Janteloven meg midt i r***!!

Beklager, men jeg kan ikke dy meg.

Hvorfor skal det være sånn at, hver gang en nordmann ytrer seg negativt mot noen som har oppnådd noe her i landet, så får man janteloven slengt i trynet??
Denne janteloven har faktisk ingenting med min mening om noe som helst. Jeg misliker ikke Marianne Auli fordi hun har oppnådd en viss suksess. Jeg har ingenting i mot lille, søte Voe (rosablogger) fordi hun har oppnådd noe i en alder av 14. Jeg misliker ikke John Fredriksen fordi han har mye penger. Jeg har heller ingenting imot enkelte bloggere her inne fordi de har flere lesere enn meg og flere kommentarer på innleggene sine.

Jeg liker ikke Marianne Auli fordi hun fremstår som ett nek i enhver sammenheng. Ingen mennesker med vettet i behold inntar ett tv-studio uten truse, for så å skifte benstilling ved enhver anlendning, bare for å trigge noen der ute. I allefall får hun ikke noe respekt fra meg når hun i ettertid klager over kameraplasseringen. Hennes såkalte suksess er aldeles ikke roten til hvorfor jeg ikke liker henne.
Voe har jeg egentlig ingenting i mot. Men hun også kastet janteloven i fjeset på oss som ikke syns at sangen hennes var noe fin. Den var bare ikke det. Jeg er ikke misunnelig for at hun har oppnådd mer publisitet i en alder av 14, enn hva jeg vil klare i løpet av ett langt liv.
At John Fredriksen har mye penger gir jeg en lang f*** i. Jeg liker ikke fyren fordi han ikke vil betale skatt som oss andre. Så må man gjerne dra inn i den debatten at han skaper arbeidsplasser, betaler arbeidsgiveravgift osv. Men han får jammen meg betale skatt han også, som alle andre borgere av denne staten. Inkludert alle andre eiere av ett eller annet selskap.
At jeg ikke har sansen for enkelte bloggere har jo heller ingenting med misunnelse å gjøre. Hverken over leserraten eller kommentarantallet deres. Jeg liker bare ikke det enkelte skriver.

Janteloven lever i beste velgående fordi dere som ikke liker at vi kritiserer noe som dere synes er flott, bruker den mot oss. Fordi dere bruker dette som ett våpen mot oss som mener noe annet. Janteloven vil aldri forsvinne så lenge den nevnes hver gang fremstående, rike eller pr-kåte mennesker får kritikk.

Suksessfulle mennesker skal få nyte sin suksess. Bare de oppfører seg som folk i samme slengen.

Jeg vil ha meg frabedt å få janteloven slengt i trynet når det er noe(n) jeg ikke liker.

11 thoughts on “Janteloven meg midt i r***!!

  1. Helt enig.. Det er ikke alltid at det er janteloven som er en faktor når man missliker noen.. Jeg kan ikke noe med Marianne Auli, har jeg aldri kunne, men det har ingenting med kunsten hun lager..

    Det er nå engang sånn at noen liker man og noen ikke.. Sånn er det vel med bloggere oxo, noen liker jeg og noen ikke…Man kan ikke like alle.. Janteloven kan være en hersjeteknikk.. Ufint.
    ***********************************
    Sant. Noen liker man, andre ikke. Om hvorvidt en person har suksess eller ikke, er overhodet ikke faktor for min mening om noe.
    Janteloven suger. Men det suger enda mer at den blir brukt som hersketeknikk.

  2. Hør, hør! Kjenner også det koker litt i meg når jeg får jantetrumfkortet plassert i trynet.. Hvis noen oppfører seg som et skrottroll på TV osv er det slik jeg oppfatter dem.. Utseende,penger osv har nada med den bedømmingen å gjøre
    *********************************
    Det er hersketeknikk på lik linje med det å klappe meg på hodet for å si: «så så lille pike, dette kan du jo ingenting om».
    Arg…. Liker folk uavhengig av rikdom og berømmelse. Misliker enkelte like uavhengig av dette.

  3. Okay, lille pike.. 😉

    Jeg skjønner at du ikke liker Marianne Aulie av fornuftige grunner.
    Det er ikke janteloven.

    Men det at noen risikerer å bli mobbet og sett ned på av å si at de liker henne..
    Det er noe annet.

    Klem 🙂
    **************************
    Kyss meg en viss plass…..
    Lille pike du liksom. Skal gi deg lille pike jeg 😉 Hehe

    Venner nå?? 😉

  4. Hør,hør.. 😀 Jeg kritiserer heller ikke Aulie pga at hun er den hun er, men rett og slett pga at hu gjør det hu gjør.. At folk slenger jante-begrepet i trynet på meg for det, affekterer ikke meg. Tvert imot, jeg ler av det egentlig. De veit ikke hva jantelov-begrepet egentlig innebærer. Så sånt sett så blir de anklagene ganske effektløse.
    ***************************************
    I motsetning til deg blir jeg faktisk sint når noen avspiser mine meninger med janteloven. Irriterende måte å føre en meningsutveksling på.

  5. Full stjernepott fra meg også. Nå har jo Aunli kledd seg HELT naken, så nå er hun desperat så det holder 🙂

    Men du har vel merket det at man ikke kan være uenige her på bloggen? Ihvertfall ikke om du har passert de 40 🙂 da er meningen så gammeldagse av man likegodt kan la være å si noe 🙂
    *****************************************
    Ja, du den debatten har jeg jo fått med meg til det store. De på 20 er ikke det spøtt bedre enn de på 40. Så det så.
    Og jeg er uenig med akkurat hvem jeg vil jeg. Uten at det gjør hverken meg eller motparten til noe dårligere menneske. Men å bruke janteloven som herkseteknikk. Se det finner jeg meg ikke helt i 🙂

  6. hei Nina…. 🙂

    og jeg som trodde at Sandemose’s ord var lagt døde for lenge siden….

    og at dagens ord var fitte….. 🙂
    **********
    Hei btidag 🙂
    Nei, nei. Fitte var gårsdagen ord. Må du følge med i svingene da 😉
    Og Sandemose sine ord lever nok i beste velgående hos noen.

  7. Her i landet har det engang bare blitt slik at man ikke har lov til å uttale seg om noe som helst med mindre det følger majoritetens meninger. Om man uttaler seg nevativt om noen som har gjort noe, uansett hvor dårlig er det janteloven, om man sier noe negativt om innvandring er man rasist, om man sier noe negativt om en ren kapitalistisk modell er man sosialist.
    Problemet er intelligens, mangel på sådan.
    ************************************************
    Vel, og hva kan vi gjøre med det da?
    Det er strengt tatt ingen som beskylder meg for å bruke janteloven. Jeg ble bare provoset da det ble fremstilt sånn på generelt grunnlag i ett annet innlegg i dag. Jeg har heller aldri blitt kalt rasist fordi jeg har uttalt meg om invandring. Sosialist er jeg jo, så det må man jo bare ta meg for.
    Så er det nå en gang sånn at minoriteten må stå opp mot majoriteten for å få en endring 🙂

  8. Tiltredes!!!!

    …når det gjelder tilfellet Marianne Aulie skal jeg innrømme at jeg syns det er en pen dame….på bilde. Et eller annet blir ødelagt nesten hver gang hun åpner munnen…..
    *************************************
    Joda, hun er pen hun. Men som du sier, noe blir ødelagt når hun begynner å snakke 🙂

  9. Nå får du en hel stjernevrimmel med stjerneskudd og det hele av meg. Er så skjønt enig med deg, Nina Elisabeth!
    *************************
    Takk takk. Ble jo så lyst i stuen med alle de stjerneskuddene 🙂

  10. Forutsetningen for å forstå Janteloven er å akseptere at Norge er et klassedelt samfunn, og at loven er ment å beskytte den herskende/meningsbærende klassens posisjon i samfunnet. Den herskende klassen vil nemlig forbli herskende, så lenge menneskene de lavere klassene holder hverandre nede ved å slenge Janteloven i trynet på dem som våger å kritisere «noen som har oppnådd noe her i landet,» som f.eks. skatteålen (dansk) Fredriksen og andre representanter for den norske fiffen. Janteloven vil således ikke forsvinne før vanlige mennesker blir bevisste på hvilket samfunnslag Janteloven ALDRI blir brukt mot.
    *************************************************************
    Janteloven har gått ut på dato, og vil kun leve så lenge de som er uenig i ett utsagn bruker den mot en 🙂

Legg igjen en kommentar

