Pilates og meg.

pilatescollage

Jeg har vært på Elixia i dag, og teste ut pilates for andre gang i mitt liv.
Fant ut at det er dumt å være støttemedlem, så måtte finne noen timer som kunne passe til min noe utrente kropp. Ser kanskje ikke sånn ut, men jeg har ikke bevegd meg noe annet enn å gå til og fra bussen i forbindelse med jobb. Ja, også…… ehh….. i ……. selvfølgelig 😉

Pilates er en rent fysisk treningsform med stabilitet og kroppskontroll som mål. Det er en form for styrketrening, men det handler ikke om å «pumpe» opp musklene for at de skal bli så store som mulig. Det handler om å bygge den indre støttemuskulaturen grundig opp fra bunnen av, slik at vi kan bære kroppen vår på en korrekt måte.

Styrker og strammer opp. Samt at balansen blir noe bedre.
Fint å legge inn dette som fast trening før golfsesongen starter opp igjen neste år 🙂

Uansett, så har jeg nå pustet, strukket, strammet, tøyd og bøyd i en time. Bevegelser som ikke er veldig vanlige for kroppen min. Og jeg kan love dere at dersom dette hadde blitt tatt opp på film, ville dere hatt en time forran dere med mye latter. Jeg er sikker på at jeg så helt utrolig teit ut der jeg holdt på. Ikke er magemusklene som de en gang var heller, så da vi skulle rulle virvel for virvel ned i matten, ramlet Nina ned som en potetsekk. Antar at det kommer seg med tiden. Eneste positive, sånn rent utsende messig under timer, er vel at jeg har rette linjer fra før ( i forhold til å strekke seg altså), så da jeg følte meg mest som en strandet hval, så det antageligvis gange elegant ut likevel. Her gjelder det å ta med seg det positive. 🙂

Men det er lenge til jeg blir like smidig som damene på bildet. Så det er bare å sette av tiden hver uke og jobbe med saken. En ting er iallefall ganske så sikkert, og det er at det er en utrolig deilig treningsform. Forbrenner en hel masse og øker smidigheten. Kan ikke slå feil det 🙂

Og ja. Før jeg glemmer det. Hvis du er like dårlig trent som meg, så er det ikke nødvendigvis så lurt å sette seg inn i en bil og kjøre med en gang etterpå. Iallefall ikke en lang tur hjem. Foten min skalv sånn av antstrengelsene at jeg hadde problemer med å holde gassen i en jevn gang 🙂

3 thoughts on “Pilates og meg.

  1. 😀
    Har prøvd det en gang, og jeg likte det. Problemet er å få tid til alt en har lyst til 😉
    ********************************************
    Jeg likte det jeg også 🙂
    Selv om kroppen er noe maroder i dag. Hehe…..

  2. Det er jo litt bra det, for da virker det jo 😉 For det er «gangsperre» du snakker om ja?
    ***************************************
    Hehe…. ja, det var det jeg snakket om 🙂

  3. Er det mange herrer som trener pilates? Eller er det helst damer? Mistenker det siste. Lykke til, forresten. 🙂
    **************************************
    Tja… kan ikke se mange menn på det kurset jeg deltar på. Men det er jo endel menn som driver med yoga. Omtrent samme greia det 🙂

Legg igjen en kommentar

