"Ååååå… vi har det sååååå fælt i Norge"

Forslag til statsbudsjett for 2011 er i dag lagt frem av finansminister Sigbjørn Johnsen. Som vanlig sutrer opposisjonen over at det lite visjonært og at det ikke er gitt nok penger til ditt og datt. Det er jo i og for seg helt greit, siden de strengt tatt er programforpliktet til å være i, ja nettopp opposisjon.

Men se nå på fakta. Europa er i økonomisk krise. Land etter land følger nærmest Island inn i konkursens lite hyggelige selskap. Norge har derimot seilt gjennom finanskrisa nærmest uberørt. Greit, den setningen får jeg nok pes for, men det er ikke til å legge skjul på at Norge faktisk har kommet ganske så godt ut av det i forhold til mange andre. God økonomisk styring har vi faktisk her til lands. Selv om noen har det bedre enn andre.

Så hva kan man si om forslaget til statsbudsjettet (bare noen punkter):

  • 547 millioner kroner ekstra er bevilget politiet, samtidig som man øker opptaket til politiskolen med 720 plasser.
  • 6400 aylsøkere med endelig avslag skal sendes ut av landet. Dette er 1400 mer enn i 2009
  • Det er satt av nesten én milliard kroner til pasientbehandling og 200 millioner kroner til videreføringen av Samhandlingsreformen. Riktignok blir det 40 kroner dyrer å gå til fastlegen/psykolog, og det kommer nok til å svi for noen.
  • 222 millioner kroner er gitt som investeringstilskudd, som blant annet skal holde til 2000 nye heldøgns omsorgsplasser neste år. Dette er ett ledd i opptrapping til fyll sykehjemsdekning innen 5 år.
  • For å hjelpe soldatene i Afghanistan i deres vanskelige situasjon bevilges det 77 millioner, samt at Heimeværnet får en pott.
  • Vedlikehold av veier og bane, samt noen milliarder til innkjøp av nye tog kan ikke sies å være negativt.
  • Kommunene får en økning på 5,7 milliarder som skal gå til skole, barnehager, sykehjem osv.
  • Det blir ikke bevilget penger til å få flere lærere, men de øker satsningen på å få flere elever gjennom videregående opplæring. Det opprettes også 2200 flere studieplasser og 1000 flere studentboliger
  • Antall barnehageplaser økes til 5000, men maxprisen endres ikke. Den er i dag på 2330 kroner
  • Kultursektoren får en bevilgning på 10 milliarder
  • Det er satt av 345 millioner kroner til kjøp av ulønsomme post- og banktjenester
  • Miljøvennlige biler blir billigere
  • Mer penger til bostøtte
  • Mindre skatt for pensjonistene
  • 400 nye stillinger i barnevernet

Det vil alltid være noe man er misfornøyd med på statsbudsjettet. Jeg hører folk klage over at vi bruker for mye penger på bistand, at tv-lisensen er for høy, at stønaden for arbeidsuføre osv er for liten, at vi ikke sender hjem nok asylsøkere osv.

Ok. De øker avgiftene på alkohol og tobakk. Men de lar være å øke tv-lisensen og de skal sende ut flere asylsøkere som har fått endelig avslag.
Dersom økt alkohol og tobakksavgift er det dere syns er værst med hele statsbudsjettet, så syns jeg faktisk litt synd på dere. Jeg har selv vært røyker over lengre tid, og ja det er dyrt, men det er faktisk mitt valg. Syns jeg det blir for dyrt, ja da får jeg slutte. Står valget mellom brød og røyk, ja da er valget lett. Så får vi heller reise på svenskehandel da. Og tro at alt er så mye billigere i Sverige. Joda, på Svinesund og Nordby er det det. Samt andre kjøpesenter rett over grensa. Blir som oftest det når man kan handle inn i store kvantum fordi nordmenn kan ta turen over og spare noen kroner. Jeg gjør det selv også. Men ikke glem at sverige har gjennomsnittlig lavere lønninger enn oss og at om du reiser lenger inn i Sverige så finner du langt høyere priser enn på Maxi Mat, Nordby.

Så kan jeg tenke meg at noen reagerer på at maxprisen på barnehager fortsatt er for høy. Sammenlignet med for 20 år siden (ifølge kollegaer i sentrale strøk) hvor man betalte 7500 kroner for å ha to barn i barnehage, så er ikke de 2330 kr pr unge i dag så innmari mye. Husk å ta i betrakning at lønningene i dag vesentlig høyere enn på den tiden.
Personlig skulle jeg ønske at de avviklet kontantstøtten.

Det er garantert at det er mye med dette statsbudsjettet jeg ikke har fått med meg. Men av det jeg har lest, så virker det på meg å være bra. At de nærmer seg handlingsregelen er jo flott og fremtiden ser da faktisk ikke så aller værst ut.

Aftenposten

5 thoughts on “"Ååååå… vi har det sååååå fælt i Norge"

  1. Vi har det stort sett veldig greit her i Norge, selv om vi kanskje kan stille spørsmål til noen av prioriteringene (som igjen vil variere med hvor vi er hen i vårt eget liv 😉 )

    Men den grensehandelen, den er det ikke alle som har like grei tilgang til. Enkelte av oss bor litt mer landlig til 😀 ett stykke nord om Oslo 😉
    ****************************************************
    Selvfølgelig er det enkelte ting man kan stille spørsmål ved. Som foreksempel innføringen av moms på e-bøker sov. Men generellt sett har vi det fryktelig godt her til lands.
    Nei, ikke alle har mulighet til å handle i Sverige. Men så er det de som kan, som suttrer høyest over prisnivået i Norge 🙂

  2. Neida, vi har det godt i landet vårt helt klart. Det jeg imidlertid stusser på er at regjeringen igjen øker bevillingene til politiet når de ikke engang har jobber til de studentene som går ut fra skolen nå. Det å øke opptaket til politiskolen med 720 plasser er jo høl i hue når de utdanner seg til et liv i arbeidsledighet. Herregud. Det finnes jo ikke jobber til alle som nå studerer på politihøgskolen.

    Jeg konstaterer også at endelig har regjeringen forstått at når han øker hos politiet må han øke i rettsvesenet og i fengselsvesenet også. PÅ TIDE!!!
    Det blir mer elektronisk soning, vi får flere rusmestringsboenheter (hurra og endelig), det skal utdannes flere fengselsbetjenter, noe vi trenger da vi i dag har ca. 20-50% ufaglærte på jobb til enhver tid, noe som er helt forkastelig.
    Men samma det, jeg er snart ute av det systemet der 🙂

    Moms på ebøker er jo tullete. Hva røyk og sprit koster driter jeg i, det brukes ikke her i huset.

    Bare renta er lav og matprisene ikke stiger så er jeg fornøyd jeg 🙂
    **************************************
    Det er nettopp det. Vi har det veldig bra i Norge. Men likevel så sutrer og syter folk om alt mulig. JOda, det er helt klart at noen har det værre en andre. Men det vil alltid være noen skiller i ett samfunn. Så får vi håpe det skillet er minst mulig.

    Nå er det jo noen år til disse politistudentene er ute i jobb, så kanskje arbeidsmarkedet har endret seg til da?

    Renta er ikke spådd brå oppgang riktig enda, men matprisene sammenfaller jo med lønnsveksten. Jo mer vi krever, jo………??

  3. Bare minstepensjonistene som får skattelette, i utgangspunktet burde ikke de betale skatt for de er under grensen.. Mer utgifter til dem som må oppsøke lege.. mer skatt til de som går på avklaringspenger, som at ikke en reduksjon på 44 % var nok. Vel jeg er ikke så veldig fornøyd.. Nytter jo ikke å si, jamen se på naboene våre, vi har det bedre en sverige, danmark osv.. det blir for dumt..
    ********************************
    Nå var det i forholdet pris på matvarer kontra inntekt det var snakk om når jeg henviste til naboene våre da.
    Men jeg kan dra andre historier om våre oppskrytte naboer hvis det er som er greia. I såfall kommer vi jo strålende ut både i forhold til sykepenger, avklaringspenger, sosial stønad osv. Men det var ikke poenget.

    Poenget er at det faktisk ikke er så veldig synd på oss her i landet. Ja, selvfølgelig finnes det nok tilfeller av de som sliter med NAV osv, og det må vi snarest få gjort noe med.

    Jeg må skatte av lønnen min, så hvorfor skal ikke de som går på avklaringspenger skatte av sin? De bruker vel helsevesnet (mer enn meg antar jeg), veiene, har unger på skolen osv som alle andre her i landet. Eller, jeg har ikke unger, så kanskje jeg skal redusere skatten min med en prosent eller to da, fordi jeg ikke trenger å være med på å bidra til akkurat den fellesgoden? Eller er argumentet at avklaringspengene er tilbakebetaling av skatten man tidligere har betalt, som en forsikring?

  4. Jammen jeg skatter av pengene jeg får, men skatteletten jeg hadde fordi de kutta lønna mi med 44% mister jeg, får økt utgifter til legen jeg må til… 1 gang i mnd må jeg til legen, så da blir det dyrt. Den sykdommen min er omstritt så derfor må jeg betale medisinen i sin fullhet.. Det var ikke til innlegget ditt jeg siktet til naboen, det var det politikerne sa i intervjuet på tv, andre land hadde det så mye verre, så vi kunne ikke klage.. Jeg er ganske sikker på at hadde du mistet 10 tusen i mnd fordi du var blitt så syk at du ikke kunne jobbe, hadde du ikke syntes det var stas å miste skattelettet ditt fordi du tjente lite.. Jeg betaler av 16 tusen 3500 kr i skatt.. ikke mye igjen da eller hurr
    ***************
    Ahhhh. Jeg har ikke hatt tid til å se noen av intervjene i dag, så hadde ikke fått med meg det. Siden jeg mente Sverige, tenkte jeg det var det du siktet til.
    Det er ikke fett å gå på avklaringspenger. Jeg er klar over det. Og det er garantert ikke der skatteletten burde vært fjærnet. Vi kan være enige om det. 40 kroner ekstra i mnd i legeutgifter svir også. At medisinene dine ikke er på blå resept (?) og dermed sikkert er dyre skjønner jeg er kjipt.
    Jeg skrev i innlegget at det er mye som ikke er bra. Men det er faktisk veldig mye som er bra også. Og desverre er det sånn at vi alle rammes på en eller annen måte. Jeg må feks begynne å betale toppskatt. Som om ikke mine 16 lapper til statskassa er nok fra før. Men jeg klager ikke over det. Det går tross alt tilbake til de velferdsgodene vi har.

  5. Gode ord i rette tid. Her i Norge har vi surfet greit over finanskrisen så langt, grunnet oljeinntekter og klok politikk. Politikerne kan nok beskyldes for mangt, men når det gjelder finansene, er det god styring. At folk lar seg irritere over luksusproblemer, viser bare at de er godt vant og har hatt en relativt beskyttet tilværelse. 🙂
    ***********************************
    Jepp….. Kunne ikke sagt det bedre selv 🙂

Legg igjen en kommentar

