Skulle ønske….

….. at jeg hadde opplevd mer.
….. at jeg var ett bedre menneske.
….. at jeg var flinkere, bedre.
….. at jeg hadde mer erfaring.
….. at jeg ikke var så godtroende.
….. at jeg ikke var så lett å lede i enkelte sammenhenger.
….. at jeg klarte å si nei.

Sitter her med en lengsel i kroppen. En jeg ikke kan forklare helt. Føler meg på en måte fanget. Fanget i hverdagen.
Jeg har jobbet siden jeg var 13 år. Sommerjobb i jordbæråkeren for å tjene noen skarve kroner. Gode sommeruker med sol, regn og masse jordbær. Ikke minst høstet jeg erfaring og ble litt mer selvstendig. Etter det har livet mitt egentlig bestått av å jobbe og å gå på skole. Det er jeg egentlig ganske fornøyd med. Alle de fantastiske menneskene jeg har fått muligheten til å treffe. Alle de spennende oppgavene jeg har fått fullføre og all den selvstendigheten jeg har tilegnet meg.

Det er heller ikke der denne lengselen ligger.

Jeg har vært samboer siden jeg var 20. Ikke vært utenfor ett forhold siden jeg var 18. Hvilket betyr at i de 12 årene som har gått har jeg tatt mer hensyn til andre enn meg selv. Noen av de 12 årene skulle jeg nok ha brukt på meg selv. Men for meg er det helt naturlig å ta hensyn til den andre parten. Dette betyr ikke at man skal utradere seg selv, men det er enkelte ting jeg ikke har kunne gjøre og oppleve fordi jeg har hatt en annen å tenke på. Pliktoppfyllende som jeg er, har livet bare gått utover meg selv.
Av og til tenker jeg at det hadde vært så mye enklere å ikke ha noen andre å ta hensyn til. Iallefall for en liten periode.

For her er greia. Alle treffer mennesker på sin vei som tiltaler de på den ene eller andre måten. Jeg tiltrekkes av intelekt i første omgang. Men jeg er også svak for mannfolk som kunne sklidd rett inn i Dressmann-reklamen. Særlig når dette utseendet kombineres med ett smart hode. Da må de gjerne være både ti og tyve år eldre enn meg.
Så er det det, at jeg treffer disse mennene til stadighet. I jobbsammenheng. Og vi går så fryktelig godt sammen. For de av dere som tror jeg sitter med ett brennhett ønske om å hoppe til sengs med de, kan jeg avkrefte det med en gang. Men etter at vi har gått hvert til vårt når kursene eller seminarene er over, sitter jeg igjen med en følelse av at livet har gått forbi meg. At jeg har kommet for sent. At dersom jeg vil ha barn så er jeg for sent ute. At dersom jeg ønsker meg noe mer ut av livet, så skulle jeg ha begynt før. At erfaringene jeg til nå har gjort meg, er de siste jeg skal gjøre.
Jeg forlater disse kursene med ett brennende ønske om at det skal komme nye med en gang. Ene og alene fordi de gir meg så mye mer enn noe annet i hele verden. Både faglig og sosialt sett. Heldigvis for meg kommer de på løpende bånd. 

Det er heller ingen andre jeg kjenner som deler mitt engasjement og min glede over det jeg opplever. Når man har noen hjemme man burde kunne dele slikt med, men som ikke evner å forstå eller evner å prøve i det minste, så tar det vekk litt av gleden. Og her blir jeg svak. Svak for andre som lar meg få stråle av det jeg liker å driver med. Som viser en oppriktig glede over at jeg liker det jeg driver med. Som gleder seg over at jeg lykkes. Jeg blir svak for de som utfordrer meg mentalt. Som lar meg få være meg. En dag er jeg redd jeg blir for svak. Ett for lett bytte for de som vil noe annet enn å bare løfte meg opp og frem.

Jeg er sterkest alene. Men det er også da jeg er på mitt svakeste!

Jeg innser….
….. at jeg har opplevd mye allerede.
….. at jeg er ett godt menneske.
….. at jeg er flink og god i mye av det jeg gjør.
….. at jeg har mer enn nok erfaring.
….. at jeg er godtroende og liker å se det beste i folk.
….. at jeg kommer til å la meg lede i mange sammenhenger.
….. at jeg er best på å si ja. Og at jeg liker det.

Jeg er bare 30. Jeg har 2/3 av livet mitt igjen. Jeg skal leve det slik jeg ønsker å leve det!

17 thoughts on “Skulle ønske….

  1. Veldig godt skrevet. Tankevekkende.
    Det handler om å ta valg, gjennom hele livet. 🙂
    ****************************
    Takk 🙂
    Det handler alltid om å ta valg. Men jeg er mye flinkere til å ta valg utifra det beste andre kan få som resultat. Ikke meg selv.

  2. Fint skrevet dette, gir mange tanker om livet både det en har og hva en ønsker å få ut av det. Desverre er det slik i mange forhold at en slemmer å se hverandre når hverdagen innhenter en. Eller en tar den andre for gitt, så søker en ute det en skulle ha fått hjemme. Tror det er årsaken til mange brudd, desverre. Vi er så sugen på oppmerksomhet og bekreftelse, fordi vi er i underskudd på det.
    *****************************
    Jeg er egentlig fornøyd med hva jeg har. Tror jeg. Kanskje. Stort sett iallefall.
    At han ikke forstår min glede i det jeg gjør, tror jeg ikke alene er nok for meg å gå til det skrittet å være utro. Er egentlig ikke det som er poenget her. Men den dagen jeg står der og det har skjedd noe på hjemmebane, kan det godt tenkes at jeg som de fleste andre er svak nok til å falle.

  3. Husk at du er den viktigste personen i ditt liv og bare du – bare du er ansvarlig for deg selv. Det er heller ikke egoisktisk å tenke slik… Det er nemlig du som skal ha det bra – da får de rundt deg det også bra. Lykke til videre.
    **********************************
    Takk for det 🙂
    Jeg har det nok bra. Vil bare ha mer? Noe anderledes? Være meg selv?

  4. Alle disse dagene som kom og gikk… Lite visste jeg at det var Livet.
    (Ferdinan Finne, trur eg sandeligen 😀 )
    **************************
    Også så rett som han hadde 🙂

  5. Godt sagt og tankevekkende….
    Vi ønsker oss alle så mye iblandt…
    Det å ikke kunne dele engasjement og glede…er noen ganger nesten plagsomt det.. 😉
    ***************************
    Plagsomt og veldig leit 🙂
    Alle vil ha mer og alt det der. Men jeg er egentlig ganske så fornøyd med tingenes tilstand. Selv om det er ett par ting som alltid kan bli bedre 😉

  6. Nydelig og tankevekkende innlegg. Har vi det ikke alle sånn innimellom????? Stjerner drysses.
    **************************
    Takk for stjerner.
    Jeg vet ikke, men de fleste har det nok sånn av og til 🙂
    Men jeg kjenner jeg driver i en retning jeg ikke har godt av å drive. Vet bare ikke om jeg klarer å endre det før det er for sent.

  7. Det skal være et par ting eller fler som kan bli bedre, det er jo ønsket om fremgang på en eller annen måte som driver oss fremover 😉
    *************************
    Du sier noe der 😉

  8. stjerner til deg!

    Jommen har du fått med deg mye og blitt en klok kvinne i løpet av de 30 årene!
    *******************************’
    Ryktene skal ha det til at jeg er litt «gammel» i hodet til tider. Men for all del….. har da fått med meg litt 🙂
    Takk for stjerner 🙂

  9. Du setter ord på en tilstand mange av oss kjenner oss igjen i, tror jeg.
    Og det er fornuftig å skrive det ned. Tolke det selv.

    Du skal ikke bekymre deg over at livet raser forbi. Selv om de føles som om det går fort, så inneholder det mye tid. Utfordringen er å bruke den riktig.
    *************************
    Jeg er nok ikke alene om å føle det sånn nei.
    Men det gjør det jo overhodet ikke noe bedre. Men kanskje en liten trøst 🙂

    Bekymrer meg egentlig ikke. Men av og til må jeg stille meg noen spørsmål. Så får man se om man tar de rette valgene, eller om man fortsetter å velge feil gang på gang på gang 🙂

  10. Jeg kjenner meg så godt igjen i det du skriver.
    Jeg hadde de samme tankene da jeg var like gammel som deg. Det endte med at jeg brøt ut av et ekteskap jeg var ulykkelig i. Avgjørelsen var tøff, siden jeg hadde to barn å ta hensyn til. Men jeg kom ut av det som et nytt og bedre menneske og som en langt bedre mor for mine barn, fordi jeg endelig tok hensyn til meg selv og ikke omgivelsene.
    Vi tar alle valg som avgjør hvem vil blir og hvor vi havner. Og når jeg ser tilbake nå, er jeg så glad for at jeg turde å tenke de tankene helt ut og ta konsekvensen av det 🙂
    ******************************’
    Jeg er glad for at du tok ett valg som var bra for deg. Og for ungene 🙂
    Men jeg er ikke ulykkelig. Bare ikke helt lykkelig kanskje. Ikke vet jeg helt hva jeg vil heller. Akkurat nå hadde det helt klart vært best å være alene. Men hva med senere. Jeg vet jo at gresset overhodet ikke er grønnere på andre siden.

  11. Når du er snill med deg selv, er du i realitet snill med andre oxo.. Jeg var et typisk ja jente som alltid strakk meg veldig langt. og det går ikke i lengden, du blir utslitt…

    Jeg levde for jobben, følte at den fikk meg til å leve, nå etter at jeg ble syk fant jeg jo ut at livet hadde så mye annet å by på 🙂

    Da jeg ble 30 år tenkte jeg, så dette var alt!! Men jeg møtte kjærligheten og fikk en liten lilling som ikke er så liten lenger.. Så jeg tror man går igjennom en periode.. En usikker periode som jeg kaldte det.. Du vil finne ut hva du vil 🙂
    *******************************
    Min bestekompis sa til meg i dag: «Nina, du trives best når andre har det bra du». Og det har han helt rett i. Og for meg innebærer det å være ett ja-mennske, en skulder å gråte, noen andre kan stole på, en som alltid stiller opp. Jeg innser at den jeg stiller minst opp for er meg selv. Men det er greit, så lenge andre har det bra 🙂
    Jeg lever ikke for jobben. Men jeg trives så utrolig godt. Det har jeg alltid gjort. Og det gjør jo selvsagt sitt til at jeg strekker meg litt lenger enn jeg må til tider.

    Vi går nok alle gjennom perioder av en eller annen art. Og som regel finner vi ut av det også 🙂

  12. Når man tenke på ting man sku ha gjort, så e det absolutt en fordel å husk alt man faktisk HAR gjort 😀
    ***************************
    Helt sant 🙂 Lett å glemme av og til.

  13. Nok et stjernedryss.
    Du er heldig som tenker sånn i så ung alder:)
    Jeg ble ikke oppmerksom på meg selv og mine behov før etter jeg ble enke.
    Så jeg har MYE å ta igjen! 😆
    ****************************
    Endel ting er det aldri for sent å ta igjen 🙂
    Takk for stjerner 🙂

Legg igjen en kommentar

