Så overrasket :-)

Dette har jeg gått og ventet på. Eller jeg har ikke ventet på det egentlig, siden vi bare er i midten av oktober og den første snøen her sør enda ikke har falt.dekk

Men VG nett kunne i dag melde at flere biler har kjørt av veien mellom Gardermoen og Lunner grunnet glatt veibane.
Jeg vet ikke helt jeg, men når gradestokken viser de blå tallene (de som har minus forran seg altså) og bilen må skrapes for is om morgenen, så er det kanskje noe som indikerer at det er glatt på veiene også??
Nå skal det sies at ambulansen som kom på stedet, og som hadde piggdekk på, selv skled 20 meter mens den prøvde å stoppe. Hvilket betyr at det må ha vært ekstra glatt med sommerdekk på.

Så folkens, skal vi unngå å bli latterliggjort av de litt lenger nord i år? Skal vi legge om til vinterdekk før snøen kommer? Skal vi for en gangs skyld skjønne at vi bor i Norge og at vinteren er like rundt hjørnet?

La oss lete i garasjer og boder etter vinterdekkene og sysselsette oss selv, en mann/kvinne eller ett verksted før konsekvensene og regningen blir altfor stor 🙂

20 thoughts on “Så overrasket :-)

  1. Fikk lagt om til vinterdekk i helga. Når det er minusgrader og tåke som det har vært her de siste dagene er jeg glad for at vinterdekkene er på plass.
    Synes egentlig at det er rart at så mange venter til den første snøen har falt. Det skaper mange unødvendige farlige situasjoner!
    **************************************************************
    Så bra 🙂
    Det er urolig at vi som bor i ett land som Norge, hvor man vet at snøen vil falle en eller annen gang i oktober/november, ikke klarer å skifte dekk før den kommer.

  2. Kemneren sier:

    Ja, hadde det engang vært lov å legge om til vinterdekk før 1. november, så hadde man jo kunnet gjøre det, også, men når det er piggdekk man har, så kan man jo til og med bli bøtelagt for det! Norge bør derfor følge etter Sverige, og tillate piggdekk fra og med 1. oktober.
    **********************************************************
    Piggfrie dekk kan du skifte før 1. november.
    Dessuten så overgår veitrafikkloven den datoen. Er noe som heter at du skal være riktig skodd. Faller snøen før 1. november og du blir tatt med å kjøre på sommerdekk, kan du jo se om du slipper unna straffen ved å henvise til datoen.

  3. Akkurat dette skjer vært år.. noen ting lærer man aldri.. 🙂
    *******************************************
    Hehe…. merkelig det der. Skulle tro vinteren kom overraskende på hvert år 🙂

  4. Geir sier:

    1.november..? Men dere der sør, ja jeg holder faktisk til i nord (og la om til pigg i helga pga værmeldinga), selv om det heter at du kan legge om til piggdekk 1. november, så er det en annen lov som er mye strengere, veitrafikkloven, der står det at du skal være skodd etter forholdene! Det er ingen som kan bøtlegge deg med piggdekk om det er snø og is på veien! Samt krasjer du med sommerdekk 1. september på islagte veier, blir du straffet for å ikke kjøre med vinterdekk!
    ****************************************************************
    Dere der nord får vel lov til å legge om til piggdekk før oss her sør??
    Ellers så sa du det jo veldig bra 🙂

  5. Kemneren sier:

    «selv om det heter at du kan legge om til piggdekk 1. november, så er det en annen lov som er mye strengere, veitrafikkloven, der står det at du skal være skodd etter forholdene! Det er ingen som kan bøtlegge deg med piggdekk om det er snø og is på veien!»

    Ja, denne banale selvfølgeligheten får man alltid servert som motargument. Det man tilsynelatende glemmer, er at man jo helst bør sette på dekkene *før* snø og is kommer på veien, slik at man er forberedt på dårlig føre. Hvis man gjør dette før 1. november, risikerer man altså å bli bøtelagt for å være føre var dersom det likevel ikke kommer noe snø og is! Og det er totalt urimelig at man i perioden før 1. november skal måtte ta av og på vinterdekkene basert på hvordan det uberegnelige været er til enhver tid.
    *******************************************************************************************
    Man kan alltids diskutere om hvorvidt man skal flytte datoen eller ikke. Personlig skjønner jeg ikke hvorfor noen her sør kjører med piggdekk, for det er jo absolutt ikke nødvendig. I tillegg kan man jo lese hvert år at ekspertene er ute og sier at piggdekk gir en falsk trygghet og at det i bunn og grunn er like trygt å kjøre piggfritt. Dette er jo og en helt annen diskusjon 🙂

  6. Geir sier:

    🙂 Dersom været varierer, en dag med snø og is neste dag bart osv, kan du ikke bøtlegges! men selvsagt om du i august har slitt ut sommerdekkene så er det ikke argument om at det vil bli snø, en dag..
    Har flere gang blitt stoppet i starten av oktober av politi/biltilsyn i promille/teknisk-kontroller, hvor de har påpekt at jeg har piggdekk på, men alt i orden da jeg har begrunnet med snø over fjelloverganger og enkelte dager med glatte veier.
    **************************************************
    🙂

  7. Kemneren sier:

    «Har flere gang blitt stoppet i starten av oktober av politi/biltilsyn i promille/teknisk-kontroller, hvor de har påpekt at jeg har piggdekk på, men alt i orden da jeg har begrunnet med snø over fjelloverganger og enkelte dager med glatte veier.»

    Dette er helt en rimelig opptreden av politi og biltilsyn. Det bør likevel bli *formelt* tillatt å kjøre med piggdekk fra et tidligere tidspunkt enn 1. november (jeg foreslår som nevnt 1. oktober), slik at man slipper å bekymre seg for å møte en firkantet paragrafrytter som *med loven i hånd* kan straffe en økonomisk for å være en ansvarlig bilist.
    ******************************************************
    Men så kan du klage på etthvert vedtak som blir gjort, så også når du blir bøtelagt. Og jeg er ganske sikker på at du vil få medhold på klagen.

  8. Kemneren sier:

    «Men så kan du klage på etthvert vedtak som blir gjort, så også når du blir bøtelagt. Og jeg er ganske sikker på at du vil få medhold på klagen.»

    Joda, men man bør heller ikke straffes med en masse byråkrati for å være en ansvarlig bilist, heller!
    ********************************************************
    Nei, for all del. Det bør man ikke. Mener du nå så uheldig at du blir straffet for dette, så har du iallefall muligheten til å klage.

  9. Mats sier:

    Skjønner meg ikke på søringene. Kan dere bare stå foran speilet og lage dollar sleik i håret for å se bra ut, og når dere går ut døra og inn i bilen, er alt vett og forstand borte. Det er kaldt om morgenen= Fare for glatt vegbane!! selv om noen få svinger eller strekker ikke er. Har det vært opp til meg, skulle dere fått kraftig bot dersom dere kjørte av vegen, Førerkort beslaglagt, ikke ei krone på forsikringen og ikke minst! Fått betalt sykeoppholdet selv. Blir så sint av å lese om uvettig dollar sveiset mennesker i sør!…hahaha tullinger! Tullinger! hahaha jatta, jatta, jatta. Har dokker varme klær på dokker, når det er kaldt ute?, eller går dokk i t-shorta og bokseshorts. Samme greia med bil!!!!! Kaldt= Fare for glatt vegbane!.. Gjenta etter meg; KALDT= Faaare fooor glaatt veeeiibane. EN gang til nå; Kaldt= Fare for glatt veibane. Ååå så flenk du va no;). God tur videre!
    *************************************************************
    Hmmm…… For alle søringer er like glatte og med vannsleik i håret, som alle ifra nord er samer og annet pakk? (Nei, jeg sa ikke at samer var pakk.) Eller var det sånn at det faktisk er ett like stort mangfold av folk her som der oppe??
    Uansett, joda….. Vinteren kommer like overaskende på enkelte søringer hvert år, som jula gjør på endel «kjærringer».
    Personlig skal dekkene på bilen skiftes til helgen (bruker den ikke denne uken), jeg har varme klær og er både klar og glad for at snoen kommer 🙂

  10. Nina…

    jeg tar igjen dette på våren… i fjor byttet jeg ut mine piggfrie vinterdekk i juni 😉
    ********************************************
    Hehe… da hadde du jo ikke trengt å bytte 🙂 Selv om det ikke er tilrådelig å kjøre med piggrie vinterdekk om sommeren, så er det heller ikke ulovlig. Tror jeg 🙂
    Jeg tror jeg bytter til helgen jeg 🙂

  11. Long time, No see – Har så dårlige ti’.
    Du er gjemt – Men ikke glemt.
    Er ingen snobb – Men prioriterer jobb.
    Mine innlegg ”times” – Er’ke selv tilstedes.
    Vil deg dette si – Til jeg får bedre ti’ 😆
    ************************************
    Hmmm… tenkte jeg skulle svare på rim, men det er jeg så himla dårlig på. Kanksje heller latin?? Mmmm….. næ.
    Prioriterer jobb fremfor blogging jeg og, men har tid (pause) innimellom til å gjøre andre «meningsløse ting, så da sitter jeg her 🙂
    Herlig med kontorjobb…. hehe

    Ser deg nok oftere med innlegg år tiden blir bedre 🙂

  12. nå bor jeg jo mye lenger sør i landet denne vinteren… nesten lengst ned… så det blir å venne seg til hjulskifter på nytt.. på et vis…. men det sikkert – den første snøen vil nok alltid komme som katten på musa… eller hva det nå var …
    *******************************************
    Som jula på kjerringa?? hehe….

  13. Dekkbytte til helga her!! 😆
    Men den første snøen kommer overaskende på de nordpå også!! :-
    Ha en fin kveld til deg.
    **********************************
    Tror ikke den kommer like overraskende på de, som den gjør her 🙂
    En fin kveld til deg også 🙂

  14. Linn sier:

    Jeg skiftet for en måned siden. Gidder ikke å stå i kø senere. Så nå kan jeg kjøre «trygt» eller kan jeg ikke det? Dere er jo mange som ikke bytter før mot jul. Vinteren kommer vel som alltid som julekvelden på kjærringa her i landet både i nord og syd.
    *****************************************************
    Du vil jo aldri kunne beskytte deg mot andre trafikkanter uansett, men du er iallefall trygg i henhold til egen kjøring 🙂
    Jeg gidder heller ikke stå i kø for å få byttet dekk.

  15. Har skifta. Trøndelag har vært farlig allerede. Småtass Røyskatta skal få pigg, for de kan si hva de vil angående pigger og piggfritt – jeg hører på egne erfaringer, jeg… og det spørs selvfølgelig på piggen 😉 og bilen… Men politiet skal argumentere bra hvis jeg skal godta en bot på grunn av riktig skoing!
    ******************************************
    Tror du slipper greit unna den bota 🙂

  16. Dekkene er allerede skiftet de. Jeg skal prøve å la vær å mobbe dere sørpå =D Eller.. Nææh =D
    *******************************************
    Hos deg er det jo snø allerede, så ikke rart det 🙂
    Mobb i vei. Det er fortjent 😀

  17. jeg vil ikke ha snø før tidligst i slutten av november

    men hjul kan jo skiftes før det.. alt etter dagsformen…

    dvs – det å legge inn hjulene i bilen – selve skiftet og olojeskiftet og utvendig bilvask – det gjøres mens jeg spiser is på Sørlandssenteret…. 🙂
    *******************************************
    Hehe…. du setter bort jobben ja. Da er det jo greit.
    Persolig vil jeg foretrekke å skifte dekk før det blir for kaldt 🙂

    Kos deg med isen du, mens andre skifter dekkene dine 😀

  18. Ikke sett de blå tallene her nede enda, så vi drøyer litt til, men følger nøye med altså, ikke tro noe annet!!
    ***************************************************
    Hehe… så lenge dere følger med så 🙂

  19. Dekkbytte før helga, – i de midtre delene holder vi nå på å regne bort, – men plutselig ligger det både is og snøfnugg her, så det gjelder å være føre var, – det er det ingen tvil om 😉
    **********************************
    Jupp…. Veldig viktig å være føre var 🙂

  20. Ble plutselig kjempeglad for at jeg ikke har bil igjen 😛 Men enig med deg, bytt om dekkene, så slipper vi ulykker også! Vi har ingen bloggere å miste 😀
    *************************************************
    Å bytte dekk to ganger i året gjør jeg med glede, siden bilen gjør hverdagen på «landet» litt enklere 🙂

Legg igjen en kommentar

