Nordmenn og flyplasser.

Av og til lurer jeg på hvor nordmenn får fornuften sin på. Skjønt, det er vel heller den manglende fornuften jeg venter på skal komme.

Denne uken har jeg vært på reise i jobbsammenheng. Tre dager i Geiranger sammen med en haug tillitsvalgte i forbundet vårt. For å komme dit må man fly. Til Ålesund. Eller, det er jo ikke helt sant, for det går faktisk ann å kjøre dit. Eller ta båt. Men vi kom altså med fly.
Og det er her mine refleksjoner kommer inn. Nå er det ikke første gangen jeg er ute og flyr, hverken innenlands eller utenlands. Det er heller ikke første gangen jeg tenker denne tanken.

flyplass

Jeg observerer nok en gang at nordmenn står klint inntil bagasjebåndet når de skal hente sine dyrebare eiendeler. Det er den evinnelig «jeg-skal-ha-min-bagasje-du-kan-bare-drite-i-å-hente-din» holdningen. Er klar over at det er mange andre som gjøre dette rundt om i verden også, men nordmenn er eksepsjonelt elendige på å ta hensyn til andre folk.
På mange flyplasser er det markert rundt bagasjebåndet med gult bånd. I tillegg står det «vent bak her». Noe i den duren i allefall. Men neida, det gidder vi da ikke gjøre. Må stå helt inntil sånn at jeg kan se om bagasjen min kommer laaaangt der borte. Hva med å skjønne at det blir bedre for alle, inkludert deg selv, om man tar to skritt tilbake og dermed får bedre oversikt?

I tillegg har man jo de som på død og liv skal ha med seg denne trille-trallen helt inntill. Seriøst? Joda, når du er alene og skal ha med deg hele flyttelasset skjønner jeg det. Til nød. Men når hele familien og litt til er med på tur, bør jo noen kunne passe på det som bli hentet av båndet, mens noen henter resten??

Ikke funker det å si noe til disse menneskene heller. For de ser jo bare på deg som om du snakker gresk, med ett tomt blikk som indikerer at om jeg hadde snakket norsk, vill de ikke forstått det heller.

6 thoughts on “Nordmenn og flyplasser.

  1. Helt enig…..spesielt dette med trallen…..og den tar jo nesten ikke plass i det hele tatt 😉
    *************************
    De er jo så små atte 😉

  2. Disse tankene har slått meg mange ganger… sammen med hvor brautende og frekke enkelte er, som om de eier hele verden. jeg forbeholder meg litt retten til å være frekk tilbake eller mumle noe passende hvis jeg er i humør til det… Blir det for ille, rister jeg på hodet og mumler noe på engelsk til sidemannen (som jeg snakker flytende) så ingen skjønner at JEG er norsk…
    *************************
    Hehe… Den siste der er jo bare utrolig bra 🙂
    Blir flau av og til over hvordan enkelte bare tar seg til rette og tror de eier hele verden.

  3. Darunia sier:

    Åååh, du aner ikke hvor mange ganger jeg har kjeftet og smelt over akkurat det der! Ha den trillesaken sin atmed seg helt oppi båndet, la de 4 ungene sine stå og ta plass for andre. Og ikke kan de småungene gjøre noe utenom å se (for det er jo sikkert spennende) Arg.. Samme gjelder jo når man skal på flyet, skulle jo ikke tro at man hadde fått seg en sikker plass og eget sete på flyet. 20 minutt til boarding og alle står oppå hverandre. Ikke hører de på at det ønsket at de fra rad 25 og bakover skal på først.. *sukk*
    **************************
    Det samme forundrer meg. Hvordan de klumper seg sammen forran skranken en evighet før flyet er klart. Som om de ikke er sikkre på om de får plass uansett.
    Vemter til nesten alle er på flyet jeg. Siden jeg stort sett alltid har midtgangen uansett, plager jeg jo ingen med det 🙂

  4. Jeg lurer mange ganger på det der, når man samler nordmenn i flokker som kan kalles kunder, tilskuere eller passasjerer for den saks skyld begynner mange av oss å oppføre oss som idioter! 😉
    *******************************’
    Jepp….. Det merkelige er at jeg ikke oppfatter andre folkeslag på samme måten.
    Men vi er snodige her oppe på berget. Det skal vi ha 🙂

  5. Frode sier:

    Jeg har tenkt de samme tankene selv, hvorfor må alle stå helt inntil båndet. Når en først ser bagasjen sin rekker man ikke frem til båndet fordi det er en stor folkemengde å brøyte seg gjennom…

    Derfor forter jeg med alltid ned til båndet så jeg kan stå helt inntil det, da slipper jeg problemene 😉 haha… 😛
    ******************************************
    Jeg har det aldri så travelt at jeg må ha bagasjen min først, så jeg stiller meg bakerst, irriterer meg over alle andre og henter kofferten av båndet når det er mer glissent i rekkene 🙂
    Og de gangene jeg har stilt meg nærme nok, har alltid en eller annen brautende nordmann dyttet meg vekk. Skal ikke være lett 🙂

Legg igjen en kommentar

