Hva er det med dagens unger?

I avisene skrives det høyt og lavt om ungdomsbanden som herjer på sørlandet. At de til sammen har 700 (?) anmeldelser på seg, men at ingen blir straffet er jo tragisk i seg selv. Jeg forstår at enkelte begynner å diskutere om man burde senke den kriminelle lavalderen. I det minste hvilke tiltak som bør settes inn for at de skal få en form for straff eller hjelp til å snu om på livet sitt. For jeg har vanskelig for å tro at en 15-åring med ett rulleblad lenger enn en hardbarka kriminell, klarer å komme seg ut av dette selv. Ikke kan jeg si at fengsel er den rette veien å gå heller, for å sette de inn sammen med andre kriminelle vil nok kanskje heller gjøre sitt til at de er værre når de kommer ut. Egne ungdomsfengsel? Tja, vet ikke om det er så bra heller. Samfunnstjeneste? Jo, kanskje det. Så lenge det er en mening med den utover at de skal gå i grøfta og plukke søppel. Det har aldri vært noen straff med mening i for noen.

Så kan jeg i dag lese på vg nett at noen unger i alderen 9-11 år har funnet ut at det å sitte midt i veibanen, etter mørkets frembrudd er en smart ting å bedrive tiden med. Ikke nok med at de bare sitter der, men de har funnet en form for «chicken out» som tilsier at de skal se hvem som tør å sitte der lengst mulig når det kommer bil. Her snakker vi altså ikke om å sitte der på høylys dag (de har da vett nok til å gå på skolen), men etter mørkets frembrudd. Når det er «svarte natta».

Det er ingen grunn til å tro at ikke ungene i «gamle dager» også fant på sprell som kunne få uante konsekvenser. Selv fikk vi forbud mot å bevege oss ned mot elva når vårflommen stod på, men det var fortsatt ganske stor vannstand når vi etterhvert trakk ned dit for å krysse elva ved å hoppe på steinene, i stedefor å ta broen som var 10 meter unna. De fleste av oss ble iallefall fortalt at man i værste fall kunne dø dersom man ikke var forsiktig. Men det var ingen av oss som var der nede når vannet fløt for høyt. Selv om vi hadde aldri så lyst. Vi hadde andre ting å gjøre på så lenge. Som å leke boxen går, hive ball over skoletaket, klatre i trærne osv.

Jeg er forøvrig en av de som mener at dagens unger har fått sydd så puter under armene på en, at alt snart er farlig. Men det å leke med livet som innsats, som i dette tilfellet, er faktisk farlig. Konsekvensene er ikke nødvendigvis døden, men hva med å bli lam for resten av livet? Hva med konsekvensen det får for den som kjører på en av disse ungene? Er fullstendig klar over at en unge på 9 år ikke har evnen til å reflektere over dette på egenhånd, men som foreldre burde man kanskje tatt seg tid til å forklare ett og annet. De er gamle nok til å være motttagelig for ingformasjon om ikke annet. Jeg sier ikke at foreldrene her har gitt ungene dårlig oppdragelse. Det er ikke det. For alt jeg vet har de kanskje sagt hvor farlig det er å leke i trafikken. Men når en av foreldrene sier i artikkelen at h*n tror kanskje ungene kjeder seg litt og at de er av den oppfatning om at livet er like ufarlig som det skulle vært ett dataspill, ja da syns jeg det er på tide å stille seg noen spørsmål.

Hva med å lære ungene å aktivisere seg på andre måter enn å sitte passive forran dataskjermen dag ut og dag inn? Hva med å lære bort de gamle utelekene vi hadde det så gøy med da vi var små? (Forresten, de er kanskje litt kjedelige de for dagens barn??). Hva med å lære de at de rette tingene er farlige?

Selv har jeg ikke unger enda. Men spar dere for argumentene om at dette vet jeg ingenting om. Nei, jeg vet ingenting om hvor vanskelig det kan være å være foreldre. Men litt fornuft må man jo klare å putte inn i ungene likevel. Sånn på generelt grunnlag. Våre foreldre klarte det jo med de fleste av oss. Men det er kanskje enklere i dag å bare la de få styre på som om de var små voksne og vet alt her i verden? Jeg ser nok av eksempler hvor ungene har tatt all makt fra foreldrene fordi det er enklere å si «ja» enn » nei».

Å la de selv få erfare at det er farlig å sitte i veien og vente på en bil, er jo ikke akkurat god oppdragelse. Eller??
Jeg mener ikke at foreldrene burde ha forutsett dette. For jeg har vanskelig for å tro at noen i forkant har tenkt «at dette kommer mitt barn sikkert til å gjøre en gang». Men jeg kan iallefall håpe at de tar den praten nå 🙂

15 thoughts on “Hva er det med dagens unger?

  1. Millan76 sier:

    Hvor er foreldrene??? Har selv en fjortis i hus.
    *************************************
    Nei, si det. Tror at poden oppfører seg eksemplarisk som så mange andre foreldre gjør.
    Ikke uvanlig å høre foreldre si: «min unge gjør jo aldri noe galt».

  2. Det er jo helt tragiske denne leken.
    Håper dem lærer og forstår alvoret før noe går skikkelig galt.
    **************************************
    Ja, det håper jeg også 🙂

  3. Jeg er helt enig.
    Mange av dagens unge har så store puter under armene at de ikke klarer å tørke seg selv i ræva!
    De er oppvokst med Playstaion som barnevakt, og vet i mange tilfeller ikke forskjell på fantasi og virkelighet.
    Det er et foreldreansvar, og i disse tilfellene har foreldrene sviktet. Av ulike årsaker som vi ikke vet noe om, selvsagt.
    Men de har sviktet.
    Og for mange er det nok dessverre allerede for sent.
    ********************************************
    For noen av de som herjer på sørlandet er det nok for sent desverre. Men jeg håper ikke det for disse.
    Men jeg er enig med deg i alt det du skriver over. Når PS3, Nintendo og dataspill tar over som barnevakt og blir endel av oppdragelsen, da er det noe som er helt feil.
    Til syvende og sist er det tross alt foreldrene som har ansvaret.

  4. Vel jeg ser på det som en moderne versjon av naturlig seleksjon, dersom du er dum nok til å leke «chicken» med en bil og du dør, da er vel det selve eksemplet på darwinisme i praksis?
    **************************************************
    Det får nå så være.
    Men hva med den stakaren som kjører på og dreper en av disse ungene da? Eller de som blir sittende igjen av familien? Man kan jo i sistnevnte eksempel selvfølgelig si at det er vondt å miste noen i familien uansett. Men for den som er så uheldig å være bak rattet i det tilfellet, er jo noen uheldige konsekvenser. Som fører av en bil får du jo all skyld når du kjører på en myk trafikant uansett.

  5. Mee sier:

    Overskriften «hva er det med dagens unger» burde blitt byttet til «hva er det med dagens foreldre». Bra innlegg foressten!
    ********************************
    Joda, sant nok 🙂

  6. Anonym sier:

    Dere som skriver kommentarer her er en stor gjeng med idiote*. Dere prøver å skylde på PS3 og xbox 360.

    ps. Wii er suge*
    *****************************
    Ingen som skylder på spillkonsollene.
    Men det er endel foreldre som bruker dette som barnevakt i stedet for å være sammen med ungene.

  7. Ikke noe galt med dagens ungdom! Du skulle sett de som vokste opp den gang jeg var til!

    Mvh. Sokrates
    ******************************
    Hehe… var vel noen villstyringer da og tenker jeg 🙂

  8. Mine gutter renner ikke gatelangs og driver faenskap, til tross for at de eier både Playstation i alle utgaver, xbox 360 og hver sin pc.
    Her i huset snakker vi med hverandre om både gleder og sorger, har klare regler på hva som er lov og ikke og vi forteller hverandre hver dag at vi er glad i hverandre. Det er ikke mer vanskelig enn som så 🙂

    Hvor er foreldrene til disse stakkars barna? Hva er det som svikter og hvorfor?
    **********************************
    For all del. Det er ikke noe galt i å ha alle spillkonsollene osv. Poenget til den som nevnte det var jo når dette tar over som barnevakt i stedet for samvær med barna.
    Jeg har tro på at dette fint kan kombineres med det du beskriver over 🙂

    Vet ikke om noe har sviktet. Foreldre flest har vel gjort sine «feil» med ungene, men her har iallefall noe gått galt. De burde jo ha en viss kontroll på hva 9-åringene sine holder på med.

    Hvor har de fått ideen fra??

  9. Jeg… Nei, jeg har ikke ord – bare rister på huet 😯 Niåringer???? Kan ikke se for meg PGFruas niåring sitte slik i veien… jeg tror foreldrene har mye ansvar å huke tak i her. Hvis ikke samfunnet har blitt slik at flere og flere unger faller mellom to stoler – der stolene heter foreldre og skole… blir noen til slutt så forvirra over hvem som skal oppdra dem at de velger å oppdra seg sjøl med så fatalt resultat?
    ****************************************************************************
    Ja, det er nok på tide at foreldrene tar litt ansvar ja. Krever sitt å være foreldre har jeg hørt, og for mange er det kanskje lettere å bare snu seg en annen vei i mange tilfeller. Desverre.

  10. Hedning sier:

    hvis jeg ser en unge i veien tenker jeg sikkert en av disse moderne fartsdumpane ….haha

    da har vel ungene som sitter i veikanten lært litt hvertfall …hehe.
    *****************************************
    Den var stygg.

  11. kristian sier:

    Det som skjer med dagens unger har en enkel forklaring.
    Enkelt og greit -velstandens forbannelse-. Det er slike avkom mennesker får når de har levd 2-3 generasjoner i trygghet, velstand og luksus.
    Det vi trenger er en skikkelig krig, slik at de unge kan bli skutt og drept eller gjort til krøplinger. Når alt kommer til alt handler det om retten til å ha en kvinne. De som overlever krigen har bevist manndommen sin og kan ta seg en kvinne. Nesten alle primitive samfunn har ritualer der gutter skal bevise at de er menn ved å sette seg selv i fare ved å feks. Drepe en løve, seire i kamp, overleve en måned i ørkenen alene osv.
    guttene i Norge har valgt å sitte i veibanen for å få retten til en kvinne, he he. Der sitter de med en stiv pinne i buksa og piper med tynn stemme.
    «pip pip, jeg er en mann, piip, piip. Kan jeg få retten til en kvinne nå?»

    For å si det sånn, det er disse guttungene som skal styre Norge i fremtiden, sukk.
    Det er derfor Norge er dømt til undergang, for velstandens forbannelse kan en nasjon ikke flykte fra.
    ***********************************************************************
    Norge er ikke dømt til undergang. Iallefall ikke på grunn av velstanden. Uansett så er det foreldrenes ansvar å oppdra ungene, og man kan ikke skylde på at vi lever i ett rikt land når ungene ikke klarer å oppføre seg.
    Holdninger derimot. Det er nok dårlig med hos mange i dette landet.

    Utover det så tar jeg hele kommentaren din med ett smil og tenker tilbake til steinalderen 😉

  12. Man blir sjokkert rett og slett og jeg tenker som deg, hvor får de alle disse ideene fra?
    Og jeg er også enig, en 9 åring klarer ikke å tenke konsekvens av hva dem gjør, og jeg mener at på et eller annet tidspunkt har noe sviktet.

    Her i huset er det også spillkonsoller, og det spilles også spill jeg som mor ikke akkurat jubler over, og det har blitt tatt noen alvorlige samtaler gjennom årene også over hva som er riktig og galt både å gjøre og å si.

    Jeg jobber jo innen fengselssystemet og det er IKKE ønskelig å sette ungdom i fengsel. Noen ganger må man, men det funker svært dårlig. Fengselene i Norge er ikke laget for å huse unge kriminelle. Vi har rett og slett ikke noe sted å sette dem.
    De få vi har hatt har ikke blitt bedre av å sitte inne, snarere tvert imot.

    Det har jo åpnet et ungdomsfengsel på vestlandet, men hvor godt det vil virke vil jo bare fremtiden vise. Hadde jeg hatt en god ide til hva som passer best for disse unge lovbryterne hadde jeg satt den uti livet for lenge siden.

    Sannheten er at Kriminalomsorgen og politiet klør seg i hodet over hva vi skal gjøre med dem, for ingen ting ser ut til å hjelpe. De driter i om de blir satt inn, samfunnstjeneste er en vits og hjelper ingen ting, mulig lenkesoning ville vært tingen for disse. Jeg vet ikke og det vet ingen andre heller.

    Man kan godt sitte på sin høye pidestall og skylde på både den ene og den andre, man kan si de skal bures inne og kaste nøkkelen, men slik utsagn blir jo bare latterlig (har lest en del av dem).

    Noe er fundamentalt galt når slike gjenger herjer rundt som dem gjør, men hva som har sviktet og hvordan og når, vet vi vel ikke. Men å fengsle dem har vært forsøkt, men de er like ville når de slipper ut igjen, om ikke verre.

    Stjerner min venn til deg.
    ***************************************
    Takk for lang og fin kommentar, vennen 🙂

    Jeg tror heller ikke at fengsel er løsningen. Mange viser til USA hvor de har ungdomsfengsel og hvor rullebladet blir slettet når de blir 18 (eller noe sånt), men man kan jo ikke akkurat si at de har lyktes. I mange tilfeller har jo disse ungene bare blitt værre. Atter andre har jo kommet med usaklige innspill om å kappe av de hendene osv. Vi er jo ikke barbarer heller.
    Vet ikke hva som hjelper, og tviler ikke ett sekund på at både politi og kriminalomsorgen har klødd seg i hodet mang en gang, men noe må gjøres. Vi kan jo ikke bare gi de en smekk på fingeren og håpe på at de aldri gjør det igjen. Skal man gi de samfunnstjeneste så får man gi noe som funker. Plukke søppel i veikanten kan jo knappast kalles straff. Lurer på om jeg ikke har lest ett sted (vet ikke om det var i Norge en gang) at noen som hadde kjørt i fylla og forårsaket lammelse/amputasjon på personen i motgående bil, hadde måttet utføre samfunnstjeneste på ett rehabiliteringssenter. Ett sted hvor de selv fikk se konsekvensen av hva de hadde gjort. (Ikke samme sted som offeret tror jeg). Vi tro at det gjør noe med deg som gjerningsmann/kvinne.

    Leste forøvrig i går at tre ungdommer i Hedmark hadde stjålet en bil, hvorpå turen hadde endt i Mjøsa. Det kunne jo gått så mye værre på villmansferden deres. Disse var i allefall gamle nok til at de burde ha klart å tenke over konsekvensene selv, dersom oppdragelsen på ett eller annet sted sviktet. Ikke alltid foreldrene skal ha skylden heller. Heldigvis 🙂

  13. *rister på hodet* … og stjerner innlegget ditt! Det er ganske fortvilende å lese slike historier, og man lurer virkelig på hvor slike ideer kommer fra? Tror problemet her er sammensatt, manglende eller for dårlig foreldrekontakt, for mye opphold i spillverdenen og et stadig større konkurransejag i alle livets situasjoner, også for barn. Alt man gjør skal veies, måles og verdikategoriseres, – også blant venner. Helst skal man overgå hverandre og ikke «feige ut»…
    *****************************************************
    Unger har mye rare tanker, men dette var jo litt i overkant rart kanskje. Håper de tar til vettet nå når noen har oppdaget det.

Legg igjen en kommentar

