Du er din egen herre!!

Jeg har ikke vært så aktiv på skrivefronten i det siste, men jeg har lest endel. Og kommentert noe rundt omkring. Har ikke helt hatt skrivelysten inne, samtidig som at jobben har krevd sitt. Er ikke sånn at jeg har tid til å sitte her og produsere innlegg ad mass i tide og utide. Og før noen blir fornærmet nå, så mener ikke jeg at dere andre er døgeniktere som ikke har noe annet å bedrive tiden deres med enn å skrive blogginnlegg. Så er det sagt 🙂

Det jeg har bitt meg merke i her inne i det siste, er at enkelte har funnet det for godt å kritisere andre bloggere. Ikke med navn, eller direkte på noen måte. Men det er heller ikke vanskelig å se hvem man egentlig snakker om. Trenger ikke legge godviljen til heller.
Hadde ikke tenkt jeg skulle ta opp tråden på dette, men jeg kjenner at jeg blir litt provosert.

Personlig leser jeg det meste. Men det er mitt valg. Om jeg ikke liker det jeg leser, så går jeg stille ut igjen. Eller jeg legger igjen en kommentar og sier hva jeg mener om saken. For det å like handler ikke om alltid om hvordan man skriver, men også om hva man skriver om. Forutsetningen for at jeg skal gå inn igjen til den samme bloggen en annen gang, er gjerne om jeg får respons på kommentaren min eller ikke. Heldigvis er de fleste her flinke til å «svare». Det kan man ikke si om journalistene som blogger her inne. De gir tydeligvis en lang f…. i responsen de får, så lenge de kommer på trykk.  Til og med politikerne tar seg tid til å legge igjen en motkommentar. Mon tro om de har for lite å gjøre der de sitter på Stortinget og skuer utover Norges hovedstad. Ikke vet jeg, men de gir iallefall de fleste ett svar tilbake.

Jeg har registrert at noen irriterer seg over de som skriver noe om aktuelle temaer fra dagsavisene våre. Hvorfor det? Jeg kan skjønne kritikken til en viss grad, i det enkelte bare reproduserer det som står der. Men de fleste som referer til en artikkel i feks vg, klarer jo å formulere blogginnlegget sitt selv. At de (og jeg er en av de) linker til den samme artikkelen i innlegget blir jo skjelden gjort for å få flere lesere. Eller, jeg kan jo bare snakke for meg selv. Grunnen til at jeg linker til den aktuelle artikkelen, er jo for at vedkommende som leser min blogg, skal ha muligheten til å lese selve artikkelen også. For det er gjerne min mening om saken som forfektes her hos meg. At det kommer innom en og annen leser som normalt sett ikke vil lest mine ytringer, er jo mange ganger mer til heft enn noe annet. Rett og slett fordi de ofte er så usakelige som det går ann å få de.

At noen irriterer seg over at nye bloggere havner rett på «aktuelle blogger» listen er jo bare smålig etter min mening. Når det er dårlige blogger som havner der, og det trenger overhodet ikke være de nye som er det, er jo en annen sak. Har vært innom noen av de som ligger der, og etter min mening gjør ikke de seg fortjent til plassen. Uansett hvor lenge de har vært på denne portalen.

Det er på tide å verdsette de bloggene som er her og som gidder å bruke tiden sin på å forfekte sine meninger. Enten det er om hva de spiste til middag, hvordan de hadde på jobb, fotoreportasjer, barn og familie, singelliv, politikk, samfunn osv.

FOR TIL SYVENDE OG SIST ER DET DU SOM VELGER HVA DU VIL LESE!!

17 thoughts on “Du er din egen herre!!

  1. Jeg er ganske enig med deg i mangt..

    Jeg bryr meg ikke hvem som ligger verken på nevnte liste eller under anbefalte..

    Jeg leser de jeg vil lese, uansett, og noen ganger dukker det opp noen jeg ikke har lest..
    **************************
    Jeg også leser det jeg vil lese. Uavhengig av hvilken liste de ligger på eller hvor jeg finner de.
    Men det er tydeligvis de som henger seg opp i det.

  2. Jeg lister meg inn og ut igjen 😀

    Man velger selv hva man vil lese, men forskning har vist at som regel vil man bare lese det man selv er enig i…
    Leser man noe annet, kobler hjernen desverre ofte ut 😀

    Fortsett å skrive, du har mye på hjertet 🙂
    ************************************
    Takk for det 🙂 Jeg har ikke tenkt til å slutte. Alt for mye som raser rundt i hodet mitt til det. Kvliteten kan nok variere noe hos meg, men det er jo opp til dere om dere gidder å lese 🙂
    Selv leser jeg faktisk ofte det jeg er uenig i. Rett og slett fordi det utfordrer mine egne meninger. Det er en grunn til at jeg er innom Hanekamhaug og hun andre fra FrP. Og det er ikke fordi jeg er enig. Det skjer jo svært skjelden 🙂

  3. En enkel tanke for min del er at jeg skriver det som faller meg inn, jeg skriver på min måte=) Og jeg går innom de innleggene jeg vil, jeg leser om jeg vil, også gir jeg stjerne og kommentarer om jeg vil=)

    Er jo min blogg=D Easy peasy =D
    ************************************
    Enig enig. Jeg skriver mine egne tanker og meninger. Og på min måte. Liker ikke folk det, får de jo bare la være å lese 🙂
    Jeg leser det jeg vil lese uansett hvem som har skrevet det.

  4. Alle burde lese det de vil lese, uavhengig av hvem som ligger på hvilken liste eller hvem som har vært her lengst. Dessverre så er mange av oss gamle bloggere rett og slett ikke er flinke nok til å inkludere de nye (jeg selv er intet unntak i så måte) Så sånn sett anser jeg listene som en fordel.. en måte å oppdage de nye på. Og kanskje finne nye favoritter 🙂
    ******************************************************
    Nettopp.
    Jeg syntes det var vanskelig å få innpass her da jeg først begynte. Men det har gått seg til etterhvert. Så selv prøver jeg å lese og kommentere de nye med en gang jeg kommer over det. Er alltid fint å føle seg velkommen ett sted 🙂
    Men det hender seg jo jeg går glipp av en og annen da 🙂

  5. Jeg hører flere har nevnt det om å få innpass, at de føler litt som at de bryter inn i en veletablert klubb. Men sånn var det allerede da jeg begynte også. Og man lærer fort at det er bare å henge seg på om man vi være med. Sånn er det forhåpentligvis fremdeles (sier hun som har vært fraværende i et år og starter litt som på nytt igjen) 😉
    *************************************
    Sier ikke at det er anderledes nå 🙂
    Men det føltes tungt i starten. Du kunne nesten se på «vennelistene» hvem som holdt seg inne med hvem.
    Jeg også lærte fort at det bare var å henge seg på så gikk resten av seg selv 🙂

  6. Jeg leser og kommenterer mange steder, når jeg har tid. Det jeg ikke bryr meg om er listene, om noen står på en liste så leser jeg dem ikke pga det men for at jeg har lest hos dem før, jeg finner mye bra utenom listene. Jeg liker mangfoldet, men det er greit å få en respons når en legger inn en kommentar og derfor har jeg sluttet å kommentere rallybloggene for de bare forteller uten å svare. Ikke har jeg særlig peiling på rally, men det å lese om ukjente ting for meg er også interessant men ikke hvis jeg aldri får svar.
    Jeg har ikke fått med meg at dette har angått enkeltpersoner.
    **********************************
    Ikke sikkert det har vært myntet på enkeltpersoner, men for meg har det virket sånn 🙂
    Jeg leser det jeg vil lese. Uansett om de står på liste eller ikke. Men nå er det ikke jeg som har hengt meg opp i dette i utgangspunktet 🙂
    Mye morsommere å lese og kommentere når man får svar 🙂

  7. Full stjernepott til deg Nina Elisabeth. Jeg gjør som du og de fleste andre, leser det jeg vil, kommenterer der jeg har lyst og så får andre gjøre som de vil for min del.
    Men jeg ser jo at kritikk engasjerer. Det jeg ikke skjønner, er at de som kristiserer andre må da tro veldig godt om seg selv.
    For hva er en god blogg? Er det ikke mangfoldet som gjør et bloggsamfunn fint?
    *******************************
    Kritikk engasjerer alltid. Uansett tema, hvem eller hva. Og hva de som kritiserer tror om seg selv skal jeg ikke uttale meg om 🙂
    Definisjonen av en god blogg vil nok være ulik, avhengig av hvem du spør. Og mangfold er jo det som gjør det bra. Helt enig med deg i det 🙂
    Takk for stjerner 🙂

  8. Åhh det med vennelisat iallefall for min del er egentlig ikke så nøye, mange av de som er hos meg er de som jeg bhar vanskelig med å finne igjen, men som jeg synes skriver bra, uten at jeg kommenterer fast.. Jeg bruker de som poster innlegg jeg, og leser derfra.. før var det lettere sånn sett.. men der skal jeg ikke gå- At det var så mye bedre før.. lol
    *************************
    Hehe…. er det ikke alltid sånn at det var bedre før?
    Er enig med deg i det du sier først. Men når du kommer inn som ny, er ikke dette «vennekonseptet» helt enkelt å forstå. Eller, man tar det for å være noe annet enn det er blir vel mer riktig å si 🙂

  9. Jeg surrer rundt på bloggene når jeg har tid, (har jo familie) og leser og kommenterer der jeg vil, kommer jeg borti blogger som det utøves Krangel, diskusjoner, og kritikk av andre, drar jeg meg stille ut derifra… :O)
    (liker ikke sånnt noe jeg.)
    Ønsker deg og dine en Go helg..
    **********************************
    Kritikk av andre er ikke noe moro. Litt derfor jeg skrev dette. Håper ikke du tok den som kritikk mot noen direkte??
    Ha eb strålende helg du også 🙂

  10. Svar på 10b.
    Neida jeg gjorde ikke det. :O) Men jeg har da øyer selv når jeg surrer rundt.
    Syntes det var ett bra innlegg jeg.. 🙂
    Klem til deg.
    *********************’
    Det var nå enda godt 🙂
    Klemmer tilbake 🙂

  11. sant det,, jeg følte meg som ei forvirret gås til å begynne med 🙂 følte at jeg gikk inn på privat grunn når jeg leste kommentarer.. sukk det var tider det, ups der kom det igjen.. kniper igjen tastaturet 🙂
    ************************’
    Hehe….. bare kom med «alt var bedre før du» 🙂

  12. Det er et spesielt «miljø» her inne,det har jeg oppdaget. Men jeg leser hva jeg vil og kommenterer det jeg vil. Jeg surfer mye rundt og leser, men er det noe jeg ikke liker går jeg stille ut igjen. Og det er mye. Men slik må det være.Som jeg sa til Jojja, jeg kunne skrive lange innlegg om forskjellige temaer, det hadde vært morsomt, men jeg skriver så mye i min jobb, at jeg orker ikke. Dessuten er det mye man kan få sagt i en fotoreportasje. Bilder sier ofte mer enn ord. Men blogging tar tid, og jeg har ikke tid til å lage innlegg hver dag. Men hva som er god eller dårlig blogg, det kan sikkert diskuteres, men den diskusjonen holder jeg meg langt unna. Du har skrevet et bra innlegg her, men jeg håper virkelig at denne debatten legges død, for jeg syns ikke den hører hjemme her. Det er bra at det finnes en blogg for enhver smak, så får de som streber etter oppmerksomhet og mange kommentarer kjøre sitt løp. Misunnelse er ingen tjent med.
    ******************************
    Misunnelse er det ingen som er tjent med. Men jeg tror heller ikke at det er det som ligger bak kritikken. Dette innlegget var bare ett forsøk på å si hvor smålig det er å i det hele tatt kritisere for noe bloggerne ikke kan noe for selv. Mulig det kom litt dårlig frem 🙂
    Jeg leser også det jeg vil og skriver når jeg har tid. Det er ikke alltid, siden man har en jobb å gjøre også 🙂

  13. Jepp, vi bestemmer selv hva vi skal lese, og det går an å snike seg stille ut igjen når man ikke finner noe som fenger…

    Jeg syns det er vanlig høflighet jeg, å svare på kommentarer. Jeg forventer ikke at det skal skje på minuttet, men når det dukker opp nye innlegg i fleng uten at kommentarene på de gamle har blitt svart på…syns jeg det virker litt arrogant kanskje?

    Men kommer visst an på hvordan man ser det, jeg leste et intervju med en sånn fjortisblogger, og hun svarte ikke på kommentarer altså, for det var så harry…Men hun svarte bestandig på mailer hun fikk…. så da så 😉
    ********************************
    Er ikke alltid det går ann å svare kommentarene med en gang. Man har da annet å gjøre innimellom. Men å svare, det er jo bare ren høfflighet som du sier 🙂
    Så da så….. 😉

  14. Nina Elisabeth: Jeg forstod at det var småligheten du ville ha frem, så min siste setning om at misunnelse er ingen tjent med var ikke rettet mot deg. Jeg ser at det kunne misforstås. Jeg syns forøvrig at du skriver mye «vettugt» 🙂
    Villbåstingen: Jeg er enig med deg i at det er vanlig høflighet å svare på kommentarer og det prøver jeg å gjøre selv om det tar litt tid før jeg får fingern ut. Det er arrogant å ikke svare, mem jeg har alltid svart på kommentarene, om det er noen jeg har glemt så må jeg bare beklage, men hodet mitt er ikke alltid med…
    **************************************************
    Prøver å skrive vettugt. Ikke alltid jeg lykkes da…. Hehe
    Det er ikke alltid sånn at man får svart på kommentarene med en gang. Og det tror jeg ikke folk forventer heller. Men det å svare er likevel gangske essensielt her inne. Synd journalistbloggerne ikke har forstått det.
    Ha en strålende helg 🙂

  15. Bra innlegg! Vi har heller aldri helt forstått vitsen med å kritisere andre bloggere nord og ned. Nei, da er det bedre med en grei kommentar, der det går på sak og ikke person. Ha en ellers fortsatt fin søndag. 🙂
    ************************
    Enig med deg 🙂
    Ha en aldeles strålende søndag du også 🙂

  16. Jeg leser hva jeg vil, når jeg vil, og hvor jeg vil! Og disse «anbefalte» fra vgb holer jeg meg gjerne unna (om de da ikke er på vennelista mi) for DEN gjennomgår jeg daglig! Journalistbloggene frekventerer jeg ALDRI, da JEG mener de ikke burde vært her i det hele tatt! Mener altså JEG helt subjektivt 😉
    *****************************’
    Å lese hvem, hva og hvor du vil er jo din sak. Og min sak for egen del. Jeg som du leser de som står på vennelisten min, pluss en skokk til. Jeg leser sågar noen av politikerbloggene, de jeg oftest er uenig med, rett og slett fordi det er en fin måte å se hva andre mener. Men journalistbloggene, de kan få være for min del. Iallefall så lenge de bare reposter en artikkel de har hatt på trykk i avisen.

Legg igjen en kommentar

