Tar opp tråden fra Stjernebjørnen og starter en fylkeskrig!!

Je tæk opp trå’n fra den eminente Stjernebjørnen og starte en fylkeskrig. Åkke er best? 390px-Hedmark_våpen.svg

Bærre sjå her:
Vi er ett gammalt folkeferd i Hedmark. Helt ifra steinalder’n finns det spor ta øss. Helleristninger ta elg (Ringsaker kommune, min hemkommune har da ælg i kommunevåpnet sitt å), gravhauger fra bronsealdern osv er det mange ta. Solør har etter Ynglingesagaen å dømme vøri ett mektig kongerike. Vikingan som vi er så stolte ta på bisarr vis, har også satt sine spor over de hedmarkske sletter og skoger.
Vi har vøri berørt ta ælle kriger, Svartedauden og det som værre er. Likefult har vi resst øss oppatt og slått tellbarsjat. Sterke er vi.

Itte kom her å skryt ta dessa kjente trønderan. Vi har dom i fleng vi å. Å dom har kvalitet dessa hedmarkingan. Itt’no D.D.E og tull her i gar’n.
Je nevne: Edvard Munch, Bjørnstjerne Bjørnson, Halldis Moren Vesås, Sigurd Hoel, Gerhard Munthe, Åsta Holt, Jacob Breda Bull, Kjell Akurkust, Rolf Jacobsen, Hans Børli, Anne Cath. Vestly, Sven Moren, Vidar Sandbeck, Einar Skjæråsen, Egil Storbekk, Dagny Juel, Hulda Garborg, Marie Hamsund, Kirsten Flagstad. Å itte minst, vår alles kjære Alf Prøysen. Åja, glømte je å nævne’n Gaute Ormåsen, Ole Edvard Antonsen, Knut Faldbakken, Øystein Sunde og Levi Henriksen.
Kultutrelt klare vi øss godt så få. Kom itte her å si at’n Prøysen itte har påvirka mang en unge med sine historier.

Riktignok har vi itte RBK. Den bæste ballklubben i vær’n. Men vi har da Ham-Kam. Kænskje ittno å skryte ta egentlig. Men kæn itta vara stolt ta ælt hell. Men hedmarkinger har da fått både OL gull og andre edle metaller. Bjørn Dæhli. Ja, for tenk, hæn er hedmarking. Egil Danielsen, Hallgeir Brenden, Hilde Gjermundshaug Pedersen, Gjermund Eggen, Ole Ellefsæter, Ståle Solbakken, Annar Ryen, Oddbjørn Hagen osv.

Også har vi’n Sigbjørn Johnsen. Pengemænn i Norge. Hæn som ska sørge førr at Norge itte går på dunken som Hellas, Tyskland og Island. O store finansminister Johnsen. Itte førr å gløm’n Oddvar Nordli som var statsminister i Norge fra 1976-1981. Vi kænn mæ andre ord styre øss sjøl vi å om det skulle kåmmå ei krise. Forresten. Justisminister Storberget er da Hedmarking og. Trur vi har fler å je, men kæn itte kåmmå på det akkurat nå.

Høgskoler har vi. Sjukehus har vi. Byer har vi. Tæll å mæ OL har vøri avholdt i Hedmark. Noe ta det iallefall. Vikingskipet på Hamar er et tydelig bevis på det.

Mat har vi nok ta. Treverk tell å bygge hus å. Vi er da tross alt landets mest betydelige skogfylke. Vi har store jordbruksområder som produsere kønn, potit og anna godt, garder nok med gris, ku og mat, og vassdrag nok med fisk. Vi har da tell og med strutsefarm i hedmark. Skar nok overlæva ei krise vi. Kænskje trønderan trekke over grensa når det blir før tøft.
Noen som har lyst på Akevitt kænskje? Løiten Linie er viden kjent over det ganske land. Faktisk så forsynte Løiten Brænderi storby’n og landet rundt med gulrotsaft som vitamintilskudd tell unga i krigsåra.

Je trur Hedmark har mer å by på je. Men kjæm itte i haug akkurat nå.
Likefullt kæn jeg stå inne førr at Hedmark ær bæst. Ittno protæst 🙂

14 thoughts on “Tar opp tråden fra Stjernebjørnen og starter en fylkeskrig!!

  1. Det er en krig jeg holder meg unna tror jeg 😛 Men Heia Hedmark 😉
    *********************************
    Hehe…. Kan du ikke ta en for ditt fylke da??
    Heia Hedmark 🙂

  2. Har alltid likt Hordaland av en eller annen grunn.. 😉
    ***************************
    Har da oppholdt meg i Bergen by i 7 år, så det er ikke ett fylke jeg missliker for å si det sånn 🙂

  3. Jeg stemmer i med Choronzon, jeg 😀
    ************************************
    Etter 7 år i Bergen by, kan jeg ikke si at jeg ikke liker Hordaland.
    Men bergensere kan iallefall holde seg unna å synge julekveldsvisa til Prøysen. Det gir minus i Hordalandsboka 🙂

  4. Fylkeskrig? Hmm, æ kainn ikkje så mykje historie.. Vi har fjellan, Røyksopp, ei dialækt æ e stolt av, lyst heile såmmern, vi kaille en spade for en spade.. Heia Troms =)
    ************************************
    Har da så absolutt mye å være stolt av i Troms også 🙂
    *kremt* wikipedia.no er ett fint sted å hente noen opplysninger. Kunne ikke alle de navnene på musikere og kunstnere jeg ramset opp heller. Bare de fleste 🙂

  5. Det er EN hedemarking jeg godt kunne klart meg uten og det vet du 🙂 ellers er jeg veldig glad i andre jeg vet kommer derfra 🙂 Hmmmm kanskje jeg burde skryte av Telemark? Må bli frisk først. Kooooooooooooooooooooooos
    *********************************
    Hehe…. det er en hedmarking jeg kunne klart meg uten også. En brumunddøl for å være helt ærlig. Ikke alle derfra som er en like hyggelig brumunddøl som meg 😉
    Sender ballen videre til deg jeg, og venter i spenning på at du skal bli frisk og kommer med Telemarks-skrytet 🙂
    Kooooooooooooooooooooos tilbake 🙂

  6. TROMS,-. selvfølgelig!!
    Og skal du vite alt om Troms så må det mer enn en Wikipedia.no til.
    Troms har ALT. Hav og fjell. Store byer, små byer. Store tettsteder, små tettsteder. Kultur av det du måtte ønske. Festspillene i Harstad.
    Tromsø,- Nordens Paris, byen i nord som aldri sover.
    Og så menneskene da,- herremintid jeg kommer jo fra Troms!! 😆
    **************************************
    Hehe….. Er du fra Troms eller 😛
    Ta opp kampen med ett eget innlegg 🙂

  7. TROMS er klart det flotteste og beste fylke i hele Norge.
    1. Vårt nasjonalfjell ligger i Lyngen.
    2. Vår nasjonalkake komemr fra Kvæfjord.
    3. TIL kommer fra Tromsø og ligger an til bronsje i tippeligaen. 4. Tromsø som er kåret til Nordens Paris med sine utesteder og et yrende liv fra mandag til søndag hele uka.
    5. Norges mest romantiske sted ligger i Nupen i Kvæfjord
    6. Midnattsol – de fleste kommer turister kommer til Norge for å se den.
    7. Nordlyset er flottest og mest heftig i Troms.
    8. Dialekten er kåret til Norges mest sexy.
    9. Vakre fjorder og ville fjell.
    10. Ola og Kari Bremnes samt en haug med andre sangere – det blir for mye å ramse opp Jørn Hol, Steinar Albrigtsen I say no more.
    11.Verdens beste og søteste jordbær kommer fra Troms
    12. Jeg kunne ramset opp mere, men nå skal jeg se nyhetene 🙂
    ************************************************
    Helt klart mye positivt i Troms og.
    Men en ting må jeg ta deg på: den beste jordbære kommer fra Nes i Hedmark. Så det så 🙂

  8. Det ghør den slettes ikke! Den beste jordbæra kommer fra Kvædfjord. Og det er ikke skryt men sannhet. Og grunnen er den lange modningtiden. Du finner ikke bedre jordbær enn Kvædfjorbæren.
    Herregud Kassima hjelp meg!!
    ******************************
    Nei, nei og atter nei. Den beste jordbære kommer fra Nes i Hedmark. Lokalisert med mjøsutsikt.
    For tenk…. Ingen over, ingen ved siden. Den er enestående og intet annet 😀

  9. Det står om jordbære fra Troms i avisene i dag og eksperter fra sør legger seg flate for den gode smaken – så desverre……
    *********************************
    Det hjelper ikke om teite søringer legger seg flat aldri så mye. Den beste jordbæra kommer fra Nes i Hedmark. Hvor mange ganger må jeg si det da?? 😛
    (Forresten, sikkert en selverklært ekspert fra Oslo, som ikke vet forskjellen på Troms og Hedmark :-P)

  10. Hei hei – sagt på ren bokmålsk sånn for sikkerhets skyld :mrgreen:
    ******************************
    Hei hei 🙂
    Nå pleier jeg å skrive på bokmål. Men siden Starbear skrev på trøndersk måtte jeg følge opp. Og det til tross for at jeg suger på å skrive dialekt 🙂

  11. KASSIMA + RAJOBR: Verdens BÆSTE jordbær kjæm fra LENSVIKA i Trøndelag, Harald Grønningens heimplass, bære så d’ e’ sagt!
    Og Nina E: Huss på at æ sa i innlægget mitt at æ på langt nær ramsa opp AILL dæm trønderske fordelan 😉 Æ kainn ta ein minst lik’ lang’ oppfølger æ om det e’ d’ om å gjørra… 🙂
    ****************************************
    Noen som sa at jeg hadde fått med alt om Hedmark?? Hehe… orket bare ikke skrive lenger 😀

  12. Æ betakke mæ, æ som ittj e’ strøken i norsk geograffi i de’ heile tatt 😯 Vi hadd Øyvind Sund som lærer dæm fire første åran, å han – som va visesanger å vaint Prøyssenprisen de’ åre’ æ byn’t på skolen å fekk’n som klasseforstainder, han syntes de’ va’ mer nytti’ å koinn å søng å sånt. Så vi sang, vi. Å æ va me’ på tv i et juleprogram som hett «Når nettene blir lange» bare dæffor da vi va’ i fjærde klasse 😀 Musikken har gitt mæ my, men geografi’n kain æ lær mæ no.
    ******************************************
    Jeg kan mer om georgrafi enn musikk. Men det er kanskje like greit for resten av norges befolkning sin del 🙂

Legg igjen en kommentar

