kan ikke gjøre livet værre en det allerede er. Rasket med meg en og imellom tårene på bussen tenkte jeg at det sikkert ville gjøre seg med en joggetur.

Som tenkt så gjort. Kom hjem, spiste ett knekkebrød, la ut på joggetur og fikk rensket hodet bittelitt. Så nå sitter jeg her nydusjet i min nye kosedress og ser egentlig ut som en lyserosa kanin. Yezz. Kan ikke bli bedre 🙂
Og det beste av alt. Etter å ha skrevet dette, er det bare lette sommerskyer igjen i hodet mitt. Noen som sa at det er terapi å skrive??

12 thoughts on “Mørke skyer truer….

  1. Abstinensen som har tatt deg. 😆 og det var ikke en spøk.
    Det er tungt å slutte å røyke men du klarer det!!
    Har du forresten hørt om en lysrosa kanin som røyker?
    ********************************
    Hahahahahah…… en lyserosa kanin som røyker, nei et har jeg aldri sett. Men fikk meg en god latter ved tanken. Tusen takk for at du fikk meg til å le mer enn jeg har gjort til sammen på noen dager 🙂
    Jeg skal klare det 🙂

  2. Du er flink – helt sant for jeg klarer ikke å motivere meg til å slutte så lenge jeg er alene….. og det er trist…
    *****************************
    Min motivasjon ligger jo i bedre helse og en Macbook Air i andre enden.
    Men det er ikke enkelt. Og noen dager er bare værre en anndre. Det går over sies. Heldigvis 🙂

  3. Å skrive er fantastisk terapi. Det er noe med å få de mørke skyene, tankene og følelsene ut av hode, slik at man kan se på, føle på og vurdere dem fra en annen vinkel!

    Du er kjempeflink som slutter å røyke! Hold ut, dette kommer du til å klare 🙂
    ******************************
    Merket det etterhvert som jeg kom lenger ned i skriveriet at tankene ble lettere og hodet lysere. Så det er nok sant, det at det hjelper 🙂
    Jeg skal klare det denne gangen. Har prøvd noen gang før og feilet. Men ikkedenne gangen her 🙂

  4. Det er veldig fint å skrive det ned, god terapi det, og de abstinensene blekner etterhvert.
    Jeg sluttet i tre måneder, da koste jeg meg med frukt og bær, og fikk slik glede over å kjenne at smaken kom tilbake og allt var bare godt. 🙂
    Jeg vet du klarer det, det er sååå mange fordeler med ett liv uten den stygge pinnen.
    Du klarer dette så bra så.
    Flinka. 🙂
    Go-Klemm til deg.
    ***********************
    Takk for tilliten. Det gjør godt å vite at det er andre der ute som har klart det før meg 🙂
    Dere får bare holde ut med litt sutring underveis 🙂
    Klemmer tilbake!!

  5. Abi sier:

    Heia vennen. Sorry, glemte å logge inn. Men jeg tror du er supersøt i rosa, og du, det med tårer osv går over, men det kan ta litt tid 🙂 Imens vil jeg bare si du er superflink, SUPERFLINK, så hold ut. Det gir seg, jeg lover 🙂 Store klemmer sendes. Stolt av deg!!!
    *********************
    Hehe…. trenger da ikke logge inn 🙂
    Åja, kjempesøt assa. Ser ut som en rosa, forvokst kanin uten ører. Men jeg er glad. Og varm. Og myk. Hehe….
    Joda, det går over. Og jeg kan godt gråte jeg. Men trenger liksom ikke sippe sånn på bussen og andre offentlige steder 🙂
    Klemmer tilbake i massevis jeg 🙂

  6. Det er helt klart terapi å skrive. Synes du er flink som fåtr i mot nå rdet står på som verst.
    ************************
    Vel, må jo nesten stå imot. Hvis ikke er det ikke vits 🙂
    Godt det finnes røykeplaster og snus… hehe

  7. Høres ut som du går en tung vei, men du er tøff og sterk som klarer det! Følte jeg fikk et bittelite innblikk i hvordan du har det når jeg leste innlegget, men skjønner at de som ikke har vært der selv ikke har mulighet til å sette seg inn i hvordan det er…

    Men det er bra du får rensket tankene med å skrive, hjelper alltid å få ting ut. Og hvis du vil ha hjelp til å komme ut også så er jeg jo ikke så langt unna 🙂

    Stor klem
    ******************************
    Jeg vet du er i nærheten, vennen. Og er utrolig glad for det 🙂
    Stoooor klem 🙂

  8. Det hjelper alltid å skrive og jeg syns du er kjempeflink både til å slutte å røyke og til å skrive.:)
    Jeg tør ikke en gang prøve, noe kos må jeg ha igjen i livet 🙂
    Forresten Gratulerer med dagen som nettopp har vært eller er rundt hjørnet?
    ******************************
    Takk for det 🙂 Det hjelper faktisk veldig godt å skrive bort frustrasjonen.
    Jeg tror du har mer kos igjen i livet enn bare røyken. Men har du ikke lyst til å slutte, skal ikke jeg prøve å overbevise deg 🙂
    Ehhmmm…. Jeg har ikke bursdag før sent i desember, så her tror jeg du må ha tenkt på noen andre 🙂

  9. Fint innlegg dette her 🙂 Og jeg er så enig med alt du skriver … Har prøvd å rømme fra nikotin-slaveriet jeg også. Men har funnet ut at det beste må være å dra bort, der det ikke finnes en eneste plass jeg kan røyke. For jeg er på vei inn i røyke-kutt-perioden jeg og.
    Skriving har alltid (for meg) vært god terapi. Etter at jeg fikk meg blogg, går all min frustrasjon, sorger og gleder utover de stakkarene som orker lese mine skriblerier.
    Jeg har et bokmanus jeg holder på med – så sett deg ned, skrible i vei. Og jo mer «frustrert» du blir under trangen til en fysja-mei-røyk, jo bedre vil du komme til å skrive. Jeg har druer, baby-gulrøtter og sånne ting ved siden av meg…
    Lykke til – håper jeg også klarer det denne gangen…uten å ta livet av alle rundt meg 🙂
    *******************************************
    Jeg kan deserre ikke stikke av fra jobb osv i denne sammenhengen. Men jammen som jeg skulle ønske jeg kunne 🙂
    Med røykeplaster og godt mot går det foreløbig bra. Jeg har ikke lyst på røyk og det er kanskje en fordel. Og foreløbig har jeg ikke vært i en situasjon med alkohol. Det tror jeg kommer til å bli det værste. Jeg mister litt vettet når alkoholprosenten stiger, men krysser fingrene.

    Har hatt litt skrivesperre de siste dagene, men det innlegget her viste bare hvor godt det var å skrive av meg frustrasjonen. Så det kommer nok mange innlegg fremover. Selv om de ikke blir av «jeg-holder-på-å-sprekke-sorten», så skal jeg uansett bruke denne muligheten til å komme meg gjennom det. Vurderte til og med å opprette en egen blogg over denne prosessen. Ikke for andre sin del, men for min egen. Og kanskje kan noen lære av mine feil underveis. For de kommer nok. Garantert 🙂

    Lykke til med med sluttprosessen. Du klarer det helt sikkert. Og det med alle rundt deg i live 🙂

  10. Åh dægger’n, – på slutten trodde jeg du kom til å ta en joggetur i den rosa kosedressen 😯 😀
    Har aldri røyka, men har venner som har slutta, – for noen av dem gikk det fint, mens andre sleit mer..
    Men en ting er sikkert; dette klarer du! 🙂
    *****************’
    Hehe…. du kommer aldri til å se eller høre om at jeg har lagt ut på joggetur i rosa kosedress altså 🙂 Den er til for innebruk.
    Folk reagerer ulikt på røykeslutt. Jeg har opplevd alt fra himmel til helvete. Skriver en annen blogg om dette, du kan jo følge med der hvis du vil vite hvordan det går 🙂 http://kanina.vgb.no

  11. Du er flink som slutter 🙂 Stå på! Og ja, det er terapi å skrive. Hva var de andre tankene du slet med forresten? Enig med deg, one piece er stygt.. Men har prøvd en, de er deilige. Men jeg har ikke helt klart å nedverdige meg til å kjøpe en..
    ***************************
    Takk takk 🙂 Jeg har en sprekk eller to bak meg, men det er ikke annet å vente heller egentlig. Men det går fremover 🙂
    De andre tankene egner seg ikke her. Hehe… Men de er egentlig positive de da 🙂
    One Piece er stygt, men nå kunne jeg ikke vært den foruten. Er så utrolig digg å slenge seg på sofaen i den. Så ja, jeg nedverdiget meg til å kjøpe en 😛

Legg igjen en kommentar

