Halloween – ett nødvendig onde??

Hva betyr egentlig denne tradisjonen som har kommet over oss som en farsott de siste årene? Hvor kommer den fra?
Wikipedia sier følgende om tradisjonen:

«Den amerikanske feiringa av halloween stammer fra den katolske allehelgensdagen som igjen har trekk fra flere hedenske høstfester, blant annet den romerske festivalen for Pomona og kelternes fest for dødsguden Samhain. I protestantiske land sluttet allehelgensdag etter hvert å være helligdag (i Norge skjedde dette i 1770. I USA fikk feiringen sitt moderne uttrykk på slutten av 1800-tallet). Noen tradisjoner som hadde overlevd lenge i Irland, kom til USA med irske immigranter. I Sverige fikk skikken et gjennombrudd 1995 og i Norge rundt år 2000 drevet frem etter kommersielt press og av påvirkning fra amerikansk massekultur».

Jeg biter meg merke i siste setning. For det er sånn jeg har vurdert ankomsten av denne trasisjonen hit til landet. Amerikanske filmer, serier osv har gitt oss ett innblikk i hvordan de gjør det «over there» og handelsstanden har tatt imot med åpne armer, vel vitende om at det er nok en tradisjon å tjene gode penger på. For all del. Jeg har ikke noe i mot at de benytter sjansen til å øke inntektene enda mer, men likevel. Jeg klarer ikke helt å forstå hvorfor vi skal ta denne tradisjonen inn.

Så hvorfor gjør vi det? Er det fordi ungene krever det? Fordi foreldre ikke klarer å si nei til poden som står der med iver i øynene og bedyrer «at i år, ja i år vil han være sjørøver og ikke spøkelse som alle andre».
Jeg hører stort sett foreldre si at de ikke feirer halloween, at de syns det er en dyr tradisjon fordi det må nytt kostyme til vært år osv. Men er det ikke foreldrene sitt ansvar å si nei? For all del, jeg har ikke unger så vet heller ikke hvor vanskelig det er. Men likevel. Når det er noe vi ikke ønsker å delta i, så er det jo vår jobb å si nei. Det gjelder uansett her i livet.

Greit nok, barnehagene osv har i alle år hatt kostymedager osv. Men da ble gjerne draktene sydd av mor/far. Kostet dermed ikke mye annet enn tid. Og tid bruker man på sine barn.

zwani.com myspace graphic comments
Graphics for Halloween Comments

Det jeg kanskje syns er mest synd med Halloween, er at den har tatt plassen for julebukk-tradisjonen. Da jeg var liten kledde vi oss opp og gikk fra hus til hus for å synge julesanger. Som oftest vanket det en twistbit, mandarin/klementin eller lignende. Jeg ser aldri unger ute i sånt ærend lenger. Personlig syns jeg faktisk det er en mye hyggeligere tradisjon. Mye fordi den er norrøn og dermed hører hjemme her, men også fordi det ikke krevde stort. Og julesanger er alltid hyggelig å høre. Selv om de synges av sure barnestemmer. Kanksje nettopp derfor det er så hyggelig når jeg tenker meg om.

Bare se her hva wikipedia sier om denne tradisjonen:

«I gamle dager var det vanlig å ha en bukk av halm stående i jula. Dette skulle symbolisere vinternettenes uspesifiserte spøkelser. Annen juledag var den første av julas besøksdager, og dagen hvor høytidelighetene gikk over i folkelige festligheter. Dette ble omtalt allerede i Gulatingsloven, og ble videreført da kristendommen overtok.

En av de hedenske julelekene var julebukk. Julebukken er trolig en overlevering fra den tiden da man dyrket guden Tor, siden julebukken av og til ble utstyrt med en trehammer, og leken gikk ofte ut på at en død bukk ble levende igjen, slik som bukken til Tor ble.

Etterhvert som dyrkelsen av Tor ble mindre utbredt, og hold av geitebukker ble forbudt, forandret julebukken sin posisjon. På 1700-tallet var julebukken blitt en skremmende, nærgående skikkelse, som ofte krevde mer enn litt godteri. Han dukket opp plutselig i selskapet, og selv om alle visste at det bare var en kjenning som hadde kledd seg ut med hode og horn, var det en truende skapning som skremte barna, og til og med «kunne gjøre fruentimmere med barn, uten at de visste det».

Men julebukktradisjonene er mange og sprikende, og har vært forskjellig fra bygd til bygd og fra generasjon til generasjon. I dag kjenner vi han mest som barn som går ut i romjula, og synger julesanger for å få godteri i belønning».

Jeg ser jo at disse ikke skiller seg nevneverdig fra hverandre, annet enn tiden på året de foregår. Men julebukk er «vår» tradisjon. Hvorfor kan vi ikke holde på den?? Hvorfor må vi på død og liv adoptere alt som kommer fra USA?

Men jeg har godterikrukken stående klar til ungene kommer på døren i kveld. Det er ikke min jobb å skuffe de. Men kjære foreldre: spar dere for frasene om at halloween er tull og tøys. Det er dere som lar den få innpass.

For ordens skyld: jeg prøver en ny bloggportal. Dere finner meg her: nina79.ipublish.no

7 thoughts on “Halloween – ett nødvendig onde??

  1. Synes Halloween er en uekte tradisjon som jeg ikke tar så seriøst, samtidig liker jeg å kle meg ut så når jeg får muligheten til en utkledningsfest, selv om det er Halloween så klager jeg ikke sånn egentlig 🙂 Men enig med deg, det er opp til foreldrene om tradisjonen får innpass eller ikke!

    Synd at du også flytter, er jo snart ingen igjen 😦
    ******************************************
    Jeg var jo på halloween fest på fredag selv jeg. Så det er ikke der det ligger. Men det er noe med presset i forhold til å kjøpe kostymer, snop, osv som tar helt overhånd. Ungene på 4 år blir jo drit sure om det er tomt for godteri før klokken 18.00.

    Flytter og flytter. Tror jeg kommer til å skrive begge steder jeg. Men kanskje med ulike tema/innhold.
    Helt borte blir jeg nok ikke. Trives godt her skjønner du 🙂

  2. Jeg syntes det er en uting at handelsstanden og reklamen skal ha slik makt.
    Og jeg er imot å importere alt mulig fra USA.

    Om en halv time begynner Bolton – Liverpool. Hvis noen helloween-unger ringer på under kampen, slipper jeg løs begge hundene. Da blir det ikke mye igjen i godteposene deres. 😉
    ***********************************************
    Syns det hadde vært bedre å beholde vår egen julebokk tradisjon jeg.
    Send bikkja på de. Her har det begynt å ringe på i ett sett. Godt jeg snart skal på kino… hehe

  3. hei Nina….

    ‘..og i Norge rundt år 2000 drevet frem etter kommersielt press og av påvirkning fra amerikansk massekultur”…

    dette er en persons oppfatning og uttrykksmåte – det er det som skal til på Wiki…

    og det er lenge siden morfar måtte sy….
    ****************************************
    Hehe…. mor eller far ville kanskje vært bedre å skrive.
    Joda, wiki er en persons opfatning og uttryksmåte. Men det er ikke mindre sant av den grunn.

  4. la oss si at jeg skaffet meg et passord på wiki og redigerte den siste setningen til å lyde : I Sverige fikk skikken et gjennombrudd 1995 og i Norge rundt år 2000.

    Ville du da ha hengt deg opp i den på samme måte ?
    *************
    Jeg har alltid vært av den oppfatningen jeg. Samme med valentinsdagen, som vi heller ikke har hatt stor tradisjon for i Norge før noen fant it at de kunne tjene gode penger på det 🙂

  5. Vi har koblet av ringeklokka på døra i kveld.. Jeg bruker ikke masse penger på dette..
    *************************************
    Hehe…. smart.
    Brukte en 100-lapp på Europris til sånt billig godteri. Jeg gidder ikke blakke meg på dette for andre sine unger. Men vil ikke si at jeg ikke har noe heller når de ringer på.
    Hjelper ikke å skru av ringeklokken heller her, for de ser rett inn på stua omtrent når de står forran døre. Hmm… reise bort?? Jupp…..

  6. Vi importerer stadig «uskikker» fra utlandet dessverre, heller enn å holde på, og evt. videreutvikle våre egne. Klart at barn syns Halloween er gøy, men foreldrene er å laste for at dette utenladske tullet har tatt overhånd her i landet! Helt enig med deg i alt dette du! 🙂
    ***************************
    Bra vi er enige da 🙂

  7. «…og til og med “kunne gjøre fruentimmere med barn, uten at de visste det”.

    Jeg har etterhvert fått spiral…, takk Gud! 🙂
    *********************************
    Aha….. så det var sånn fortsettelsen var ja. Hehe….
    Du har forresten kommentar nr. 1000 på bloggen min 🙂

Legg igjen en kommentar

