Ikke gjør meg til syndebukk!

refleksEnten vi liker det eller ikke er høsten over oss. Og med høsten kommer mørket. Med mørket kommer dårligere sikt i trafikken.

Jeg undres over hvor lite glad du er i ditt eget liv. Og hvor utrolig lite du bryr deg om dine kjære. For det er faktisk noen som sitter igjen med tap den dagen du blir påkjørt og drept en mørk høstkveld fordi du ikke bruker refleks.

Det er ikke sånn at hele Norges befolkning bor i godt opplyste gater og veier. Det er heller ikke sånn at alle vi som bor i dette vakre landet og som kjører bil, alltid ferdes på en motorvei med belysning så langt øye rekker og litt til. Til tross for at jeg selv bor på ett stort byggefelt, er min vei lite opplyst og dermed veldig, veldig mørk nå om kveldene. I tillegg er det heller ingen gangsti ved siden av. 

Jeg kjører ikke veldig fort på disse veien etter mørkets frembrudd. Men jeg frykter at jeg en vakker dag ikke ser deg og dermed ikke klarer å svinge unna der du går halvveis ut i veibanen. Jeg har ikke lyst til å gjøre meg selv til drapsmann eller gjøre deg invalid fordi du ikke verdsetter ditt eget liv mer.

Er du klar over hvor lite synlig du er der du går i dine svarte/mørke klær?
Er du klar over at du går i ett med kvelds-/nattemørket?
Er du klar over at jeg faktisk mest sannsynlig ikke ser deg der du går?
Er du klar over at jeg får skylden om jeg kjører på deg, enda jeg mest sannsynlig ikke kan klandres?

IKKE GJØR MEG TIL SYNDEBUKK BARE FORDI DU TROR DU SYNES DER DU FERDES PÅ DIN VEI!!

17 thoughts on “Ikke gjør meg til syndebukk!

  1. En god påminnelse 😉 Og….ikke kjør i feil kjøreretning , se til sidene før du skifter fil…..osv osv 😉
    ****************************
    Hehe…. jeg skal gjøre et hederlig forsøk på alt det siste 😉

  2. Tenk om alle kunne husket på refleksen. 🙂
    jeg har vært så nære på å kjørt på en person uten refleks. Skrekken sitter i enda.
    ********************
    Er overhodet ikke en god følelse når man plutselig oppdager at det står noen gjemt av mørket i veikanten nei. Hadde en slik opplevelse senest i går.

  3. Tiltredes med stjerner og det hele. Jeg har alltid lurt på om de som absolutt skal jogge langs hovedveien etter mørkets frembrudd uten refleks egentlig er selvmordskandidater.. 😉
    *****************************
    Aha…… Det hadde ikke jeg tenkt på.
    Eller kanskje de bare ikke har hørt om refleksvest, som er svært så praktisk å bruke når man løper 😉

  4. De fleste kan klandre seg selv om de skades på mørke veier dersom de ikke bruker refleks! Ikke kan de skylde på at de ikke ha råd å kjøpe refleks heller, all den tid refleksbrikker utdeles gratis av bl.a. både Trygg Trafikk, Forsikringsselskaper og andre! Så nei, du kan IKKE klandres om uhellet skulle være ute!
    *********************************
    Som fører av kjøretøy er det alltid mitt ansvar om jeg kjører på noen. Uavhengig av om du har hoppet forran bilen min, stått stille i veikanten uten refleks osv.

  5. sj sier:

    Spesielt til de som sykler, der ser jeg spesielt barn/ungdom uten lys og refleks! Der må foreldre ta seg i akt!
    ******************************
    De ungene som er uten refleks er ofte de som har foreldre uten refleks.
    Man påvirkes som oftest av sine nærmeste 🙂

  6. Veldig viktig innlegg. Dette er mitt mareritt, som jeg håper aldri blir virkelighet. At jeg en dag kommer til å kjøre på noen fordi jeg ikke ser dem i mørket. Selv om jeg bor i Oslo så er det mørke «kroker» her også. Skulle ønske alle tok dette like alvorlig og å bruke refleks nå på høsten!
    **************************
    Trygg trafikk gjør egentlig en strålende jobb med å fortelle ungene hvor viktig det er å bruke refleks. Men hva hjelper det når foreldrene ikke bruker??
    Jeg går også delvis med mareritt om å kjøre på noen. Enda jeg er forsiktig og prøver så godt jeg kan å ha øynene i veikanten osv. Men det hjelper jo ikke mye når folk går i svarte klær, det regner og det er null sikt.

  7. stjerner!
    Jeg fortviles mange ganger jeg også over alle disse mørke klærne uten refleks… tror ikke de tenker seg om, nei…
    ***************************
    🙂
    Tror heller ikke de tenker seg om. Men det bør de. For sin egen del og alle rundt de.

  8. Per DEFINISJON skyldes du ja, men ikke per folkevett 😦
    ****************
    Men folkevettet hjelper ikke meg en pøkk om jeg kjører på noen som går i veikanten. Selv om de går uten refleks:-(

  9. Full pott med stjerner for et innlegg som belyser det bittelille ekstra som redder liv. Det er så lite som skal til, og man skulle tro det var tøffere å være synlig og i live – enn mørklagt og ihjelkjørt. Motebransjen skulle ha vært mer på banen og laget enda flere ytterplagg med innebygde refleksfelter…
    *********
    Kanskje det hadde vært noe ja.
    Men jeg ser det er flere alværsjakker om dagen som har isydd refleks. Om det er gjemmesnekket vet ikke jeg. Refleks er uansett viktig 🙂

  10. Ferdes jeg trafikerte veier har jeg alltid refleks..

    Jeg har holdt på å kjørt på en idiot.. Var i et kryss, og jeg fulgte med vikepliktene og hele den pakken der, og fra skauen kommer en forbanna jogger i helt svarte treningsklær, jeg så han seriøst ikke før han var foran bilen, for det værste var at han jogget RETT foran bilen.. Arg
    ****************************************
    Noen er bare idioter. Som den joggeren 🙂

  11. Refleks redder liv.
    Godt at noen setter fokus på dette, det er alt for få som henger den lille livsviktige brikken på seg.
    *****************************
    Burde være en enkel sak å ha på seg, men det er altfor mange som syns det er vanskelig tydeligvis 🙂

Legg igjen en kommentar

